Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp med en Tamiya Super HotShot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp med en Tamiya Super HotShot

    Hei folkens.

    Helt ny her inne
    Har en sønn på 9 år som ønsker å begynne med RC bil kjøring.
    Drev selv litt med det når jeg var ung på 80 talet med min far.
    Så ønsker å videreføre dette med min egen sønn. Har fra 80 talet tatt vare på min Tamiya
    Super HotShot, og kjøpte for noen år siden en nyere utgave for deler.
    Problemet er att jeg ikke har så mye peiling på dette, og heller ikke bruksanvisning eller bygge papirene på denne bilen.

    Så lurer på om det finnes noen der ute, i oslo/akershus området, som kjenner denne bilen eller lignende biler, som kunne tenke seg
    å hjelpe oss få denne bilen i kjørbar stand. Tror jeg har allt som trengs, og bilen er i utgangspunktet ferdig bygget. Så sikkert ikke mye som må til for å få den i brukbar stand.

    Jeg er helt klar for å betale vedkommende for eventuell hjelp

    Håper å høre fra en av dere

    Jeg kan treffes her inne, eller på mail halvor(a)dj.no eller mobil 90679662

  • #2
    litt forvirrende start.....

    hvilken av dem er du vil ha up and running? vintage eller re release?
    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

    Comment


    • #3
      Utifra hva jeg kan se er de så og si like. Så er vel den "Nye" som er mest komplett. Tror det følger med både gammel og "ny" fartsregulator. Men dette må tas med en klype salt da jeg som sagt ikke er så god på dette. Kan til og med hende den "nye" ikke er en re release men en strøken vintage….. Som du skjønner er jeg ganske grønn. Så det jeg trenger er en som kan gå igjennom bilen, samt koble den riktig opp. Det eneste jeg må kjøpe er nye batterier. Vurderer også å kjøpe ny kontroller. Har du lyst til å kikke på den NatteFrost? Har en sønn som er veldig ivrig

      Comment


      • #4
        hehe, hvis du kjøpte hotshot`en i en butikk etter 2012 så er det re release.

        har aldri eid eller skrudd på en supershot(vintage) eller super hotshot(re release) ergo kan jeg ikke si om delene går om hverandre.(har du noen som helst anelse om hvorfor vintage bilen din ikke fungerer?)

        kan sikkert ta en titt hvis ikke noen andre her inne med erfaring med Shot`en melder sin interesse.

        kan gi deg bygge manual pdf linker til supershot (vintage) og super hotshot(re release) om det er til noe hjelp.
        IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
        Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

        Comment


        • #5
          Kjøpte en strøken HotShot med super delene på(kulelager og 4 gule dempere). Eneste den manglet var da fartregulator. Kjøpte den i 2011. Men mulig jeg samtidig kjøpte en ny fartsregulator….husker faktisk ikke. Men har en sak som kan ligne på dette. Den gammle har en mekanisk farts regulator, mens den nye jeg tror er det samme er ikke mekanisk. Så planen var å sette istand den "nye" med enten ny eller gammel farts regulator. Men har ikke batterier så får ikke testet ut. Så trenger hjelp til å finne ut av hvilken farts regulator som kan brukes. Satte samtidig over motoren fra den gammle da det var en "topp modell" Lemans Gold tror jeg den het.

          Comment


          • #6
            fartsregulatorer er det mye som må tas hensyn til ja.

            vi starter simpelt. ingen av tamiya kittene leveres uten en fartsregulator av noen slag fra butikk. enten så følger det med en mekanisk eller elektrisk.

            msc krever en egen servo og hvis den fulgte med bilen vil det også være en egen plass for servoen til denne. funker kun med gamle 7,4 volt drifts batterier så vidt jeg vet.

            er det en tamiya esc så vil det være enten en TEU-104BK eller TEU-105BK. (står stemplet på dem) disse kan ikke brukes på motorer under 25 turn.
            den lemans gold motoren din er fra kyosho og jeg aner ikke hva turn den kom med da det finnes 2 utgaver av den: 360 og 480.

            kjøpte du en esc utenom kittet må du finne ut av hva den heter. hvis den ble kjøpt når du sier er det usikkert om den kan bruke lipo batterier.
            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

            Comment


            • #7
              Lettere om du knipser noen bilder uten lokket og legger ut. Skal ikke være all verden å få en av de oppe å gå. Hadde heller brukt "re-re" til kjøring da plasten er noe mykere og skal tåle en støyt.
              living in the fast lane

              Comment


              • #8
                Skjønner. Kan godt gå for konvensjonelle (gammle) typen batterier. Er litt skeptisk til lipo uansett Skal se om jeg finner ut mere om den LeMans motoren og den nye typen som jeg tror er fartsregulator

                Comment


                • #9
                  Den jeg tror er den "nye" regulatoren heter TEU-101BK…… og motoren heter Le mans 480 gold. Den fra den gammle er bare en servo som styrer en kontakt rundt på en plate…..

                  Comment


                  • #10
                    allright, platen med servo er mekanisk og er cake walk. plugg in en 7,2 volt batteripakke og tut og kjør.

                    101bk er den første esc fra tamiya og ment som en direkte erstatter for msc. ergo er motor turn limiten 27t. altså funker den best på "stock silver can"(sølv motoren som følger med i alle tamiya kittene) eller sport tuned.

                    du kan droppe ned til 25t men esc kan bli varm da den esc egentlig ikke er beregnet for under 27 turns. 2s lipo batterier på 101bk funker, men da MÅ du etter montere en lipo cut off, ellers risikerer du og ødelegge både batteriet og esc.
                    vanlig firkantet lipo batteri tviler jeg på vil få plass i bilen så du trenger den runde typen i såfall.

                    her er en pdf guide på den esc`en


                    le mans gold motoren din er på 25 turns. noen sier att den kan brukes på 8,4volt, andre sier kun 7.2 volt.
                    den vil funke helt fint på msc opsettet ditt, og også på esc din hvis du ikke bruker lipo batteri og ikke kjører som en villmann.

                    årsaken er att 2s lipo ligger på ca 8volt ved full ladning, selv om den er merket som 7,2 volt.
                    den gamle batteriene går aldri over 7,4 volt siden det er annen batteri type.
                    Last edited by NatteFrost; 7 April 2015, 20:50.
                    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                    Comment


                    • #11
                      Høres bra ut. Tror jeg ønsker å holde meg unna Lipo, noe som forenkler oppsettet virker det som. Greit å holde det på vintage mode Husker faktisk at vi koblet på ett lite ekstra batteri etter motor bytte, noe som da sikkert ga ca 8,4 volt. Kan du anbefale noen ok batterier og lader til mitt bruk?
                      Bør jeg bytte ut den mekaniske regulatoren og heller bruke 101BK?? Har en grønn krystall i bil/kontrolleren. For å bytte stikk kontroller til "pistol" kontroller må jeg finne en som kan ta imot grønn krystall. Er dette fortsatt på markedet? Eller bør jeg bytte motaker til typ 2,4 eller hva det heter nå?

                      Comment


                      • #12
                        om du bør bytte er opp til deg. msc er basicly on or off, stå stille eller bånn gass, 0% eller 100%.
                        esc har en kurve som er bedre egnet for ulike hastigheter.

                        msc lar deg også koble til en liten batteripakke som tar 4x aa batterier. det den gjør er og gi strøm til servoene.
                        noe som betyr att når du har kjørt til batteripakken er tom slipper du att msc "låser seg på hastighet" og fjerner sjansen for bilen lever sitt eget liv på slutten av 7,2v pakkens leve tid.

                        på en esc er dette regulert så det er ikke noe du trenger og tenke på.

                        stikk innom small size i Ensjøveien 7, nettsiden viser att de ikke har 7,2 v nimh batterier med tamiya kontakt, men den nettsiden er visst ikke oppdatert. du kan også spørre om lader når du er der for 7,2 volt nimh batteri.

                        hvis ikke dem har så kjøp denne: http://www.modellers.com/Produkter/B...000017730.aspx
                        eller


                        kommer med tamiya kontakt så 2 eller 3 av dem så har du nok for minst 40 min med blandet kjøring. mere mah = lengere kjøretid.

                        av ladere så har du for eksempel denne;


                        ladere er dyre men de er en engangs investering hvis du tar godt vare på dem.

                        sender og mottaker:

                        AM er fortid. dog ingen ting i veien med og bruke dem siden 2 kanals stikke sender i 2,4ghz knapt eksisterer.
                        skal du ha nye krystaller må du nok ut av norge eller kjøpe brukt på finn, ekeberg markedet eller lignende.

                        2,4ghz sender + mottaker en en posetiv oppgradering og er annbefalt, men helt opp til deg.
                        skal du ha en så er denne helt fin.
                        Last edited by NatteFrost; 7 April 2015, 21:34.
                        IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                        Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                        Comment


                        • #14
                          laderen er fin, brukte en lignende som min første lader for 20 år siden.

                          usikker på batteriet. laderen du linket er en hurtig lader og noen batterier tåler ikke det.
                          IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                          Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X