Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ferdig restaurert Kyosho Turbo Rocky

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ferdig restaurert Kyosho Turbo Rocky

    Jeg har den siste tiden jobbet litt på-og-av med å restaurere en Kyosho Turbo Rocky, en bil jeg har et litt nostalgisk forhold til. Bilen ble lansert i 1987-88, og havnet vel litt i skyggen av Optima-serien til Kyosho på den tiden. Som mange andre vintage RC- biler er det et lite mareritt å få tak i deler, men denne skal nå være komplett.
    Click image for larger version

Name:	P1050829.jpg
Views:	1
Size:	40.7 KB
ID:	791118Click image for larger version

Name:	P1050830.jpg
Views:	1
Size:	50.5 KB
ID:	791119Click image for larger version

Name:	P1050831.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	791120
    Denne ble opprinnelig levert med en tidsriktig mekanisk fartsregulator. Prøvde å koble strøm til denne for å se om den virket, men da begynnte hele greia å ta fyr, så den havnet i søpla. Hadde vel uansett tenkt å bruke moderne elektronikk i bilen. Den originale servoen virket, men denne var så usannsynlig treg at den også måtte byttes. Eller har jeg installert en 15T børstemotor fra HPI i bilen, da jeg er usikker på om gearkasse mm tåler et børsteløs oppsett.
    Click image for larger version

Name:	P1050836.jpg
Views:	1
Size:	56.1 KB
ID:	791121
    Karosseriet til bilen var så oppstripet og sprukket at det ikke var mye håp å få restaurert det til en noenlunde tilfredsstillende tilstand. Her kom jeg over et kanadisk eBay- selskap som produserer nye lexankarosseri til vintage RC- biler.
    Click image for larger version

Name:	P1050871.jpg
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	791122
    Nå holder jeg også på å restaurerer en Kyosho Turbo Optima fra 1987 og en Kyosho Ferrari F-40 fra 1990. Sistnevnte er basert på Optima mid chassiset til Kyosho og er vel egentlig en slags onroad-versjon av Optima Mid.

  • #2
    strøkent!
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Flott arbeid! Håpar du lagar tråder om restaureringa av dei andre bilane også!
      Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
      FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

      Comment


      • #4
        Kan godt lage en liten tråd til de andre også når de er ferdigstilt [emoji4]

        Comment


        • #5
          Øyet blir alltid stort og vått når jeg ser kyosho-restaureringer At rockyen ikke tåler børsteløst oppsett tror jeg så gjerne, med kjededrift og greier. Selv har jeg en turbo optima mid med 6,5 turn børsteløst oppsett. Den har jeg kjørt mye med 3-cell lipo faktisk! Så at den bilen er forut for sin tid tror jeg vi kan være godt enige om. Hva med f40'en som børsteløs? =) Må jo være episk.. kevlarbeltet tåler bl-oppsettet fint, men det er et drev i girkassen bak som må byttes. Dette var kjent for og være laget av smør selv da bilen var ny. Erstatning i alu er i midlertid og få kjøpt. pargu-store tror jeg de kaller seg blant annet på ebay. Der har de btw mye annet snacks til optima mid'ene også Deriblant alu-felger med originalt utseende og alu-bærerarmer. Men ikke tro at man sparer penger på og kose seg med vintage-rc biler!

          mvh oddi

          Comment


          • #6
            Ja, jeg tror jeg må sjekke ut pergustore før jeg eventuelt setter inne et børsteløst oppsett i mid'n. Jeg fant en Vintage Kyosho-motor fra begynnelsen av 90- tallet (tror jeg) på 14 turn som nesten ikke var brukt som jeg satte i, går veldig bra med den.Ellers så var ikke Ferrarien egentlig så veldig mye å restaurere, da den i stor grad hadde vært en "shelf queen" og nesten helt uten synlig slittasje, både på drivverk og chassis.

            Click image for larger version

Name:	Kyosho Ferrari F40.JPG
Views:	2
Size:	166.4 KB
ID:	966938


            Problemet med Faerrarien er at karosseriet var blitt sprøtt og noe sprukket i løpet av lagringstiden på et loft uten jevn temperatur gjennom året. Det har dukket opp et og annet karosseri på ebay til en pris på rundt NOK 900 + frakt, noe jeg synes er litt i meste laget. Det er heller ingen som, meg bekjent, lager reprokarosseri til denne bilen. Men denne bilen er jo egentlig en Optima Mid Custom, og det er det flere firma som lager reprokarosseri til, så jeg bygde den like gjerne om til en buggy (noe den egentlig også er).

            Click image for larger version

Name:	Kyosho optima mid custom.JPG
Views:	2
Size:	170.3 KB
ID:	966939


            Det var vel egentlig bare å skifte ut støtdempertårnet bak, samt vingefestet, så var den blitt til en Mid Custom. Jeg gjorde i tillegg noen få oppgraderinger på bilen med universale drivaksler foran, skiftet ut alle metall pushingsene med kulelager (var bare delvis kulelagret orginalt), samt skiftet ut alle turnbucklesene med justerbare i titanium. Har tatt vare på alle delene slik at den enkelt kan bygges om til en Ferrari dersom jeg skulle komme over er firma som lager reprokarosseri til disse bilene.

            Click image for larger version

Name:	Kyosho Optima Mid Custom (2).JPG
Views:	3
Size:	183.0 KB
ID:	966940

            Comment


            • #7
              Så bra!
              Jeg hadde Turbo Rocky selv i 10-12 års alderen.
              Bygget ilag med fattern.

              Ser det er en ny i eske på eBay til over 8k

              Comment

              Working...
              X