Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo batteri og utlading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo batteri og utlading

    Jeg har et lipo batteri som er langt under normal utlading. Jeg måler det til 2,3 volt og det skulle hatt rundt 7,4 (2s på 5000mAh ). Det er nevt flere steder at slike batterier selvantenner ved utladning, men det har ikke skjedd noe som helst med dette. Hvor lenge må man vente før det skjer noe?

  • #2
    hvorfor lader du det ut så langt ? Batteriet ditt er jo mest sannsynlig ødelagt nå da.... Har du ikke lipo cut-off ?
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #3
      Batteriet ble satt i en gammel "Ni-Mh" bil, som av naturlige årsaker ikke har lipo cut-off. Bilen gikk bra, men da kjøringen var slutt var det ingen som skrudde av bilen. Så da ble det tomt da

      Regner vel med at batteriet er ødelagt, (har avskrevet det allerede) men spørsmålet består. Skulle ikke dette batteriet eksplodert, eller i det minste avgått ved døden på en litt mer spektakulær måte?

      Comment


      • #4
        Hvis du prøver å lade det kan det blåse seg opp, og deretter ta fyr ja. Så det beste er nok egentlig bare å levere det på et egnet sted..
        Team RC Companiet - Minicupen.no
        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

        Comment


        • #5
          2 av mine lipo batterier ble utladet helt ned i 0,9 volt.
          Satte de ut med lading som nimh på 5amp til batteriet nådde 6 volt og skiftet til vanlig lipo lading etter det.
          Batteriene er helt topp i dag...

          MEN... Vær forsiktig og følg med på batteriene hele tiden...
          Uhell kan fort skje.
          Kraftig redusert samling
          Drifter:
          Tamiya TA04-R m/Tekin RS Pro & LRP X12 6,5T Spectrum DX3S

          Comment


          • #6
            Hei.

            Fortsetter i denne tråden siden det handler om det samme.
            Fikk meg brukt RC-bil forrige helg. Det er et 7.4V S2 4000mA LiPo batteri som fulgte med. Det var ikke noe problem å kjøre når jeg fikk den. Kjørte i kanskje 20 min før jeg satte bilen fra meg. Målte da 7.2V. Når jeg skal kjøre igjen denne helgen, får jeg kjørt to-tre minutter før bilen stopper helt. Måler nå rett over 5V på batteriet. Lader det opp til 7.4V på tre minutter (er det normalt at det lades opp så fort?), men får bare kjørt i noen få minutter før det kutter på 5V igjen...
            Er batteriet ødelagt? Finner ingen balanse-inngang, så er vanskelig å hente ut informasjon fra batteriet. Batteriet ble ikke varmt etter kjøring eller lading. Heller ingen andre deler ble varme ved kjøring denne helgen.
            Bjørnar Håverstad-1986

            Comment


            • #7
              Originally posted by Enoeth View Post
              Hei.

              Fortsetter i denne tråden siden det handler om det samme.
              Fikk meg brukt RC-bil forrige helg. Det er et 7.4V S2 4000mA LiPo batteri som fulgte med. Det var ikke noe problem å kjøre når jeg fikk den. Kjørte i kanskje 20 min før jeg satte bilen fra meg. Målte da 7.2V. Når jeg skal kjøre igjen denne helgen, får jeg kjørt to-tre minutter før bilen stopper helt. Måler nå rett over 5V på batteriet. Lader det opp til 7.4V på tre minutter (er det normalt at det lades opp så fort?), men får bare kjørt i noen få minutter før det kutter på 5V igjen...
              Er batteriet ødelagt? Finner ingen balanse-inngang, så er vanskelig å hente ut informasjon fra batteriet. Batteriet ble ikke varmt etter kjøring eller lading. Heller ingen andre deler ble varme ved kjøring denne helgen.
              Ladet du batteriet etter kjøring ? Lipo batteri skal ikke så lavt, og det tappes av og ligge i ro... så derfor må det lades til store mode for lengre perioder eller vanlig for noen dager.

              Og ett 2s lipo skal IKKE kutte på 5v, heller snarere 6.4V (3.2v pr cell)

              Og hvilken lader bruker du siden du ikke har balanse inngang ?
              | Spektrum DX8|
              | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

              Comment


              • #8
                LiPo, i motsetning til nikkelbatterier, har tilnærmet null selvutladning. Gjør det alltid til en vane å kjøre igjennom lagringsprogrammet på laderen etter endt bruk, da veit man alltid hvilken tilstand batteriene er i før man skal lade de opp igjen og kjøre, og de holder lenger.

                Høres nesten ut som du har kjørt uten cut off og ladet med noe annet enn en lader med LiPo-program.
                Team RC Companiet - Minicupen.no
                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                Comment


                • #9

                  Denne laderen har jeg.

                  Er batteriet som ikke har balanseutgang. Finner bare to hull til + og -.
                  Stod og fiklet en stund med laderen før jeg ladet batteriet for å sette riktig program for LiPo.

                  Jaja. Får kjøpe nytt batteri og være litt mer påpasselig med ladingen
                  Bjørnar Håverstad-1986

                  Comment


                  • #10
                    Er dette ett hard case batteri med løse ledninger på ?
                    | Spektrum DX8|
                    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                    Comment


                    • #11

                      Det ser slik ut, men ledningen jeg har har ikke den ekstra-tingen på. Kun + og -.
                      Bjørnar Håverstad-1986

                      Comment


                      • #12
                        Da burde du hatt en balanserings kabel ja, Men om du lader på vanlig Lipo charge, så burde du få lade opp batteriet uansett...
                        | Spektrum DX8|
                        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                        Comment


                        • #13
                          Jeg får ladet det opp (selv om jeg ikke vet om det er helt trygt nå) helt greit til 7.4V, men det tar bare to-tre minutter med kjøring før det er "tomt" Og jeg skal vel ikke ladet det mer enn 7.4V selv om laderen ikke stopper av seg selv? Har stilt den inn på 4000mA og 7.4V.
                          Bjørnar Håverstad-1986

                          Comment


                          • #14
                            2s lipo skal være på 8.4v fulladet.

                            sett heller laderen på maks 4000 mah, og ikke noe annet. Lipo selle på 3.7V så regner den ut jobben selv , da skal du se at den lader opp batteriet vist du er heldig... Lipo kan takle ned til 2.7V om det ikke har blitt belastet for mye... men ikke ofte det overlever... Men vist batteriet er under 6v når du kobler det til, så vil ikke laderen heller lade batteriet under lipo charge pga sperren
                            | Spektrum DX8|
                            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                            Comment


                            • #15
                              Aha. Tror jeg skjønner litt mer nå. Leste dette i en annen tråd:
                              Nominell cellespenning: 3,7V
                              Helt utladet ved 2,7V
                              Helt oppladet ved 4,235V

                              Så siden jeg har S2, skal verdiene på mitt batteri være x2. Altså 7,4 ved lagring, 8,4 ved full oppladning, og ikke mindre enn 6V utladning når jeg kjører?
                              Bjørnar Håverstad-1986

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X