Disse senderene er litt mere avanserte og du har bedre oppløsning og bedre følelse med disse senderene. Men så er de dyrere også.
Så går det an med Futaba 3PK.
Det som er utfordringen er at de fleste trenger ASF moduler for å kunne fungere med Kyosho Mini-Z. Så løsningene blir veldig mye dyrere enn en KT-18.
Vel, da er man såpass langt at man har verktøy, lader, batterier, bil og sender. Samt plastikkposer til å ha alt i.
Hva gjenstår da for at man skal ha det gøy??
Motor kan man kjøpe, men må ikke.
Her kan jeg varmt anbefale en 70T motor, enten fra Reflex Racing eller fra PN. Begge motorene er like raske, selv om de har litt forskjellig karakteristikk.
Men det morsomme med disse motoren er at når alle har en slik type motor, så er det opp til hva fører gjør og ikke opp til bilen hvem som vinner.
For å kalle det det. For da kommer dekk, kulelager, demperoppsett og giring til å vise seg bedre, samt hvor god føreren er.
Bilen blir ikke for rask, så det er lettere å lære seg å kjøre. Lettere å korrigere sine egne feil.
Litt mindre skader på bilen den første tiden til svingingen sitter og til du blir vant til å kjøre med andre.
Den orginale motoren er ikke all verdens, men husk på at den orginale motoren kan være alt fra dritbra til rævva.
Så hvis du faktisk får en bra orginal motor, så kan det absolutt være verdt å beholde....
Men hva bruker jeg på en typisk kveld da?
På en typisk kveld så bruker jeg to sett med dekk. Et sett med fordekk og et sett med bakdekk. Akkurat nå er det PN X15 framdekk og PN X6 eller PN R6 bakdekk som brukes på 3 av banene jeg kjører på.
Da havner det på rund 50,- for en kveld. Selv om jeg gjerne har brukt de samme dekkene på to kvelder.
Dette er såklart litt avhengig av hvor stor og rask bane man har.
Generelt så er kan jeg med en 70T motor kjøre rundt 250 runder på min lille bane før jeg trenger å bytte batterier. Rundene ligger på ca 4.8s, så da blir det 20 min med kjøring før jeg bytter batteri.
Det er 20 minutter med konsentrasjon...greit med en pause da synes nå jeg da...
Noen flere utgifter enn dette har jeg sjelden.
Det eneste er når jeg får dilla og skal teste ut ting. Da er det ikke alltid det blir like billig.
Har byttet fronten 4 ganger, har testet 3 forskjellige motorfester og 2 forskjellige dempersystemer bak. En hel haug med forskjellige t-plater og mange forskjellige dekk og felger....samt 9 forskjellige karosserier før jeg endte opp der jeg er nå.
Så for å gjøre ting "billig", så er det bare å spørre noen inne på "Micro Racing" delen av forumet, så skal du få så mange forskjellige svare som du bare vil ha.
Det eneste som er "kravet" er at du har en liten formening om hvordan bil du ønsker deg. En stueracer, en hyllepynt, en rask fa** eller bare noe å ha som unskyldning for å drikke litt kaffe med andre. Så skal nok vi som frekventerer den delen av forumet gi deg en masse forvirrende råd..
