Announcement

Collapse
No announcement yet.

Temperatur måler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Temperatur måler

    Hei!
    Skal kjøpe temp. måler til bilen, og lurer derfor på om det er noen som vet hvilken man burde kjøpe? Det finnes jo ganske mange forskjellige til forskjellig pris....
    På forhånd takk!
    Eilert B. Lyngmo -81
    Savage X

  • #2
    Kjøpte min hos Thomas på miniracing. 295kr, enkel å grei sak. Bare pek, trykk, å avles temp
    Legger opp hobbyen for nå...

    Comment


    • #3
      du finner temp målere ifra 300 kroner og oppover.
      de billigste tempmålerne er på ingen måte presise.
      de vil ikke ghi deg en eksakt avlesning av temperaturen men gir deg en peke pin på hvor den ligger. har opplevd at tempen skilelr 10-20 grader på de forskjellige målerne.

      skal du ha en tempmåler som viser nøyaktig må du nok ut med 2 lapper eller mer.
      da snakker vi om proffe målee som er eksakte.
      A REAL TWIN IS A V-TWIN.
      alt under 1200 cc er en startmotor.
      R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

      Comment


      • #4
        Som Jan Ivar sier er ikke disse billige helt presise, de kan varriere seg imellom. Det som er viktig er at du kun bruker din egen på din motor, da har du en grei pekepinn hvordan det står til. Disse til 295 kr er greie til slik. Er vel kun de som er helt oppe idet når det gjelder motor som må ha en svindyr en. :wink:
        Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

        Comment


        • #5
          Temp. måler

          Hei.
          Takk for mange svar. Da tror jeg at det holder i massevis med en billig en til mitt bruk. Problemet nå er at motoren min starter, og stopper etter en stund (i tillegg til at den fusker), kan være greit å få justert den rett og at temperaturen ikke blir for høy! Nok en gang takk for god hjelp!
          Eilert B. Lyngmo -81
          Savage X

          Comment


          • #6
            hvhis den fusker ved på dfrag får den for lite fuel.
            A REAL TWIN IS A V-TWIN.
            alt under 1200 cc er en startmotor.
            R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

            Comment


            • #7
              Min tempmåler er i hvert fall sånn at den viser gjevnt ca. 15 grader for mye.
              Hvis du skal kjøpe en billig en og har lyst til å vite så nøyaktig som mulig hvor varm den er, kan du evt. måle den mot noen som har en ordentlig tempmåler
              Håvard Haugland - 93 mod
              * Mugen Seiki * Futaba * RB/GO engines * Mecca *
              Team www.microracing.se

              Comment


              • #8
                Duratrax

                Har akkurat bestilt Duratrax sin fra Towerhobbies, koster ca 200 NOK inkludert frakt, rett hjem i postkassen.
                Savage Truckzilla Big Twin, Savage X LCG TVP
                Scarab 38 Zenoah, V-bunn Picco 45, Futaba 3PK
                Sverre ('73)

                Comment


                • #9
                  Jeg har en HPI temp gun som jeg kjøpte fra Elefun, er dette en god sak?
                  HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                  Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Hobao-racing View Post
                    Min tempmåler er i hvert fall sånn at den viser gjevnt ca. 15 grader for mye.
                    Hvis du skal kjøpe en billig en og har lyst til å vite så nøyaktig som mulig hvor varm den er, kan du evt. måle den mot noen som har en ordentlig tempmåler
                    Mål en gryde kogende vand = 100 grader!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hønsetyv View Post
                      Mål en gryde kogende vand = 100 grader!
                      Kan ikke si meg helt enig i den der.. da hadde jeg hvertfall putta en temp måler oppi gryta..

                      Hvor varmt vannet er når det koker kommer an på hvor du er i landet.. på høyde og sånt. lærte dette på skolen.. skyt meg hvis jeg tar feil..
                      Tamiya TT-01 med masse hopups..
                      motor? en som yter 745w med 87% effektivitet (kan selges)
                      Snart en Yokomo MR-4TC-SD med samme motor.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Audin View Post
                        Kan ikke si meg helt enig i den der.. da hadde jeg hvertfall putta en temp måler oppi gryta..

                        Hvor varmt vannet er når det koker kommer an på hvor du er i landet.. på høyde og sånt. lærte dette på skolen.. skyt meg hvis jeg tar feil..
                        Så sæt højde ind her:



                        Da gir den ret temperatur for kogende vand!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Hønsetyv View Post
                          Mål en gryde kogende vand = 100 grader!
                          Disse tempmålerne benytter IR til måling, og vil ikke gi riktig resultat ved måling av reflekterende flater.
                          Vann er derfor ikke alltid så lett å måle da det er ganske mye refleksjon i vannflaten.
                          Det er variasjon mellom måleapparatene, men det viktigste er å finne den temperaturen DIN motor trives med, målt med DIN tempmåler. Om tempmåleren viser 110 eller 115gr er egentlig ikke det viktigste.
                          sigpic Nettbutikk for: Mini-Z, Associated 1:18 biler, Thunder Tiger, Silverlit, E-Sky.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Thomas-no View Post
                            Disse tempmålerne benytter IR til måling, og vil ikke gi riktig resultat ved måling av reflekterende flater.
                            Vann er derfor ikke alltid så lett å måle da det er ganske mye refleksjon i vannflaten.
                            Slæng i noget madkulør og mål lidt skævt på, da er det sort og reflekterer ikke.
                            Alternativ mål på ydersiden af gryden ret hvor vandet er, om indersiden er 100 grader så er ydersiden nok tæt på samme temperatur

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har sammenlignet ofna sin billige mot Fluke sin dyre. Misforhold 3 grader.
                              Fluke sin er mye mer nøyaktig i målested, på godt og vondt. Peker du Fluke sin ned i toppen så gir den kjapt avlesning på hvor varm pluggen er, den er kjapt 140-160 grader, pek den på godset ved pluggen: 103 grader.
                              Ofna sin målte da området nedi der, temp: 100 grader.
                              Godt nok.
                              Kverrulanter: Jo, pluggen blir varmere enn det som er riktig avlesning.
                              MBX-6
                              Slash 4x4 rtr
                              - Midtskogen Raceway-

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X