Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tamiya M26 Pershing + Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tamiya M26 Pershing + Multiplex

    Er ny på forumet. Har holdt på noen måneder med bygging av en M26 Pershing. Nå kun detaljer som gjenstår.

    Ble anbefalt Multiplex Smart SX Flexx som 2.4ghz fjernkontroll (med RX-5 M-link mottaker). Alt så lovende ut, med offisiell støtte for Tamiya-tanks m.m. Får dog ikke vognen ut av "tomgang", får ikke aktivert maskingevær, kanon, og lys. Har ellers lyd så det holder, som reagerer korrekt med "turtall" i tomgangsmodus. Har passet på korrekt aktivering av Tamiya-modus på fjernkontrollen, og har fulgt "parings"-instruksjonene for MF-03 / T-06 og fjernkontroll til punkt og prikke (samme fremgangsmåte er også beskrevet i Multiplex-manualen).

    Noen som kjenner til Multiplex Flexx, eller har andre tips som kan hjelpe? Ble jo litt nedtur, eller all jobben med skruing, liming og maling. Er forøvrig min første tanks...

    -----------
    Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
    Biler: Tamiya Unimog 406 U900

  • #2
    har den senderen digitale eller analoge trims?

    m26`n liker ikke digitale trims.
    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

    Comment


    • #3
      Hei og velkommen til Tanks world Bøs tanks som første valg. Legg gjerne ut noen bilder

      Den radio'n du beskriver har jeg ikke sett før ( så samirc hadde den ) Selv bruker jeg Futaba ( som har fulgt med et par jeg har kjøpt brukt) Eller aller billigste hobbyking 4 eller 6 ch radio de har til 25-30 dollars .

      Det første jeg tenker på er at den står i 'rev' eller motor rus modus, som noen av de nyeste tanksene har . Eller dette har du kanskje sjekket ut av saken ?
      Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
      Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

      Comment


      • #4
        Just in case

        When receiver is switched on, the engine starter sound can be heard followed by high revving sound. At this moment, you can make the engine rev by moving the control stick. Tank will not move when revving function is engaged. You will have to release this mode to run the tank. The revving mode operates when you switch on the T-06 switch first.



        Disengaging revving mode
        Pull trim on the right side of the left control stick to full back and pull the left control stick
        quickly from central position to full back position.

        *After disengaging revving mode return the control stick in the central position
        Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
        Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

        Comment


        • #5
          NatteFrost: Ja den har digitale trimmere. Gjorde litt research i forkant av kjøp av sender, og siktet i utgangspunktet mot Spektrum DX6i, som ganske enkelt kan simulere analoge trimmere. Flexx'en skulle være enda enklere, da den skal være ferdig programmert for dette. Skulle vel ikke være noen grunnleggende forskjell på idling-mode og trimmere, og de andre funksjonene som avhenger av trimmerne. Mao: kan man kontrollere MF-07 / Super Sherman (som brukes som eksempel i manualen), skulle man også kunne kontrollere MF-03 / Pershing.

          maxmekker: Problemet er bla "idling mode", og at jeg ikke kommer ut av denne. Hadde ikke sett beskrivelsen av "rask" bevegelse av stikken, men prøvde også dette i de tidlige morgentimer - uten hell. Problemet er nok uansett større, siden jeg heller ikke får aktivert maskingevær, kanon, lys. Maskingevær og kanon skal man kunne aktivere kun ved å presse på stikkene. Men disse funksjonene har vel til felles at man må kombinere stikker med trimmerne... Skal ellers legge ut noen bilder ved anledning.

          Kanskje må jeg inn å programmere senderen, men hadde håpet å unngå det. Kabelen koster halve prisen av senderen!

          -----------
          Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
          Biler: Tamiya Unimog 406 U900

          Comment


          • #6
            Originally posted by Galdeberg View Post
            NatteFrost: Ja den har digitale trimmere. Gjorde litt research i forkant av kjøp av sender, og siktet i utgangspunktet mot Spektrum DX6i, som ganske enkelt kan simulere analoge trimmere. Flexx'en skulle være enda enklere, da den skal være ferdig programmert for dette. Skulle vel ikke være noen grunnleggende forskjell på idling-mode og trimmere, og de andre funksjonene som avhenger av trimmerne. Mao: kan man kontrollere MF-07 / Super Sherman (som brukes som eksempel i manualen), skulle man også kunne kontrollere MF-03 / Pershing.
            ok, uten at jeg er en expert på området, vil jeg påstå at det er en forskjell.

            har rotet bort min operations manual, men du kan jo lese i din. jeg menere og huske at det sto at sendere med digitale trims ikke vil virke på pershingen.

            jeg har en futaba skysport til min m26. det er en 2,4ghz sender, men med analoge trims.
            Click image for larger version

Name:	P-CB4YFG2-4Gsml.jpg
Views:	1
Size:	12.5 KB
ID:	783815

            orginalt en sender for fly, men etter monter man fjæren til venste stikka, kan den brukes.
            med den senderen virker alt som det skal hos meg iallefall.
            Last edited by NatteFrost; 22 September 2015, 12:00.
            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

            Comment


            • #7
              Du har rett i at det er en forskjell mellom tanks-modellene. Pershing-manualen (og Tiger II mfl) advarer mot bruk av sendere med flere enn fire kanaler - men ikke eksplisitt mot digitale trimmere. Tipper problemet ligger i sistnevnte heller enn flere enn fire kanaler, og har på følelsen at løsningen dessverre ligger i programmering av senderen. Her er f.eks. en som har fått det til med Spectrum DX9 og Tiger I - for å illustrere hva jeg sikter mot. Multiplex gir inntrykk av at dette er klart "out of the box", som altså ikke ser ut til å være tilfellet. Håper Pershing ikke er unntaket fra regelen... Skal gi lyd fra meg om (forhåpentligvis når) jeg finner en fiks.

              Og slik ser den foreløpig ut:

              Click image for larger version

Name:	IMG_1379.jpg
Views:	1
Size:	42.0 KB
ID:	783816Click image for larger version

Name:	IMG_1382.jpg
Views:	1
Size:	42.7 KB
ID:	783817Click image for larger version

Name:	IMG_1385.jpg
Views:	1
Size:	31.1 KB
ID:	783818


              Stort sett standard bygd, men noen ekstra smådetaljer: "footman loops", og et lite rødt håndtak. Opplagt forbedringspotensiale - har kun malt en statisk 1/35 Sherman før dette (valgte den fordi den også er "olive drab"), som jeg kjøpte for å lære airbrush m.m. før jeg satte i gang med Pershingen. Største feilen jeg har gjort er kanskje at jeg gikk for Tamiya akrylmaling, heller enn TS. Har fått noen lag med Vallejo premium, men vil nok lett bli slitt - hvis jeg da kan få liv i den

              -----------
              Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
              Biler: Tamiya Unimog 406 U900

              Comment


              • #8
                håper det ordner seg for det er en morsom doning og kjøre.

                skal du bruke den en del trenger du nok ett lag med klar lakk(eller matt) hvis du ikke vil att lakken skal flasse av.
                (en liten ting til, de orginale plastikk beltene griper ikke så altfor godt på asfalt og grus, just so you know. de funker best på mykt underlag som jord, sand og kortklipt gress.)
                IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                Comment


                • #9
                  Var litt upresis: Har lagt på et par lag Vallejo premium halvblank klarlakk. Føles likevel lett å ripe. Planen er å gå på med litt oljemaling, og nytt lag med klarlakk. Kanskje blir det bedre etter det.

                  Mht. belter hadde jeg håp om å få nok kjøretid til å slite ut plastbeltene, og så oppgradere til metall. Har lest at ekstra tyngde, og kanskje friksjon, i metall gjør at det blir bedre grep.

                  Har ikke gjort noe med plastbeltene, da jeg ikke har funnet noen gode tips om weathering for plastbelter på RC-tanks. Bør jo sitte ok, og slites på en realistisk måte. Er f.eks. ikke opplagt for meg at det er riktig å starte med (grå) grunning, som jeg har brukt ellers på maskinen. Skal vel også uansett gjennom noen søledammer...

                  -----------
                  Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
                  Biler: Tamiya Unimog 406 U900

                  Comment


                  • #10
                    yup, bedre overall grep med metall, men selve tanksen blir tyngre noe som betyr redusert akselerasjon og top hastighet.
                    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                    Comment


                    • #11
                      herlig modell. ser frem til flere bilder. håper det løser seg med senderen. kanskje bare prøve en slik billig sak fra HK som jeg bruker til mine Tamiya ? Den kan uansett brukes til annet senere


                      Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                      Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                      Comment


                      • #12
                        Takk for godt tips om HK-senderen! Er av den sta typen, og liker å finne ut av ting (så lenge det ikke blir alt for vrient), så prøver først å fikse Multiplexen. Går ikke det blir det lagt inn en ordre på en HK'en

                        -----------
                        Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
                        Biler: Tamiya Unimog 406 U900

                        Comment


                        • #13
                          Fikk fart på vognen i dag. En hjelpsom fyr hos SamiRC tipset om at det kunne hjelpe å nullstille kontrollen (har ikke kjøpt utstyret fra dem, så det kaller jeg topp service!). Nullstilte så Rx'en, som fikk aktivert maskingevær og kanon (stikkene er også knapper - trykker på dem og vips så smeller det) . "Idle mode" fungerte fortsatt ikke, men kom på en sofistikert løsning:

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1437.jpg
Views:	1
Size:	90.4 KB
ID:	783831

                          Kalibrerte så mot MF'en i Pershingen. Når jeg kjører stikken i full revers (dvs uten den elegante teipen) får MF'en signal som tilsvarer full revers plus trim, som er signalet for å få saken "i gir". Skal ikke være noen stor risiko ved oppsettet siden det ikke er servoer innvolvert - annet enn at det går farlig fort bakover hvis man ikke tar det lungt med spaken.

                          Bottom line er vel at senderen er plug-and-play for modeller uten "idle mode", men at det kanskje ikke fungerer like glatt i mitt tilfelle (men fortsatt mulighet for at det er meg, og ikke Pershingen).

                          -----------
                          Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
                          Biler: Tamiya Unimog 406 U900

                          Comment


                          • #14
                            bra det løste seg. Vogna kjører bra ?
                            Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                            Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                            Comment


                            • #15
                              Foreløpig har den kun fått prøve seg på parketten. Skal smøre på litt mer oljemaling før jeg tar den ut. Har også planer om å lage deksel i girkassen, og jobbe litt med organisering av ledninger. Litt trangt om plassen nedi der.

                              -----------
                              Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
                              Biler: Tamiya Unimog 406 U900

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X