Tenkte at flere kunne ha nytte av mine erfaringer med denne monstertrucken...
Om bilen
Maverick Strada MT Evo S er børsteløs-utgaven av Strada monstertruck (MT). Den har alt man kan ønske seg ut av boksen for en rimelig penge: kulelager hele veien, metalldrev og metalldiffer, vanntett elektronikk (minus mottager), robuste støtfangere, børsteløs motor og skikkelig med power.
Bilen går veldig bra, merkbart bedre med 2S LiPo enn med NiMh-pakka ut av esken. Bilen tåler bra med juling etter min mening. Vi har kjørt inn i fastfrosne isklumper i stor fart slik at bilen endret retning og ble slengt sidelengs i en helt annen retning, hoppet mer enn 2 meter høyt og landet skeivt eller opp ned uten skader på bilen. Karosseriet har kun fått noen riper. Så langt har kulda tatt knekken på en upright bak da vi kjørte i -17 C, men dette var ikke så rart med tanke på plast og lave temperaturer. Denne delen er for øvrig en kjent svakhet generelt sett. Angående plasten, så er det ganske lett å skru til skruene for hardt og ødelegge gjengene – pass på! Plasten er veldig fleksibel, og selv om dette virker litt raklete og billig når man kjenner på det, men jeg tror det er gjort med hensikt slik at ting bøyer seg i stedenfor å brekke. Det funker i alle fall.
Kvaliteten på komponentene virker bra, også på byggejobben fra fabrikken. Servosaveren er litt slarkete og krever at man følger opp med stramming og låselim. Låselim er nyttig å bruke over nesten hele bilen. Spesielt på set-skruene som holder akselkoppene i hver ende av den sentrale drivakselen!
Dempingen var for altfor hard ut av esken slik at bilen hoppet og spratt altfor mye og dette gikk utover kjøreegenskapene. Det var ikke bra at akslene var for lange (89,5mm) og at lenkearmene var montert feil (ikke parallelt). Dette var spesielt merkbart bak, da bilen ikke bunnet demperne, men akslene buttet i akselkoppene og hindret full vandring. Men justert innfesting og nye aksler bak får man full vandring.
Motoren blir ganske varm, knapt til å ta på, etter 15 min kjøring. Tror ikke det en hensiktsmessig å bruke 3S (11.1V) LiPo i denne bilen, da må både vifte/regulator (i følge instruksjonsboka) og dreving endres. Kan eventuelt dreve litt ned selv med 2S for å få ned temperaturen.
Det er morsomt å oppgradere og sette seg inn i ting. Jeg har hatt fokus på å gjøre det billig og bytte etter hvert som ting ryker, ikke oppgradere uten grunn. Totalt har jeg brukt rundt 700kr på oppgraderinger pluss det samme for lader og batterier. Synes dette har vært greit å oppgradere for å få ting til å fungere så bra som mulig, men jeg ser ikke helt poenget med å oppgradere for mer ytelse. Dette går fort nok, og jeg tror ikke bilen kan håndtere så mye mer krefter heller.
Ville jeg kjøpt den igjen? Erfaringen etter rundt 20-30 pakker kjørt er ja! Bilen går bra, er morsom og robust, du får mye for pengene, det er lett tilgang på rimelige deler lokalt og nok billige oppgraderinger på internett.
Modifiseringer i prioritert rekkefølge
Planlagte oppgraderinger
Nyttige videoer
Review: https://www.youtube.com/watch?v=DuCP9ZJmY2w
Fix 1: https://www.youtube.com/watch?v=qIO6KwVOM4Y
Fix 2: https://www.youtube.com/watch?v=aTct0FG3lLc
Kloner
Og enda flere som kan søkes etter for deler på ebay/aliexpress/dealextreme etc.
Maverick Strada MT er produsert av HPI, som er en av de store innen RC-biler, under budsjett-merket Maverick. Hvem den er konstruert av er et annet spørsmål, muligens har HPI kjøpt et eksisterende design som de har forbedret. Det er fire forskjellige utgaver for drift/truggy/buggy/monstertruck som deler de fleste delene. I forhold til de andre klonene er bunnplaten speilvendt og har høyere stivhet (høyere ribber langs drivakselen, trolig noe tykkere materiale uten åpninger under batteriet). Resten av bilene virker identiske. Delene passer derfor om hverandre.
Kjøpt for 1990kr hos hobbycomp.no (kampanje) julen 2014.
Om bilen
Maverick Strada MT Evo S er børsteløs-utgaven av Strada monstertruck (MT). Den har alt man kan ønske seg ut av boksen for en rimelig penge: kulelager hele veien, metalldrev og metalldiffer, vanntett elektronikk (minus mottager), robuste støtfangere, børsteløs motor og skikkelig med power.
Bilen går veldig bra, merkbart bedre med 2S LiPo enn med NiMh-pakka ut av esken. Bilen tåler bra med juling etter min mening. Vi har kjørt inn i fastfrosne isklumper i stor fart slik at bilen endret retning og ble slengt sidelengs i en helt annen retning, hoppet mer enn 2 meter høyt og landet skeivt eller opp ned uten skader på bilen. Karosseriet har kun fått noen riper. Så langt har kulda tatt knekken på en upright bak da vi kjørte i -17 C, men dette var ikke så rart med tanke på plast og lave temperaturer. Denne delen er for øvrig en kjent svakhet generelt sett. Angående plasten, så er det ganske lett å skru til skruene for hardt og ødelegge gjengene – pass på! Plasten er veldig fleksibel, og selv om dette virker litt raklete og billig når man kjenner på det, men jeg tror det er gjort med hensikt slik at ting bøyer seg i stedenfor å brekke. Det funker i alle fall.
Kvaliteten på komponentene virker bra, også på byggejobben fra fabrikken. Servosaveren er litt slarkete og krever at man følger opp med stramming og låselim. Låselim er nyttig å bruke over nesten hele bilen. Spesielt på set-skruene som holder akselkoppene i hver ende av den sentrale drivakselen!
Dempingen var for altfor hard ut av esken slik at bilen hoppet og spratt altfor mye og dette gikk utover kjøreegenskapene. Det var ikke bra at akslene var for lange (89,5mm) og at lenkearmene var montert feil (ikke parallelt). Dette var spesielt merkbart bak, da bilen ikke bunnet demperne, men akslene buttet i akselkoppene og hindret full vandring. Men justert innfesting og nye aksler bak får man full vandring.
Motoren blir ganske varm, knapt til å ta på, etter 15 min kjøring. Tror ikke det en hensiktsmessig å bruke 3S (11.1V) LiPo i denne bilen, da må både vifte/regulator (i følge instruksjonsboka) og dreving endres. Kan eventuelt dreve litt ned selv med 2S for å få ned temperaturen.
Det er morsomt å oppgradere og sette seg inn i ting. Jeg har hatt fokus på å gjøre det billig og bytte etter hvert som ting ryker, ikke oppgradere uten grunn. Totalt har jeg brukt rundt 700kr på oppgraderinger pluss det samme for lader og batterier. Synes dette har vært greit å oppgradere for å få ting til å fungere så bra som mulig, men jeg ser ikke helt poenget med å oppgradere for mer ytelse. Dette går fort nok, og jeg tror ikke bilen kan håndtere så mye mer krefter heller.
Ville jeg kjøpt den igjen? Erfaringen etter rundt 20-30 pakker kjørt er ja! Bilen går bra, er morsom og robust, du får mye for pengene, det er lett tilgang på rimelige deler lokalt og nok billige oppgraderinger på internett.
Modifiseringer i prioritert rekkefølge
- Bytte til tynnere olje i demperne for bedre respons for underlaget (#500 foran, #400 bak). Dette gir omtrent dobbelt så rask retur som originalt, og omtrent tilsvarende det du finner originalt på HPI Bullet Flux ST/MT. Gjetter på at den originale oljen er #800-1000 både foran og bak, dvs helt sirup. Merkbar forskjell på kjøreegenskaper. $14. http://www.ebay.com/itm/380761833073
- Byttet innfestning av øvre lenkearm foran og bak til annet hull (ytre: midtre bak, nederste foran) slik at de blir parallelle med nedre lenkearm. Dette gir riktigere geometri med mindre endring av camber gjennom vandringen og dermed mindre kompresjon av akslene ved full kompresjon. Gratis.
- Jeg fikk aldri den originale servo saveren til å fungere helt bra, så jeg strammet den helt til slik at den ble fast og kjøpte heller en «Plastic hi-torque servo saver» som ble montert rett på servoen. $6. http://www.aliexpress.com/item/MST-H...807201214.html Original servo er litt svak (6kg) og svinger litt hit og dit mens man kjører rett frem, spesielt når skruene i den originale servosaveren strammes. Legg merke til at det er lett å stramme skruene i styremekanismen slik at mekanismen blir veldig treg.
- Støv og vanntett overtrekk for innsiden av bilen og dempere. $35. Størrelse universal medium passer greit. Gjør det lettere å holde bilen ren. Batteriet er litt mer omstendelig å få på plass gjennom glidelåsen enn uten overtrekket, men det går greit etter å blitt vant til det og løsnet strikkene. Greit å være klar over at overtrekket hindrer også innsikt til evt løse deler, så ta en ekstra sjekk innimellom. http://www.dustymotors.com/products-...shroud-covers/
- Gjøre bunnplate og mottager vanntett (over alle komponenter) med Zap Goo i alle åpninger. $10. http://www.supergluecorp.com/zap/zap...zap-dap-goo-ii
- Kortere aksler bak på 87mm (HSP 06022) slik at man oppnår full vandring og mindre belastning på uprights ved full kompresjon. Originale er 89,5mm. $3. http://www.aliexpress.com/item/2Pcs-...260300804.html
- Ny raskere og sterkere vanntett servo EMAX ES3005 med metallgir 10kg/0.16 sec. $12: http://www.aliexpress.com/snapshot/6...65363246099112
- M3 hjulmuttere med flens for mer stabil innfesting av hjulene. $3. http://www.aliexpress.com/snapshot/6...65433993689112
- Byttet til Deans/T-kontakter fordi disse er mer standard når man kjøper batterier.
- Lys må man ha – spesielt bra for å se hvor bilen er når man kjører om kvelden. $7 for to sett. http://www.aliexpress.com/snapshot/6...64807169059112
Planlagte oppgraderinger
- Uprights i alu bak. Kjent svakt punkt originalt pga tynn plastkonstruksjon. HSP 02013. $8. http://www.aliexpress.com/item/10201...879013557.html
- Full upgrade av alu uprights/knuckles/front hub carrier og lagre. $20. HSP 02013/02014/02015: http://www.aliexpress.com/item/HSP-R...735049200.html
Nyttige videoer
Review: https://www.youtube.com/watch?v=DuCP9ZJmY2w
Fix 1: https://www.youtube.com/watch?v=qIO6KwVOM4Y
Fix 2: https://www.youtube.com/watch?v=aTct0FG3lLc
Kloner
- Redcat Volcano EPX (speilvendt oppsett av motor og radio/servo) med flere aludeler).
- Himoto Grim Reaper/ Swampthing/Monster Truck (speilvendt oppsett av motor og radio/servo med annen bunnplate med åpninger under batteriet og mindre avstivninger)
- HSP Brontosaurus (speilvendt oppsett av motor og radio/servo)
- Exceed RC Infinitive/Dynamite (annen bunnplate med annen bunnplate med åpninger under batteriet og mindre avstivninger. Senterakselkopper i plast!)
Og enda flere som kan søkes etter for deler på ebay/aliexpress/dealextreme etc.
Maverick Strada MT er produsert av HPI, som er en av de store innen RC-biler, under budsjett-merket Maverick. Hvem den er konstruert av er et annet spørsmål, muligens har HPI kjøpt et eksisterende design som de har forbedret. Det er fire forskjellige utgaver for drift/truggy/buggy/monstertruck som deler de fleste delene. I forhold til de andre klonene er bunnplaten speilvendt og har høyere stivhet (høyere ribber langs drivakselen, trolig noe tykkere materiale uten åpninger under batteriet). Resten av bilene virker identiske. Delene passer derfor om hverandre.
Kjøpt for 1990kr hos hobbycomp.no (kampanje) julen 2014.
Comment