Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftfjerner for støtdemere, 'Damper Oil - Air Remover'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luftfjerner for støtdemere, 'Damper Oil - Air Remover'

    Hei folkens!
    Tenkte jeg skulle skrive noen ord om ett produkt som jeg er utrolig godt fornøyd med. Nemlig vakuumpumpe/ luftfjerner for støtdempere.

    De av dere som er proffe kjenner garantert til dette allerede og bruker dette sikkert daglig vil jeg tro - Eller ikke, men for min del så jeg dette som ett meget bra verktøy

    Så til de som ikke har prøvd dette før, for $30 er dette vell vært investeringen i mine øyne. Ingen tvil om at dette virker og jeg finner det utrolig mye lettere å sette rebound etter jeg startet å bruke denne vakuumpumpa.

    Click image for larger version

Name:	Tamiya Air Remover.jpg
Views:	3
Size:	36.8 KB
ID:	790547
    NB: På dette bildet vises ikke det ekstra huset som følger med til å bygge pumpen opp til å ta større dempere

    Altså, til saken: Jeg gikk for noen måneder siden til innkjøp av en Tamiya Damper Oil Air Remover fra rcMart
    Jeg valgte Tamiya sin modell, uten noe annen grunn enn at man kjenner til Tamiya.
    Hos rcMart hvor jeg kjøpte min, har de en fra RIDE også, som sikkert er like bra, hvis det faktisk er den samme modellen mon tro. Denne påståes det at skal ta lange dempere også, selv om Tamiya kom med 2 kopper og tok buggy-dempere uten problemer også.

    Så langt har jeg prøvd å lære meg alle knep og triks for å få støtdempere frie for luft, og har begynt å få en del erfaring på hvordan jeg skal gjøre dette enkelt og effektivt. Men bestemte meg for å prøve dette produktet. Og for en forskjell!
    Dvs, jeg tok en støtdemper og klargjorde den slik jeg pleier å gjøre til siste steg der jeg setter på membran og skrur igjen og fjerner siste rester av luft. Men isteden tok jeg støtdemperen og satte den i vakuumboksen og pumpet ut all luft, og det rett og slett boblet opp luft i store mengder!

    Jeg må si jeg var rimelig overrasket over hvor mye luft det var igjen i støtdemperen, dette kan være luft ifra o-ringen til støt-stanga etc, men likevel. Og jeg er rimelig nøye med å rotere stempel etc og virkelig jobbe for å få ut all luft.

    Så etter 2-3 sett med dempere som har fått skiftet olje på denne måten må jeg si meg meget fornøyd med vakuumpumpa og er en av de beste investeringene siden Dremelen jeg kjøpte for første gang sånn ca 12 år siden hehe.

    Og nå er det en fryd å skifte olje på en liten kveldsstund også, ettersom dette sparer deg for mye tid når du får inn rutinen på dette.

    En liten ting: Det var litt trangt å få satt på hus nr 2 (rør) sammen med hus nr. 1 på pakningen. Dette løses enkelt ved å bruke ett middels grovt sandpapir og ta de gradene som kan være igjen på kanten av røret etter støpingen. Deretter pusser du ned kanten med ett fint smergelpapir.

    Noen andre som har erfaringer med pumpa?
    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
Welcome to our newest member, Erik-M.
Working...
X