Announcement

Collapse
No announcement yet.

Produkttest: Gens Ace 25C 5S3300 «Softcase» (18.5V. 3300mAh)

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Produkttest: Gens Ace 25C 5S3300

    Click image for larger version

Name:	bilde1.jpg
Views:	1
Size:	33.6 KB
ID:	966486

    Da batteriet til testen dumpet inn på hobbyrommet, var min første tanke «oj... Solid!»..
    Batteriet veier omtrent det samme som tilsvarende batterier (+/- 5-7 gram ut fra div. målinger og datablad).
    Grunnen til dette er at batteriet har en 1.2mm tykk aluminiumsplate på hver side, for beskyttelse og varmeavledning. Dette gjør samtidig at pakken føles ganske robust og gir antagelig større sjans for at pakken overlever dersom flyet mot formodning skulle ta den korteste veien ned fra himmelen.


    Ratingen er på 25C og det kan lades fra 1-5C. Med andre ord helt OK spesifikasjoner for normale applikasjoner.


    Pakken er tradisjonellt bygget opp, med cellene stablet opp og koblet sammen i forkant.
    Pakken har en tynn skumgummipolstring i bakkant, og er forsterket med glassfibertape og støtabsorberende skumgummi rundt tilkoblingsledningene og balanseringspluggen.
    Det hele er innpakket i 0.2mm krympeplast. Engelske sikkerhetsinstruksjoner på undersiden.


    Det første jeg gjorde var å cycle pakken noen ganger med laderen for å se bl.a. kapasitet og balanse.
    (Noe man EGENTLIG ikke skal gjøre for mye med LiPO-pakker, men dette skulle tross alt være en test!)
    Det ble benyttet en modifisert Sirius Electronics batteritester, Shultze LSL-6-330d lader og en CY- B6 balanserer og det ga ingen store overraskelser. I romtemperatur fikk jeg i snitt ut 3180mAh ved 500mA strømtrekk, noe som helt fint matcher det jeg har av tilsvarende celler (Kokam/Zippo etc) i prosentmessig uttak.

    Click image for larger version

Name:	bilde2.jpg
Views:	1
Size:	36.9 KB
ID:	966488
    Testing av cellebalanse.

    Jeg ønsket å se hvordan temperaturen påvirket pakken i forhold til andre, og la pakken i kjøling ned til ca. +2ºC før jeg begynnte utladingen. For de uinnvidde, så kan det nevnes at cellenes indre motstand varierer med temperaturen. Lav indre motstand vil gi lite effekttap, høy indre motstand gir høyere effekttap. Normalt så øker en celles indre motstand ved fallende temperatur, det er bl.a. det som gjør at videokamera/mobiltlf. etc. har kortere batterilevetid utendørs vintertid.

    Ved nedkjøling og 500mA strømtrekk var jeg nede i 2244mAh kapasitet på GensACE-pakken, noe som tilsvarer et effekttap på ca. 32%. Kokam lå her på 31% og Zippy lå på 35%.
    Ikke store forskjeller her, men ørlite var det, og jeg synes pakken greide testen bra!
    Det bør også nevnes at det ikke anbefales å utsette LiPO-pakker for store strømtrekk i kulda, da dette kan ødelegge cellene. Dersom du varmer de opp før de tas i bruk, så kan de fint benyttes. Du får lenger brukstid, og cellene overlever flere cycles. (Antall opp/utladinger før de må kasseres).


    Som sagt, ALLE LiPO-batterier har denne egenskapen mtp. Kulde, og testen ble gjort kun for å se etter forskjeller.

    Click image for larger version

Name:	bilde3.jpg
Views:	1
Size:	41.2 KB
ID:	966487
    Testing av cellebalanse og kapasitet.

    Flyet pakken skulle testes i var ikke flyvedyktig ved testtidspunktet pg.a. teknisk feil, så det ble foretatt en statisk test, noe som i et testøyemed er mer kontrollerbart og presist.

    Pakken ble ladet opp, satt i flyet og flyet ble holdt fast på bakken.
    I flyet, en SIG Rascal40 sitter det en Turnigy AeroDrive C4250-600 motor samt en Turnigy Plush 80A regulator. I nesa sitter en APC-E 13x6.5. Utetemperatur var 19ºC.


    Første test var halv throttle i 4 minutter, og det ble målt ca. 25A (dvs. 7.5C strømtrekk) med tang-amperemeter.. (Ganske stilig å se hvordan vinden påvirker strømtrekket forsåvidt..)
    Tok ut GensACE-pakken, målte cellespenningen og ladet det opp igjen for å finne ut hvor mye som hadde gått ut av pakken. Cellespenningen viste 3.76V i snitt og fasiten viste at det gikk inn rett i underkant av 1700mAh på pakken. Dv.s altså litt over 50% uttak. Batteriet fikk en brukbar temperaturøkning, men ikke noe unormalt. Det skal også nevnes at det var veldig liten spenningsforskjell mellom cellene (0.20V, vs 0.31V på Kokam og 0.35 på Zippy). Bra!


    I tilsvarende test med de andre batteriene fikk jeg så og si tilsvarende på Kokam (3.75V/1710mAh) mens Zippy viste seg å være nede på nesten 3.5V cellespenning. Der fikk jeg imidlertid kun 1550mAh inn igjen på batteriet. Noe sier meg at denne pakken ikke er heeeelt frisk lenger.

    Så siste test. Samme oppsett, full throttle. Dette er ganske belastende, både for fly/skrog og motor/batteri, og er vel egentlig noe jeg ikke anbefaler. Som stresstest så er det bra, men dersom flyet er i lufta, er energiforbruket langt mindre (med normal flyging) og du vil få langt bedre flytider enn det jeg stresset batteriene til her. Men det gir en ganske god indikasjon på hva som faktisk bor i cellene! Etter min mening langt bedre enn å fly rundt i ring, da noe av målet er konsistente og kontrollerte testforhold.


    Nå var strømtrekket oppe i mellom 47 og 49A, pg.a vind, og sjelden har 4 minutter føltes så lenge.
    Turtallet ble merkbart lavere etter ca. 3 minutter og det siste halve minuttet var det lite futt, men det snurret og gikk overraskende greit likevel.
    Motor ble urovekkende varm og batteriene ble også rimelig varme, selv om det kun lå opp mot 15C strømtrekk, fingrene derimot ble tilsvarende kalde og nummene .
    Noe av cluet her er den statiske belastningen. En normal flysituasjon gir ikke samme statiske belastning, og heller ikke samme varmeutviklingen ved normal bruk.
    Flyet er heller ikke bygget for elektro i utgangspunktet, og luftgjennomstrømingen i batterirommet kan helt klart bli bedre, og har nok stor betydning for varmeutviklingen.


    Jeg hadde ikke noe eksakt utstyr til å ta temperaturen med, men GensACE-pakken virket merkbart varmere enn de andre. Antar at dette har sammenheng de varmeledende aluminiumsplatene pakken er dekket med,men ingen av pakkene ble «urovekkende varme».

    Ny sjekk viste at cellespenningen nå var nede på 3.37V i snitt, og det gikk inn hele 3210mA.. Dv.s at LVC'en i regulatoren antagelig hadde slått inn i løpet av sekunder uansett.


    Med Kokam-pakken var cellespenningen ca. den samme 3.43V, men her fikk jeg kun inn 3130mA. Antagelig ville LVC slått ut i løpet av sekunder her også. Det er nok litt forskjeller i cellekjemien som gjør forskjellene er. Jeg synes imidlertid at det virket som om Kokam begynnte å miste effekten tidligere, altså en litt annen utladingskurve. Som synker jevnt, mens GensAce holder spenningen bedre før den plutselig dropper.


    Zippy-batteriet holdt ut i litt over 3 minutter før LVC slo ut, cellespenningen var helt nede på 3.24V da jeg målte det etterpå og batteriet var helt tomt.


    Konklusjon:
    GensACE er ikke det billigste batteriet du kan kjøpe, men langt ifra det dyreste og dersom du er ute etter kvalitet og noe som tåler en trøkk, men alikevel ikke koster skjorta og det hvite i øyet, så kan jeg absolutt anbefale dette.
    Ser for meg at også bil-guttene (og evt. jentene) vil like denne type pakker, da de gir inntrykk av å være solid bygget. (Evt. gå for «HardCase»-utgaven)
    Vektforskjellen har absolutt ingen betydning (med mindre man er i grenseland rundt 7.5kg på modellfly), da modeller som bruker celler i denne størrelsen ikke er følsomme for den forskjellen det er snakk om. Og det viser seg å gi vesentlig mer «punch for the bucks» enn billigbatteriene mine.

    I korte trekk, det holder godt på spenningen, det har den kapasiteten det skal ha, cellebalansen holder seg god, og batteriet virker solid. Med andre ord et batteri som har alle forutsetninger for å holde seg i god form lenge! Anbefales!


    (Tester tar forbehold om evt. skrive/målefeil på testdata.)

    635,- m/ Deans-plugg hos rc-batteri.no


    Spesifikasjoner:
    Høyde: 37,15mm
    Lengde: 135,5mm
    Bredde: 42,85mm
    Ant. Celler: 5
    Strømtrekk: 25C
    Ladestrøm: 1-5C
    mAh: 3300
    Vekt: 447,04g

    • rfauske
      #2
      rfauske commented
      Editing a comment
      Alle pakkene er CE sertifisert. Vi kan sende dokumentasjon for dette på forespørsel
      Last edited by rfauske; 6 September 2010, 10:34.

    • kristher
      #3
      kristher commented
      Editing a comment
      Originally posted by rfauske
      Alle pakkene er CE sertifisert. Vi kan sende dokumentasjon for dette på forespørsel
      Hvorfor står det ikke på pakkene da? Er det ikke også et krav at CE merket skal stå på varen?

    • rfauske
      #4
      rfauske commented
      Editing a comment
      Det står bak på vanlige lipo pakkene deres (på den kvite etiketten sammen med lade instruks m.m.), er det noen spesielle pakker du tenker på ?

      Mao er det merket på samme måte som på KyPOM pakkene som byggyshop.no selger
      Last edited by rfauske; 9 September 2010, 12:42.
    Posting comments is disabled.

Article Tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Test av Retro Racing karosseri og ny lakk fra ELEFUN.NO.
    by MaxxWiking
    Fra Elefun.no, Retro Racing lexan-karosseri, type Opel Kadett B, Custom Colour og RC Car Colour lakk. Vi prøver oss på maskering og lakkering og gir en totalvurdering av karosseri og lakk.

    4 April 2011, 12:56
  • Produkttest: Gens Ace 25C 5S3300
    by alfalfa
    Da batteriet til testen dumpet inn på hobbyrommet, var min første tanke «oj... Solid!».. Batteriet veier omtrent det samme som tilsvarende batterier (+/- 5-7 gram ut fra div. målinger og datablad). Grunnen til dette er at batteriet har en 1.2mm tykk aluminiumsplate på hver side, for beskyttelse og varmeavledning. Dette gjør samtidig at pakken føles ganske robust og gir antagelig større sjans for at pakken overlever dersom flyet mot formodning skulle ta den korteste veien ned fra himmelen. R...
    16 August 2010, 22:00
  • RFI lipo batterier
    by emix
    Merket RFI har kommet ut med noen veldig prisgunstige 7.4v lipo hardcase batterier til bil. Batteriene jeg har testet var RFI's 3300mah 25c batterier. Første tingen jeg la merke ved da jeg kjøpte batteriene, var prisen. 399,- pr batteri som er relativt billig med tanke på at orion skal ha 499,- for sine 3000mah batterier. Til den prisen var det bare å få batteriene med meg hjem. Da jeg skulle lade batteriene for første gang, gjorde jeg noe Nordmenn vanligvis ikke pleier å gjøre. Nemlig lese bruksa...
    31 March 2010, 15:30
  • Minitest JackPower fra Hobby24
    by ronsand
    Hobby24 er norsk distributør for JackPower Lipo batterier

    Pakken ble testet i, den ikke ukjente, dobbeltdekeren Ultimate AMR fra Precision Aerobatics (AUV 1050gr uten batteri) Den var satt opp med en Hacker A30 14L outrunner børsteløs motor og en Flighttech 40A regulator. En Xoar 14x7 trepropell sørget for bitt I lufta! Etter å ha satt inn Jack Power pakken ble det raskt klart at modellen føltes mye mer responsiv på throttle enn tidligere; fra å være en ”tøytiger” var den nå en ekt...
    22 March 2010, 20:25
Working...
X