Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Vintage" Kyosho Sandmaster Oppussing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Vintage" Kyosho Sandmaster Oppussing

    Hei Folkens!

    Dette er kanksje ikke et større prosjekt, men velger likevel å skrive om det her.
    Kjøpte en Kyosho Sandmaster brukt i Finland rundt år 2000. Er usikker på hvor gammel denne er, men tipper tidlig nittitall.
    Hadde det mye gøy med denne helt til jeg krasjet den for rundt 5 år siden.(gikk tom for batteri til servoene=knust forstilling)
    RC-forhanderen i Tromsø kunne ikke oppdrive deler, og jeg så dette leketøyet som tapt.
    Siden det har den ligget bortgjemt i en bod. Helt til jeg her om dagen(pga. kjedsomhet) googlet "Kyosho sandmaster parts".
    Da viste det seg at det er en hel haug med "vintage" enstusiaster ute på verdensveven, og 10 min senere hadde jeg bestilt ALLE delene jeg kom over. 300kr for ALT.

    Målet er å få bilen til å gå(som en kule). Skal også spandere på den ny lakk.
    Original motor har skjært seg, så en .15 Carson motor skal inn. Tror ikke det er plass til større motor, og vet ikke om drivverket vil tåle det heller.

    Alle tips og sårt trengt oppmuntring tas i mot med takk!
    Slik skal bilen se ut originalt:
    Click image for larger version

Name:	car.jpg
Views:	1
Size:	26.2 KB
ID:	788778
    Slik ser min bil ut:
    Click image for larger version

Name:	IMAG0130.jpg
Views:	1
Size:	43.4 KB
ID:	788779
    Marius Markussen
    FØDT I 1988!!

  • #2
    Denne er nok ikke så gammel som du tror. Er nok fra midten av 90 tallet omtrent. Jeg hadde en Nitro Tracker. Den har samme drivlinje og chassi som din. Den hadde en lei tendens til og ødelegge drev i girkassa. Og motorbukken løsnet fra plata på bilen. Det var av en eller annen vannvittig grunn brukt "treskruer" i motorbukken. Prøv heller og borr/gjeng opp og bruk noen skikkelige M3 bolter!

    Ellers er det viktig og montere kulelagere der det er mulig. Altså i girkassa og framfelgene.
    Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kristian M View Post
      Denne er nok ikke så gammel som du tror. Er nok fra midten av 90 tallet omtrent. Jeg hadde en Nitro Tracker. Den har samme drivlinje og chassi som din. Den hadde en lei tendens til og ødelegge drev i girkassa. Og motorbukken løsnet fra plata på bilen. Det var av en eller annen vannvittig grunn brukt "treskruer" i motorbukken. Prøv heller og borr/gjeng opp og bruk noen skikkelige M3 bolter!

      Ellers er det viktig og montere kulelagere der det er mulig. Altså i girkassa og framfelgene.
      Jepp! Har faktisk hatt begge disse problemene. Har byttet drivlinje på min en gang tidligere. Har sjekket denne nå og alt ser veldig bra ut. Skal se om jeg klarer å finne nye tannhjul for å ha i reserve anyway.. Hadde samme problem som du nevner ang motorfeste. En fantastisk dårlig patent. Har en annen motor i den nå, go der er det M3 bolter som gjelder.

      Jeg poster bilder fortløpende som nye deler kommer i posten
      Marius Markussen
      FØDT I 1988!!

      Comment


      • #4
        Hentet deler på posten i dag

        Var å hentet delene på posten i dag.
        I morgen blir det tur til hobbysjappa for å kjøpe servoer og glødeplugg.
        Så kanskje en kjøretur i morrakveld.

        Skal etterhvert kjøpe nye dekk, og kanskje felger. Da de originale er rimelig slitt..
        Marius Markussen
        FØDT I 1988!!

        Comment


        • #5
          Oppdatering

          Hei,

          Da har jeg fått skrudd sammen mesteparten av bilen.
          Click image for larger version

Name:	IMAG0134.jpg
Views:	1
Size:	38.2 KB
ID:	774553
          Click image for larger version

Name:	IMAG0135.jpg
Views:	1
Size:	47.8 KB
ID:	774554
          Click image for larger version

Name:	IMAG0136.jpg
Views:	1
Size:	25.7 KB
ID:	774555
          Har montert en ganske stygg støtfanger som kom med delene jeg bestilte. Valgte likevel å montere den da jeg heller ser at DEN ryker enn at jeg må finne forstillingsdeler IGJEN.
          Har gjort en meget tvilsom lakkjobb på felgene. Blir sikkert å gi de en mer gjennomført lakkjobb om jeg finner dekk som passer.
          Hvis ikke blir det nye felger og dekk.. Har satt på noen gamle tamya støtdemper jeg hadde liggende. De er myye bedre enn de originale, og oljen som var i dem hadde ikke lekt ut på 4 år(!).. Fylte på med ny "kjedeolje" fra biltema, da jeg er gjerrig og ikke gidder å kjøpe dedikert demperolje. Det tror jeg ble kjempebra. Virket som det var perfekt viskositet Smurte også godt med denne oljen inni girkassa.

          Ble ingen kjøring i dag. På med bensintanken i morra og se om jeg får start..
          Marius Markussen
          FØDT I 1988!!

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X