Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp, har ikke gnist på pluggen på min 5T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp, har ikke gnist på pluggen på min 5T

    Skulle ut og luft bajan min i dag men den ville ikke fyre. Kjørte den i går og da gikk den som en kule.

    Sjekket litt og fant ut at jeg ikke har gnist på pluggen. Prøvde og ta av stopp bryteren men det var ikke den som køddet. Sjekket klaringen mellom coilen og svinghjulet men den er også riktig. Hvis jeg holder fingeren på pluggen og så inn på sylingeren kan jeg føle en veeeldig svak gnisk men ikke så sterk at jeg ser den på pluggen hvis jeg holder den direkte inn på sylinderen.

    Og mens jeg har drevet på og feilsøkt har det plutselig kommet en skikkelig gnis innimellom, men det har ikke sammenheng med at jeg rører på noe el.l. det er bare helt tilfeldig.

    Noen forslag? Kan pluggen ha gått helt uten videre? Kan jeg måle om pluggen og coilen er i orden? Bilen har gått ca 5 tanker.

    Please help meee
    HPI Baja 5T x TT01 Nissan S13 Drifter

  • #2
    Første bud er ny plugg når det er klatt med å få start på bilen. Viss du ikke har plugger vil jeg anbefale deg å kjøpe hjem 10-20 stykker så har du i lang tid framover.
    HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
    Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

    Comment


    • #3
      Originally posted by RCislife View Post
      Første bud er ny plugg når det er klatt med å få start på bilen. Viss du ikke har plugger vil jeg anbefale deg å kjøpe hjem 10-20 stykker så har du i lang tid framover.
      Ok, trodde det skulle mye til for at en plugg skulle gå i stykker jeg. Men da skal jeg prøve det
      HPI Baja 5T x TT01 Nissan S13 Drifter

      Comment


      • #4
        En plugg kan ryke på 10 minutter og den kan også vare 1 år og kansje lenger.
        HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
        Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

        Comment


        • #5
          problemet er ike at pliuggen ryker. problemet er at den soter igjen.
          når det legger seg nok sot i nedover langs isolatoren kortslutter pluggen og motoren stopper.
          de fleste tar knekken på en plugg under innkjøring. rett og slett fordi motoren går på alt fo rfeit blanding. skru inn litt på forgasser nålene så er problemet borte.

          prøv eventuelt å vaske pluggen med litt bensin; forgasser rens elelr avfettings middel og en liten stål eller messing børste.
          børst spesielt godt langs isolatoren.
          A REAL TWIN IS A V-TWIN.
          alt under 1200 cc er en startmotor.
          R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

          Comment


          • #6
            Originally posted by RCislife View Post
            En plugg kan ryke på 10 minutter og den kan også vare 1 år og kansje lenger.
            Dette er helt riktig, men han behøver ikke ha 10-20 stk i kassa....LOL!

            Holder med et par ekstra........
            sigpic
            Tlf 4691 0501

            Comment


            • #7
              Originally posted by Crazy beetle View Post
              problemet er ike at pliuggen ryker. problemet er at den soter igjen.
              når det legger seg nok sot i nedover langs isolatoren kortslutter pluggen og motoren stopper.
              de fleste tar knekken på en plugg under innkjøring. rett og slett fordi motoren går på alt fo rfeit blanding. skru inn litt på forgasser nålene så er problemet borte.

              prøv eventuelt å vaske pluggen med litt bensin; forgasser rens elelr avfettings middel og en liten stål eller messing børste.
              børst spesielt godt langs isolatoren.
              Ga pluggen en skikkelig vask og da kom gnisten tilbake Har nok gått litt feit så jeg får gi den litt magrere blanding.

              Takk for tips
              HPI Baja 5T x TT01 Nissan S13 Drifter

              Comment


              • #8
                Ett lite spørsmål til, er disse motorene like "følsomme" som nitromotorer? Tenkte på om det holder med og skru inn bare ett hakk på topp og bunn nåla? Dem står slik dem kom fra fabrikken nå, og jeg har jetpro tunedpipe på den hvis det har noe og si...
                HPI Baja 5T x TT01 Nissan S13 Drifter

                Comment


                • #9
                  de er nok ikek liek førlsomme som en Nitro motor.
                  du slipper blandt annet å sjekke tempen når du justerer.

                  de to nålene på virker hverandre. juster litt og litt når du justerer.

                  tenkte meg at opluggen trengte en vask ja. kjøp inn et par ekstra plugge å legg dem i verktøy kassa.
                  tennplugger ryker ikke slik de fleste tror de blir slitt med tiden. det som oftest skjer i en totakts motor er det du opplevde nå atr det dannes glødeskal rundt isolatoren og at pluggen til slutt kortsluttes. en skikkerlig vask å den funker igjen.

                  skal du ta knekken på den må du ødelegge den fysisk.
                  A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                  alt under 1200 cc er en startmotor.
                  R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                  Comment


                  • #10
                    Tennplugger????

                    Hvis ikke jeg tar helt feil så kjøper veldig mange NGK CMR7H tennpluggen.

                    Motoren min er en stock 23cc, og jeg skal sikkert også bruke NGK CMR7H tennpluggen. Men jeg ser at fg-hobby.dk selger en tennplugg som kalles NGK CR7HIX Iridium og denne koster 69Dkk, mens den andre koster kun 29Dkk.

                    Jeg vurderer å kjøpe et par av de Iridium pluggene, men det jeg da lurer på er hvordan vil motoren gå med denne pluggen når den egentlig skal bruke NGK CMR7H?

                    Dette skriver fg-hobby.dk om pluggen:

                    High-performance NGK IRIDIUM CR7HIX spark plug. 10mm threads, 1/2" reach, 5/8" hex, gasket seat, resistor plug. Fits Zenoah G230RC / G260RC / G231PUH / G260PUH / G260PU / G231PUM / G260PUM engines. Also fits Chung Yang CY23RC / CY26RC / CY27RC / CY29RC / GP290 / GP420 / GP460 engines. Fits many other hobby engines as well. Features ultra-fine .6mm center electrode. Terminal nut included.

                    For: Lower fuel consumption, longer engine life, smoother engine operation, and improved ignition efficiency.

                    Høres jo veldig bra ut eller?

                    Hva er det han mener med dette:Terminal nut included?
                    Er det skrivefeil, eller mener han not/ikke eller nut/mutter?
                    Hvis det ikke er en skrivefeil hva er en Terminal nut egentlig?
                    LOSI 5ive-T+VRC Pipe+ DemonRC 2 Speed

                    Comment


                    • #11
                      Det her er en terminal nut


                      Det følger med på alle tennplugger jeg har sett
                      HPI Baja 5T

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by sdiz86 View Post
                        Hvis ikke jeg tar helt feil så kjøper veldig mange NGK CMR7H tennpluggen.

                        Motoren min er en stock 23cc, og jeg skal sikkert også bruke NGK CMR7H tennpluggen. Men jeg ser at fg-hobby.dk selger en tennplugg som kalles NGK CR7HIX Iridium og denne koster 69Dkk, mens den andre koster kun 29Dkk.

                        Jeg vurderer å kjøpe et par av de Iridium pluggene, men det jeg da lurer på er hvordan vil motoren gå med denne pluggen når den egentlig skal bruke NGK CMR7H?

                        Dette skriver fg-hobby.dk om pluggen:

                        High-performance NGK IRIDIUM CR7HIX spark plug. 10mm threads, 1/2" reach, 5/8" hex, gasket seat, resistor plug. Fits Zenoah G230RC / G260RC / G231PUH / G260PUH / G260PU / G231PUM / G260PUM engines. Also fits Chung Yang CY23RC / CY26RC / CY27RC / CY29RC / GP290 / GP420 / GP460 engines. Fits many other hobby engines as well. Features ultra-fine .6mm center electrode. Terminal nut included.

                        For: Lower fuel consumption, longer engine life, smoother engine operation, and improved ignition efficiency.
                        Høres jo veldig bra ut eller?

                        Hva er det han mener med dette:Terminal nut included?
                        Er det skrivefeil, eller mener han not/ikke eller nut/mutter?
                        Hvis det ikke er en skrivefeil hva er en Terminal nut egentlig?

                        Jeg tror ikke du merker den store forskjellen på en standard CMR7H og en Iridium plugg. men det er vel noen som vil påstå at det hjelper noe vanvitig å bruke en sånn spesial iridium plugg. du vet alt som er dyrt er jo bra.
                        men som sagt mener nå jeg at det ikke er verdt de 40 kronerne ekstra pr tennplugg. hart testa mye spesial plugegr på andre motorere jeg har holdt på med uten den helt store merkbare forskjellen.
                        nei hold deg til standard poluggen som oppgis fra fabrikken sp funker det som regel aller best.

                        jobbet en stund med båt motorer og felels for manga var at de gikk alel best på den pluggen som var oppgitt fra fabrikk. på en Evinrude motor kunne man høre forskjell på motorens ganga hvis man byttet fra NGK og til CHanpoion som disse ble levert med. det samme emd Mercury hvis man bytte fra champion, Beru, Bosch OL til bake til den originale NGK pluggen.



                        terminal nut settes på toppen av tennpluggen. standard plugghetetr og de fleste "option" plugghettene som er laget til Zenoah motorene krever at du bruker denne. men det finnes også de plugg hettene som er beregnet for å kun bruke gjenge partiet op tennpluggen som kontakt.
                        på CMR7H pluggene kan denen saken ikke demonteres det samem gjelder Champion pluggene som også leveres til cy/Zenoah motorene.
                        A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                        alt under 1200 cc er en startmotor.
                        R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X