Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV beltevogn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV beltevogn

    Jeg får starte med å si at jeg er en helt fersk amatør i alt som er RC styrt som går langs bakken, men jeg lurer litt på å prøve meg på dette. Jeg har holdt på i noen år med større "droner" i form av fly i alle størrelser og store/små selvbygde multikopter, men lurer nå på å prøve dette langs bakken.

    Tanken var da å bygge noe som jeg kan kjøre f.eks opp skogsveien her og 2-3km rundtom på gården/utmark. Video og RC link til å utføre dette har jeg allerede, men det må monteres på en stødig farkost med god fremkommelighet. Jeg tenkte med en gang på noe beltegående siden jeg har mer behov for fremkommelighet enn fart.

    Ideelt sett kunne jeg tenkt meg en 1:6 eller 1:8 leopard tanks, men prismessig blir det altfor kostbart når jeg ikke skal gjøre dette for skala biten av hobbyen (selv om det unektelig er stilig det også!). jeg har egentlig kun behov for belter og et chassis til å holde belter/elektronikk så er jeg fornøyd.

    Hvilket budsjett må jeg ha på et slikt prosjekt? Jeg har tilgang på diverse utstyr til å lage litt egne deler som 3D printer, cnc router/fres, utstyr for svesing/lodding, men regner med å måtte kjøpe det meste. Eneste er vel kanskje chassis som kan lages selv muligens om det kommer gode tegninger med belte/gir/motor på hvordan dette må monteres.

    "FPV" Kort forklart. Jeg vet ikke hvor vanlig det er på dette forumet, men FPV (first person view) i denne sammenhengen er enkelt forklart det å manøvrere modellen sett som om man sitter i modellen via videolink presentert på en skjerm eller videobriller.

  • #2


    51cm lang, 26cm bred.

    Click image for larger version

Name:	kyosho-blizzard-fr-ep-readyset-kyo34901b.jpg
Views:	1
Size:	10.2 KB
ID:	783914
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

    Comment


    • #3
      Men det så forferdelig lite holdbart ut når man ser på bildet av gearbox/belter/motor. Den så jo ellers bra ut, men jeg tviler som sagt litt på holdbarheten på ting og spessielt når det brukes en del på bart føre også. Har du erfaring med den der? Er kanskje mer realistisk å se på 1:4 til 1:6 biler med tanke på pris på dette, men da står man vel mye fast i forhold til en beltemaskin?

      Comment


      • #4
        Jeg er ute å kjøre nå det kommer til 1/4-1/6 scala, men om/når du kommer i gang gleder jeg meg til å følge med
        Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
        Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

        Comment


        • #5
          Jeg fant storebroren i kvalitets pakning, men jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le når det kommer til prisen


          Er vireklig skeptisk til all den plasten og så er det motor med børster og kjededrit av beltene. Godt mulig at dette fungerer bra så gi gjerne en lyd om dere har prøvd

          Comment


          • #6
            Originally posted by maxmekker View Post
            Jeg er ute å kjøre nå det kommer til 1/4-1/6 scala, men om/når du kommer i gang gleder jeg meg til å følge med
            Men jeg ser at du har god greie på tanks Hvordan kommer de seg frem sommer som vinter?

            Comment


            • #7
              Jeg har en kompis som kjører en tidlig variant på tørr snø innimellom. Har ingen personlig erfaring. Den har jo uansett begrenset aksjonsradius pga batterikapasitet. En flyvende drone kan dekke noen kvadrat på 10 (15?) minutter. Selv om den går en halvtime, så når du ikke så langt. Går an å vurdere en 1/5 skala 4-hjulstrekker med feite hjul og pigger/kjetting. Motor med lav KV så du får mye moment. Langt enklere enn beltevogn, og tåler mye.

              Kanskje tilogmed en crawler, tar seg bra fram, og med litt romslige hjul, så burde snø være overkommelig.
              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

              Comment


              • #8
                1/16 scala er ikke akkurat terreng etere. Svakheten er når det kiler seg små stein bak ved idler hjulet. På treff og slikt som jeg har sett på youtube så er det meste gjort klart med terreng av fin sand osv. En 1/6 scala eter jo smågrus dagen lang , så den lar seg ikke stoppe av litt røffe forhold .

                På snø..

                Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                Comment


                • #9
                  Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                  Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                  Comment


                  • #10
                    Joda jeg vet at det ikke blir sammenlignbart med hva et fly kan dekke av areal på et batteri, men ideen med dette var egentlig å prøve noe nytt så det er ikke et krav a tjeg må dekke større areal enn med fly for min del. Jeg fant faktisk en FPV video av blizzard på youtube når jeg letet Blizzarden blir i tilfelle oppgradert med børsteløse motorer og større lipo batteri med en gang for å slippe endeløs venting med nimh pakker når det skal lades i felt. Nå har jeg sittet sikkert i en time å sett på videoer av Blizzard i aksjon i snøen/i grus og det ser jo vanvittig stilig ut! Det er synd at vi har veldig lite snø her, men den ser igrunnen ut til å fungere greit uten snø også ut i fra videoene.

                    Det med 1/5 er absolutt noe jeg kan vurdere. Jeg har ikke noe greie på slike kjøretøy som ikke flyr så alle tips er hjertelig velkommen når det kommer i fra dere med mer erfaring! Jeg saumfarte faktisk finn.no etter litt slikt i går uten å finne noe som matchet helt. Jeg husker bare i fra tiden jeg holdt på med nitro helikopter at jeg ikke skal ha noe slikt lenger nå som elektro teknologien er kommet så langt på grunn av all plunder og heft samt gris i fra nitrobensin. Ser at mange av de store bilene er utstyrt med bensin/nitro, men det burde vel ikke være noe problem lenger å få bra med effekt og kjøretid ut av elektro biler? Vet at lading ofte blir trekt frem som negativt, men jeg synst det er uproblematisk med stor lader og to sett med batterier.

                    En annen ting om kjøreområdet mitt er at det kommer til å bli 95% hjemme på gården. Her er det skogsveier opp i lia som er fine å kjøre på og ellers "kupert" terreng og dyrket mark. Legger ved et bilde i fra i fjor sommer (fyllingen er jevnet ut og dyrket opp), men det viser ihvertfall litt av kjøreområdet og terreng. Tok med noen av der skogsveiene går også. Dere som har kjørt litt forskjellig RC biler/beltevogner ser sikkert fort hva som egner seg. Jeg sikler mer og mer på noe blizzard lignende siden den ser ut til å "spise" det meste av terreng Edit: får også nevne at dette er utenfor bergen 250moh ca. så det er egentlig lite og sjeldent snø her, men det forekommer.
                    Click image for larger version

Name:	10620045_10154522528655234_6645742383604427091_o.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	783915Click image for larger version

Name:	terreng1.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	783916Click image for larger version

Name:	terreng2.jpg
Views:	1
Size:	44.1 KB
ID:	783917Click image for larger version

Name:	terreng3.jpg
Views:	1
Size:	31.4 KB
ID:	783918
                    Last edited by minim; 2 January 2016, 23:36.

                    Comment


                    • #11
                      Går så det griner med brushless motor og 3S batteri

                      Comment


                      • #12
                        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                        Comment


                        • #13
                          Denne så gøyal ut:
                          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                          Comment


                          • #14
                            Her var det jammen mye stilig. Takk for crawler videoene. De ser jo ut til å komme seg frem bra de også! Ser at snøen på den siste videoen der er ganske hard så er litt nyskjerrig på hvordan det virker i norsk vestlandssnø. Skal youtube det litt å se om jeg finner noe mer med den modellen der.

                            Ellers fant jeg et stilig DIY prosjekt her og det ser ut til å være en i fra Norge også. Det fristet egentlig litt å prøve på noe slikt. Selve rammen kan jeg frese ut i fra aluminiums plater med cnc fresen og til fremdriften så kan det brukes to børsteløse motorer med direktedrift på bakre hjul. Jeg har ikke god nok greie på dette med å regne ut utveksling og slikt for å vite hvilken fart man får, men det der er sikkert ikke et umulig prosjekt.

                            Comment


                            • #15
                              wow. fett område
                              Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                              Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X