Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fine

    Strømsvindel..

    Jeg har i lengere tid irritert meg over den fordekte svindel norske elektrisitetsverk utsetter sine abonnenter for, og føler det er på sin plass å gjøre andre oppmerksom på forholdene.

    Uten å bli for teknisk, er elektrisitet en strøm av partikler med elektrisk ladning. For at disse partiklene skal gjøre nytte for seg, må kretsen være sluttet, og det er da derfor en alltid har to ledninger. En med + og en med -.

    Fra elektrisitetsverket produseres strømmen som negativt ladde partikler som sendes ut gjennom "-" ledningen. Denne strømmen passerer så gjennom de ulike apparater slik som ovner, brødristere m.m. Det er klart at det ikke skal like mye kraft til alle disse innretningene, og overskuddet av ladningen går derfor tilbake gjennom den andre "+" ledningen.

    Elektrisitetsverket får med andre ord det meste av strømmen tilbake gjennom returledningen, og sender denne så umiddelbart ut på nettet igjen, til samme pris.

    Har du derfor på en ting som bruker lite strøm i forhold til hva som er på ledningen, som f.eks. en hårfjerner, vil det meste av strømmen gå tilbake til e-verket, og i neste minutt har den igjen passert apparatet ditt.

    Har en således dette på over noen tid, vil en i realiteten ha betalt for den forbrukte strømmen flere ganger, uttrykt gjennom differansen mellom spenningeffekt og tid.

    Særlig for eldre mennesker vil dette bety en ekstra omkostnad, da de som kjent i gjennomsnitt har mindre apparater.

    E-verkene reklamerer med ren energi. Vi får imidlertid ingen opplysninger om hvor strømmen har vært før. Selv om ledningene er bedre isolert enn hva de var for noen år siden, er det ikke kjekt å tenke på at den strømmen du nå bruker til å vispe krem med, for noen få minutter siden kanskje drev en septikpumpe på Bryne.

    Jeg vil derfor foreslå for samtlige abonnementer at de, som meg, forlanger to målere. En som måler hvor mye somer levert til huset, og en som måler hvor mye som er levert tilbake. Differansen er det som skal betales for, og ikke en W mer.

    Nå er jeg lei av e-verkene og dere dobbel bokføring ovenfor kreti og pleti. Skulle det lokale e-verket motsette seg dette, vil jeg vurdere å koble fra returledningen tross de konsekvenser dette måtte ha for forsyningssituasjonen, og heller slutte kretsen privat.

    T.B.E.
    Asgeir Kinn 1979
    RRR - RB - 4PK

  • #2
    Originally posted by snappy79 View Post
    Skulle det lokale e-verket motsette seg dette, vil jeg vurdere å koble fra returledningen tross de konsekvenser dette måtte ha for forsyningssituasjonen, og heller slutte kretsen privat.

    T.B.E.
    Vil ikke det eneste du oppnår med en "privat" sluttet sløyfe, være å betale akkuratt like mye, men ikke "andregangsbetale" ? Forøvrig er jo strøm en "ferskvare" som må brukes med en gang, men mindre du har noen alvorlige batterier på lur
    Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

    Comment


    • #3
      Så du mener i fullt alvor, at om du slår av absolutt alt som bruker strøm i huset ditt, så vil fortsatt måleren gå like fort rundt?

      Det forklarer jo hvorfor en har forskjellig forbruk fra mnd. til mnd
      Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

      Comment


      • #4
        Se her hva som skjer med overskuddstrømmen:
        RC Drift Club Norway | LMBK

        Comment


        • #5
          Looool
          Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

          Comment


          • #6
            Originally posted by john_erlingbakke View Post
            Looool
            Ja, er ikke denne fantastisk. Jeg lo så jeg grein når jeg leste det.

            Haha
            Asgeir Kinn 1979
            RRR - RB - 4PK

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X