Announcement

Collapse
No announcement yet.

Robbe power peak b7 stopper å lade?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Robbe power peak b7 stopper å lade?

    Hei.

    Har kjøpt en ny lader fra robbe, det er en computer lader, jeg har satt opp lading for nimh og riktig innstilling for dette batteriet.

    Problemet er at det sier i fra at ladingen er ferdig etter ca 10 min og batteriet har ikke rukket å bli lunket en gang.
    gjentok dette et par ganger å den har ladet opp et nimh batteri i 50 min til det ble litt varmt og den varslet at den ble ferdig.
    Setter i batteri nr 2 også skjer det samme igjen etter ca 10 min, batteriet er kaldt å laderen viser at det liksom er ferdig ladet!

    Denne laderen er litt annerledes enn den forrige computerladeren min, jeg kan velge charge amp og discharge amp, charge står på 3 og discharge sto på 1. Rart at den klarte å lade opp et batteri først og nå lader den bare 5-10 min også er batteriet liksom ferdig men det er ikke ferdig.
    Laderen kan også velge delta.v fra 1-15, sto i manualen at dette var noe sensitivitet og at standard var 8.

    Takker for alle innspill

  • #2
    hehe.. hva er riktig innstilling da? lader du for hardt så stopper det ofte for tidlig
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      hehe.. hva er riktig innstilling da? lader du for hardt så stopper det ofte for tidlig
      Jeg var valgt 7 cell 3000mh nimh for og lade det, samme spec som på batteriet.
      Den delta.v har jeg ikke noe erfaring med.
      etter to forsøk ser det ut som den lader opp nå og ikke stopper på 10 min, men den stoppet på mellom 5-10 min to ganger før det ville lade lengre.. Noe jeg gjør feil på denne laderen?
      hvor mange volt skal den vise når den er full ladet når batteriet er 8,4?

      Comment


      • #4
        7*1,2=8,4V

        Men hvor mange A lader du på? Man bør som regel ikke lade NICD/NIMH på for høy A.
        Prøv å sette til 0,5A og se hvordan det går da. Nye batterier må ofte "cycles" litt
        før de virker 100% (Det vil si å bruke strøm, lade strøm)
        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
        - NiceShot.no

        Comment


        • #5
          Ok, da får jeg lade dem ut og lade opp litt å se om det hjelper, den viser ca 9,2 når dem er koblet til laderen.

          Jeg har ladet på 3A 1c på batteriet

          Comment


          • #6
            er nok muligens litt høyt.. litt avhengig av type celler.
            men hvorfor i alle dager herjer du med NIxx-batterier?

            A123/LiFe er jo VELDIG mye lettere å bruke.
            Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
            - NiceShot.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by xilian View Post
              er nok muligens litt høyt.. litt avhengig av type celler.
              men hvorfor i alle dager herjer du med NIxx-batterier?

              A123/LiFe er jo VELDIG mye lettere å bruke.
              Selv bruker jeg bare lipo, brodern som vil bruke disse litt før han kjøper lipo..

              Regner med at jeg kan sette discharge ganske høyt da rc biler tømmer disse raskt?
              satt den på 5A discharge og det har gått lang tid nå uten at det er ferdig.

              Takk for svarene dine, da skal jeg prøve å sette ned A når jeg skal lade opp neste gang

              Comment


              • #8
                Vet du forresten hva jeg kan bruke den bid pluggen til som fulgte med laderen?
                Jeg har bare det arket som fulgte med laderen, var med en cd som har manualer på pdf format, har ingen cd rom tilgjengelig for øyeblikket..

                Comment


                • #9
                  BID = Battery Identification.
                  Du setter en sak på batteriet, også har du en leser på laderen.
                  Når du setter batteriet på lading, så vet laderen hvilket batteri og innstilling
                  det skal ha, og setter paramterne. Kople, lade, ferdig.

                  Meeen .. aldri brukt det selv... lettere å bare bruke programmer.
                  Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                  - NiceShot.no

                  Comment


                  • #10
                    Takk for raske svar nok en gang
                    Likegreit å ikke bruke denne da, er enklere jo mindre ting man skal styre med for og få strøm i batteriet..

                    Comment


                    • #11
                      Lurer på om du kunne hjulpet meg med en ting til, måtte kjøpe robbe balansebrett utenom laderen, skulle koble det i laderen nå så ser jeg at koblingen er litt mindre en uttaket, laderen har en port ekstra som stikker ut som ikke går inn i kabelen, skal jeg da sette inn kabelen slik at det er en ledig pinne foran eller bak når man står foran laderen? La ved et bilde
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Ville kjøpt riktig plugg. Ta i alle fall å pass på at den røde er helt til venstre.
                        Da skal det bli riktig, men ingen garanti.
                        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                        - NiceShot.no

                        Comment


                        • #13
                          Det ordnet seg, den skulle sitte slik som på bilde visstnok..

                          Kommer med et nytt spørsmål ang lading.
                          Batteriet er 5400mh, får valgt charge 5000 eller 5500, da tok jeg 5500 siden den da lader 1c med bare 100mh raskere enn batteriet som er 5400 så den er jo grei.

                          Men laderen har også en innstilling der jeg må oppgi bare hvor mange mh batteriet er på og der får man bare valgt 5000,5500,6000 ikke 5400.
                          Når laderen starter så viser den 2s 5.5A også teller den nedover, velger jeg at batteriet feks har 1000mh så viser laderen sånn her 2s 1.0A også lader den nedover fra 1.0A til 0, er dette mengden mh den lader inn i batteriet?

                          Siden jeg ikke får oppgitt riktig mh på der man må fylle inn batteri kapasiteten så lurer jeg på om laderen kan overlade mengden mh?
                          Har valgt at jeg har 5500mh stort batteri, den starter på 5.5A og teller nedover til 0 før den er ferdig.. Har jeg da ladet opp 100mh for mye?

                          forrige computer laderen skulle man bare oppgi hvor mange mh den skulle lade i timen og ikke i tilegg hvor mange mh batteriet var på så dette ble noe nytt for meg.

                          Comment


                          • #14
                            Det er i grunn bare V (pr. celle) laderen er interessert i. Grunnen til at du skal sette inn
                            hvor stort batteriet er, er for å holde 1A-regelen.

                            Parameterne laderen trenger er antall celler og type batteri.
                            Da vet den hva den skal lade. 2S LIPO-batteri skal jo havne på 4,2V pr. celle.
                            Har du balansering ser den det jo enkelt, men uten så stopper den på totalt 8,4V.

                            Dette er i grunn derfor du skal balansere, for blir det skjevt og den hiver inn 5V/3,4V
                            så kan du gjette 4 ganger hva som skjer. Den ene cella dør fordi den er under 3,6
                            og den andre har mest lyst til å ta fyr...
                            Last edited by xilian; 26 May 2014, 12:43.
                            Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                            - NiceShot.no

                            Comment


                            • #15
                              Takk for raske svar nok en gang

                              Ja lader med balanse kabelen hver gang.
                              Dem stopper på 4,19 begge to sånn ca hver gang dem er ferdig ladet i volt, bare stusset litt på det med hvor stort batteriet er fordi den starter på feks 5.5a og teller nedover, velger jeg feks 1000mh bare for og se så starter den på 1.0A og teller ned, bare lurte på om den fyller seg opp med 5,5 når batteriet er 5,4 siden laderen viser 5.5A og 0 når laderen varsler at det er ferdig. Har og 5200mh batterier som jeg da har valgt 5,5A på laderen og det teller ned på samme måte når det er koblet til.
                              Jeg har også en 3s på 5400mh, men på den starter laderen å telle ned fra 4.5A selvom jeg har valgt at batterie er 5500mh stort,

                              Du mener at jeg ikke skal tenke på antall Amper laderen er stilt inn på eller viser så lenge laderen vet hvor mange Celler som skal lades og at jeg har valgt sånn ca like mange amper til lading som batteriet så det ikke lader spesielt mere enn 1c?

                              Jeg trodde kanskje den skulle lade opp 5500mh på mitt 5400mh siden den viser 5.5A på displayet og teller nedover slik at jeg risikerte en liten overlading på amper selvom volt viser riktig.
                              Last edited by raybenz; 26 May 2014, 13:25.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X