Announcement

Collapse
No announcement yet.

står fast under bygging av Scania R470

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • står fast under bygging av Scania R470

    Som nevnt tidligere har jeg kjøpt meg en tamiya lastebil. Valget falt på en Scania R470.

    Men nå under bygging står jeg bom fast. Har kommet meg til punkt 15 i manualen, men der står jeg bom fast. Mulig jeg har oversett noe, men får det ikke til å stemme med festene til demperne bak. Forstår ikke hvordan jeg skal få festa de i Chassiset ut i fra tegninga. Det som virker så merkelig er at man i punkt 3 i manualen skal feste noen skruer på del C19, noe som jeg ikke helt ser poenget med. Disse skruene skal festes akkurat der man skal skru fast de bakre demperne til Chassiset.

    Legger ved noen bilder av problemet og håper noen kan hjelpe meg. Står bom fast her selv, men som sagt, muligens jeg har oversett noe.

    Edit: Har seff oppstått enda ett problem. (se siste bilde) limte sammen mutterne (MD5) som vist i manualen. når denne så skal dyttes på girstanga passer den selvfølgelig ikke. Det fine er at jo at man skulle bruke hurtiglim. Noen som har hatt samme problem. rimelig sikker på at jeg har brukt riktig mutter.
    Attached Files
    Last edited by bmwmaster; 17 April 2008, 04:00. Reason: enda et prob
    Bernt Vogel ('84)
    Tamiya Scania R470 + henger

  • #2
    Som du sier så skulle man skru fast noen skruer i punkt 3 i samme hullene man skal feste demperene. Men hvis du ser godt etter helt oppe i høyre hjørne av punkt tre, så skal disse skruene fjernes etter man har strammet de. Eneste grunnen til at de skal skrues inn er for å feste de muttrene som blir presset på plass i plasten. Dette for å kunne feste demperene i de i punkt 15.

    Angående det andre problemet ditt, så ville jeg ha fjernet det du har satt på stangen allerede pg begynt på nytt igjen. Start med å sette på den midterste e-clipsen på akslingen først, så den delen som er limt, e-clipsen bak den, MD5,Tannhjul,MD5.
    Så snur du akslingen og fortsetter nedover tegningen.
    Dette fungerte helt fint hos meg i alle fall!
    Øystein Vaage -81

    Comment


    • #3
      Originally posted by oystein81 View Post
      Som du sier så skulle man skru fast noen skruer i punkt 3 i samme hullene man skal feste demperene. Men hvis du ser godt etter helt oppe i høyre hjørne av punkt tre, så skal disse skruene fjernes etter man har strammet de. Eneste grunnen til at de skal skrues inn er for å feste de muttrene som blir presset på plass i plasten. Dette for å kunne feste demperene i de i punkt 15.

      Angående det andre problemet ditt, så ville jeg ha fjernet det du har satt på stangen allerede pg begynt på nytt igjen. Start med å sette på den midterste e-clipsen på akslingen først, så den delen som er limt, e-clipsen bak den, MD5,Tannhjul,MD5.
      Så snur du akslingen og fortsetter nedover tegningen.
      Dette fungerte helt fint hos meg i alle fall!
      tusen takk. da er det første punktet i orden. det med å starte på nytt fungerte dårlig. problemet er at den limte delen ikke passer på akslingen i det hele tatt. får ikke plassert den der den skal sitte fordi akslinga er for tykk
      Bernt Vogel ('84)
      Tamiya Scania R470 + henger

      Comment


      • #4
        Originally posted by bmwmaster View Post
        tusen takk. da er det første punktet i orden. det med å starte på nytt fungerte dårlig. problemet er at den limte delen ikke passer på akslingen i det hele tatt. får ikke plassert den der den skal sitte fordi akslinga er for tykk
        Brukt feil lager kanskje?

        Husk at i bruksanvisningen så skal akslingen snus etter de 2 første delene er satt på.
        Dirty Harry Crawler Team
        http://www.norcc.com Crawling og skalatrial http://www.4x4rc.no/

        Comment


        • #5
          enten har jeg brukt feil lager eller så er settet blitt levert med feil lager. har målt diametern på lageret. er jo totalt 4 md5 kruer i settet. de 2 andre skruene (de som ikke er limt) passer fint. kan ikke se noe forskjell i diameter. muligens 2/10 dels millimieter
          Bernt Vogel ('84)
          Tamiya Scania R470 + henger

          Comment


          • #6
            har greid å slå den løst gjennom. muligens det har kommet noe lim inni der eller noe som blokerte. får prøve å slipe det bort eller noe så skal det sikkert funke. takke for hjelp, men kan garatnere at det kommer mer
            Bernt Vogel ('84)
            Tamiya Scania R470 + henger

            Comment


            • #7
              da har jeg enda ett problem her. prøvde meg i Sender/Mottaker forumet men veit ikke om folk der har erfaring med lastebil. Problemet er i hvertfall som følger:

              Har kommet til det steget hvor jeg skal koble sammen sammen servo og Mottaker via MFC-01 enheten. men servokablene fra mfc-01 enheten passer ikke i mottaker. selve plasten rundt er for stor.'


              har en graupner mx-12 sender og mottaker for 40 mhz. (14 kanaler)

              må jeg bytte ut mottaker, i så fall hvordan trenger jeg da? eller er det bare å file ned plasten og koble til?
              (edit: tror det med å file ned er en dårlig løsning)
              Bernt Vogel ('84)
              Tamiya Scania R470 + henger

              Comment


              • #8
                fil i vei Ingen problem. Bare pass på å ikke file for mye. Dette her jeg gjort "1000 vis" av ganger pass på polaritet når du kobler til...
                Øystein Vaage -81

                Comment


                • #9
                  da var lastebilen sånn nesten ferdig bygd. skal begynne å koble ledningene fra mfc-01 enheten til mottakern. men hvordan aner jeg hvem som skal i hvilken kontakt. i manualen til fjernkontrollen er det tegna opp for fly og helikopter.

                  bare å prøve seg fram?

                  edit: får sånn ca bare kjørt fram og tilbake. alt er i tillegg omvendt. styre servoen reagerer ikke i det hele tatt.
                  Last edited by bmwmaster; 24 April 2008, 00:37.
                  Bernt Vogel ('84)
                  Tamiya Scania R470 + henger

                  Comment


                  • #10
                    noen som har noen erfaring med mfc-01 enheten og hvordan man skal koble servoledningene. har aldri koblet opp noe slikt før så er ganske blank hva angår dette emnet
                    Bernt Vogel ('84)
                    Tamiya Scania R470 + henger

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bmwmaster View Post
                      noen som har noen erfaring med mfc-01 enheten og hvordan man skal koble servoledningene. har aldri koblet opp noe slikt før så er ganske blank hva angår dette emnet
                      du må da bare følge instruksjon på mfc settet det da..ekke vanskelig egentlig bare å prøve seg frem hva som skal være hva

                      sått til tips så skal det være slik

                      venstre stikke framover-bakover gass brems
                      venstre stikke høyre-venstre gir
                      høyre stikke høyre venstre sving bil høyre venstre
                      høyre stikke frem bak støttelabber opp ned(litt viktig!!! man må bruke den kanalen selv om man ikke har slike labber da den kanalen også brukes til mye annet på mfc)

                      deretter må du programmere mfc på den måten somn er forklart i bruksanvisningen ..viktig at du gjøre funksjonene akkurat slik den ber deg om
                      Arne Gabrielsen (-75)
                      bil savage 3,5,3 trinns kasse,revers modul,double brakes,
                      ,Tamiya knight hauler og snart tippsemi til den

                      Comment


                      • #12
                        skal prøve det, men det jeg tror er problemet er hvordan jeg skal koble servo ledningene fra mfc enheten inn i mottakern
                        Bernt Vogel ('84)
                        Tamiya Scania R470 + henger

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bmwmaster View Post
                          skal prøve det, men det jeg tror er problemet er hvordan jeg skal koble servo ledningene fra mfc enheten inn i mottakern
                          er du usikker på hvilken kanal som gjør hva er det jo bare å teste utenfor mfc ..altså koble servoer rett til mottaker..når du vet hva som er hva er jo resten klart?
                          Arne Gabrielsen (-75)
                          bil savage 3,5,3 trinns kasse,revers modul,double brakes,
                          ,Tamiya knight hauler og snart tippsemi til den

                          Comment


                          • #14
                            servoene er nå kobla til riktig, men det som er rart er at alt er omvendt av det som står i manualen. stilt inn alt etter manualen, men får ikke svingt, og når jeg svinger blinker blinklyset til motsatt side av hva jeg svinger, og forover er bakover osv.
                            Bernt Vogel ('84)
                            Tamiya Scania R470 + henger

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bmwmaster View Post
                              servoene er nå kobla til riktig, men det som er rart er at alt er omvendt av det som står i manualen. stilt inn alt etter manualen, men får ikke svingt, og når jeg svinger blinker blinklyset til motsatt side av hva jeg svinger, og forover er bakover osv.

                              hehe hadde samme problem selv menne problemet var bare programmeringen av mfc..
                              gjør den på nytt og husk å vær SVÆRT nøye med å ta rett spak rett vei først osv
                              så skal du se det blir bra

                              Arne Gabrielsen (-75)
                              bil savage 3,5,3 trinns kasse,revers modul,double brakes,
                              ,Tamiya knight hauler og snart tippsemi til den

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X