Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp, jeg har kjøpt 1:5 onroad bil! :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp, jeg har kjøpt 1:5 onroad bil! :)

    Da har jeg klart å skaffe meg en brukt 1:5 onroad bil. En HARM SX-3 Series 4.

    Jeg har aldri drevet med 1:5 onroad før (lite onroad generelt), men det var jo knakandes artig på banen!

    Men siden jeg er såpass fersk så har jeg noen spørsmål:

    1. Banen jeg kjører på er ganske svingete, og har flere hårnåler. I disse svingene merker jeg at motoren "ruser opp" ved gasspådrag ut av svingen. Jeg antar at det er differentialen som gjør det. Jeg synes den virker veldig løs i forhold til min Baja 5B så mitt spørsmål er om det skal være slik på onroad biler? Veldig "løs" diff altså, og at det er normalt at bilen ruser opp ut trange svinger? Mulig jeg må ta opp diffen og få den fastere, men litt usikker på hvordan man gjør det på large scale... Så vidt jeg vet så brukes det fett og ikke olje i disse diffene. Vil mere fett/hardere fett gjøre diffen tightere?

    2. Leter litt etter noen kule karrosseri, men HARM har ikke så mangen å by på. (Jeg vil helst ha noe "eksotisk", ikke standard touring karrosseri, selv om jeg vet at det ikke er lov å kjøre løp med dem.) Har sett litt på FG sitt Porsche GT karosseri, men det ser veldig lavt ut bak. Noen som vet om det passer? Mercedes CLK-GTR kan også funke, men det er for FG sin "wide body" biler på 420mm... Går det ann å "bredde" en SX-3 til 420mm?

    3. Kan jeg bruke standard nitro luftfilter olje på luftfilteret til SX-3en også?

  • #2
    Hei og velkommen inn i galskapen

    Det er mykje muligt at bilen "reiser" seg på innerhjulet i skarpe svingar, og viss du då har ei slapp diffolje så gjer ikkje det saka bedre heller. At den reiser seg kan ko ha med dempar og stabstaginnstillingane å gjera og, at bilen har feil oppsett i forhold til banen.

    Så kjem det eg er mest spent på; kva meinar du med eksotisk karrosseri? Er det rallykarrosseri av den gode gamle klassen frå 70/80-tallet så har eg gode nyheter, hehe! Det går sikkert an å lura til ett 420 mm breitt karrosseri på bilen din, framme med litt lengre akslingar/breiare medbringarar og bak med det samme sistnevnte ogkanskje litt triksing med bærearmar. det er jo berre 10 mm på kvar side du manglar.
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #3
      Det kan funke å poste noen bilder av bilen. Tipper diffen er justerbar
      Hvem kjøpte du den av?
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #4
        Click image for larger version

Name:	WP_20130722_002.jpg
Views:	1
Size:	44.5 KB
ID:	781567

        Her er et bilde av diffen hvertfall. Etter litt søking på nettet kan det se ut som jeg har en mag diff? er det korrekt? Har ikke åpnet den enda, men av de diffene HARM har så lignet den mest på MAG diffen. Det stemmer jo også med at det er veldig lite motstand i den når jeg "snurrer" hjulene rundt for hånd, siden disse diffene må vel ha en hvis rpm før de begynner å låse?

        Selve bilen kjøpte jeg av en Bergenser. Karroseriet er et brunt BMW karroseri som er dekket av TKTrading logoer, så kan hende det er en bil som Torbjørn Kristensen har brukt en gang?

        Det jeg vet om den er:
        HARM SX-3 Series 4
        O'neill Brothers motor (23ccm trur jeg, ukjent "modell")
        Mag diff??
        Digitale servoer av ymse merker.

        Skal prøve å justere stab staget bak litt stivere og se om det hjelper. Bilen er ogsa satt opp med ganske stor forskjell i ride height forran og bak fra forrige eier. Målte det til 10mm forran og 24 (!)mm bak, så det kan kanskje en grunn også... Skal fikle litt med dette neste gang jeg er på banen og se om det hjelper. Hvis ikke så er det vel kanskje ikke så mye jeg kan justere på en mag diff? (Annet en å sende den til Ian Oddie )
        Ser ut som det er en skrue der, men usikker på om den er til justering eller om det er en set-skrue til noe annet i diffen.

        Ang. luftfilterolje, går det greit å bruke vanlig luftfilterolje som er beregnet på nitrobiler?

        Med eksotiske karroseri mente jeg supersportsbiler a la lambo, ferrari, porche etc. Har man ikke råd til å kjøpe 1:1, så for man nøye seg med 1:5
        Men har bestilt et McLaren GTR karroseri nå, så blir artig å se om det passer.

        Comment


        • #5
          Det der er nok min gamle bil. Torbjørn kjører ikke selv, så måtte evt. vært sønnen.
          Men min ble jo solgt til Bergenstraktene.

          Du har stock justerbar magdiff. Bare å sette inn umbraco å stramme som du vil,
          alt etter hvordan grepet er. Du ser skruen på bildet. IKKE skru for langt ut, da
          får du en skikkelig lite festlig jobb etterpå.

          Bruk luftfilterolje ja.

          Porsche passer ikke på chassiet. Må evt. bygge om til kort type. Du har lang.
          Og husk at HARM lager racing-biler, ikke hyllepynt


          Følg med på http://www.harm-racing-products.com for nyheter etc.
          TK får dem inn veldig kjapt, så det er bare å bestille, så sender
          han så fort han får inn.

          Du finner VELDIG mye bra info her:
          Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
          - NiceShot.no

          Comment


          • #6
            Jøss, liten verden dette 1:5 onroad miljøet

            Da har jeg jo med en gang litt mere info ang bilen. Takk!
            Fant forresten et mobilbilde av den da jeg mottok den:
            Click image for larger version

Name:	WP_20130715_007.jpg
Views:	1
Size:	53.4 KB
ID:	781568

            Du vet forreten ikke hva slags O'neill motor som står i den? Er det noe sånt: http://www.oneillbrothers.com/rc-car...yuji-edit.html

            Har også et lite problem med den, men regner med det bare er justering av nålene, men har ikke rukket å se på det. Når jeg står på tomgang og i ro, og jeg gir flatt jern, så "gurgler" den litt før den responderer bra igjen. Hvis bilen har litt fart så responderer motoren fint på full gass. Noen inputs til hvilken nål jeg kan begynne og stille på her?

            Da skal jeg teste litt diff justering også. Men først skal jeg prøve å senke bakenden litt, derretter stive opp stab staget bak. Så for vi se. Takk for rådet om ikke å skru for langt ut, da jeg har lite lyst på "festelige" jobber Regner med det er turn clockwise for å stramme diffen, og counterclockwise for å løsne den?

            Ang. luftfilterolje var egentlig spørsmålet mitt om jeg kunne bruke samme olje som jeg bruker på nitrobilene mine. Altså om det er noe spesiell olje som kreves på disse bilene, kontra nitroluftfilter. Men slik jeg tolker det så er luftfilterolje = luftfilterolje...

            Ta det helt med ro, den skal ikke bli hyllepynt, har allerede klart og lage en liten sprekk i BMW karroseriet, da en gjerdestolpe sto litt nærme innbremsinga på banen her... Hadde ingenting med min kjøring å gjøre selvsagt...

            Har kikket litt på HARM sin setup bok, men engelsken dems er jo nesten like dårlig som tysken min! Litt vanskelig å lese noe av det. Tror bl.a at de blander begreper som Toe-out og Caster, eller er jeg helt på jordet her?

            Comment


            • #7
              Tenk deg at nålene på forgassaren er ein time, og skru dei kun ein minutt av gangen. Høyres ut som du må skru ut litt på L-nåla, at den får litt mager blanding der Var forresten ein mektig forskjell på høgda framme og bak!
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #8
                Joa. Miljøet er ikke så grusomt stort. Fine folk, og skal du satse litt, få med deg svenske serien.

                Motoren er prototypen til den du linket til.

                Diff-skrue helt inn, så er det full låsing.

                Ang. gurgling så ville jeg tatt L litt inn, men du må nesten prøve deg litt
                frem. Kan godt hende det hjelper om den får opp tempen litt.

                luftfilterolje = luftfilterolje, og karosserier + dekk er forbruksvare

                Er en stund siden jeg bladret i ting derifra, men det kan godt hende de blander litt.
                Det er lov å bruke huet også
                Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                - NiceShot.no

                Comment


                • #9
                  Det er mange fine sjeldne karroserier på E-bay. Jeg har selv et supersjeldent karrosseri av en NUS Prince. (Gammel liten bilmodell fra 1960 tallet. NSU fabrikken gikk konkurs for mange tiår siden)

                  Comment


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	WP_20130828_18_58_57_Pro.jpg
Views:	1
Size:	55.0 KB
ID:	781773Click image for larger version

Name:	WP_20130828_19_03_44_Pro.jpg
Views:	1
Size:	50.1 KB
ID:	781774

                    Da har jeg fått nytt karroseri! Ble en McLaren GTR, som jeg valgte å kjøre Marlboro dekoren på. Disse bilene kjørte i BPR serien på 90 tallet. Ganske fornøyd med resultatet, selv om det er et par småting her og der som ikke er helt bra. Slengte på litt hjemmestøpt karbon også, bare for å høyne bling faktoren :P

                    Virker som karroseriet fungerer fint på banen også. Eneste jeg har merket er at den er en tanke mere understyrt en før, så må nok justere oppsettet litt.

                    Comment


                    • #11
                      tøff den. med lykehus også eller?
                      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                      - NiceShot.no

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X