Announcement

Collapse
No announcement yet.

INGEN forskjell på HDMI Kabler på maks fem meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Simen Gjørstad View Post
    Først sier du nesten det samme som meg, så omvendt...
    På ingen måte.

    Originally posted by Simen Gjørstad View Post
    Kan du forklare litt mer presist hvorfor en dorlig kabel kan gi dorlige bildekvalitet når du har ett fullstendig bilde? altså alle 1. og 0.
    Støy kan f.eks. medføre at 1'ere blir 0 og omvendt.

    Originally posted by Simen Gjørstad View Post
    Poenget mitt er att du sikkert kan få flimring, ikke no bilde eller andre farger på skjermen ved bruk av dorlig kabel over lengere strekning. Men ikke att du får dolrigere kvalitet på bildet ved bruk av en dorlig kabel, som jeg har forstått det som att du mener.
    Skjønner du hva du selv skrev nå eller?
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

    Comment


    • #17
      Jeg har selv erfart at det *nesten* virker...
      Hadde jeg et statisk bilde fungerte det nesten (med litt feil farger etc)
      Men om jeg kjørte f.eks film fungerte det ikke over hodet..
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #18
        Originally posted by >Jonas< View Post
        Hvordan er det da? Et digitalt signal består av bitstrøm, i form av høy eller lav/1 eller 0. Og dersom de kommer fram på samme måte som de ble sendt så er jo ikke kvaliteten forandret. 11010101 er jo 11010101 samme hvordan man vrir og vender på det.
        Jeg tror du har misforstått litt. Hele poenget er jo nettopp at det du sender ikke nødvendigvis er det samme som du mottar i andre enden.

        F.eks. ta å les artikkelen på wikipedia som jgroeng henviste til i artikkel #9 - digital signal.

        Det som mottas må "tolkes" - mottakerenden må fortløpende vurdere mottatt signal om det er en 1'er eller er det en 0'er som mottas. F.eks. at 0 er spenning mellom 0 og 2 volt og at 1 er spenningen mellom 3 og 5 volt. Det gir et visst slingringsmonn for feilmargin. Det er man nødt til å legge inn nettopp fordi både støy og attenuation vil påvirke signalet underveis - og noen ganger vil det som mottas kunne være feil i forhold til hva som var sendt. Så dess dårligere kvalitet på kabel, dess lengre kabel og dess større mengde data som sendes dess mer går man på akkord med feilmargin og dess større rom er det for at bitfeil oppstår underveis.
        "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

        Comment


        • #19
          Ok, greeeit.. hvorfor er det ikke slik med nettverksbabler også?

          Mener du fortsatt att man skal kjøpe en hdmi kabel til 1000kr?
          Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

          Comment


          • #20
            Originally posted by Simen Gjørstad View Post
            Ok, greeeit.. hvorfor er det ikke slik med nettverksbabler også?
            Det er selvfølgelig slik med nettverkskabler også, men på nettet har man en protokol som bl.a. sjekker om det har blitt feil (sjekksum) og hvor pakker med feil må sendes på nytt.

            Originally posted by Simen Gjørstad View Post
            Mener du fortsatt att man skal kjøpe en hdmi kabel til 1000kr?
            Si meg har de sluttet å slå deres kone?
            "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

            Comment


            • #21
              hmm... Jeg kjøpte en hdmi kabel på biltema, med sølv kontakt i begge ender. Da klarte ikke jeg å kjøre 1080p fra Playstation 3 til Full hd tv.
              Så kjøpte jeg en kabel med gull kontakt i begge ender. Da gikk oppløsningen opp til 1080p med en gang.

              Så det er faktisk forskjell på hdmi kabler! Jeg hadde også lest at det ikke skulle være noen forskjell på billig og dyr kabel... Men men? var ikke akkurat dyr den gull kabelen jeg kjøpte heller da, mener jeg ga 89kr for den på kabelpartner.no

              Comment


              • #22
                Det som da er interresant, er at sølv er en bedre leder enn gull
                Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                Comment


                • #23
                  Originally posted by roadrune View Post
                  Det som da er interresant, er at sølv er en bedre leder enn gull
                  Gull er overlegen som kontaktflate kontra sølv. Ellers vil jeg tro det var nikkel han tidligere hadde og ikke sølv.
                  "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by geir™ View Post
                    Gull er overlegen som kontaktflate kontra sølv. Ellers vil jeg tro det var nikkel han tidligere hadde og ikke sølv.
                    Mulig at gull har bedre kontaktflate ja, men sølv er uansett den beste elektriske lederen.

                    Men sølv korroderer, det gjør ikke gull
                    Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by roadrune View Post
                      Mulig at gull har bedre kontaktflate ja, men sølv er uansett den beste elektriske lederen.

                      Men sølv korroderer, det gjør ikke gull
                      Okey - så du vet at sølv er ubrukelig men du syns det er interessant at gull er bedre som kontaktflate - that make perfectly sence. Jeg håper målet fortsatt er å hjelpe og ikke forvirre folk.
                      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X