Litt sen med å lage en ny tråd, men bedre sent enn aldri ikke sant?
Nye gearbokser ifra Impact, og 8T pinion ifra ETOarmour. Dette gir en utveksling på 130:1 mot 60:1 som det er orginalt. De bråker noe forferdelig men den er utrolig sterk med disse, ble en god del bedre med ordentlig smøring.
Modifisert beltestrammerne ved å ta ut fjærene og fylle de med kjemisk metall. Snudde også skruene og satte på låseskiver/mutter for å minimere sjansen for å strippe gjengene da det er gjenget direkte i det tynne metallet. Ble mye bedre, men er ikke helt 100% ennå.
Belter og sprockets ifra Impact. En ting som skuffer meg veldig med disse. Det er at tennene på sprocket's er så butte, noe om resulterer i at den hopper over inne i beltet. Jeg kjøpte nye ifra Asiatam men disse syntes jeg virket så lette, og helt riktig så veide de kun halvparten av Impacts. Så det hele endte med at jeg filte tennene litt på Impact sine, så nå virker det som at det ble bedre. Selve beltene er kanonbra, og er veldig tunge! På disser så er pinnene helt lukket, det er kun hodet på de som vises på innsiden.
Påbegynt montering av photoetsede deler ifra Impact. Tålmodighetsprøve vil jeg si. Selve låsene som holder verktøyet er funksjonable!
Overblikk over innsiden. Lagde en ny plate for elektronikken som dekker hele bunnen mellom høytaler og gearbokser. Sitter forøvrig 2stk 5000mAh batterier i den så kjøretid er det nok av. Det er ett virvar av ledninger, men de må være så løse for å ikke hindre rotering av tårnet. Kan også se de nye delene helt på fronten av underdelen i metall fra Impact. Sjaklene er orginale i plast som jeg har borret igjennom og erstattet med skrue.
Ser også utseendet på beltene i sent utførelse.
Her er de nye belte link holderne ifra ETO armour. Meeeen dum som jeg er så glemte jeg å sjekke om de passet til sen utgave av belter, noe som de selvfølgelig ikke gjorde. Så enten så må jeg bestille nye belter i tidlig utførelse eller fjerne/modifisere disse. Har ikke funnet bilde av sene King Tigers med belte link holdere på.
Bøyd opp festene til bakplata (de sto 90grader ut) og laget plater som dekker hullene bak på underdelen, ble mye bedre med tanke på sprutstøv/sand inntrengning.
Radiostyringen. Helt ok og så godt som ny, men det skulle vært den utgaven med analog/skyvepot på trimmen, så det blir litt tungvint å skifte mellom maskingevær og kanon. Men på den andre siden så blir ikke maskingeværet brukt så mye.
Helhetsbilde av doningen. Den veier hele 7,5kg mot rundt 4kg orginalt. Har også montert Impacts fjæring i denne.
Har også nye ting på gang.
Kulelagrede metallhjul ifra Asiatam, men disse må modifiseres da de er levert kun med ett kulelager i hver. Modifiseringen er veldig enkel, trenger bare å slipe ned på det ene hjulet og borre opp senteret så det ikke er mulighet for at akslingen kommer borti.
Vekten på disse er ca dobbelt så tung som orginale Tamiya. 66g pr stk.
Bildene er naturlig nok kun ifra baksiden....
Ett modifisert og ett orginalt.
Gjorde også enda ett ebay "kupp" med denne. Kun 300kr med frakt til Norge. Da er det med ett 5A nettadapter så jeg kan bruke den inne.
Planene fremover er å få til metallhjulene, og å få på de photoetsede delene. Komandoluka skal også byttes ut med en i metall da den orginale er limt fast i åpen posisjon. Den trenger også å få lakk etterhvert. Kulelager idlerhjul skal også inn. Skal også på med de "final drive" cover'ne som sitter på HL tiger da det ikke er noen på denne, jeg synes det ser litt snaut ut uten. Skal se på muligheten for å sette inn kulelager der også.
Men for tiden så nøyer jeg meg med å kosekjøre både inne og ute. Perfekt føre ute med skaresnø, kjørte sikkert 1 time i hagen i dag. Det geniale er at jeg kan sitte i stua med overblikk over hele hagen. Å kjøre inne kan jeg kun gjøre når frua er ute av huset, hun HATER lyden. Og jeg ELSKER den. For lyd det er det absolutt i Tamiya sine tanks!
Nye gearbokser ifra Impact, og 8T pinion ifra ETOarmour. Dette gir en utveksling på 130:1 mot 60:1 som det er orginalt. De bråker noe forferdelig men den er utrolig sterk med disse, ble en god del bedre med ordentlig smøring.
Modifisert beltestrammerne ved å ta ut fjærene og fylle de med kjemisk metall. Snudde også skruene og satte på låseskiver/mutter for å minimere sjansen for å strippe gjengene da det er gjenget direkte i det tynne metallet. Ble mye bedre, men er ikke helt 100% ennå.
Belter og sprockets ifra Impact. En ting som skuffer meg veldig med disse. Det er at tennene på sprocket's er så butte, noe om resulterer i at den hopper over inne i beltet. Jeg kjøpte nye ifra Asiatam men disse syntes jeg virket så lette, og helt riktig så veide de kun halvparten av Impacts. Så det hele endte med at jeg filte tennene litt på Impact sine, så nå virker det som at det ble bedre. Selve beltene er kanonbra, og er veldig tunge! På disser så er pinnene helt lukket, det er kun hodet på de som vises på innsiden.
Påbegynt montering av photoetsede deler ifra Impact. Tålmodighetsprøve vil jeg si. Selve låsene som holder verktøyet er funksjonable!
Overblikk over innsiden. Lagde en ny plate for elektronikken som dekker hele bunnen mellom høytaler og gearbokser. Sitter forøvrig 2stk 5000mAh batterier i den så kjøretid er det nok av. Det er ett virvar av ledninger, men de må være så løse for å ikke hindre rotering av tårnet. Kan også se de nye delene helt på fronten av underdelen i metall fra Impact. Sjaklene er orginale i plast som jeg har borret igjennom og erstattet med skrue.
Ser også utseendet på beltene i sent utførelse.
Her er de nye belte link holderne ifra ETO armour. Meeeen dum som jeg er så glemte jeg å sjekke om de passet til sen utgave av belter, noe som de selvfølgelig ikke gjorde. Så enten så må jeg bestille nye belter i tidlig utførelse eller fjerne/modifisere disse. Har ikke funnet bilde av sene King Tigers med belte link holdere på.
Bøyd opp festene til bakplata (de sto 90grader ut) og laget plater som dekker hullene bak på underdelen, ble mye bedre med tanke på sprutstøv/sand inntrengning.
Radiostyringen. Helt ok og så godt som ny, men det skulle vært den utgaven med analog/skyvepot på trimmen, så det blir litt tungvint å skifte mellom maskingevær og kanon. Men på den andre siden så blir ikke maskingeværet brukt så mye.
Helhetsbilde av doningen. Den veier hele 7,5kg mot rundt 4kg orginalt. Har også montert Impacts fjæring i denne.
Har også nye ting på gang.
Kulelagrede metallhjul ifra Asiatam, men disse må modifiseres da de er levert kun med ett kulelager i hver. Modifiseringen er veldig enkel, trenger bare å slipe ned på det ene hjulet og borre opp senteret så det ikke er mulighet for at akslingen kommer borti.
Vekten på disse er ca dobbelt så tung som orginale Tamiya. 66g pr stk.
Bildene er naturlig nok kun ifra baksiden....
Ett modifisert og ett orginalt.
Gjorde også enda ett ebay "kupp" med denne. Kun 300kr med frakt til Norge. Da er det med ett 5A nettadapter så jeg kan bruke den inne.
Planene fremover er å få til metallhjulene, og å få på de photoetsede delene. Komandoluka skal også byttes ut med en i metall da den orginale er limt fast i åpen posisjon. Den trenger også å få lakk etterhvert. Kulelager idlerhjul skal også inn. Skal også på med de "final drive" cover'ne som sitter på HL tiger da det ikke er noen på denne, jeg synes det ser litt snaut ut uten. Skal se på muligheten for å sette inn kulelager der også.
Men for tiden så nøyer jeg meg med å kosekjøre både inne og ute. Perfekt føre ute med skaresnø, kjørte sikkert 1 time i hagen i dag. Det geniale er at jeg kan sitte i stua med overblikk over hele hagen. Å kjøre inne kan jeg kun gjøre når frua er ute av huset, hun HATER lyden. Og jeg ELSKER den. For lyd det er det absolutt i Tamiya sine tanks!
Comment