Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loddetin tar uti motor – farlig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Loddetin tar uti motor – farlig?

    Hei

    Har en B44 som jeg har 95% ferdig nå. Loddeferdighetene er ikke så bra som de burde være, og det resulterte i at noe loddetin tar uti selve motoren.



    Er dette farlig, eller kan det bare være slik?
    -----
    Atle

  • #2
    Det kan hende det går greit, har sett andre kjøre slik. Men det skal ikke være slik! Er ikke direkte farlig, men utstyret kan gå i stykker.

    En kjapp fiks når lodde ferdighetene er så som så, sett bilen på hode og varm de punktene det gjelder med bolten. Da sørger tyngdekraften for resten
    Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
    “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

    Comment


    • #3
      ellers er flussmiddel et must når man lodder og ikke er så flink
      Jon Rune Fladmark 1980
      Søgne/Kristiansand,
      Team Smallsize, Team Losi 8ight 2.0, Spektum DX3S, Team Losi Fuel

      Comment


      • #4
        Har litt "desolder" liggende, skal prøve det – men det er det altså ikke krise noe noe tar uti?

        Finnes det foresten noe form for feste som gjør overgangen fra motor til ESC litt enklere? Noe som ikke krever lodding
        -----
        Atle

        Comment


        • #5
          Ser da ut til å føre til en kortslutning det der, så ja, det er farlig for utstyret.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • #6
            Originally posted by atlemo View Post
            Har litt "desolder" liggende, skal prøve det – men det er det altså ikke krise noe noe tar uti?

            Finnes det foresten noe form for feste som gjør overgangen fra motor til ESC litt enklere? Noe som ikke krever lodding
            Var kanskje litt uklar, utstyret kan ryke. Om det er krise eller ikke må du avgjøre selv :P
            Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
            “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

            Comment


            • #7
              Er ikke bare kan, heller garantert.

              edit: de ser også kald loddet ut, dvs tinnet har ikke pentrert gjennom ledningen og brukt alt for mye.

              Comment


              • #8
                Takk for svar folkens. Jeg tok av alle ledningene og loddet på nytt – ser bedre ut nå! Og ingenting tar uti selve motoren.
                -----
                Atle

                Comment


                • #9
                  utifra det jeg ser på bildet, vil jeg komme med et par kjappe tips Lodder slikt dagen lang på jobb:P

                  * Fortinn ledningen, slik at den er blank og full av tinn rundt hele.
                  * Fortinn loddepunktet, dog ikke for mye. For mye tinn på ledning og loddepunkt forårsaker utflyt.
                  * Bruk en god bolt, gjerne 80w +. Min erfaring er høy varme og kort tid for å skade det du lodder på minst mulig, samt at du lettere er sikker på en god gjennomsmeltet lodding.
                  * Tynt loddetinn uten for mye sølv. Jada, vi vil ha god kontakt, men det er mye større fare for at loddingene våre detter av under bruk enn at strømtapet blir for stort, så en solid lodding er viktigst.

                  *IKKE TRYKK!! Varmen skal gjøre jobben, ikke presset fra hånda di!
                  Martin Sørlie - 1985
                  TLR - Absima - Spektrum
                  Darkspeed Racing
                  www.teamsmallsize.com

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tips Razer!

                    Jeg fortinnet faktisk ledningene, og prøvde meg også på motor men fikk ikke punktene der varme nok til at det ville ta i mot.
                    Merket også at jeg brukte for lav varme første gang så jeg satte den nå på maks, betydelig bedre.
                    Men når du fortinner en ledning, hvor nøyaktig på ledningen setter du loddebolten? Jeg sliter fortsattt med at det tar en stund før ledningen er varm nok til at tinnet tar, selv om jeg har maks varme.

                    Skulle gjerne meldt meg på et "loddekurs" – Finnes det noe slikt?
                    Last edited by atlemo; 29 June 2010, 13:05.
                    -----
                    Atle

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by atlemo View Post
                      Takk for tips Razer!

                      Jeg fortinnet faktisk ledningene, og prøvde meg også på motor men fikk ikke punktene der varme nok til at det ville ta i mot.
                      Merket også at jeg brukte for lav varme første gang så jeg satte den nå på maks, betydelig bedre.
                      Men når du fortinner en ledning, hvor nøyaktig på ledningen setter du loddebolten? Jeg sliter fortsattt med at det tar en stund før ledningen er varm nok til at tinnet tar, selv om jeg har maks varme.

                      Skulle gjerne meldt meg på en "loddekurs" – Finnes det noe slikt?
                      Jeg tar boltspissen opp på undersiden av ledningen og mater tinnet inn derfra og oppover. Flatspiss er en fordel.

                      Kom innom Smallsize på Lilletorget, så kan du få et raskt kurs!
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #12
                        Supert! Tar deg på ordet om jeg ser deg i butikken eller i Bukta.
                        -----
                        Atle

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by freddy85 View Post
                          Er ikke bare kan, heller garantert.

                          edit: de ser også kald loddet ut, dvs tinnet har ikke pentrert gjennom ledningen og brukt alt for mye.
                          Jeg har et trengende behov for å ha rett og stort sett så har jeg det Dersom du finner frem et multimeter og måler kanna på motoren vil du se at den ikke er strømledene. Det er jeg nokså sikker på at er fordi den er satt inn med lakk. Altså, er det ikke sår i lakken(elller hva det er) ville det ikke skjedd noe.

                          Så det så :P
                          Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                          “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X