Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ombygging av fjernstyrt ferdigbygd modellbil

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ombygging av fjernstyrt ferdigbygd modellbil

    Hei folkens,
    Jeg har drevet litt med fjernstyrte biler en del for lenge siden. Og har nå enda 5-6 liggende her. Men har ikke fulgt med i teknologien de siste 5-6 årene så er ikke helt up-to-date på hva som finnes der ute. Så jeg håpet kanskje noen her kunne gi meg tips og hint til hvor jeg kunne lete etter info til ett lite prosjekt jeg tenkte å starte med.
    Her kommer en litt lang beskrivelse....

    Kjøpte for en del år siden en fjernstyrt modell av Il Tempo Gigante, som vi kjenner fra den flotte Flåklypa filmen. Jeg var tidlig ute og fikk både bilen, figuren og DVD plata som kom ut da i en pakkeløsning. Det gikk knapt en måned så var de utsolgt og har vært utsolgt siden:
    http://www.caprino.no/shop/no/items/toy_itg.asp

    Modellen er ikke så veldig stor. Usikker på hvilken skala den egentlig er laget i men kan tenke meg rundt 1/18 skala. Modellen har utrolig bra detaljer og har analog styring og to hastigheter forover og bakover. Samt at man kan slå av og på frontlysene som er to små amber lysdioder og modellen har også den klassiske fløyten som vi kjenner fra filmen med forskjellige melodier.
    Modellen går ikke særlig kjapt og er egentlig ganske tung i forhold til størrelsen. Det er en bryter under for "Fast" og "Slow", men det er egentlig bare en hastighets begrenser (i Slow possisjonen) og har ikke noe med mekanisk giringen å gjøre. De to hastighetene forover er bare forskjellige spenninger til motoren. Det er også ett par funksjoner som jeg skulle ønske å bygge inn i den som ikke er der i dag.

    Åpnet derfor opp modellen for å se hva som var inni og for å se hva som kunne gjøres med den. Dette er jo en Kina-produsert modell som egentlig er ett leketøy beregnet for innendørs bruk, så jeg forventet ikke så mye av den i utgangspunktet.

    Ble egentlig litt overrasket over hvor mye arbeid de hadde lagt i det interne designet av modellen. Selve mottakeren og fartsregulatoren var jo ikke overraskende alt på ett lite kretskort. Men på undersiden var det loddet på ett lite datterkort med en liten prosessor av noe slag og var masse bittersmå SMD (Surface Mounted Devices) komponenter på det kortet. Mens resten av hovedkortet var slik standard billig ettlags printkort med komponenter med bein som går igjennom og er loddet på baksiden. Er også fire store transistorlignende komponenter der som jeg antar er selve fartsregulatoren, da de er koblet til noe metall for kjøling, og ene ledningen til motoren er koblet midt i mellom der og den andre ledningen til motoren går via hovedbryteren til batteriet.

    Fant også ut at grunnen til den høye vekta på modellen egentlig kom fra selve chassiset som var laget i ett ganske tykk plastikk som kjennes litt myk ut (ikke som gummi, men mykere enn ABS). Og alle detaljene som er lagt på er også av en ganske tung plaststikktype.

    Batteriet er ett Ni-Cd 8xAA 800mAh 9,6v batteri med en kort kabel med en standard plugg på enden slik at man kan ta ut å lade det. Det er jo fryktelig lite kapasitet i dette batteriet! Men man kan jo ikke forvente annet til den prisen.
    Men heldigvis finnes det flere alternativer her slik jeg ser det. For det første fulgte det med en ferdig boks hvor man kunne putte inn standard AA batterier inn og så putte denne boksen inn i batterirommet under bilen. Jeg har noen 2300mA NiMh batteri jeg kan bruke her. LiPo eller LiFe er også alternativer jeg ser på.

    Videre er det en servo for styringen som i første øyekast ser ut som en standard RC servo. Mekanisk sett tror jeg en helt vanlig RC servo kan erstatte denne. Tok noen mål her og ytterkassen er i samme size som noen små servoer jeg har liggende. Men festeskruene er annerledes.

    Styringen av lysene og lyden er koblet på hver sin plugg på hovedkortet faktisk. Mens de fleste andre kablene var loddet rett på kretskortet.
    Målte 1.8v over hver pluggene som gikk til diodene når de var tent. Det ser også ut som det skal gå rimelig greit å bytte ut de lysdiodene om jeg ønsker. Er svært lite lys av de diodene, ser mer ut som en glødelampe (noe som sikkert er meningen).

    Lydmodulen var ett eget lite kretskort som hadde en kabel med plugg på hovedkortet og en annen plugg hvor høyttaleren var koblet inn. Så den modulen kan helt sikkert gjenbrukes. Målte ikke spenningen her, men var bare tre ledere, så det er sikkert så enkelt som spenning pluss aktivering av lyden. Den går igjennom forskjellige mellodier for hver gang man aktiverer fløyten.

    Så til den siste viktige delen: motoren!
    Dette er en elektromotor med børster. Størrelsen er 24mm i diameter og 30mm langt hus (er dette såkalt 280 motor?). Akslingen er 2mm tykk og på den sitter det ett tannhjul med 10 tenner. Ytterdiameteren på tannhjulet er 7mm. Motoren har en kjøleribbe som bare er en aluminiums bit som går rundt halve motoren og henger litt ut på ene siden.

    Motoren er montert inni en egen "girboks" i plast med to tannhjul inni for reduksjon av hastigheta til selve diffrensialen som er en klump med ett tannhjul på yttersida. Akslingene ut til hjulene sitter i en sekskantent fordypning på hver side av diffen og er opphengt i nylonlager. Tannhjulene er av bra tykkelse og ser jo solide ut, men er neppe bygd for fart.
    Målte ca 10.5v over motoren når den gikk med maks fart og ca 9v ved halv fart (målt uten belastning på hjulene).

    Hjulene er en liten skuffelse, men de må nok beholdes for å få den til å se ekte ut. Hjulene er egentlig harde plasthjul som er kledd med ett lag med gummi ytterst. Gummien kan tas av da den holdes fast med en krans som er skrudd fast i det indre plasthjulet og klemmer gummien på plass.


    Jeg tenkte å gjøre følgende:
    1. Ta ut hele hovedkortet og erstatte dette med en fartsregulator og standard mottaker i ministørrelse.
    2. Bytte ut styreservoen med en standard RC servo som vil gi en mindre hakkete styring enn den som er i dag.
    3. Bytte ut motoren med en ny motor. For eksempel denne lille 1:18 motoren som kommer med fartsregulator. Jeg er jo ikke ute etter fart.
    4. Muligens bytte batteriet til ett LiPo eller LiFe batteri, men kan jo velge å bare bruke de 2300mA NiMh batteriene også?
    5. Beholde frontlysene som de er, alternativt bytte dem inn i noen kraftigere dioder som jeg har liggende her.
    6. Beholde lydmodulen da dette er en kjempemorsom gimmick med hele bilen.
    7. Modifisere litt bak slik at jeg kan få radaren til å rotere med en bitteliten motor under. Denne kan henges på samme kanal som forover bakover eller lysene.
    8. Er mulig jeg må bytte ut hele girkassen også, men vil forsøke å unngå dette så langt som mulig.

    Målet er å få inn en mottaker med minimum 4 kanaler (fart, styring, lys, fløyte). Dermed vil også rekkevidden øke drastisk fra de elendige 15m som er idag. Håper også å få litt mer fart og mer analog styring på farta enn de to hastighetene som er i dag. Er ikke ute etter å svi gummi med den, men tror ikke det skal mye til for å få den til å gå minst 20-25km/t.
    Ønsker å beholde karosseriet og hjulopphenget foran og hjulene bak så langt som det er mulig. Fjæring er ikke viktig (kan kanskje fikses med litt modifisering av hjulene og stappe noe skum inni istede for den harde plasten).

    Noen som har ideer til mottaker og fjærnstyring jeg bør velge her? Har bare noen gamle 27/40MHz sendere og mottakere liggende nå, så jeg kan trenge noe nytt moderne 2.4GHz / 5 GHz stuff

    Trenger også noe som kan styre de lysene og den lille motoren til radaren, samt aktivere fløyta. Noen som har ideer til hvordan dette kan løses?

    Noen som har synspunkter på mitt valg av motor/fartsregulator. Finnes det noe enklere/billigere, eller som har mer kraft og mindre fart kanskje?
    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

  • #2
    Spørsmålet jeg stiller meg er; hvorfor? Det høres ho ut som ALT ved den bilen er ukurant i forhold til vanlige RC-biler.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Høres ut som et artig prosjekt

      Tror jeg hadde kjøpt billig stikkeradio fra hobbyking eller en av alternativene. Heller noe dyrere senere ved ønske.

      Comment


      • #4
        Eg seier berre nei nei nei nei nei nei. Ikkje for at det er dødfødt prosjekt, men "ødelegger" du denne så vil du ikkje få ein dritt for den ved salg viss du skal selga den. Eg fekk over tre gonger meir for den no når eg solgte den enn kva eg betalte, einaste investeringa eg har hatt innen rc, resten har vore tap. Og kva gjer du om girkassen ryk til? Du skal vera god for å finna deler som passar til den.
        Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
        FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

        Comment


        • #5
          Takker for respons.

          For det første: jeg gjør dette fordi det er morro og det er en utfordring. Samt at jeg vil forbedre modellen litt. Har ingen planer om å selge modellen. Men vil likevel forsøke å gjøre minst mulig modifikasjoner som gjør at jeg ikke kan installere de originale delene inn i bilen igjen.

          Mekanisk sett tror jeg det skal la seg gjøre. Kan bli en utfordring med girkassen, men har allerede sett på en løsning der ved å ta bakjulsopphenget fra en standard 1/18 modellbil og lage en egen brakett for dette for å feste inni bak. Er rimelig god plass der bak så det er ikke noe problem. I første omgang skal jeg ha girkassen som den er og heller være forsiktig på gassen.

          Har leitet en del på nettet og kommet over disse switchene: http://www.rc-flysoft.com/pages/switch00_e.htm
          To slike, en for lysene og en for lyden, burde fungere?

          Tror nok jeg skal kjøpe meg en passe avansert radio. Har jo flere biler og andre RC modeller som kunne trenge en oppgradering med ny og mer moderne fjærnstyring. Så en sender som kan brukes til flere ting er nok det jeg ser etter.

          Ellers må jeg jo nevne at jeg har ett motto: "Ingenting er umulig, det umulige tar bare lengre tid (og koster mer penger)"
          Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

          Comment


          • #6
            Futaba 4PL/S og Sanwa/Airtronics MT-4S er fine "passe avanserte" FHSS radioer med 4 kanaler Går du for DSM basert så gjerne velg noe med DSM2/DSMX hvis du først skal kjøpe nytt.

            Picoswitch er hvertfall fint for lyskontroll og annet:
            http://www.dimensionengineering.com/products/picoswitch

            Comment


            • #7
              Men det skal seiast at sia du har sett deg som mål å gjennomføra prosjektet så hadde det vore interessant å sett litt bilder av ombygginga! Du har jo allerede tatt for deg bilen og dens oppbygging grundig, så det ser ut som du veit kva du går til
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #8
                Ok, her er noen elektronikk spørsmål angående sendere og mottaker:
                1. Har en 2.4GHz sender og mottaker som kommer fra ett E-Sky Dauphin helikopter med dobbelrotor (kontraroterende). Helikopteret har hatt en del harde landinger som etterhvert har ført til at batteriholder, understellet og halen er skadet. Kan få tak i reservedeler til det men har flere multirotor helikoptre som jeg bruker til slik flyvning så elektronikken i denne kan brukes til annet. Har testet selve elektronikken og den fungerer helt fint. Kan jeg kanskje bruke denne elektronikken inn i bilen? Er jo to servoer der (trenger bare en) og fartsregulator der allerede.

                2. Mottakeren heter E-Sky EK-0708 4-ch receiver og er en 4-i-1 sak med innebygget gyroer, mikser og fartregulator og slikt. Kan gyroene og mikseren disables på noe vis? Ser at mottakeren består av to printkort og den ene virker som det er mottakeren og den andre delen er iallefall fartsregulator og mikser siden motorene er koblet til der og det er en justering for "gain" og "proportional". Er det mulig å hacke denne med bare å fjerne det ene kortet? Kortene er bare koblet sammen med to 3-pin konektorer (samme size og er montert rett ved servo pluggene for ch1 og ch2). Fikk ikke testet det selv nå sånn kjapt da batteripluggen er på det kortet med fartsregulatoren. Men for meg ser det ut som at de to 3-pin konektorene er ch 3 og ch 4 som ikke er merket på det andre kortet. Er også 3stk 3pin konektorer til (er dette egentlig en 7-kanals mottaker?). På en av dem er det blinkende blå lyset bak på helikopteret koblet til. Antar at det bare er koblet rett på spenningen til servoene...

                3. Antar den motorkontrolleren på det kortet ikke er heftig nok for en bil? Om jeg klarer å separere gyro/mikser-delen fra mottakerdelen kan jeg kanskje bruke ch3 eller ch4 til en fartsregulator? Hvor kobler jeg inn batterispenningen til mottakeren?

                4. Noen som vet om en slik "switch" Corvinus nevnte som har en slags hysterese for av/på-slag? Altså jeg beveger stikka i en retning og rele skrur seg på når jeg for eksempel er kommet til 75% utslag, og så må jeg til 25% for å slå av. På den måten vil det ikke skje noe når stikka står i senterposisjon. Eller må jeg opp på de avanserte programmerbare senderne for å få til en slik funksjon?
                Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

                Comment


                • #9
                  hihi
                  Tok motet til meg å bare testet følgende:
                  Koblet de to printkortene fra hverandre og målte mellom alle minuspolene og fant ut at de var alle koblet sammen. Målte så mellom alle plusspolene og fant ut at de også var koblet sammen. Tenkte da at da var det sikkert vilkårlig på hvilken av + og - pinne jeg førte inn spenningen. Jeg koblet så batteriet rett på + og - polene på en av konektorene. Vips så fungerte det og jeg hadde en helt enkel 4 kanals mottaker (muligens 7 siden det er 7 sett med pinner der?).
                  Så om ikke den fartsregulatoren er noe tess, så har jeg iallefall en sender og mottaker som kan dekke mitt behov så langt. Ikke trenger jeg å ødelegge noe på den mottakeren heller. Den kan settes sammen igjen og puttes inn i helikopteret igjen om jeg skulle ønske det senere

                  Men nå dukket det opp en annen vurdering, jeg bør kanskje gå for noe annet enn det 800mAh 7.4v LiPo batteriet som var i helikopteret? Eller bør jeg kansje ha ett eget batteri for mottakeren og ett annet til motoren?
                  Det originale batteriet i bilen var som tidligere nevnt ett 800mA 9.6v NiCad batteri, men det kan enkelt erstattes med 2300mAh 9.6v batteri (8xAA celler) eller med 6 celler gi meg 7.2v som kanskje er mer safe for mottakeren?
                  Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

                  Comment


                  • #10
                    Det er en slik til salgs på FB, budrunden er pr. nå oppe i 2600,-.
                    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                    Comment


                    • #11
                      Ok, da har jeg kommet ett stykke videre i denne ombyggingen. Om en av moderatorene ser dette så kan kanskje tråden flyttes til ett passende "prosjektforum", jeg fant ikke noen som passet helt...

                      Her er ett bilde av noe av innmaten som var i denne bilen fra fabrikk:
                      Click image for larger version

Name:	14979195737_bbf8261d45_n.jpg
Views:	1
Size:	37.9 KB
ID:	783057
                      Kretskortet til venstre her er lydmodulen. Det lille grønne kretskortet nederst er bare en resetknapp for lydmodulen.


                      Og her er ett bilde av noe av det jeg planlegger å putte inn:
                      Click image for larger version

Name:	15162773541_93ce7b7689_n.jpg
Views:	1
Size:	24.7 KB
ID:	783058
                      Receiver, servo og batteri er som tidligere nevnt hentet fra ett E-Sky Co-Daupin coaxial helikopter. Motor og motoregulator er ny.


                      Nå har jeg kommet over ett problem som jeg ikke helt vet åssen jeg skal løse. Jeg skal bytte motor, men den nye motoren har en annen størrelse på tannhjulet enn den som stod i. Hvordan får jeg byttet om på de to tannhjulene? Motorakslingen er eksakt samme størrelse så det skulle ikke by på noen problem om jeg bare fikk det tannhjulet av. Men jeg klarer ikke å rikke på det. Må man kanskje varme opp tannhjulet eller noe slikt? Noen som har tips å komme med her?
                      Motorene har en yttre diameter som er identisk og den nye motoren er bare noen millimeter lengre, men det er ikke noe problem.
                      Her er ett bilde av de to motorene (motoren til venstre er den nye):
                      Click image for larger version

Name:	15162812681_0e7c5a0e8e.jpg
Views:	1
Size:	35.7 KB
ID:	783059



                      Ett annet tips jeg gjerne skulle hatt er en servo som kan rotere fritt rundt (ubegrenset rotasjon) eller en motor som er giret ned. Den skal ikke dra noe tungt, er kun den radardisken på toppen som skal snurre rundt. Har sjekket at det er plass bak og det er plass der til en slik mikroservo, men de roterer jo bare 45 grader hver vei (eller deromkring). Har sett noen seilbåt vinsjer men de har vist også en limit på hvor langt de kan rotere.

                      PS! Har flere bilder som jeg kan legge ut om det er noen intresse for det.
                      Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

                      Comment


                      • #12
                        Du kunne jo berre ha lodda ledningar rett på motoren i servoen, då vil den rotera heile tida. Og fjerna eventuelle fysiske sperrer inni huset til servoakslingen som hindrar den i å gå rundt. Angåande drevet så kan du jo prøva å varma det, men eg reknar med det er presspasning på det så då må du kjøla akslingen samtidig, som jo kan vera litt vanskelig. Men du må vel dra det av ved hjelp av eit eller anna verktøy, eg personlig hadde sikkert gått laus med ei saks mellom drev og motorhus og "jekka" det av
                        Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                        FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                        Comment

                        Working...
                        X