Announcement

Collapse
No announcement yet.

To store klassikere fra Tamiya..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To store klassikere fra Tamiya..

    Blitt en del nostalgisk shopping på Ebay i det siste..

    Celica'en har jeg hatt en stund, men den har ikke vært i bruk siden 80 tallet.
    Fikk den faktisk i en slags byttehandel for snart 10 år siden.. siden jeg var så entusiastisk med RC greier, og virket som jeg visste hva jeg skulle gjøre for å fikse den...

    Har tatt litt tid, men fikk nylig et par deler fra Ebay, blandt annet noen carbonarmer foran, fra TeamBluegroove.(Ebay)
    Det er de berømte delene som alltid ryker på denne bilen.. Og den kommer til å bli brukt innimellom..!
    Den er rett og slett for morsom til å bare stå på hylla, men den blir kun kjørt i godvær og med største respekt!!
    Så carbon var veien å gå her tror jeg.. Vet det finnes i aluminium også, men det blir neste skritt, at jeg bytter ut alle armene med alu. Det carbon-settet er alt for innviklet og små skruer, med bittesmå muttere.. Ser tøft ut, men er ikke noe tess! Skal få tak i de originale armene også, så jeg har alle deler komplett.

    Sand Scorcher ble akkurat hentet på posten og startet demontering for oppussing.
    Må nok bestille litt deler her og ser jeg.. Denne skal skinne like mye som den gjorde da den var ny i 1979.
    Kommer til å skifte ut hele karosseriet med et nytt. Det eksisterende kommer nok til å bli lappet sammen som en litt rustikk bruks-boble.. etc.

    Satt meg ned igår og demonterte hele bilen på ca 15 minutter.. med èn umbrako og èn liten mutterpipe..
    Utrolig enkelt! Og gjennomført solid konstruksjon... Hvorfor kunne de ikke fortsatt å lage sånne!!!???
    Har store planer for denne.. Det har vært en våt drøm lenge, så det å endelig ha en i hus er stort!

    En kompis kjøpte en Fox fra samme selger, så vi får nok noen kvelder med oppgraderinger og mimring fremover..
    Han hadde en Fox da han var liten, og den han fikk tak i var nesten identisk..

    Kommer tilbake med flere bilder, men her kommer et par fra skrivebordet tatt nylig..
    Attached Files
    Kristoffer-1981
    ###More power...!! For god's sake.... MORE POWER..!!##

  • #2
    Gamle Tamiya-bobla til salgs her/bud:


    Ikke min annonse, bare et velmenende tips. Men har en vintage Grasshopper stående, om noen vil ha den for noen hundringser ?
    (Et par Holiday Buggy felger også)
    (PM)
    Last edited by anderfa; 11 April 2011, 20:19.

    Comment


    • #3
      Morsome de gamle Tamiya Boblene, og ikke minst av god kvalitet ! Det var den store julegaven til mine to sønner i 1980, jeg bygde tre stykker av disse den gangen, en til en nevø også, skal si de ble populære når gutta var fra 4-7 år, var liksom noe annet en Brio leker, Playmo og lego på den tiden ! De ble mye brukt og etter det jeg kan huske, så var det bærearmene i forstillingen det gikk hardest utover, hver gang de traff på noe. Det ble mange turer til Moddelhobby i Skovveien i Oslo, den gangen.
      Jeg mener disse kostet mellom Kr. 2300-2400 i 1980, og så kom sender og mottaker i tillegg, det var simple Futaba 27 AM sendere som du får kastet etter deg nesten gratis i dag, tror jeg gav Kr. 750 for de den gangen, batteriet mener jeg fulgte med bilene.

      Nå er jo denne Bobla igjen å få kjøpt fra Tamiya, og for meg ser den klin lik ut, de selges vel for ca. Kr. 3600 her hjemme, uten batteri, mottaker og sender. Dette er jo mye billigere nå, enn for over 30 år siden, når man ser i lommeboka i dag !

      Vi hadde senere også en Tamiya Pajero med støttehjul bak og med Tamiya Black motor, tipper vi kjøpte den i 1983-84, den ble jo helt håpeløs å kjøre med ! Så var vi på ferie med campingvogn i Sverige i 1985, da endte vi opp med to stykk Porsche 959 ( Rothman Porsche) med 4x4, med Futaba rattradioer, det var det ikke så mange som hadde den gangen. Jeg satt jo inne i campingvogna i flere dager å skrudde nye biler, i flott sommervær, for gutta skulle jo kjøre bil og imponere litt på campingplassen, og det greide de jo !

      Gutta mine er ute av redet for mange år siden, han eldste greide å kaste både Bobla og Porscha si i en flyttesjau og de han hadde, var meget velholdte. Det etter han yngste var noe mere slitt og sto igjen hjemme hos moder`n og fader`n i mange år, det var en Boble, Porsche, Pajero og en nesten ubrukt Striker. Yngste man og jeg hadde også tre nitrobåter som kun ble brukt noen få ganger, i 2006 bestemte jeg meg for å kvitte meg med hele " dritten ", for det sto jo bare der. Jeg hadde også en veldig grei Kyosho 1:8 Inferno 4 WD med nitro, som jeg kun kjørte med et par ganger. Fikk solgt alt jeg, det som var av Tamiya bortsett fra Striker, solgte jeg til en kar fra Kristiansand som driver å restaurerer slike biler, for to lapper, og da fulgte det med en haug av gamle sendere og orginale gamle brosjyrer, byggetegninger og en haug med deler. Jeg satt igjen med kun en FG Boble som jeg ikke ville selge, dette var en av de aller første som kom til Norge, men denne solgte jeg i 2007.
      Plutselig så var nesten alt borte i samme perioden som jeg dro på meg diverse sykdommer og tilslutt måtte slutte å jobbe, da tenkte jeg, hva fanden skal jeg bruke tiden min på nå ! Jeg hadde vært veldig aktiv i over 40 år og jobbet veldig mye og drev for meg selv de siste 20 åra. Bodde i Fredrikstad på den tiden og fikk se et innslag i avisa fra en NC-runde i modellspeddbåtkjøring i Østfold, jeg viste ikke engang at det fantes klubber for slik, og enda mindere at det kjøres konkuranser med disse. Høsten 2006 hadde jeg også gjordt et par impulskjøp da jeg tok meg en tur innom min gamle leverandør av rc-utstyr hos det som nå heter Smallsize på Strømmen, jeg endte opp med en ny FG Monstertruck og det som jeg trodde var en grei rc-båt, og var neste 25000 kroner fattigere.
      Jeg oppsøkte kjøreplassen til Østfold Modellbåtklubb ved Sæbyvannet ved Svinndal her i Østfold på sommeren 2007 og jeg var der mange ganger og så på at de trente, ble kjent med alle de hyggelige gutta, ei veldig kjekk og aktiv jente ( dame ) og jeg fikk teften på dette med skikkelige båter, jeg har vel hatt nærmere 30 forskjellige båter på disse årene, og nå kjøre jeg også aktivt og det er utrolig moro og en fantastisk fin hobby.

      Båtbygging setter jeg bort til folk som har greie på det, men jeg synes det er utrolig moro og å fortsatt bygge disse Tamiya bilene i godt voksen alder, nå har jeg kommet litt ut av tellinga, men jeg tror jeg har 22 eller 23 stk. her på huset nå. Har kasta meg litt på Crawlere nå. Har en ny Tamiya Jeep Wrangler med led lys liggende i eske, en ny Tamiya Unimog også den i eske, og jammen kom det en pent brukt Tamiya Ford F-350 i posten i dag også, denne trenger det å fullføres lakkering av karosseri på. montere ny motor og fartsregulator, så tror jeg den er oppe å går. Har en svoger som også har fått seg et par Crawlere, så gleder meg til å bygge og kjøre litt med disse etterhvert.

      Det er kun Tamiya som gjelder for meg når det er snakk om 1:10 elektrobiler, er noe spesielt med alt som kommer fra Tamiya, men er enig med deg tamiya_newbee, kvaliteten på de gamle var mye bedre, men man får trøste seg med at i dag er det muligheter til å få kjøpt massevis av alu.deler til disse nye modellene !

      Har også en veldig fin Lauterbacher Mega Crosser 4x4 i 1:5 skala med alt av alu. og med en fabrikktrimmet Zenoah 260, samt en veldig grei IOM seilbåt, så jeg kjeder meg ikke på mine gamle dager, og huset fylles mere og mere opp enn noen gang, med rc-relatert utstyr !
      Last edited by jokko; 16 April 2011, 03:09.
      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

      Comment


      • #4
        Oppdatering..

        Oi.. flott innlegg.. Får fram mye nostalgi den hobbyen her
        Moro å høre andres minner fra barndommen og oppover.. Jeg ser bare på sønnen min når vi holder på nede i hobbyrommet, eller er ute å kjører.. Han blir helt elektrisk


        Ellers en liten oppdatering på Sand Scorcheren nå.. Fikk bestilt et nytt re-pro karrosseri fra Ebay, og har gått igang med litt grunning og lakking.. "Og that's not only only you know", som vår alles Petter Solberg ville sagt..
        Jeg synes det var utrolig vanskelig å finne en fargekombinasjon.. Det er så vanvittig mye å velge mellom.
        Har sittet i timevis på forskjellige forum og kikket etter inspirasjon. Noen er jo så detalj-friker at det halve kunne vært godt nok for de fleste, men respekt til dem. Og tanken slo meg da at dette skal være en bruksbil og ikke en ren hyllebil. Så jeg ville ikke gjøre det alt for intrikat og stå med hjertet i halsen når den går på taket første gangen..

        Gikk til slutt for en litt klassisk/vintage look med sort blank + gull og grå metallic.
        Jeg har faktisk lakket en full size 68/69 boble i nesten samme design for mange år siden og det ble ganske tøft.

        Jeg må si at dette faktisk en skikkelig morsom bil å jobbe med..! Det er min første SRB bil, og både karosseri og chassi er skikkelig gjennomført på disse.. Det er litt "life-like" følelse når man sitter å ser alle detaljene samtidig med at man kanskje legger litt mer sjel i disse byggene, enn dagens masseproduserte, 123-kjør, moderne biler..
        Disse bilene har vel sjel i seg selv også...

        Jeg mangler fortsatt noen detaljer som skal lakkes samt felgene etc.
        Men legger ut noen bilder, for det er jo alltid moro å sjekke respons

        Jeg er ikke 100 prosent fornøyd med farge og resultat kjenner jeg, men det spiller ingen rolle egentlig..
        For det er så givende bil å jobbe med.. Og det blir nok enda et karosseri etterhvert tror jeg.
        Det har hvertfall blitt noen sene kvelder og øl blandet med lakkstøv.. Fantastisk

        Kommer tilbake igjen med flere bilder når det skjer noe.. kjenner den snart må en tur på stranda å testes...! og det står flere i kø som skal klargjøres for sommeren
        Attached Files
        Last edited by tamiya_newbee; 1 May 2011, 01:44. Reason: skriveleif
        Kristoffer-1981
        ###More power...!! For god's sake.... MORE POWER..!!##

        Comment


        • #5
          Liten oppdatering..
          Fått lakket felgene og handlet nye dekk fra Ebay. + et EZ Run børsteløst sett fra HobbyWing. 60A Regulator og en 9,5T motor.
          Litt i groveste laget for denne gamle traveren, så det blir nok en 13T neste. Har snakket med flere kjennere, som sier at det er den perfekte motoren for denne bilen.

          Legger ved bilde jeg tok rett før prøvekjøring.
          Mangler fortsatt noen detaljer, men har bygget på den så lenge nå at jeg måtte bare ta en testkjøring på stranda.
          La meg bare legge til at denne er skapt for å leke i sanddyner
          Skikkelig morsom bil.. og med det børsteløse oppsettet..! Den spytter sand metervis med de nye paddle-dekkene..!

          Tok en liten økt i går med de siste smådetaljene.. Som å male figuren inni og de siste smådelene til bilen..
          Bilder kommer senere...Click image for larger version

Name:	nye dekk.jpg
Views:	1
Size:	44.6 KB
ID:	773625
          Kristoffer-1981
          ###More power...!! For god's sake.... MORE POWER..!!##

          Comment


          • #6
            Liten testvideo av bil og nytt redigeringsprogram.. mangler bare nytt kamera..!

            Kristoffer-1981
            ###More power...!! For god's sake.... MORE POWER..!!##

            Comment


            • #7
              Tøft å se at gamle leker blir som nye
              Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X