Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekk i 1:10 Offroad!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by SHY View Post
    Fikk låne et par med Proline Caliber i går av Aleksander, og de funka som bare det! Godt merkbart bedre feste enn Bigshot, og de ser VELDIG slitesterke ut!

    Så jeg er 100% for å ta med også disse. Eneste jeg tenker på er om vi skulle ha hatt med et JConcepts dekk i stedet, da er det 3 ulike fabrikanter = enda sikrere tilgang. Eller er det ikke så farlig? Og har noen testet dem? Måtte vel i så fall ha blitt Double Dees:
    [ATTACH=CONFIG]38227[/ATTACH]
    -og skulle vi ha fjernet Bigshot? (grunnet slitasjen)
    Jeg har som sagt et sett jeg har testet mange pakker denne sesongen, og det ser knapt slitt ut

    Jconcepts/Proline er litt to sider av samme sak når det gjelder tilgang. Problemet er at ingen rekker å teste disse godt før datoen for forslagsinnlevering vil jeg tro.
    Begge Proline dekkene vil være lett tilgjengelig før sesongstart, Smallsize vil gjøre sitt for at vi alltid har mer enn nok dekk på lager, og det vil jeg tro Mustit også vil gjøre.

    Bigshot er fjernet i forslaget jeg har skrevet og sendt til LMBK, rett og slett pga slitasje og ELENDIG tilgang, selv utenfor min egen kanal Jeg, selv som ihuga Losifan, ser ikke hensikten med å ha dette dekket.
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • Så hvilke dekk kan jeg bestille til min trf201 da ? veldig forvirrende dette.
      CRC - 3Racing - Tamiya

      Comment


      • Originally posted by Martin K. View Post
        Så hvilke dekk kan jeg bestille til min trf201 da ? veldig forvirrende dette.
        Nå har dette blitt helt frisluppet, så du kan bestille akkurat det du vil. Det gjør forsåvidt dekkvalget til et større virrvarr, men i det minste kan du slappe av med at på alle kunstgressbaner, som Hvervenbukta, så er gule Schumacher Minispike tingen. Dette kan du handle hos meg for 109,- paret, eller så har både Mustit og internett også disse Prisen er stort sett lik om du handler i utlandet, med mindre du har en stor handleliste med andre ting
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • Så dere har det på Grønland nå ? da få jeg ta meg turen innom.
          CRC - 3Racing - Tamiya

          Comment


          • Er det blitt fritt med hvordan dekk man skal bruke? Hvordan dekk skal man bruke i spydeberg til sommern da a?

            Comment


            • Originally posted by Martin K. View Post
              Så dere har det på Grønland nå ? da få jeg ta meg turen innom.
              Hatt det siden i fjor våres Har dog dårlig med forhjul, men det kommer snart en stor ladning til. Heldigvis lenge til sesongstart
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • Originally posted by BSS View Post
                Er det blitt fritt med hvordan dekk man skal bruke? Hvordan dekk skal man bruke i spydeberg til sommern da a?
                Og der tok du grunnen til at jeg ville ha enhetsdekk på kornet

                Det lille jeg kjørte der ifjor, så var Bigshot veldig bra. Men dette er en bane som med kosting er meget hard og grepvennlig, så her vil mye rart kunne funke.

                Så nå er det bare å sette igang, handle inn alt de har på Amainhobbies for alle tusenlappene som kommer i måneden, lime opp alle typer med to-tre forskjellige innlegg og teste i vei straks snøen går.

                Er ikke frie dekkregler herlig?
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

                Comment


                • Originally posted by Razer View Post
                  Og der tok du grunnen til at jeg ville ha enhetsdekk på kornet

                  Det lille jeg kjørte der ifjor, så var Bigshot veldig bra. Men dette er en bane som med kosting er meget hard og grepvennlig, så her vil mye rart kunne funke.

                  Så nå er det bare å sette igang, handle inn alt de har på Amainhobbies for alle tusenlappene som kommer i måneden, lime opp alle typer med to-tre forskjellige innlegg og teste i vei straks snøen går.

                  Er ikke frie dekkregler herlig?
                  Veldig flott med fritt dekkvalg Blir litt provosert at du som daglig leder i Smallsize vil at man skal sette ordren sin på amainhobbies, bare tullprat.

                  La oss kalle en spade for en spade, det er 0 stress å få tak i dekk i Norge, og flere av butikkene som jobber med Racing, har aktive utøvere og kan hjelpe kundene med dette. Slik jeg opplever buggy miljøet så er det ikke vanskelig å få tips som fersk.

                  Eller så får man gjerne hjelp her inne om det skulle være noe. Bruk tiden og fokuset ditt på å trene, kjøre, få inn VM formen, promoter de dekkene du føler er best og hjelp de med hvorfor, det er mange løsninger for å få til noe bra og ofte er det små forskjeller

                  Legg denne ballen død nå, får ikke endret noe nå, ta med erfaringene fra kommende sesong også brenner du til på neste årsmøte på motorsport konferansen

                  Sjuke ting!
                  www.bmrk.net * Hotbodies * Assosiated * Scumacher * Savöx * Jconcepts * Nosram * Epic Trinity *

                  Comment


                  • En skal komme på at i de tilleggsreglene som hver enkelt arrangør skal fylle ut og sende inn til forbundet og grenleder 60 dager før et stevne skal være, så gis det FULL åpning for å sette dekkbegrensninger, både med tanke på type/merke og antall.
                    Gjør som magne sier, få fokuset over på noe annet, denne diskusjonen har vært opp så mange ganger, og vi kan være enige om det alle sammen at det er både fordeler og ulemper med dekkbegrensninger og uten dekkbegrensninger, iår var et av forslagene at det skulle være fritt dekkvalg, og det ble det stemt over, og vedtatt i årets MSK.
                    -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                    -Leder www.I
                    HRC.no
                    ]

                    Comment


                    • Originally posted by mustitRC View Post
                      Veldig flott med fritt dekkvalg Blir litt provosert at du som daglig leder i Smallsize vil at man skal sette ordren sin på amainhobbies, bare tullprat.

                      La oss kalle en spade for en spade, det er 0 stress å få tak i dekk i Norge, og flere av butikkene som jobber med Racing, har aktive utøvere og kan hjelpe kundene med dette. Slik jeg opplever buggy miljøet så er det ikke vanskelig å få tips som fersk.

                      Eller så får man gjerne hjelp her inne om det skulle være noe. Bruk tiden og fokuset ditt på å trene, kjøre, få inn VM formen, promoter de dekkene du føler er best og hjelp de med hvorfor, det er mange løsninger for å få til noe bra og ofte er det små forskjeller

                      Legg denne ballen død nå, får ikke endret noe nå, ta med erfaringene fra kommende sesong også brenner du til på neste årsmøte på motorsport konferansen

                      Sjuke ting!
                      Jeg vil ikke at folk skal handle på Amain, men jeg belyser derimot fakta om hvordan det fort kan bli. Dette er selvfølgelig et destruktivt innlegg som kan skremme nybegynnere, men den får jeg ta på min kappe. Jeg håper dere så problemstillingen, og forsto poenget.

                      Etter 15 år i hobbyen, 5 år som fabrikksfører, og 5 år i butikk, så har jeg noe erfaring med både dekkregler og hysteri, og har sett dette ta knekken på både utøvere og klasser. Keep It Simple Stupid er viktig, og Simple betyr ikke 368 tilgjengelige dekk og innleggskombinasjoner.

                      Men nok om den saken, den tar vi opp når sesongen er over!!
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Jeg er veldig for grasrotsracing, og jeg gjør mitt i butikken for å få nye førere inn i klassen. Dette er noe jeg tildels lykkes meget godt med, og jeg håper vi alle tar i et tak for å gjøre klassene enda mer tilgjengelige og billige i 2011.

                      Det er pr. idag kun tre butikker i Norge som faktisk fører dekk til 1:10 offroad, og ingen av oss har fullt utvalg, og jeg tviler på at noen av oss klarer å ha det heller, selv om jeg har sterk tro på at både Smallsize Hobbyland og Mustit RC kommer til å gjøre sitt for å få det til. Så jeg ønsker oss alle lykke til med å holde hjula igang - bokstavelig talt!

                      Snakkas til lørdan!


                      Ps: Butikksjef Avd. Lilletorget. Daglig Leders handlinger tar jeg hverken ære eller ansvar for:P
                      Last edited by Razer; 27 January 2011, 10:04.
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • Jeg ble selv veldig overrasket over at det ble fritt dekkvalg - det kom som lyn fra klar himmel! Hvor var argumentene for dette, diskusjonen og "resarchen" i forkant av MSK??? Jeg tipper at det i realiteten er kun et par aktive førere for denne klassen som faktisk ønsker dette. Når det i tillegg er enhetsdekk i Sverige, de fleste land i Europa, EM, VM... hvorfor må vi da være kjærringa mot strømmen? Stein Ove, kan du ikke si litt om hva som ble sagt rundt dette på MSK da?

                        Men toget er jo dessverre gått for i år... OK, og om arrangøren ikke får sendt inn tilleggsreglement til NMF innen 60 dager før løpet - så er det altså fritt frem? Hva med begrensning på antall sett - er det også fritt nå da eller? Samme for NM?

                        Som man ville sagt i Sverige: Att man måste krångla til det på det her viset...

                        De fleste som har kjørt aktivt i mange år DRØMMER om enhetsdekk i alle klasser! Det er imidlertid ikke mulig i mange klasser. For denne klassen er det fullt mulig, har fungert glimrende... og så sier vi nå altså nei takk... doh! Kjører 1:12 nå inne om vinteren, og det er et styr uten like å hele tiden teste med forskjellige dekk MERKER, COMPOUNDS, STØRRELSER, LIMT/ULIMT KANT, MERKE DEKKSMØRING... kostbart og tidkrevende!
                        Life's too short to go slow! www.ymr.no

                        Besøk mitt showroom

                        Comment


                        • Originally posted by SHY View Post
                          Jeg ble selv veldig overrasket over at det ble fritt dekkvalg - det kom som lyn fra klar himmel! Hvor var argumentene for dette, diskusjonen og "resarchen" i forkant av MSK??? Jeg tipper at det i realiteten er kun et par aktive førere for denne klassen som faktisk ønsker dette. Når det i tillegg er enhetsdekk i Sverige, de fleste land i Europa, EM, VM... hvorfor må vi da være kjærringa mot strømmen? Stein Ove, kan du ikke si litt om hva som ble sagt rundt dette på MSK da?

                          Men toget er jo dessverre gått for i år... OK, og om arrangøren ikke får sendt inn tilleggsreglement til NMF innen 60 dager før løpet - så er det altså fritt frem? Hva med begrensning på antall sett - er det også fritt nå da eller? Samme for NM?

                          Som man ville sagt i Sverige: Att man måste krångla til det på det her viset...

                          De fleste som har kjørt aktivt i mange år DRØMMER om enhetsdekk i alle klasser! Det er imidlertid ikke mulig i mange klasser. For denne klassen er det fullt mulig, har fungert glimrende... og så sier vi nå altså nei takk... doh! Kjører 1:12 nå inne om vinteren, og det er et styr uten like å hele tiden teste med forskjellige dekk MERKER, COMPOUNDS, STØRRELSER, LIMT/ULIMT KANT, MERKE DEKKSMØRING... kostbart og tidkrevende!
                          Føler det kan være dumt å starte opp denne diskusjonen igjen, men siden du henvender deg direkte til meg så skal jeg redegjøre for noen argumenter.

                          Føler ikke at vi går mot strømmen jeg, det er tilfeller i sesongen 2010 hvor rekrutter møtte opp på løp og ikke fikk kjøre med det dem hadde av sko på bilen pga dekkbegrensninger, i mine øyne så er dette rekrutteringshemmende.

                          Et annet argument var at det var et gjensidig ønske ifra førere i NC/NM om at visse dekktyper burde skiftes ut og at utvalget burde økes med enda en type, noe pga tilgang på dekktype og at noen av typene var utgått av produksjon, mao vi måtte ha hatt en runde til om hvilke dekk som skulle blitt tillatt, Martin kom med et forslag til enkelte typer dekk på MSK men det ble nedstemt i forhold til fritt dekkvalg.

                          En annen ting er at en skal fortsatt huske at de fleste som kjører løp, med stor sannsynlighet vil kjøpe de dekkene som arrangør anbefaler på sin bane, de banene vi har i norge er stort sett kjent for alle, så jeg tror uansett ikke det vil komme noen store endringer på hvilke dekk som vil bli brukt, i tillegg må en komme på at compunden i de dekkene vi har hatt, det har aldri vært noe begrensninger på det i de reglene som har vært, dvs at uansett så er dekkvalgene ganske mange hvis en tar dette i betraktning.

                          De fleste som kjører i toppen idag på rankinglista, de dekkene som dem evt vil bruke vil uansett være ganske like vil jeg tro, med unntak av at enkelte kan legge på nye dekk til hver runde på banen. de 10 beste førerne idag, der har jeg vanskelig for å tro at det er dekktypene som vil være årsaken til om du blir nr 1 eller 2.

                          Det at du sier at hvis en arrangørklubb ikke sender inn tilleggsreglene innen 60 dager så er det fritt frem, det er ikke tilfelle. Tilleggsreglene SKAL sendes inn til NMF og være i hende grenleder for godkjenning innen denne fristen, hvis ikke kan klubben bli nektet å arrangere løpet pga av underkjente TL ( i ytterste konsekvens)
                          Arrangøren skal ta med godkjennelsesbrevet til politimyndigheten og søke om tillatelse å avholde løpet. Vanligvis er dette kun en formalitet. Brevet er et bevis på at løpet er godkjent av NMF og at det da kjøres etter NMF`s regler.

                          Grunnen til at jeg støttet forslaget til frittt dekkvalg er følgende:
                          1:Tilleggsreglene gir arrangør mulighet til å sette begrensninger, både på antall og type
                          2:Rekrutter kan begynne med sporten med dem dekkene de har den dagen de kommer på et løp
                          3:Vi har mulighet til å bruke dette året for å se om dette funker og evt om det er dekk som er bedre enn andre slik at den prossessen med å sile ut dekktyper gjøres i år for så å stemme over å evt innføre dekkbegrensinger neste år
                          4: Det er tillatt å prøve noe nytt
                          5:Jeg anbefaler at arrangører for NC løp og NM løp at de i tilleggsregler, bruker "fritt dekkvalg men med begrensning på antall"
                          -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                          -Leder www.I
                          HRC.no
                          ]

                          Comment


                          • Enig med SHY her. Jeg har ligget litt lavt på rc-fronten de siste månedene, og blr veldig overrasket over at dette ble konklusjonen.... For min egen del, er fokuset på lokal aktivitet og rekruttering, og heldigvis har vi fått til kunstgress på vår egen bane, så da er dekkdiskusjonen veldig enkel, men det er fortsatt noen av oss som ønsker å være med på noen race i løpet av sommeren, og da kommer problemstillingen med dekkk. Så da har vi et par muligheter:
                            -Kun stille i de racene som kjøres på kunstgress, for da vet du hva som funker, og slipper å bekymre deg over det
                            -håpe de klubbene som ikke har kunstgress lager enhetsdekk, og så veldge å ikke være med på de som ikke gjør det, siden du vet at du har en STOOOOOR ulempe ved ikke å ha fått testet hva som funker best på gjeldende bane
                            -kun delta i race som ikke sanksjoneres av forbundet, enten fordi de kjører enhetsdekk, eller fordi de er på kunstgress...

                            Uansett er resultatet at antall deltakere fra vår klubb i NC/NM sammenheng dømt til å gå ned... (nå var jo ikke deltakelsen fra oss den helt store i 2010 uansett, da men...)

                            Så jeg er på lik linje med SHY, interessert i argumentasjonen bak denne beslutningen, så kan vi da se på dette i løpet av året og forhåpentligvis komme sterkere tilbake ved neste MSK.

                            Selv om rekruttering på lavt nivå er det viktigste, må vi ikke ta livet at den aktiviteten som ligger på nivået over, da har jo ingen av de rekrutterte førerne noe å strekke seg etter...

                            Comment


                            • Takk for fyldig svar! Om det er hensynet til nybegynnere som er overhengene, så kunne dette vært løst så enkelt som at alle med fun-lisens kan kjøre med hva de vil av dekk. Men OK, dere har i alle fall tenkt og diskutert dette grundig - så da legger i alle fall jeg ballen død i denne omgang!

                              La oss bare håpe at det ikke kommer noe MiniSpike 2.0 midtveis i sesongen bare...
                              Life's too short to go slow! www.ymr.no

                              Besøk mitt showroom

                              Comment


                              • jeg ser vå trønderske venn svarte smatidig som meg, så noen av svarene kom der, flott
                                Last edited by grelland; 27 January 2011, 12:11.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X