Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kyosho Mini-Z Stock race?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kyosho Mini-Z Stock race?

    Dette så bare så kult ut....


    Klassen er beregnet for å lage en enhetsklasse hvor det nyeste råeste innen teknologi ikke skal være nødvendig.
    Tanken er at man ved å begrense mulighetene for å modifisere bilen, så skal førere være i fokus og ikke penger / teknologi.
    Da kan man bruke klassen som en inngangsport til "Modified" hvor "alt" er lov. Her legges det vekt på morro og på kjøreferdigheter. Bilene går ikke så fort som "Modified" men det blir jevnere siden bilene ikke nødvendigvis har så store forskjeller.
    Så lenge bilen er ny og plastikklagrene er hele, så fungerer bilen uten behov for kulelager, men etterhvert vil det nok være behov for å bytte ut deler.
    Derfor har vi satt opp hva som kan byttes. Delene som kan byttes ligger i en prisklasse som etter min (vår?) mening er lav og som vil hjelpe på følelsen av kontroll på bilen.

    Dere må gjerne komme med innspill til "regelverket" slik at kanskje flest mulig har mulighet til å være med.

    ***************

    Standardbil regler:

    Chassis: Kyosho MR03 High Mount Linken her viser kun bil. Du må også ha en sender for å få kjørt
    Sporbredde: Må være orginalt til body, ut i fra hva slags body du har valgt.
    Hjulavstand: 90mm.

    Body: Kyosho ASC eller hvite body av følgende biler, Har prøvde å oppgi delenummer til den umalte hvite karosseriet:

    Hjulbuer er ikke tillatt å modifisere for bedre klaring til dekkene. Du skal ha på det orginale vinduet.
    Du har ikke lov til å fjerne noe fra det orginale karosseriet. Hverken vekt, speil, lykteglass eller noe.
    Du har lov til å forsterke karosseriet, såfremt det ikke synes når bilen har karosseriet på.
    Hvis man mister speil, lykteglass eller annet mens man kjører, så må ikke delene settes på så lenge konkurransen pågår. Men alt dette må være på før konkurransen starter for å få bilen godkjent.

    Vinge: Ingen (kan ikke bruke noen vinger bortsett fra dem som eventuelt allerede følger med bilen)

    Batterier: 4 x AAA NiMh eller Alkaline (Lithium baserte batterier er ikke tillatt).

    Felger: Felger må være av samme størrelse og bredde som de som følger med body som brukes.

    Dekk: Dekk skal være av samme bredde som det som følger med bilen, men du kan bruke hvilken som helst type gummidekk som ikke inneholder silikon.

    Hjulmuttere: Det er tillatt med uorginale hjulmuttere.

    Minimum vekt: Ingen begrensninger

    Motor: Kyosho stock motor som følger med bilen, CTP 70 Turn Stock Motor eller PN Racing Mini-Z World Cup Stock Motor (70 Turns) 2009 Version er de eneste motorene man har som alternativer man kan velge mellom.

    Det er lov å fjerne den termiske beskyttelsen til den orginale motoren, her markert med rød ring

    Click image for larger version

Name:	132139.jpg
Views:	1
Size:	43.4 KB
ID:	789089

    Husk å ikke fjerne de 2 små like kondensatorene på motoren, da man vil få større sjanser for støy fra motoren som påvirker bilen din.

    Motorfeste (MZ154): Kyosho orginalt plastikk High Mount motorfeste er eneste som er lov.

    Dempere: Du kan bruke alle typer oljer eller fett som finnes på markedet. Siden den orginale knekker for lett, kan du bytte ut T-plata med hvilken som helst type T-plate. Du kan kun bruke de fjærene som følger med i kit'et til front og topp dempere.
    Det er lov til å bruke skiver (shims), men ellers er ingen modifiseringer av chassiet lov.

    Lagre: Kulelager er lov. (ser gjerne at du bruker det)

    Servodrev: Kan byttes

    Sender: Hvilken sender du vil bruke, er opp til deg.

    Konfigurasjon av bilen: Det skal være det samme oppsettet på alle bilene som deltar i konkurransen.
    De 3 bilene som vinner skal alle sjekkes og det vil bli gjennomført vilkårlige tester ut igjennom konkurransedagen.

    Oppsettet er som følger:

    Click image for larger version

Name:	Standardbil_oppsett.png
Views:	2
Size:	27.2 KB
ID:	789078
    Der kommer man til en enighet.
    Men skal ha et bilde slik at man ikke skal kunne misforstå.

    Gyro: Gyro-enheten er ikke tillatt

    Poenggiving
    : De 5 beste i hvert finaleløp vil bli tildelt poeng. 5 poeng til 1. plass og nedover til 1 poeng til 5. plass.
    Man stryker den dårligste plasseringen etter endt sesong.
    Sammenlagtvinneren er den som har oppnådd flest poeng.

    Kvalifisering og finaler: Alle heat er på 8 minutter. Plassering avgjøres på flest antall runder. Ved likt antall runder er det beste snitttid som er avgjørende. Ved lik snitttid, så er det beste rundetid som avgjør hvem som får plasseringen.

    Avgifter:
    75,- for de som har orginal motor og vil ha godkjent motor men ikke Kyosho sin orginale motor.
    25,- for de som har kjøpt motor, eller hvis de skal kjøre med orginal Kyosho motor.


    PS:
    Bytte av FET - Her kan sikker ekspertene kose seg vanvittig mye av alle de FET'ene som finnes. Hvis dem har stor glede av å bytte FET, så bytt i vei. Sikkert noen som har så vanvittig lyst til å vinne en slik klasse slik at de må bytte de orginale godt fungerende FET'ene med noen utrolig gode...Da skal ikke regelverket hindre deg. Da kan personen sitte og tenke tilbake på den gangen han klarte å vinne en rekruttklasse med en sterkt modifisert bil og smile og være så fornøyd med seg selv. Stakkars Jævel....
    Men har man en bil hvor FET'ene har gått i stykker, så bytter man dem såklart dem det som er tilgjenglig. Slik at man får kjørt.


    ***************


    Click image for larger version

Name:	JohnnyTRacer003Medium.jpg
Views:	1
Size:	55.3 KB
ID:	789066

    Så går det jo an å velge noe annet enn Vitz, men da en av de andre som er i denne størrelsen

    TOYOTA VITZ RS WHITE
    MINI COOPER S JCW GP Gray
    New Beetle TurboS Silver
    ABARTH 500 Grey


    Må foresten være HM bil og jeg tror alle disse 4 er det.
    Saken blir jo da slik at man enten bestemmer seg for å KUN kjøre en av modellene eller at man kan velge en av de 4 modellene.
    Synes personlig at det hadde vært kult med f.eks. en rein Vitz klasse.














    EDIT: Har gjort om denne første posten, slik at det gjenspeiler reglene slik vi har diskutert oss frem til.
    Selv om noe da gjenstår som reklame og regelverket er det som er diskutert fram.
    Slettet den orginale quote'n fra det amerikanske forumet.
    Last edited by NoBrainer; 8 November 2011, 22:56.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Fett. Men det er en del småting... Kulelagre seff. Åsså dette med std motor. Det er kjempestor ytelsesforskjell på org motorenee. Derfor vil det være lurere å gå for f.eks pn80t.

    Enhetsklasse er fett. Men det må jo være newbeetle eller golf gti hvis det skal være noe poeng
    Kommer ikke til å kjøre rundt i en Vits jeg veitdu
    Last edited by zabbe; 25 October 2011, 12:59.
    mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

    "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
    -
    Röhrl

    Comment


    • #3
      Men de selger ikke Golf GTI i ARR....

      Hvordan passer pn80t i standard plast motorfeste??

      Hadde jo lyst til at man skulle slippe å kjøpe noe annet enn et sett med kulelager og da dekk til f.eks. RCP og være ferdig med det.

      Tanken var jo at man skulle slippe "store" utgifter. Som alle slike "stock" løp egentlig prøver på.
      Kulelager er jo egentlig bare verdt det, for da slipper man den store slitasjen.
      Dekk er også ganske vanlig at blir slitt og må byttes ut.
      Mens motor blir kanskje litt værre.

      Klart, den PN Racing Mini-Z World Cup Stock Motor (70 Turns) 2009 Version koster jo "bare" 56,- NOK + frakt, men dog.... Fant ikke 80T
      Last edited by NoBrainer; 21 October 2011, 10:16.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        Er bare redd for at folk kommer til å hamstre org motorer for mer enn den 100lappen en 80t koster.
        Hvis alt av lykteglass og lyktehus må være intakt så kommer man uansett til å måtte kjøpe seg nytt karosseri for hver konkurranse
        Hvis du synes jeg er kranglete nå, så er jeg det

        Ideen er god! Og jeg synes vi burde prøve!
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Men synes ikke man skal være så streng angående karosseri og at ting faller av.
          Men å skjære i karosseriet er ikke lov.
          Mangler man en lykt eller et speil så spiller det liten rolle for denne "serien".

          Egentlig hadde jeg lyst på Renault Clio Cup, men du vil jo bare ha VW så....samt at Clio ikke selges som et ARR sett. Det er kun de 4 modellene som selges som ARR og i norge har de bare Vitz og Beetle inne. Hadde de enda hatt den bobla som er fin og ikke det jæv** såpestykket.

          Men det er som med så mange andre ting, gjøre det enkelt og mulig for andre å bli med å kjøre.

          Kanskje noen andre kan svare på om man kan oppgradere til 70T eller 80T uten at man får noen fordeler bortsett fra at bilen kanskje blir jevnere enn med orginalmotoren?
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Fant noen Vitz'r så jeg oppdaterte første post.
            De er høye, korte og jævlige, må jo nesten bare bli en sukess....
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              Så blir tanken da at man kan bruke hvilke som helst felger som er smale og har samme offset som orginale og de må være produsert av Kyosho.
              Samme med gummi - smale og produsert av Kyosho.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                Ser at svenskene bruker PN70T og PN80T i stock, mens dems stock klasse er jo modifisert som bare det.
                Men f.eks. PN80T hadde jo vært greit tillate, slik at man får litt jevnere løp.
                Da kommer man opp i ca 200,- for motor og kulelager utover bilen. Da inkludert frakt og fortolling...
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Det kom meg for øret at det som mest sannsynlig vil ha størst suksess er å starte en stock AWD klasse i forhold til Racer-klasse, da man lettere kan bruke de bilene hjemme på stuegulvet.
                  Men jeg har skikkelig ikke lyst på AWD....

                  Men jeg har lyst til å kjøre.

                  AWD'n er også dyrere enn MR-03.
                  Såklart er MR-02EX det billigste utgangspunktet, men den er jo også bakhjulstrekk.

                  Dette var ikke lett.....
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    Men siden Vitz's er 90mm, så passer jo en hel haug med porsche karosserier....
                    Og de vil man jo ikke ødelegge.

                    Golf GTI kommer jo på i-serien og den vil man jo ikke ha.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Jeg vet at 90mm smal bil er en klasse som er populær flere steder.
                      Da kan vi begrense med motor. F.eks Stock RR 70 turn. dette er en motor vi kan få for ca 40,- Disse holder veldig bra i forhold tl kit motorene. Her er det også ekstrem variasjon i effekt fra bil til bil.
                      Startavgift 50,- og CTP stockmotor på kjøpet. Det må jo være spiselig for de fleste?

                      AWD er lite utbredt her til lands, og er vrien å få til å funke og ikke minst holde.

                      Jeg er med uansett hva det skulle bli til, og liker tanken på en enhetsklasse hvor alle stiller med samme karosseri og utstyr.
                      Dekk/ Felger. kulelager og T-plater er det jeg mener man kan ha mulighet til å bytte.
                      Mini-ZNorway.com
                      Speedy PigZ Raceway

                      Comment


                      • #12
                        Dekk og felger står jo i "regelverket". Kan bruke hva som helst av felger så lenge det har samme bredde og offset som orginalt.
                        Kulelager er jeg helt enig i og zabbe skal absolutt ha med seg T-plate og det sier du også, da burde det jo være enighet om akkurat det.

                        Det har vært nevnt tidligere 70T eller 80T motor, men da gjerne den av de som gir noe ala den som sitter i orginalt, slik at man faktisk kan kjøre med bilen helt orginalt hvis man vil. Og samtidig ikke være for mye bedre eller for mye dårligere enn de som har byttet motor.

                        Har tenkt tanken på at man ikke må kjøre samme type bil, men kan hende jeg vil si det såpass at man må ha en av de 4 som er såkalt like?
                        Det skal ihvertfall være 90mm wheel base.
                        Eller er det for store forskjeller på dem når det gjelder topptung osv, slik at en spesiell bil vil utpeke seg som et "bedre" kjøp enn de 3 andre?
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Standardbil regler:

                          Chassis: Kyosho MR03 High Mount
                          Sporbredde: Må være orginalt til body slik som den kommer fra fabrikk
                          Hjulavstand: 90mm

                          Body: Kyosho ASC eller hvite body av følgende biler:

                          Hjulbuer er ikke tillatt å modifisere for bedre klaring til dekkene. Du skal ha på det orginale vinduet.
                          Du har ikke lov til å fjerne noe fra det orginale karosseriet. Hverken vekt, speil, lykteglass eller noe.
                          Du har lov til å forsterke karosseriet, såfremt det ikke synes når bilen har karosseriet på.
                          Hvis man mister speil, lykteglass eller annet mens man kjører, så må ikke delene settes på så lenge konkurransen pågår. Men det må være på før konkurransen starter.

                          Vinge: Ingen (kan ikke bruke noen vinger bortsett fra dem som eventuelt allerede følger med bilen)

                          Batterier: 4 x AAA NiMh eller Alkaline (Lithium baserte batterier er ikke tillatt).

                          Felger: Felger må være av samme størrelse og bredde som de som følger med body som brukes.

                          Dekk: Dekk skal være av samme bredde som det som følger med bilen, men du kan bruke hvilken som helst type dekk som ikke inneholder silikon. Det er ikke tillatt å gjøre noe med dekkene. Det er ikke tillatt med foam dekk.

                          Minimum vekt: Ingen begrensninger

                          Motor: Kyosho stock motor som følger med bilen eller RR70T motor er eneste alternativene du kan velge mellom.

                          Motorfeste: Kyosho orginalt plastikk High Mount motorfeste er eneste som er lov.

                          Dempere: Du kan bruke alle typer oljer eller fett som finnes på markedet. Siden den orginale knekker for lett, kan du bytte ut T-plata med hvilken som helst type T-plate. Du kan kun bruke de fjærene som følger med i kit'et til front og topp dempere.
                          Det er lov til å bruke skiver (shims), men ellers er ingen modifiseringer av chassiet lov.

                          Lagre: Kulelager er lov. (ser gjerne at du bruker det)

                          Sender: Hvilken sender du vil bruke, er opp til deg.

                          Konfigurasjon av bilen: Det skal være det samme oppsettet på alle bilene som deltar i konkurransen.
                          De 3 bilene som vinner skal alle sjekkes og det vil bli gjennomført vilkårlige tester ut igjennom konkurransedagen.

                          Oppsettet er som følger:

                          Så skal det liksom komme et bilde her over hvordan oppsettet skal være.
                          Der kommer man til en enighet.
                          Men skal ha et bilde slik at man ikke skal kunne misforstå.

                          Poenggiving: Her kommer det noe etterhvert


                          ************************************

                          Hvordan ser dette ut da?
                          Har endret et masse, nå burde det være muligheter vel??
                          Last edited by NoBrainer; 23 October 2011, 18:22.
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Tror vi er inne på noe her.
                              Vil bare presissere at det med t-baren kun er fordi den originale revner lett. Det vil derfor bli billigere i lengden å kjøre carbon...
                              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                              -
                              Röhrl

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X