Announcement

Collapse
No announcement yet.

Restaurere aluminium

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Restaurere aluminium

    Har en eldre vintage bil jeg vil overhale og gjøre fin igjen. Den har en aluminiumsplate (schumacher cougar type)som hovedramme/chassi og denne er veldig skrapt opp under samt har stygge merker etter klister og lim og litt av hver.

    Jeg har så langt grovslipt den og den ser nå ren og fin - men som børstet stål nesten. Hva er beste steg videre for å pusse den fin og blank igjen? Tenkte noe kjappe greier jeg kan sette på drill/dremmel eller til og med vinkelsliperen.

    Har vurdert å grunne/spraye den for å gjøre ting raskt men har aldri gjort dette heller på alu før.

    Noen tips og råd til å få en fin aluminiumsoverflate?

  • #2
    Kjapt og kjapt... Men fremgangsmåten er noenlunde slik:

    grovt sandpapir (som du sikkert har brukt.
    400 papir
    600 papir
    900 papir
    1200 papir vått
    Autosol eller annen metallpolish med slipemidler. Evt. finere papir enn 1200 først, gjerne 2400 og 3000.

    Husk å pusse samme vei og bytte retning hver gang du bytter papir, da ser du når du har fått vekk ripene fra forrige korning.

    Evt. maskin med lignende papir, går litt raskere og mye mer behaglig.
    Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

    Comment


    • #3
      Da prøver vi det.

      Comment


      • #4
        Fikk du det til?
        Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

        Comment


        • #5
          Originally posted by roadrune View Post
          Fikk du det til?
          Siden det er off-road gikk jeg heller for et mer børstet look siden nye riper er uunngåelig. Sirkulær grovsliping med maskin + noe finsliping for hånd så veldig bra ut til slutt.

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X