Dette så bare så kult ut....
Klassen er beregnet for å lage en enhetsklasse hvor det nyeste råeste innen teknologi ikke skal være nødvendig.
Tanken er at man ved å begrense mulighetene for å modifisere bilen, så skal førere være i fokus og ikke penger / teknologi.
Da kan man bruke klassen som en inngangsport til "Modified" hvor "alt" er lov. Her legges det vekt på morro og på kjøreferdigheter. Bilene går ikke så fort som "Modified" men det blir jevnere siden bilene ikke nødvendigvis har så store forskjeller.
Så lenge bilen er ny og plastikklagrene er hele, så fungerer bilen uten behov for kulelager, men etterhvert vil det nok være behov for å bytte ut deler.
Derfor har vi satt opp hva som kan byttes. Delene som kan byttes ligger i en prisklasse som etter min (vår?) mening er lav og som vil hjelpe på følelsen av kontroll på bilen.
Dere må gjerne komme med innspill til "regelverket" slik at kanskje flest mulig har mulighet til å være med.
***************
Standardbil regler:
Chassis: Kyosho MR03 High Mount Linken her viser kun bil. Du må også ha en sender for å få kjørt
Sporbredde: Må være orginalt til body, ut i fra hva slags body du har valgt.
Hjulavstand: 90mm.
Body: Kyosho ASC eller hvite body av følgende biler, Har prøvde å oppgi delenummer til den umalte hvite karosseriet:
Hjulbuer er ikke tillatt å modifisere for bedre klaring til dekkene. Du skal ha på det orginale vinduet.
Du har ikke lov til å fjerne noe fra det orginale karosseriet. Hverken vekt, speil, lykteglass eller noe.
Du har lov til å forsterke karosseriet, såfremt det ikke synes når bilen har karosseriet på.
Hvis man mister speil, lykteglass eller annet mens man kjører, så må ikke delene settes på så lenge konkurransen pågår. Men alt dette må være på før konkurransen starter for å få bilen godkjent.
Vinge: Ingen (kan ikke bruke noen vinger bortsett fra dem som eventuelt allerede følger med bilen)
Batterier: 4 x AAA NiMh eller Alkaline (Lithium baserte batterier er ikke tillatt).
Felger: Felger må være av samme størrelse og bredde som de som følger med body som brukes.
Dekk: Dekk skal være av samme bredde som det som følger med bilen, men du kan bruke hvilken som helst type gummidekk som ikke inneholder silikon.
Hjulmuttere: Det er tillatt med uorginale hjulmuttere.
Minimum vekt: Ingen begrensninger
Motor: Kyosho stock motor som følger med bilen, CTP 70 Turn Stock Motor eller PN Racing Mini-Z World Cup Stock Motor (70 Turns) 2009 Version er de eneste motorene man har som alternativer man kan velge mellom.
Det er lov å fjerne den termiske beskyttelsen til den orginale motoren, her markert med rød ring
Husk å ikke fjerne de 2 små like kondensatorene på motoren, da man vil få større sjanser for støy fra motoren som påvirker bilen din.
Motorfeste (MZ154): Kyosho orginalt plastikk High Mount motorfeste er eneste som er lov.
Dempere: Du kan bruke alle typer oljer eller fett som finnes på markedet. Siden den orginale knekker for lett, kan du bytte ut T-plata med hvilken som helst type T-plate. Du kan kun bruke de fjærene som følger med i kit'et til front og topp dempere.
Det er lov til å bruke skiver (shims), men ellers er ingen modifiseringer av chassiet lov.
Lagre: Kulelager er lov. (ser gjerne at du bruker det)
Servodrev: Kan byttes
Sender: Hvilken sender du vil bruke, er opp til deg.
Konfigurasjon av bilen: Det skal være det samme oppsettet på alle bilene som deltar i konkurransen.
De 3 bilene som vinner skal alle sjekkes og det vil bli gjennomført vilkårlige tester ut igjennom konkurransedagen.
Oppsettet er som følger:
Der kommer man til en enighet.
Men skal ha et bilde slik at man ikke skal kunne misforstå.
Gyro: Gyro-enheten er ikke tillatt
Poenggiving: De 5 beste i hvert finaleløp vil bli tildelt poeng. 5 poeng til 1. plass og nedover til 1 poeng til 5. plass.
Man stryker den dårligste plasseringen etter endt sesong.
Sammenlagtvinneren er den som har oppnådd flest poeng.
Kvalifisering og finaler: Alle heat er på 8 minutter. Plassering avgjøres på flest antall runder. Ved likt antall runder er det beste snitttid som er avgjørende. Ved lik snitttid, så er det beste rundetid som avgjør hvem som får plasseringen.
Avgifter:
75,- for de som har orginal motor og vil ha godkjent motor men ikke Kyosho sin orginale motor.
25,- for de som har kjøpt motor, eller hvis de skal kjøre med orginal Kyosho motor.
PS:
Bytte av FET - Her kan sikker ekspertene kose seg vanvittig mye av alle de FET'ene som finnes. Hvis dem har stor glede av å bytte FET, så bytt i vei. Sikkert noen som har så vanvittig lyst til å vinne en slik klasse slik at de må bytte de orginale godt fungerende FET'ene med noen utrolig gode...Da skal ikke regelverket hindre deg. Da kan personen sitte og tenke tilbake på den gangen han klarte å vinne en rekruttklasse med en sterkt modifisert bil og smile og være så fornøyd med seg selv. Stakkars Jævel....
Men har man en bil hvor FET'ene har gått i stykker, så bytter man dem såklart dem det som er tilgjenglig. Slik at man får kjørt.
***************
Så går det jo an å velge noe annet enn Vitz, men da en av de andre som er i denne størrelsen
TOYOTA VITZ RS WHITE
MINI COOPER S JCW GP Gray
New Beetle TurboS Silver
ABARTH 500 Grey
Må foresten være HM bil og jeg tror alle disse 4 er det.
Saken blir jo da slik at man enten bestemmer seg for å KUN kjøre en av modellene eller at man kan velge en av de 4 modellene.
Synes personlig at det hadde vært kult med f.eks. en rein Vitz klasse.
EDIT: Har gjort om denne første posten, slik at det gjenspeiler reglene slik vi har diskutert oss frem til.
Selv om noe da gjenstår som reklame og regelverket er det som er diskutert fram.
Slettet den orginale quote'n fra det amerikanske forumet.
Klassen er beregnet for å lage en enhetsklasse hvor det nyeste råeste innen teknologi ikke skal være nødvendig.
Tanken er at man ved å begrense mulighetene for å modifisere bilen, så skal førere være i fokus og ikke penger / teknologi.
Da kan man bruke klassen som en inngangsport til "Modified" hvor "alt" er lov. Her legges det vekt på morro og på kjøreferdigheter. Bilene går ikke så fort som "Modified" men det blir jevnere siden bilene ikke nødvendigvis har så store forskjeller.
Så lenge bilen er ny og plastikklagrene er hele, så fungerer bilen uten behov for kulelager, men etterhvert vil det nok være behov for å bytte ut deler.
Derfor har vi satt opp hva som kan byttes. Delene som kan byttes ligger i en prisklasse som etter min (vår?) mening er lav og som vil hjelpe på følelsen av kontroll på bilen.
Dere må gjerne komme med innspill til "regelverket" slik at kanskje flest mulig har mulighet til å være med.
***************
Standardbil regler:
Chassis: Kyosho MR03 High Mount Linken her viser kun bil. Du må også ha en sender for å få kjørt
Sporbredde: Må være orginalt til body, ut i fra hva slags body du har valgt.
Hjulavstand: 90mm.
Body: Kyosho ASC eller hvite body av følgende biler, Har prøvde å oppgi delenummer til den umalte hvite karosseriet:
- ABARTH 500 Assetto Corse (0N/0N) (Delenummer: MZN120)
- HONDA FIT (0N/0N) (Delenummer: MZB44)
- Lancia Delta (0N/0N) (Delenummer: MZN80, MZN127. Alle Lancia Delta i en eller annen form)
- LANCIA DELTA HF INTEGRALE EVOLUZIONE (0N/0N)
- Lancia Delta HF Integrale 6 (0N/0N)
- MINI COOPER S (0N/0N) (Delenummer: MZB63. Alle Mini Cooper i en eler annen form)
- Volkswagen Beetle Turbo S (0N/0N) (Delenummer: MZN55)
- TOYOTA VITZ RS (0N/0N) (Delenummer: MZN43)
Hjulbuer er ikke tillatt å modifisere for bedre klaring til dekkene. Du skal ha på det orginale vinduet.
Du har ikke lov til å fjerne noe fra det orginale karosseriet. Hverken vekt, speil, lykteglass eller noe.
Du har lov til å forsterke karosseriet, såfremt det ikke synes når bilen har karosseriet på.
Hvis man mister speil, lykteglass eller annet mens man kjører, så må ikke delene settes på så lenge konkurransen pågår. Men alt dette må være på før konkurransen starter for å få bilen godkjent.
Vinge: Ingen (kan ikke bruke noen vinger bortsett fra dem som eventuelt allerede følger med bilen)
Batterier: 4 x AAA NiMh eller Alkaline (Lithium baserte batterier er ikke tillatt).
Felger: Felger må være av samme størrelse og bredde som de som følger med body som brukes.
Dekk: Dekk skal være av samme bredde som det som følger med bilen, men du kan bruke hvilken som helst type gummidekk som ikke inneholder silikon.
Hjulmuttere: Det er tillatt med uorginale hjulmuttere.
Minimum vekt: Ingen begrensninger
Motor: Kyosho stock motor som følger med bilen, CTP 70 Turn Stock Motor eller PN Racing Mini-Z World Cup Stock Motor (70 Turns) 2009 Version er de eneste motorene man har som alternativer man kan velge mellom.
Det er lov å fjerne den termiske beskyttelsen til den orginale motoren, her markert med rød ring
Husk å ikke fjerne de 2 små like kondensatorene på motoren, da man vil få større sjanser for støy fra motoren som påvirker bilen din.
Motorfeste (MZ154): Kyosho orginalt plastikk High Mount motorfeste er eneste som er lov.
Dempere: Du kan bruke alle typer oljer eller fett som finnes på markedet. Siden den orginale knekker for lett, kan du bytte ut T-plata med hvilken som helst type T-plate. Du kan kun bruke de fjærene som følger med i kit'et til front og topp dempere.
Det er lov til å bruke skiver (shims), men ellers er ingen modifiseringer av chassiet lov.
Lagre: Kulelager er lov. (ser gjerne at du bruker det)
Servodrev: Kan byttes
Sender: Hvilken sender du vil bruke, er opp til deg.
Konfigurasjon av bilen: Det skal være det samme oppsettet på alle bilene som deltar i konkurransen.
De 3 bilene som vinner skal alle sjekkes og det vil bli gjennomført vilkårlige tester ut igjennom konkurransedagen.
Oppsettet er som følger:
Der kommer man til en enighet.
Men skal ha et bilde slik at man ikke skal kunne misforstå.
Gyro: Gyro-enheten er ikke tillatt
Poenggiving: De 5 beste i hvert finaleløp vil bli tildelt poeng. 5 poeng til 1. plass og nedover til 1 poeng til 5. plass.
Man stryker den dårligste plasseringen etter endt sesong.
Sammenlagtvinneren er den som har oppnådd flest poeng.
Kvalifisering og finaler: Alle heat er på 8 minutter. Plassering avgjøres på flest antall runder. Ved likt antall runder er det beste snitttid som er avgjørende. Ved lik snitttid, så er det beste rundetid som avgjør hvem som får plasseringen.
Avgifter:
75,- for de som har orginal motor og vil ha godkjent motor men ikke Kyosho sin orginale motor.
25,- for de som har kjøpt motor, eller hvis de skal kjøre med orginal Kyosho motor.
PS:
Bytte av FET - Her kan sikker ekspertene kose seg vanvittig mye av alle de FET'ene som finnes. Hvis dem har stor glede av å bytte FET, så bytt i vei. Sikkert noen som har så vanvittig lyst til å vinne en slik klasse slik at de må bytte de orginale godt fungerende FET'ene med noen utrolig gode...Da skal ikke regelverket hindre deg. Da kan personen sitte og tenke tilbake på den gangen han klarte å vinne en rekruttklasse med en sterkt modifisert bil og smile og være så fornøyd med seg selv. Stakkars Jævel....
Men har man en bil hvor FET'ene har gått i stykker, så bytter man dem såklart dem det som er tilgjenglig. Slik at man får kjørt.
***************
Så går det jo an å velge noe annet enn Vitz, men da en av de andre som er i denne størrelsen
TOYOTA VITZ RS WHITE
MINI COOPER S JCW GP Gray
New Beetle TurboS Silver
ABARTH 500 Grey
Må foresten være HM bil og jeg tror alle disse 4 er det.
Saken blir jo da slik at man enten bestemmer seg for å KUN kjøre en av modellene eller at man kan velge en av de 4 modellene.
Synes personlig at det hadde vært kult med f.eks. en rein Vitz klasse.
EDIT: Har gjort om denne første posten, slik at det gjenspeiler reglene slik vi har diskutert oss frem til.
Selv om noe da gjenstår som reklame og regelverket er det som er diskutert fram.
Slettet den orginale quote'n fra det amerikanske forumet.
Comment