Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asfalt-racing i regnvær:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Asfalt-racing i regnvær:

    Jeg er mest en off-road mann; men har det siste året luktet litt på touring. Mest innendørs. Men det virker nå litt artig utendørs også. Det som har hindret meg så langt er at den minste regnskur later til å ødelegge all moroa! I den forbindelse så tenkte jeg at funke dersom jeg har en rally-bil i bakhånd, i tillegg til min aliminnelige 1/10 touring. Tamiya XV-01 Pro ser ut til å skulle holde vannet greit ute fra elektronikken. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan forvente de samme runde-tidene, og at det nok vil bli litt sidelengs-kjøring enn touring. Men som gammel rally-cross entusiast, så hadde det egentlig bare vært en artig variasjon for min del! Så lurer jeg bare på om noen andre har testet ut noe tilsvarende. Dersom det er mulig å å rigge elektronikken i en touring-bil for å tåle vann, så er jo det også en mulighet. Men jeg ser for meg at det fort blir problemer med varme. Uansett ser jeg ikke for meg å kjøre så mye heftigere enn 10.5T i en slik bil. Det er vel mere enn nok på våt bane vil jeg tro.

    /Mons

  • #2
    Her har du regndekk som funker når det er vått. Må ikke kjøres på tørr asfalt da er di borte på 1 2 3
    Søk litt på youtube så finner du nok noe om touring i regn, har sett noen løp og det sitter egentlig ganske så bra, og det er absolutt mulig å gjøre en vanlig touring vanntett.
    Eneste kjipe med å kjøre i regn er alt vedlikeholdet etterpå... Smøring av kulelager osv
    Espen Jensen
    -----------------------------------------------------
    Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

    Comment


    • #3
      Britene er flinke på dette, de har alle en regnbil i bakhånd. Her til lands blir som regel løpene avlyst om det blir regn...

      Race action, news, views and interviews from the unbelievably wet round 2 of the British National Electric TC championships from the Cotswolds Circuit! RC Ra...
      Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
      “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

      Comment


      • #4
        Ser ut som det er relativt mye jobb å pakke ting skikkelig inn! Det er vel ikke meningen å få tettingen opp igjen heller ser det ut til. Hehehe... Men kult å vite at det går an uansett! En ferdig innkapslet rally-bil virker ganske mye enklere. Men den blir sannsynligvis hengende en del etter vanlige touring-biler.

        Comment


        • #5
          Har tydeligvis bare fri når det regner, så jeg skal prøve å lure min ellers fine Zero S til å takle vått føre.

          Tenker å ha marinefett i servotuten og plastidippe resten av servoen, plastidippe hele mottakeren og hele ESC-en minus kjøleribba. Vet ikke om det er nødvendig å gjøre noe med batteriene, men kan sikkert donere ei stripe plastidip langs skjøtene og rundt hullene. Får jeg tak i CorrosionX tenker jeg å bade kulelagre og kingpins etc i det, og muligens også motorsensoren så jeg slipper å dekke til mer enn nødvendig der. Hadde nok hjulpet med et eller annet deksel over hele sulamitten siden dekkene kommer til å dra mye vann inn i bilen, men det hjelper ikke all verdens når alle bilene mine virker å elske store pytter.

          Den største utfordringa blir oppsettet, som jeg hører folk si må være mykt. Dekkene griper visstnok bare skikkelig på gjennomvåt asfalt, men da risikerer man vel at bunnplata funker som surfbrett. Kan bli ekstra spennende med full gass på slutten av langstrekka.

          Dedikerte regndekk og myke (20R) dekk er på vei i posten, så da mangler jeg bare et sted å handle CorrosionX eller tilsvarende for en rimelig penge.

          Har forresten også en rally, men etter litt leking er jeg overbevist om at det er enklere å gjøre en touring om til en ok rally enn motsatt. Får rallyen både stiv og rask, men tror man må jobbe hardt for å bli kvitt rullinga.

          Comment


          • #6
            Mye interessant her! Jeg har faktisk en Zero S liggende. Planen var egentlig å bytte ut den med en XV-01 Pro Rally. Får tenke litt mere på det. Plast-dipping er ukjent mark for meg! Kjøper du noe du smelter opp mer varme da eller? Det kunne vært interessant å vite mer om for buggy også; som egentlig er hoved-greia mi.

            Nå skal det sies at jeg ikke har noen ambisjon om å konkurrere med aliminnelige touring-biler. Jeg skal ikke vinne løp; men er ute etter en lite avveksling. Funker det ok, så er det greit nok! Jeg er vel så mye ute etter en annerledes kjøre-opplevelse. Bare det ikke er HELT på tryne liksom. Buggy på gate-dekk ville antakelig vært helt på tryne.

            Jeg har alltid vært veldig fascinert av rally-biler! Men jeg gidder ikke feie frem og tilbake alene i gata. Så jeg må finne et sted å bruke en slik bil. Av de videoene jeg har sett, så synes jeg XV-01, med sin front-monterte motor, tilsynelatende oppfører seg mye mere skala-riktig enn noen touring-bil jeg har sett. Man kan med letthet slenge ut rompa med full kontroll. Jeg antar det også er grunnen til at mange drifting-biler bygges på samme layout. Jeg kan godt se for meg at tyngdepunktet gjør at bilen krenger noe mer. Men med sway-bars får man vel litt bukt med det skulle jeg tro? Så stiv bil trenger man vel uansett ikke når det er vått?

            Det virker som det er stor entusiasme rundt bilen på RCtech i alle fall!

            Electric On-Road - Tamiya XV-01 - New thread for the Tamiya XV-01. Here's some pic of my XV-01 Pro with slipper, sway bars and hex screws, Tekin RS Pro and Novak Ballistic 17.5T. Ready for carpet, 1650g with 5000mah 2S lipo and Sorex 28 slicks

            Comment


            • #7
              Plastidip er ei slags flytende gummiaktig blanding som du sprayer, pensler eller dypper ting med/i. Når blandinga har tørket, har det du penslet/sprayet/dyppet fått et fleksibelt gummiaktig belegg. Genialt enkelt, sjekk youtube for utallige bruksområder.

              Har plastidippet offroaderen med hell, fartskontroll, mottaker og servo. Motoren er en sensorløs ezrun som bare behøver litt grease der rotoren møter kulelagrene. Vil ikke kalle bilen vanntett, mer vannbestandig, men har kjørt på en innsjø av en fotballbane uten problemer. Var også uheldig og havnet helt under (grøfte)vann uten at det skapte problemer med annet enn rengjøringa, men det er mer flaks enn noe annet, man vet aldri hvor lang tid vannet bruker på å finne de små åpningene du ikke fant da du skulle tette.

              Rally er også artige greier, og min DF-03Ra tåler både sørpe, snø og gjørme når jeg har på det indre Dark Impact-dekselet. Har ikke plastidippet noe som helst der. Men asfaltkjøring var ikke spesielt spennende, og det blir også kjedelig å kjøre alene i lengden.

              XV-01 er knallbra, men også bare vannbestandig, ikke vanntett. Rommet du stapper ESC og radio i har f.eks. små skår for kablene, og motoren er helt åpen for elementene, så havner du under vann kan det gå skikkelig galt. Såvidt jeg husker ligger også servoen i det som fort blir et badekar om det først blir skikkelig vått, så det kan lønne seg å tette litt på den og.

              Motivasjonen min er ikke spesielt ambisiøs, jeg ønsker bare å kunne kjøre touring på bane selv om det regner. Forventer ikke gode rundetider eller at det skal være enkelt, har bare lyst til å prøve. Er noe veldig tilfredsstillende over å kunne stå tørr under tak uten å måtte stappe kontrolleren i en pose, og se bilen frese rundt og lage hale av elementene

              Click image for larger version

Name:	DF-03Ra_2.jpg
Views:	2
Size:	42.0 KB
ID:	780765
              Last edited by bakoo; 6 June 2013, 19:47.

              Comment


              • #8
                Tar opp igjen denne tråden, etter at flytting har tvunget meg til å endre prioriteringene en stund. Jeg ser det finnes en del variantere av ESC som er vanntette fra fabrikant. Noen motorer finnes også. Men det som går igjen er at disse er sensorløse. Hvordan vil det fungere? Er det et bedre alternativ enn å plastidippe en vanlig ESC selv? Motoren får man vel ikke tettet skikkelig på egenhånd regner jeg med. Jeg har også funnet diverse vanntette servoer. Mottaker skal jeg klare å tette greit.

                I første omgang vil XV-01 Pro bli bygget opp som regnbil. Jeg er som sagt ikke ute etter å konkurrere med denne bilen. Jeg vil bare ha mulighet til å trosse været, når føret ikke tillater bruk av den vanlige touring-bilen. Funker det godt, så kan det hende jeg bygger opp en rimelig touring-bil på dette viset med tiden også.

                Comment


                • #9
                  Om man tetter en regulator på egenhånd, plastidip eller hva som helst, så må det åpnes og tørkes etter hvert run. Det er varmgang i regulatorene og om du har fått det tett så er problemet kondens..

                  En vanntett sensorløs regulator er nok det beste for prosjektet ditt, f.eks: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25331
                  Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                  “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                  Comment


                  • #10
                    Takker! Kondens er definitivt et poeng ja. I alle fall om man dipper hele ESC med boks. Jeg skulle i og for seg tro at dersom man dipper selve kretskortet i ESC (unntatt kjølefinner til transistorene) så burde det ikke være igjen særlig mye rom for kondens. Men det tryggeste er nok uansett å kjøpe noe ferdig. Så vet man samtidig at ting tåler varmen det utsettes for. Jeg var bare litt redd sensorløst ville bli ukjørbart, og bare spinne. Det er jeg vel fremdeles litt redd for.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Mons View Post
                      Takker! Kondens er definitivt et poeng ja. I alle fall om man dipper hele ESC med boks. Jeg skulle i og for seg tro at dersom man dipper selve kretskortet i ESC (unntatt kjølefinner til transistorene) så burde det ikke være igjen særlig mye rom for kondens. Men det tryggeste er nok uansett å kjøpe noe ferdig. Så vet man samtidig at ting tåler varmen det utsettes for. Jeg var bare litt redd sensorløst ville bli ukjørbart, og bare spinne. Det er jeg vel fremdeles litt redd for.
                      Hvorfor skulle det bli ukjørbart og bare spinne?

                      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Thomaseh View Post
                        Hvorfor skulle det bli ukjørbart og bare spinne?
                        Vel... De gangene sensor-kabelen har røket i buggy, eller det har vært andre problemer med sensor, så har ikke akkurat gassen vært smooth ut ifra start. Og da har det vært snakk om godt grep på kunstgress. Her snakker vi tross alt våt glatt asfalt. Når jeg prøvekjørte en sånn Traxxas XO eller hva den heter (også sensorløs) så var det også omtrent like kjørbart som en nyttårsrakkett! Point and shoot! Kanskje av andre årsaker akkurat den.

                        Comment


                        • #13
                          Kan jeg sammenligne kV direkte med sensor-baserte motorer? Hva gir mening å ha på en slik bil? Er 5700kV som linken viser til passe? Jeg tenker nok ikke bukta-fort. Men kanskje noe som passer greit på Sørlie. Jeg regner med at en bil med motor i front også kan bli litt tail-happy med for kraftig motor.

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X