Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etterlysning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Etterlysning!

    Hei! 12./13. mai i år åpner en rc-utstilling på Norsk Teknisk Museum som skal ta for seg perioden 1975 (starten for rc-bil i Norge) og frem til ca. 1992. Jeg er prosjektleder for denne utstillingen, og som rc-fantast på 80-tallet er dette stor stas.
    Saken: Det meste av biler og utsyr er på plass, men det er noe vi svært gjerne skulle hatt. Terje Brynhildsen, en av legendene i norsk rc, lagde ladere og elektroniske fartsregulatorer på 80-tallet. Vi har ingen ting - heller ikke Brynhildsen selv.... En rc-utstilling på Norsk Teknisk Museum bør jo absolutt ha med noe fra en norsk produsent! Hvis du sitter på noe av dette og kunne tenke deg å selge, deponere eller låne ut til utstillingen er det perle! Om du føler for det - spre budskapet til kandidater du mener kan ha noe slikt!

    Med beste hilsner
    David Hauer
    Life's too short to go slow! www.ymr.no

    Besøk mitt showroom

  • #2
    heysann du

    har ikke noe med denne tråden å gjøre...men ville bare benytte anledningen til å skryte litt av tamiya samlinga di.meget pen samling med fine biler.

    driver selv med tamiya og rc...gjerne se på byggeprosjekt trådene mine om du vil her inne.

    ellers så ska jeg iallefall spred ordet om innholdet i tråden din her

    takk takk
    cosworth nerdmercedes mekaniker,metaltrommis og rc entusiast
    hpi baja5b ,tamiya grasshopper, tamiya the hornet,tamiya super sabre, tamiya big wig, tamiya tamtech ferrari 288gto ,tamiya tamtech porsche turbo rsr,kyosho lazer 4wd...

    Comment


    • #3
      Hvordan vet vi om vi har noe slikt...?

      Jeg har en ESC som definitivt ikke er fabrikklaget, men om den er signert Brynhildsen vet jeg jo ikke. Er det noen kjennetegn jeg skal se etter? Denne står i en Optima Mid jeg kjøpte brukt i Drammen på slutten av 80 tallet.








      JHH
      ...signaturer er oppskrytt...

      Comment


      • #4
        Regulatoren din ser lovende ut, JHH, men jeg lurer egentlig på hvem som har satt på
        boksen og jeg lurer også på om det skulle vært boret to hull i hjørnet til justering?

        Jeg har bare sett en Brynhildsen-regulator en gang, i skoleåret 1986-87.
        Nabogutten hadde en regulator på hjemlån fra en kontakt Vestfold.
        Om den ble laget i flere utgaver vet jeg ikke, men den jeg så var et lite lysegrønt
        kretskort uten noe deksel.
        Det var kun forover-funksjon og ikke noe brems eller revers.
        Det var to miniatyr-potmetere - et for å justere nøytral og et for å justere max-utslag.
        Midt på kortet var det en 14-pin dip ic pusset ned på toppen for å skjule merke/type.
        Hvor mange sammenkoblede mosfet (FET-transistorer) det var på den
        og hvordan det var med ledninger eller av/på bryter husker jeg ikke.

        Jeg må vel nesten nevne at akkurat da gikk jeg elektronikk på Tønsberg Yrkesskole
        og hadde på gang et prosjekt nettopp med å bygge en fartsregulator.
        Oppbyggingen av Brynhildsen-regulatoren lignet veldig på den jeg hadde planer om!
        Min skulle ha både gass og brems. Da den ble ferdig bygget og klar viste det seg at det
        eneste regulatoren min gjorde var å tømme batteriet veldig fort

        Batteriladeren så jeg en gang på den samme tiden også.
        Det skal være en sort boks der står "RC TEKNIKK" på forsiden.
        Det spesielle jeg husker var at det var 3 magiske lysdioder i rød gul og grønn på den.
        Først rød for å indikere lading, så gul når ladingen nærmet seg slutten og grønn når
        ladingen var ferdig.
        Et bilde av laderen (og utladeren) er med i Modellbilens historie av SHY.

        Comment


        • #5
          Denne har kun forward. Ikke revers eller brems. Brems brukte bare masse strøm, og revers var ikke lov i konkurranse, så denne hadde alt det nødvendige...

          Aner ikke hvem som satte på boksen. Den var slik når jeg kjøpte den, og den har kun ett hull for justering.

          JHH
          ...signaturer er oppskrytt...

          Comment


          • #6
            Dårlig nytt gutter... Tok noen bilder av innsiden. Det ser ut til at kretskortet har signaturen "HT". Regner ikke med at det på noen måte kan oversettes til Brynhildsen? Ser ut til at det var flere driftige elektronkikk studenter på denne tiden...















            JHH
            Last edited by Jan Henry; 20 February 2012, 23:20.
            ...signaturer er oppskrytt...

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X