Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div nybegynner spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div nybegynner spørsmål

    Jeg har gått til innkjøp av min første båt og da dukker det opp div problemstillinger. (Sikkert flere etterhvert)
    Det blei en Genesis ifra Hobbyking med org motor, 180A turnigy ESC. Har kjøpt Octura X propeller 440, 442 og 445.

    Første problemstillingen som dukket opp var såkaldt "torqe roll".
    Jeg har for det første ikke peiling på hva jeg driver med når det gjelder sliping av propeller, men er gode propeller det eneste man kan gjøre mot dette? Kommer nok til å kjøpe en ferdigslipt propell for å ha noe å sammenligne med, men det hadde vært artig å sett hva andre gjør mot problemet også. Jeg kommer ikke til å gå for de store hasteghetene, men heller herje litt i bølger og da er det greit med litt stabil båt
    Vil det ha noen virkning å eventuelt sette på noe styrefinner eller trimflaps?

    Andre problemet er vann opp igjennom akselen.
    Er det slik at man må pelle ut akselen for å smøre den opp igjen?
    Og hva er det beste å smøre opp igjen med?
    Ser det er prøvd forskjellige ting med krympestrømper, men hva funker egentlig?

    Også et spørsmål anngående vekt.
    Jeg har kjørt med noen 280g 3,3A 3cel foreløpig. Hvor mye vil det påvirke båten å eventuelt gå opp til 500g batterier?
    Foreløpig så går det fort nok for meg med 3cel og den x442 propen, men prøver nok 4cel etterhvert.

    Og er det slik at så lenge ting ikke er varmt så er det ikke overbelastet?
    Til nå så har det ikke vært lunk i noe som helst. Kan jeg da prøve 445 propellen uten å brenne opp alt?

    Til slutt så må jeg bare si at det var utrolig artig for en som ikke har kjørt RC båt før!

    Sikkert mye dumme spørsmål, men da får dere eventuelt bare gi dumme svar
    På forhånd takk!
    B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
    Smash shark m/3674
    HPI 4life

  • #2
    de enkleste du kan gjøre for å stoppe vannet som kommer opp i akkslingen er å ta litt epoxy lim for å forsegle mellom strutten og røret (strutt er den biten som propell akkslingen sitter i) du kan også ta på en krympestrømpe og krympe den ned etter at limen er nesten strørknet slik at den holder på plass.

    du kan smørre akkslingen ved å bruke et tynt rør som du kan la oljen renne\dryppe ned i teflon hylsen.

    det er ikke unormalt at en slik båt har torqeroll før den går i plan men slikt pleier å rette seg opp når du kommer i plan med den.
    flaps og turnfins er ikke noe man pleier å ha på katter om ikke de har akksling og ror i 1.

    vekt messig så kjører jeg min genesis med 2 stk 4S batteri på ca 500g pr stk og det er ikke noe problem. men jeg kjører ikke orginal motor så det er vanskelig å si hva din vil gjøre om du skal kjøre 3S på orginal motoren som er bereknet for 4S.

    du sier at du skal kjøre i bølger. det er ingen ting av elektronikken i en slik båt som tåler salt vann så om du kjører på sjøen så må du være veldig forsiktig så du ikke får saltvann inn i båten.

    skal du slipe propellen selv så må du ha en propell balanserer og støvet fra slike propeller er kreftfremkallende så det er ikke noe du bør gjøre innomhus og uten rett utstyr.

    stort sett så stemmer det at ting ikke er overbelastet om ikke de blir varme. men den del av eletronikken blir veldig fort kald så bruker du 2 min på å få av tape,kobble fra batteri osv før du kjenner så kan ESC miste mye varme på den tiden.
    klaus toppe 1974

    Comment


    • #3
      Takk for saftig svar!
      Men da kommer det flere spørsmål

      Det å lime der du nevner skal jeg definitivt gjøre!
      Du sier olje og ikke fett. Er det bedre å bruke olje?
      Ser det er fett der ifra før og jeg har handla fett til formålet, men det er kanskje bedre med olje..?

      Den har torqeroll godt opp i fart egentlig å vrir seg fort ved litt hopping, men virker helt stabil på toppfart.
      Kankje noe jeg bare må lære meg å kjøre med? Nå har ikke jeg slipt vekk den tunga på propellen da, vil det hjelpe på rullinga kanskje?

      Hvis jeg skal kjøpe tyngre batterier så blir det nok 4S eventuelt 2S i serie og der kommer neste spørsmål
      Hva blir mest brukt: 4S i paralell eller 2S i serie?
      Jeg prøvde den på 2stk 2S i serie, men det ville den ikke, den kom opp i plan og når jeg ga på så ga den seg og virket som om den gikk i en slags nødmodus. Noe jeg må stille inn på regulatoren? var jo så dum å ikke kjøpte med kortet

      Jeg slipte propellene på stuebordet med støvmaske og hansker kanskje ikke det beste nei.
      Har ballanserer, men det var tricky det der!
      Hvor skal jeg eventuelt kjøpe ferdig slipte propeller? Ser OSE sjelden har det på lager.
      Eventuelt andre propellforslag enn det jeg har kjøpt til nå...

      Jeg har prøvd i tyrifjorden til nå, kan bli grov sjø der, kjørte i ca 20cm bølger nå, men klør i finga etterå prøve større
      Syns det blei fort kjedelig å kjøre på flatt vann, hjelper sikkert at det går fælt, men jeg har stort sett herjet i grov sjø med rib i RL så det ligger sikkert der.
      Tenkte å prøve i sjøen etterhvert, men det er kanskje ikke noe tess? hjelper ikke å kjøre den i ei balje med ferskvann etterpå?

      Ja sant det med temp, kanskje vanskelig å teste det, spessielt nå med så kaldt vann.
      Ser HK sier 42mm propp er det største motoren tåler så da for jeg kanskje holde meg til det.
      B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
      Smash shark m/3674
      HPI 4life

      Comment


      • #4
        jeg bruker stort sett sagkjede olje (har ofte blandet inn litt marine greace) på min geneseis og det virker for meg. Du vil nok få like mangen svar her som det er folk som kommenterer på tråden din. JEG mener at fett blir for tykt så jeg bruker heller olje hver gang jeg har kjørt men det er bare meg.

        om båten har roll i høyere fart så bør du heve proppellen litt og litt til det evt slutter. tungen på propellen kan du bare la være. det er viktig at propellen er så skarp som mulig og i balanse.
        OSE pleier å være flikne å ha inne når det er sessong for dette. men du kan sette deg opp på "venteliste" på OSE sin side så får du mail når den har kommet inn på lager.

        evt. så kan du snakke med noen i salgs tråden da det er en del flinke folk der som sliper\balanserer propeller for en rimelig peng. du kan også snakke med
        http://www.nilsenracing.no/ orbitnorsk.no http://www.fokusracing.no/ det er alle flinke folk som kan fikse det du trenger.

        jeg ville kjørt med 2 stk 4s i paralel om jeg skulle kjøre 4s.

        jeg har mine tvil om at en genesis vil like mere en 20 cm bølger og i allefall i litt fart. nå har jeg ingen ide hvor fort genesis går på 3s men kan tenke meg at det blir kjedelig.

        jeg kommer aldri til å annbefale å kjøre i saltvann med en slik båt. det holder med at det kommer litt saltvann inn i motaker eller regulatoren så er den søppel og det kan bli dyrt i lengden. skal du kjøre i saltvann så MÅ du fikse deg en eller annen form for radio boks ellers så kommer det til å bli en dyr båt for deg.

        du må også huske på å kjøre ferskvann igjennom kjøle systemet og flex akkslingen slik at ting ikke ruster i stykker for deg.

        legger ved en liten video av min genesis fra i fjor sommer slik at du kan se at å kjøre på flatt vann ikke nødvendigvis er kjedelig
        klaus toppe 1974

        Comment


        • #5
          Eg prøvde men på 6s med en 180a Turnigy Esc og en Leopard 3674 4p men da desverre med org plast dritt propp....Men litt rolig start dro den på noe vanvittig

          Hvike motor og propp kjører du med Toppe?
          Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

          Comment


          • #6
            4074 2000kv 4S2P M645 som er litt modifisert kjøretid på mellom 12-16 minutter og alt kommer tilbake kjølig sommersdagen. intern temp på ESC på rundt 60c max.
            klaus toppe 1974

            Comment


            • #7
              Er det på orginal axlingen, eller har du gått opp i 3\16?
              Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

              Comment


              • #8
                nei. jeg kjører .150 flex med 3/16. når den kom fra kina var orginal akkslingen knekt så har aldri prøvd med orginalen
                klaus toppe 1974

                Comment


                • #9
                  Skjønner, hvordan er jobben med å bytte fra org til 3\16?

                  Og finnes det noen som leverer "kit" spesielt for å gjøre dette?
                  Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

                  Comment


                  • #10
                    Det vil si at det hvertfall ikke er skadelig å prøve olje det da.
                    Kan prøve shell tonna S68 neste gang for å se. ( samme som snelleolje)

                    Da får jeg vente til det blir "sessong" og kjøpe ifra OSE ettersom det høres ut som mest bang for the buck der.
                    Jeg vil tippe båten gjør 45+km/t på 3S.
                    I en halvmeter bølger så er ingenting kjederlig
                    Jeg har heiset propellen ca 5mm ifra orginalt nå (ca max) og kommer til å prøve batteriene så langt bak som mulig neste gang for å få nesa så høyt som mulig.

                    Mottageren ligger inne i en ballong så den er nok det siste som tar kveden i utstyret jeg har

                    Det er sånne filmer som du la ut der jeg har sett på i lange tider og uten å være for frekk så syns jeg det ser drit kjedelig ut.
                    Om det hadde gått i 300km/t så hadde det vært det samme. hadde du hoppet 1m høytt og landet fint der så hadde jeg vært imponert Blir som å kjøre en buggy på en parkeringsplass i 150km/t.
                    Jeg mener en båt burde klare å hoppe hvertfall sin egen lengde x2 uten å vingle for ille, det er hvertfall målet mitt
                    Kanskje RC rib hadde vært tingen:P
                    B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                    Smash shark m/3674
                    HPI 4life

                    Comment


                    • #11
                      Rc rib sier du : http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33794089

                      Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

                      Comment


                      • #12
                        Eg bruker forresten en olje men høyt innhold av teflon, kalles PTFE, når oljen er borte er fortsatt teflonen der å smører
                        Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

                        Comment


                        • #13
                          Den var RÅ!
                          Men over 13Kg, det er beist.
                          Ja PTFE'n er kanskje fin til det ja og det kommer i sprayboks, (det jeg har vært borti hvertfall)
                          Er det nok å bare spraye litt nedi røret der med det kanskje?
                          Er nesten så det skulle vært en form for pakkboks i dissa båtane.
                          B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                          Smash shark m/3674
                          HPI 4life

                          Comment


                          • #14


                            Men ja, den koster Bruker den på maskiner og mekaniske inretninger på jobben, beste eg har vert bort

                            Eg sprayer ned i røret med lav RPM, enda tilgode å få vann inn Litt "avskrapninger" kommer det jo ut, men det regner eg med
                            Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

                            Comment


                            • #15
                              Ja vi brukte litt av KENT produkter tidligere vi også, men nå har det blitt standardisert til Relecta. De har jo selfølgelig også PTFE.
                              Og når man endrer en standard så blir det jo ofte en del produkter som plutselig skal bort så jeg har vel faktisk noen bokser av akkurat den du linket til der liggende
                              Da skal jeg jaggu prøve det.
                              B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                              Smash shark m/3674
                              HPI 4life

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X