Hei!
Litt lang sak dette så håper dere gidder å lese alt. Har en Baja 5B som jeg satte i en Esp 30.5cc motor nå nylig. Har kjørt den på 4% delsyntetisk Mobil1 2T racing olje i innkjøringsfasen. Har hatt god feit blanding og latt den gå ca 1.5 tank på tomgang og kjørt den ca 2 tanker på variert turtall med feit blanding. Hadde ca 1/2 tank igjen med 4% delsyntetisk 2T.
Idag var vi en liten gjeng som skulle ut å kjøre så jeg satte i ny plugg og fullte opp tanken med bensin + 4% helsyntetisk 2T racingolje Mobil1. Det var anbefalt delsyntetisk i innkjøringsfasen og helsyntetisk etterpå. Begynte å kjøre og tune bilen for max ytelse og etter en stund begynte den å hoste å harke og stoppet når jeg ga flatt jern. Trodde først det var tuninga for den startet hver gang tter at jeg hadde klødd litt på nålene men den ble bare verre og verre og til slutt ville den ikke starte i det hele tatt. Minnet om slik Nitro bilene er når de har utslitt setup.
Når jeg så kom hjem så forsket jeg litt mer og synes vel at kompresjonen var veldig sløv. Sammenlignet med en helt ny Fulie 26cc jeg har stående og den hadde MYE mer kompresjon enn 30.5cc hadde. Antar at det ikke skal være sånn? Skrudde av sylinderen for å se om jeg så noe synlige skader men jeg vet vel egentlig ikke hva jeg skal se etter. Stempelfjør var hel, noe riper i stempel i sylindervegg men jeg vet ikke om det er normalt eller ikke.
Luftfilteret var fullt i støv på innsiden og det er vel ikke så bra.
Så det jeg lurer på er vel egentlig;
Skal en 30.5cc Esp har mye lavere komp enn en original Fulie 26cc? Hvis ikke så har nok den nye motoren min havaret men jeg har nytt stempel/sylinder liggende så det skal gå seg til.
Tror dere jeg har kjørt for magert eller kan det være alt støvet som har gått gjennom filteret som har forårsaket dette?
Kan det ha noe med at jeg kjørte med ei blanding av helsyntetisk og delsyntetisk olje?
Til info har jeg sjekket at jeg har gnist og har også satt i ny plugg enda en gang og tømt litt bensin direkte ned i plugghullet uten at den ville starte da heller.
Takknemlig for svar
Bjørnar
Litt lang sak dette så håper dere gidder å lese alt. Har en Baja 5B som jeg satte i en Esp 30.5cc motor nå nylig. Har kjørt den på 4% delsyntetisk Mobil1 2T racing olje i innkjøringsfasen. Har hatt god feit blanding og latt den gå ca 1.5 tank på tomgang og kjørt den ca 2 tanker på variert turtall med feit blanding. Hadde ca 1/2 tank igjen med 4% delsyntetisk 2T.
Idag var vi en liten gjeng som skulle ut å kjøre så jeg satte i ny plugg og fullte opp tanken med bensin + 4% helsyntetisk 2T racingolje Mobil1. Det var anbefalt delsyntetisk i innkjøringsfasen og helsyntetisk etterpå. Begynte å kjøre og tune bilen for max ytelse og etter en stund begynte den å hoste å harke og stoppet når jeg ga flatt jern. Trodde først det var tuninga for den startet hver gang tter at jeg hadde klødd litt på nålene men den ble bare verre og verre og til slutt ville den ikke starte i det hele tatt. Minnet om slik Nitro bilene er når de har utslitt setup.
Når jeg så kom hjem så forsket jeg litt mer og synes vel at kompresjonen var veldig sløv. Sammenlignet med en helt ny Fulie 26cc jeg har stående og den hadde MYE mer kompresjon enn 30.5cc hadde. Antar at det ikke skal være sånn? Skrudde av sylinderen for å se om jeg så noe synlige skader men jeg vet vel egentlig ikke hva jeg skal se etter. Stempelfjør var hel, noe riper i stempel i sylindervegg men jeg vet ikke om det er normalt eller ikke.
Luftfilteret var fullt i støv på innsiden og det er vel ikke så bra.
Så det jeg lurer på er vel egentlig;
Skal en 30.5cc Esp har mye lavere komp enn en original Fulie 26cc? Hvis ikke så har nok den nye motoren min havaret men jeg har nytt stempel/sylinder liggende så det skal gå seg til.
Tror dere jeg har kjørt for magert eller kan det være alt støvet som har gått gjennom filteret som har forårsaket dette?
Kan det ha noe med at jeg kjørte med ei blanding av helsyntetisk og delsyntetisk olje?
Til info har jeg sjekket at jeg har gnist og har også satt i ny plugg enda en gang og tømt litt bensin direkte ned i plugghullet uten at den ville starte da heller.
Takknemlig for svar
Bjørnar
Comment