Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saga Dragon ombygging. Forslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saga Dragon ombygging. Forslag?

    Kjøpte en Dragon Saga for 2-3 måneder siden, men ville gjøre den litt personlig. Så har begynt med det ytre, og starter med innmaten snart Har fjernet de falske luftinntakene, stoppknappen, montert ekstra vannutkast, og brukt stålgjennomføringer til vannopptak fra ror. Pluss kjøpt nye slanger, med motoren er jeg usikkert. Har bestillt clutch og vannpumpe, men usikker på hva jeg egentlig vil skal drive båten. Noen forslag?
    Click image for larger version

Name:	IMG_0366.jpg
Views:	1
Size:	50.4 KB
ID:	790629Click image for larger version

Name:	IMG_0684.jpg
Views:	1
Size:	41.1 KB
ID:	790630Click image for larger version

Name:	IMG_0694.jpg
Views:	1
Size:	57.3 KB
ID:	790631Click image for larger version

Name:	IMG_0695.jpg
Views:	1
Size:	54.8 KB
ID:	790632Click image for larger version

Name:	IMG_0706.jpg
Views:	1
Size:	62.8 KB
ID:	790633Click image for larger version

Name:	IMG_0707.jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	790634Click image for larger version

Name:	IMG_0708.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	790635Click image for larger version

Name:	IMG_0709.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	790636

  • #2
    Hei.Skuta ble mye finere nå som den er sort.Fasongen er faktisk ikke værst på den katta der.! Når jeg hadde en sånn båt,så kuttet jeg vekk en del på hekken slik at det ble plass til en Nilsen-pipe.Det ble også montert inn en Zenoah 260,og da fikk den litt bedre fart,men det beste av alt var att den ikke bråket så sinnsykt mye som den gjør med org.pipe.
    Muligens bør du ha en strut med skjegg,så får du den til å sitte bedre på i sving å kan holde høyere hastighet.

    Chlutch og vannpumpe er ikke vanlig å bruke på racingbåter,men direkte drift og vannintak inn gjennom roret for kjøling av motor og event.pipe er mest vanlig,men det var du sikkert klar over.?!

    Jeg er ikke så inne på katter,men mål båtens totale lengde,-så legger du ett ca.10-12mm.rør på tvers under båten og får den til å ballansere på ca.30 til 33% av målet,-målt fra hekken.( tom bensintank)Ha røret under båten når du plasserer motor,pipe og øvrig utstyr,så finner du ut hvor du må montere motor og øvrig utstyr.
    Bensintank bør monteres i styrbord side sånn ca på det punktet du målte deg frem til.- eller ett kusehår foran.( CG.center of gravity.30 til 33% fra hekken) Lykke til videre.!!
    .
    AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
    Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
    http://www.arcticrc.no/

    Comment


    • #3
      Jeg har faktisk ikke peiling på båter, synes rett og slett den så fin ut i butikken. Er nå nettopp interessen for å gjøre den unik har kommet Har ikke planer om å få den raskest mulig, men gjøre den så "komplett" som mulig, slik at den også blir mer brukervennlig. Men har mye jeg lurer på, i og med at jeg at ikke har drevet på med dette, eller egentlig har venner/bekjente med felles interesse
      Ønsket mitt er å kunne krysse 100km/t barrieren, tror du det er mulig med orginal motor? Kun bytte eksos og prop?

      Har også bestilt med såkalt pulspumpe som virker via vakumet som kommer på innsuget. Men ved full gass, vil pumpen hindre vannstrømmen? Eller kan jeg sette den i mellom motor og vann pick-up i roret?

      Noe annet jeg stusser på er clutchen, det virker skikkelig trangt bak motoren. Og mener å lese at clutchen var 10cm lang, det kan vel ikke stemme?

      Comment


      • #4
        Det er fullt mulig å få den til å gjøre 100km/t ,men det vil kreve en del testing,og siden du er fersk med båt så blir det nok en del feiling også før du når målet.
        Antagelig vil det bety att du må ha direkte drift,og det vill kreve rett propell.Clutch og vannpumpe må du mest sannsynlig bare ha stående til pynt.Hvis det ikke er clutch org.montert,så vil cg.( båtens ballansepunkt)forandres betydelig hvis du monterer den,og dermed båtens egenskaper.Du bør i så fall montere motoren lenger frem.

        I tillegg må du ha en annen header og pipe,slik att du kan justere pipelengden for å oppnå max turtall.Den beste Innstilling av strut må du også finne.Ett ugangspunkt ang.høyde og vinkel til den båten kan du sikkert finne info om på nettet.
        Ved slik hastighet bør rorservo også oppgraderes.Den bør være fra 24kg.og oppover ved 6v.- men for rett fremkjøring kan det hende du klarer deg med orginal rorservo.

        Men det er ikke til å stkke under en stol att skroget ikke er verdens sterkeste,og ved diving i fra 70kmt og oppover så kan det fort hende att både hud og søm ryker.Radioboks og gjennomføringer er nok ikke heller topp opplegg.

        Men det viktigste nå er att du koser deg med båten din.Ha tro på deg selv,så finner du ut av ting etterhvert.Du skulle bare visst hvor mye jeg styrte frem og tilbake når jeg hadde en slik båt..... - men det var for en 4-5 år,ett par hundre tusen kroner,mange båter og 500-600 liter bensin siden....
        Last edited by Ken; 11 October 2013, 16:52.
        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
        http://www.arcticrc.no/

        Comment


        • #5
          Jeg mener du må handle deg en skikkelig sprek motor uten clutch , med direkte drivlinje og proff proppell(ere) , fjerne så mye vekt som mulig , sterk servo helt nødvendig. Utover dette må du ha rett tyngdepunkt , ref innlegg til Ken. Er målet å nå 100 km/h må du heller ikke ha skeg på strutten. Helst og super tynt ror og til og med water pick up bak proppell. Minst mulig som streker ned i vannet....Det er helt avgjørende at pipa og er av en produsent som gir motor mulighet for å få frem det beste i den. Når dette er sagt begynner dette å bli dyrt , ikke mye som er igjen av opprinnelig båt lenger ! Men så lenge du har det moro er det bare å fortsette. Ønsker du å kjøre 'skikkelig' katte bør du heller kontakte meg , Du vil aldri bli den samme etter å ha prøvd en........
          2 fast 4 U - kanskje.....

          Comment


          • #6
            Har funnet ut at denne båten skal bygges som en funksjonell stuepynt, med clutch og vannpumpe. Og så heller kjøpe en rask brukbåt. Tenker type børsteløst, hva tenker dere?

            Comment


            • #7
              Evt med V-bunn

              Comment


              • #8
                Ja,det kunne fort ha blitt kostbart å satset på det skroget for å oppnå hastighet,fordi både skrog og cowling ikke er så veldig sterk,men som styepynt får den ett godt liv.

                Det er mye rått nå innen elektro.! Hva med en elektro-hydro eller rigger ? - der skal det ikke såå mye til før du når 100kmt.
                Du vill kanskje bygge selv.?
                AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                http://www.arcticrc.no/

                Comment


                • #9
                  Hvis jeg sku bygget selv synes jeg det er kjedelig å kjøpe "best best" deler. Så lurer på å kjøpe meg noe ferdig, for å se om elektro-båt er noe for meg. Vurderer kanskje Traxxas Spartan, eller TFL Zonda

                  Comment


                  • #10
                    Ja,dem er populære begge dem du sikter til der.Zonda er katte og spartan v-bunn.Dem har slitt litt med inntrenging av vann rundt flex,men det er sikkert noen som har kommet opp med en bra løsning på pakkboks" der.

                    Det som er fakta er att det ikke trenger å koste mer enn en rtr.båt koster i butikken å sette sammen en båt som er mye sterkere, går bra, tåler litt sjø,tett radioboks,god motor og tillpasset propell.
                    Det meste kan kjøpes brukt til en fornuftig pris,og montering kan alle klare med kun litt tålmodighet og research.
                    I prinsippet er en rc-bensinbåt svært enkelt oppbygget.Nitro og elektro har jeg så og si null peiling på.

                    Uansett hva du gjør,så ønsker jeg lykke til videre og att du får en god opplevelse med rc-båt.Med rett propell og bra innstillt motor,så er jo den segad-katta svært livlig å kjøre.
                    AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                    Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                    http://www.arcticrc.no/

                    Comment


                    • #11
                      100 km/t er sykt fort i utgangspunktet på en velfungerende bensinbåt på den størrelsen. Ikke mange her i landet som kjører så raskt. Og det vil koste ganske mye kr og tid før du er der, ja... Skuta mi gjorde på det beste 94,1 km/t (målt flere ganger med seriøs gps) med en veeeeldig preparert Zenoah motor som glatt dro 6717/5 og perfekt pipe, og rundt bane. Holdt på i 2 år for å komme dit, og da var jeg innom 20-30 propeller, utallige 5-minuttere på forgasserjustering, det samme med millimetere på pipa, osv. Veldig gøy, men tro meg; det er laaaaangt fra 70 km/t til 100 km/t.
                      Elektro kan jo gå "hur fort som helst"... Bare du har penger...

                      Velkommen ombord i Miss Jennie i 94,1


                      This is the first test with GoPro Hero2 onboard "Miss Jennie", a Offshore 27 rc boat. The quaility of the video is incredible!!! Go get yours now! :-)
                      I`m BACK!

                      Comment


                      • #12
                        Ja har forstått at det ikke er bare bare :P

                        Har slått meg til ro med litt småplukk. Tok vekk de falske luftinntakene og sparklet hull, fjernet stoppknapp, og tettet gjennomføringene til slangene bak. Lakket så båten med svart "bunnsmøring", koksgrå på top med masse metallic. Monterte alu slangegjennomføringer bak. Monterte clutch og pulsvannpumpe. Røret som gikk inn i eksos var litt langt, så kappet dette ned.

                        Har rett og slett gjort den litt mer stuevennlig og brukervennlig Fart er vel det samme som før. Men kompenserer heller morroen ved å kjøre i grovere sjø

                        Comment


                        • #13
                          That`s the spirit!
                          I`m BACK!

                          Comment


                          • #14
                            Nå er ihvertfall båten 100% ferdigbygget. Og må innrømme at selve arbeidet egentlig er kjekkere enn kjøringen.

                            Denne gang vil jeg gjøre det litt mer omfattende, og kostbart. Så får ta det i lengden. Skrogstyrke/kvalitet er ikke det aller viktigste. Men har tenkt på en stor båt med 2x zenoah motorer. El-start. Clutch. Fungerende laterner. ++

                            Har dere noen forslag til eg billig skrog i glassfiber med plass til
                            dette? V-skrog er å foretrekke, men usikker på plass? Ser det ligger en del på YouTube, men har ikke funnet helt noe som virkelig fanger interessen
                            Last edited by RC4LIFE; 12 November 2013, 17:21.

                            Comment


                            • #15
                              Jobber som blikkenslager, så har tenkt tanken å lage et skrog i 1mm alu. Har en venn som er sveiser og kunne hjulpet meg her, men finnes det en guide eller mål jeg evt kunne gått ut ifra? Eller vil dette koste mer enn det smaker i arbeid? Alt er relativt, men alle tanker mottas for vurdering

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X