Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulelager - Rensing/Vasking. Hvordan og med hva?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kulelager - Rensing/Vasking. Hvordan og med hva?

    Ja, som topic sier, hvordan og hva skal man bruke for å rense og shine opp kulelager som er litt støvete etter et par sesonger? Har tenkt på bremseveske og sitrusspray, men vet ikke om dette tar tetningen på lagrene?

    Noen som har forslag og eventuelt linker til hvor jeg kan få tak i midler til å løse opp støv og møkk og drit?

    Fabiz
    Smallsize Hobbyland A/S
    Team Losi : Spektrum

  • #2
    Til smøring er denne helt konge: http://www.readyheli.com/The_Greaser...thegreaser.htm
    Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

    Comment


    • #3
      white spirit
      OTteknikk.com

      Comment


      • #4
        Du kan legge lagrene i en liten boks som du fyller med WD40. La boksen stå oppå vaskemaskinen noen dager (når mora di vasker klær ) Da vil viberasjonene gjøre slik at noe av dritten ristes ut av lagrene. Du vil bli overrasket hvor mye dritt som kommer ut.
        Blås de deretter rene med trykkluft og ha på kulelagerolje. Tetningene kan man også pelle ut med en knappenål fra ytterbanen. Er det metalltetniger sitter de med en låsering i ytterbanen. Men tar du ut tetningene kan du risikere at kulelagrene faller ifra hverandre. Finn frem et gammelt lager og forsk på det. Uansett er dette en nødløsning. Å kjøpe nye lager er det beste.

        Edit: Mener også å ha sett at noen har brukt viberatoren fra en dildo her på forumet Uansett så er cluet et bad med WD40 og viberasjoner.
        Last edited by stian s; 26 January 2009, 19:09.
        Stian Skogstad TRCBK
        Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

        Comment


        • #5
          Jeg bruker RPM bearing blaster, dersom det er gummitetninger på lageret
          vipper jeg vekk denne med en skalpell, deretter spyler jeg mellom med
          bremserens samtidig som jeg roterer lageret.
          Når jeg er fornøyd så spyler jeg inn med sprayolje som legger igjen
          ett tynt fettlag, jeg pleier å bruke wurth hts til dette.
          Til slutt monterer jeg evt gummitetninger igjen, på lager med plate tetning
          pleier jeg ikke å fjerne tetningene da disse vanligvis "lekker" nokk til å
          få spylt igjenom.
          Frank Lyder Clementz Kodal RC
          HARM SX-3, og masse annet...
          www.tktrading.no
          www.radiostyrt.no

          Comment


          • #6
            Jeg bytter dem....
            Advantage racing har noen kurante kit til mange modeller.
            Bocabearings har utrolig bra utvalg og god service, de har alt fra økonomiserien til full-keramiske til turbiner.
            Billige og bra lager får du også i jernvaresjappa - SKF er meget bra, men det kan være litt trøblete med "rc-dimensjoner".

            WD40 trickset er prøvd og funnet i orden...
            Skal du adskille og rense mange lager så tar det en evighet, kulelager er forbruk.
            MBX-6
            Slash 4x4 rtr
            - Midtskogen Raceway-

            Comment


            • #7
              Jeg har egentlig bestilt nye kulelager til bilen, men tenkte jeg skulle ha et sett med lager i back-up, sånn i tilfelle...

              RPM Bearing Blaster har jeg på jobben mener jeg å ha sett... Funker denne bra Frank? Er det bare å klemme sammen mens man sprayer?

              Takk for navnene Casevac, skal sjekke ut!

              Fabiz
              Smallsize Hobbyland A/S
              Team Losi : Spektrum

              Comment


              • #8
                Min metode: Åpne lageret på begge sider. Flushe med bremserens + evt. la dem ligge litt i dette. Fyller opp med kulelagerfett og setter sammen igjen.


                Case : Et kulelagersett til touring-kjerra mi koster 1.000,- ..
                Lagere *må* gåes over etter et regnløp f.eks, og ellers i sessongen.
                I fjor hadde vi 4 av 5 løp med plaskende regn..

                Det er 5.000,- bare i lager på én sessong!

                PS. Den bearing-blaster-greia til Frank er faktisk ganske rå. har lyst på sånn selv. bare jeg får rota meg til å kjøpe en
                Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                - NiceShot.no

                Comment


                • #9

                  snedig!
                  For 1000kr runden ville jeg vurdert en sånn
                  MBX-6
                  Slash 4x4 rtr
                  - Midtskogen Raceway-

                  Comment


                  • #10
                    er rimelig fersk i rc gamet så jeg føler jeg bare må spørre... renser bilen min (rustler vxl) hver gang med trykkluft og sprayer alle beveglige deler, kulelager inkludert, men crc universalolje etterpå... dum eller lur ting å gjøre?

                    Comment


                    • #11
                      Mange sprayer før de bruker trykkluft, slik at det ikke blir for mye griseri på bilen etterpå. Brunox Turbo Spray tørker ganske bra, og kan være et bedre alternativ enn universaloljen. Pass på å ikke bruke trykkluft direkte mot kulelager slik at du ikke blåser dritt inn i dem. Du bør uansett sjekke kulelagrene med jevne mellomrom og rense eller bytte dersom de ikke ruller skikkelig lenger.

                      Comment


                      • #12
                        sant det du sier om å blåse direkte inn i kulelagerene ja... å spraye FØR jeg blåser er også en god ide takk for kjapt svar!

                        Comment


                        • #13
                          Det beste etter min mening som nevnt tidligere, er å demontere lagrene med en nål etc. (Parvis gjerne, da det er lettere å holde styr på tetninger og evt. "splinter".) Deretter sprøyte de fulle av bremserens (Biltema sin funker fjell! Og er vel den rimeligste 54,90 per 15.12.09..) Deretter bør man tenke litt på hvor man evt. skal kjøre. Kjører man inne, så kan man bruke vanlig "kulelager" olje (LRP sin eksempelvis. Mange bruker også symaskinsolje..) Ved kjøring utendørs etc. anbefaler jeg å fylle lagrene med grease.. I mitt tilfelle FAG sitt Arcanol grease, som i prinsippet er som alle andre kulelager grease
                          Deretter sjekker man "tetningene" (Gummitetningene passer som regel kun en vei) Mens alu tetningene har en "bøy" på seg. Kulene skal ligge "inni" bøyen, deretter sette splintene riktig vei på lagrene. (de skal helle utover!) Sjekk ved å holde opp mot lyset evt.

                          Tre så lagrene på en aksel som har ca rett ytterdiameter som innerdiameter på lager, og sjekk for evt. slark. Har lageret mye slark, anbefales dette byttet.

                          Gjør man dette regelmessig (Helst etter hver kjøring..) så har du lagrene KJEMPE lenge.

                          Mye skriving her, men tror ikke man kan gjøre det stort bedre enn dette. Er nå ihvertfall sånn jeg har gjort det i alle de år, og har per idag ikke byttet mange kulelager..
                          Last edited by Persen85; 18 December 2009, 15:11.
                          Per Einar Høyland 85 mod. freser rundt med
                          .:HPI RS4 Mini Pro - HPI PRO4 - Corally SP12G3 - Triox X-plosion:.
                          .:Tamiya EVO IV - Tamiya TRF415MSX - Tamiya TRF416 - Yokomo MR4-TC SD:.

                          Comment


                          • #14
                            hvorfor gjøre det vanskelig ?
                            vipp opp gummitetningen evt med en pappkniv på begge sider, ta og dusj de med avfetting, tannbørste og puss og skyll, klem i litt lube, bruker selv eureka lube, sett på tetninger igjen, gode som gull
                            *Kim-Rune Heiberg 92 mod*
                            unknown ! comeback 2010

                            Comment


                            • #15
                              Er det veldig farlig å ikke smøre lageret etter rengjøring?

                              Sent from my HTC Desire using Tapatalk
                              Slash 1:10 4WD VXL, Tamiya Pajero, Losi Micro Rock Crawler
                              Art-Tech Decathlon, lite Blade helikopter.
                              E-Revo upgraded Brushless, yet to be built.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X