Announcement

Collapse
No announcement yet.

8-bot, den spede begynnelse

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 8-bot, den spede begynnelse

Hei alle, jeg har satt i gang et lite rc/robot-byggeprosjekt og tenkte jeg skulle starte denne tråden som en slags arbeidslogg.

jeg bygger den av det jeg har slengende rundt så den har kanskje ikke de mest fornuftige komponentene men at den kommer til å bli kul er jeg ikke i tvil om =)

8-bot'en (som er arbeidsnavnet) kommer til å ha 4 motorer/hjul og differentiell styring akkurat som en tank og MRP'en her på forumet. motorene har jeg ikke råd til enda så der tar prosjektet en liten pause, men jeg ser etter små og kraftige (og selvfølgelig billige) med stort dreiemoment.
    når motorene er på plass kommer jeg til å skjære plass til dem og så kan jeg plassere resten av kompenentene der det passer, jeg ser for meg at mye må festes oppe i taket.
    motorene skal så godt som mulig sitte inne i chassis'et, to på hver side.

jeg har noen 32 bits atmel mikrokontrollere (samme som arduino er bygget på) liggende som jeg kunne brukt som hjerne, men har valgt å gå for DE0-nanoe'en min som er et FPGA-utviklingskort fra Altera med masse IO og som gir en del andre muligheter.

som motorkontroller bruker jeg en sabretooth (som MRP'en) som tar input fra RC-receiver eller FPGA-en og sørger for den differensielle kontrollen. den har også innebygget spenningsforsyning som gir 5v til både mottaker og FPGA-kortet.

dyret/roboten trenger selvfølgelig et chassis, og dette fant jeg i en skuff under sofaen i form av en defekt NES. det har en fin størrelse med nok av rom inni i tilleg til knapper, LED og en "arbeidsluke".

strøm får jeg fra en 12v batteripakke.

så langt:
    Tømt NES'en og skjært bort en del overflødig plast inni.
    montert alt av brytere, sikring og ledninger for strømforsyning.
    koblet knappene og LED-en foran på NES-en til FPGA-en.

videre:
    lage et enkelt FPGA-system med tilgang til knapper og LED foran.
    sette opp kommunikasjon mellom FPGA og motorkontrolleren.
    skaffe motorer og montere disse.
    montere lyskaster.

er det forresten noen andre her som har erfaring med FPGA i robot? jeg ser for meg at jeg kjøper en arduino senere for navigasjon og denslags.

bilder i vedlegg
    Attached Files

intressant. er det blybatteri eller lipo batteri du bruker?
    biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

"I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

Comment

nimh faktisk, valget var enkelt siden det er de jeg hadde.

Comment

Hva med 4 stk Tamiya 540 motorer og gire dem ned, slik at det ikke blir så mye fart men mere torque?
        Sikkert noen her inne som donerer noen hvis du fikser frakt.

Har du en arbeidstegning på hvordan du tenker deg at den skal se ut?
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

utvikling

jeg har satt i motorer nå, 4 stk 30:1 nedgirede slike http://www.robotmarketplace.com/products/0-BHG31.html.

jeg mistenker at jeg kunne greid meg med en del svakere både motor og motorkontroller.. jeg har iallefall funnet ut at jeg trenger en batteripakke som kan levere mer strøm enn de 5~ amperene den jeg bruker nå kan.

motorene har 6mm akslinger, så de eneste hjulene jeg fant med passe diameter og akselstr er noen skumgummihjul fra samme siden. det ser ikke helt pent ut men det funker.

planen videre er nå:
          -fortsatt montere lykt
          -kjøpe en arduino for f.eks navigasjon, (og finne på noe annet gøy fpga-en kan gjøre)
          -kjøpe xbee modul for trådløse kommandoer og telemetri
          -modifisere "bryterbrettet" med RGB led og en liten avr kontroller, så jeg får en enkel datalinje (eks uart) ut istedetfor 6-7 ledninger

og jeg er ikke så strukturert at jeg bruker arbeidstegninger nei =)

skal få lastet opp noen flere bilder også

Comment

Stilig
            Lykke til!

Comment

Working...
            X