Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiostyrt gressklipper

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiostyrt gressklipper

    Dette er en ting jeg har tenkt på lenge, og nå gjør jeg alvor av det! For å gjøre en lang historie kort... jeg hater å klippe gress. Dessuten har jeg gressallergi. Derfor vil jeg gjøre noe morsomt ut av det. RC er jo morsomt, så da er det jo bare å sette igang med...

    ...RADIOSTYRT GRESSKLIPPER!

    Jeg legger ut litt oppdateringer her etterhvert som prosjektet skrider frem hvis det er interesse for det. Det er jo mange med god peiling på mye rart her, så jeg håper jo på å få noen nyttige råd og tips underveis.

    Om prosjektet

    Ja, jeg skal rett og slett bygge om en gressklipper til radiostyring og fremdrift. Dette blir et vinterprosjekt, og jeg satser på å være ferdig i god tid før første gressklipp i 2012.

    Jeg hadde egentlig tenkt å finne en brukt klipper, men så ramla jeg over en ny klipper på høstsalg. Denne ble min for den nette sum av 1200 kr:

    Click image for larger version

Name:	gressklipper ny.jpg
Views:	1
Size:	43.1 KB
ID:	788825

    Fremdrift og styring

    Jeg har laget en kjapp skisse som beskriver hvordan jeg vil bygge klipperen:

    Click image for larger version

Name:	skisse.jpg
Views:	1
Size:	27.5 KB
ID:	788827

    Jeg bruker to elektromotorer med separate ESC for fremdrift og styring. Siden de har hver sin ESC, kan de styres uavhengig av hverandre. Klipperen kan derfor kjøre fremover, bakover og svinge rundt sin egen akse. Jeg har hovedhjulene nært senter av klipperen for å få minst mulig svingradius. Jeg slipper med andre ord å bygge mekanikk for svinging.

    Bakpå klipperen setter jeg to uavhengige svinghjul. Disse har ingen fremdrift eller styring, men svinger fritt.

    Som strømkilde bruker jeg 2-cellers lipobatterier. Jeg kan eventuelt LiFe-pakker siden jeg unngår problematikk rundt overutlading av Lipoer.

    Radioutstyr

    Jeg bruker en Futaba 8FG Super helikopterradio. Jeg ser for meg at jeg bruker venstre stikke til fremdrift og høyre stikke til å svinge med. Jeg har allerede en FASST-mottaker som passer.

    Throttle og failsafe

    Gressklipperen har et håndtak for kontroll av throttle. Det går en wire fra denne til motoren. Jeg kan selvsagt feste den slik at den alltid går på full gass, men jeg velger en sikrere løsning: jeg setter på en servo som kan styre throttle fra radioen. Jeg setter denne til å stenge av motoren med failsafe hvis jeg mister radiokontakten.

    Diverse

    Hvis jeg er i godt humør, så monterer jeg et elektrisk horn eller sirene som kan styres fra radioen. Det kan jo alltids brukes til å skremme naboen

    Det ferdige resultatet

    Ja, når jeg er ferdig, ser det omtrent slik ut hjemme i hagen min når jeg klipper gress mens jeg drikker øl :

    Click image for larger version

Name:	mockup.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	788826
    Attached Files

  • #2
    Oops, jeg så ikke at dette byggeforumet hører til "Modellbil". Jeg lager en ny tråd på "Åpent forum" istedet og lukker denne. Beklager!

    Flytter den hit:

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X