Announcement

Collapse
No announcement yet.

Havarert 30.5 Esp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Havarert 30.5 Esp?

Hei!

Litt lang sak dette så håper dere gidder å lese alt. Har en Baja 5B som jeg satte i en Esp 30.5cc motor nå nylig. Har kjørt den på 4% delsyntetisk Mobil1 2T racing olje i innkjøringsfasen. Har hatt god feit blanding og latt den gå ca 1.5 tank på tomgang og kjørt den ca 2 tanker på variert turtall med feit blanding. Hadde ca 1/2 tank igjen med 4% delsyntetisk 2T.

Idag var vi en liten gjeng som skulle ut å kjøre så jeg satte i ny plugg og fullte opp tanken med bensin + 4% helsyntetisk 2T racingolje Mobil1. Det var anbefalt delsyntetisk i innkjøringsfasen og helsyntetisk etterpå. Begynte å kjøre og tune bilen for max ytelse og etter en stund begynte den å hoste å harke og stoppet når jeg ga flatt jern. Trodde først det var tuninga for den startet hver gang tter at jeg hadde klødd litt på nålene men den ble bare verre og verre og til slutt ville den ikke starte i det hele tatt. Minnet om slik Nitro bilene er når de har utslitt setup.

Når jeg så kom hjem så forsket jeg litt mer og synes vel at kompresjonen var veldig sløv. Sammenlignet med en helt ny Fulie 26cc jeg har stående og den hadde MYE mer kompresjon enn 30.5cc hadde. Antar at det ikke skal være sånn? Skrudde av sylinderen for å se om jeg så noe synlige skader men jeg vet vel egentlig ikke hva jeg skal se etter. Stempelfjør var hel, noe riper i stempel i sylindervegg men jeg vet ikke om det er normalt eller ikke.

Luftfilteret var fullt i støv på innsiden og det er vel ikke så bra.

Så det jeg lurer på er vel egentlig;

Skal en 30.5cc Esp har mye lavere komp enn en original Fulie 26cc? Hvis ikke så har nok den nye motoren min havaret men jeg har nytt stempel/sylinder liggende så det skal gå seg til.

Tror dere jeg har kjørt for magert eller kan det være alt støvet som har gått gjennom filteret som har forårsaket dette?

Kan det ha noe med at jeg kjørte med ei blanding av helsyntetisk og delsyntetisk olje?

Til info har jeg sjekket at jeg har gnist og har også satt i ny plugg enda en gang og tømt litt bensin direkte ned i plugghullet uten at den ville starte da heller.

Takknemlig for svar

Bjørnar
    Attached Files
    Last edited by Phonixx; 8 May 2011, 19:53. Reason: Ny info
    Mvh,
    Bjørnar Steinsland.

det skal ikke mye støv til for å ødelegge en motor, og det der var MYE støv! demonter hele motoren din, sand kan gjemme seg på de rareste steder.
    disse motorene skal ha mer komp en stock, spesielt om de er helt nye.
    og til nestegang, IKKE bruk filter av den typen til noe annet en tantekjøring på parkeringsplasser. bruk orginalfilter med tgn redneck og outerwears, også tar tu fett på plastikken detr hvor den går mot skumgummien.
    biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

"I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

Comment

Det første du må gjøre er å kaste det filtret så langt du klarer.. Det er dødens for motor i grustak... Møkkafilter.. Er du heldig så er det bare å bytte stempelfjør.. Har du bilde av pluggen.. Den skal være sjokoladebrun... Er den lys så har den gått magert...
      Hpi Baja 5B SS - HPI Baja 5T
      Axial Xr-10 Secret Agent 3.5
      enRoute Berg JXR003
      Losi 5ive - BZM Super 50

Comment

Hei takk for svaret. Det var noe helt vannvittig med støv ute på grustaket vi kjørte idag, en kombinasjon av liten kuling og flere uker uten regn. Var ikke klar over at det filteret var så dårlig men nå lærte jeg noe idag også. Ser det ligger sand både i innsuget til forgasser og til og med inne i sylinder, ikke bra, får ta frem trykkluft og parafin og begynne å gjøre rent.

Stempel og sylindervegger kjenners helt glatte ut så jeg tror muligens jeg prøver å skifte bare stempelfjær for å se om det går. Vet dere om det er å få kjøpt bare stempelfjær og den pakningen som ligger mellom sylinder og blokk så slipper jeg å plukke det av av den komplette setup`en jeg har liggende?

Hadde pluggen ute flere ganger mens jeg holdt på å tune for å se at den ikke ble hvit men kan jo hende at jeg stilte forgasseren helt ut på bærtur på slutten når bilen stoppet hele tiden. Her er nå uansett et bilde. Synes muligens at pluggen er littegrann svartere i virkeligheten enn på bilde.

Takk for god hjelp

Bjørnar
        Attached Files
        Mvh,
        Bjørnar Steinsland.

Comment

Synes det likna på et KN filter jeg.... Gjør som de andre sier, og kast det langt pokkerivold !!!!!
          Kommet så mye fint støv igjennom filteret, så er det garantert også kommet inn i motoren. Får en voldsom slitasje på stempel og sylinder av sånt. Nesten garantert bare å kaste sylinder/stempel etter dette. Synes heller ikke motoren din bar preg av å ha blitt kjørt på feit blanding. virka som den har gått for magert. Hvis du trenger en anbefaling på 2t olje til disse bilene, bør du gå for Panolin. Beste som er!!!!
          Mini-Z AWD...ALIGN T-REX450PRO......MCD RR V4 comp TS ReedCase PROMOD 30.5LongRod PROPIPE...HPI BAJA SS TS Reedcase 30.5 BG Edition PROPIPE..Losi 5iveT reedcase promod 30.5 LR propipe

Comment

Originally posted by Phonixx View Post
            Vet dere om det er å få kjøpt bare stempelfjær og den pakningen som ligger mellom sylinder og blokk så slipper jeg å plukke det av av den komplette setup`en jeg har liggende?
            Ring Rc-Racing. De har sikkert både pakninger og stempelfjær til deg
            Litt usikker på pluggen din. Virket som det var noen slags avleiringer på den. Har nok vært litt feil blanding. Liknet veldig på en plugg jeg hadde kjørt for tynt...
            Mini-Z AWD...ALIGN T-REX450PRO......MCD RR V4 comp TS ReedCase PROMOD 30.5LongRod PROPIPE...HPI BAJA SS TS Reedcase 30.5 BG Edition PROPIPE..Losi 5iveT reedcase promod 30.5 LR propipe

Comment

syns sylinderen og sempelet så bra ut jeg ass.. en ny stempel ring og bytte av seals, lager og pakninger + en real vask av veivhus burde gjøre susen... tror jeg hadde bytta gasseren også men... også tenner du på det filteret
              1:5 MCD Ultimate|1:5 HPI baja 5b ss med masse option | 1:5 HPI baja 5b karbon edition by Ivers |1:10 traxxas summit|1:8 HPI Vorza

Comment

Utifra pluggen så har du kjørt med altfor tynn blanding. Som Bånngass sier så er nok den sylinderen der søppel. Ang. filteret ditt så bør du høre på de som har sagt det de har sagt om det. BRENN det.

Btw.... Bruk Panolin 2T racing olje.

Comment

Synes det er litt vansklig å se utifra bildene, men jeg synes det stemplet ser sandblåst ut... og toppen av stemplet burde ha vært litt brunere.. så utifra det jeg kan se på bildene har denne gått for magert og i tillegg sugd inn masse finstøv pga filtret.. Ser ikke så godt hvordan sylinderen ser ut, men er du heldig kan den brukes, men har mine tvil.. Motor må plukkes helt ned, vaskes godt, og inn men nye veivlager og simringer.. Vask også rådelagret i veiva di også..Tror nok jeg ville ha skiftet stempel i samme slengen... Orginalt luftfilter kan brukes.. bare sørg for at det er olja godt inn med filter olje, og bruk fett på prefiltret mot plastkransen på filterholderen slik at det blir tett.. Bruk kvalitets 2-t olje.. som f.eks Panolin.. Gasser bør vel også få seg en rens..
                  Regn litt på hva nye deler vil komme på... hadde jeg vært deg ville jeg nok vurdert en ny/brukt 4 bolta Zenoah motor.. Ikke sikkert det blir så ille mye dyrere, og da har du en motor som ikke blåser bunnpakkning..
                  Titt litt på til salgs tråden.. kanske det dukker opp noe der..

Ser det ligger en 30.5 Promod der... Grom motor..
                  Last edited by tomso; 9 May 2011, 21:56.
                  enRoute Berg JXR003
                  Losi 5ive - BZM Super 50

Comment

Pell motoren fra hverandre og vask veivhus, stempel og sylinder i en bolle med bensin, isopropanol eller rødsprit. Skyll alle kriker og kroker med væsken for å få ut alle partiklene.

La det tørke og dypp alle lagrene i totaktsolje og smikk sammen alt igjen med ny plugg, ny stempelring og pakninger.

Forsøk å start motoren med et skikkelig filter. Har du ikke filter for hånd så gjør det ikke noe å prøvestarte uten filter så lenge du er på et støvfritt sted. Men du kjøper jo like greit et filtersett i samme slengen som du kjøper ny stempelring og pakningssett.

Her er forresten et bra filter.

Husk også å bestille filterolje.

Ellers synes jeg Tomso kom med gode tips.
                    Last edited by Motörhead; 9 May 2011, 22:03. Reason: Makan til skriveleifer idag da!
                    sigpic
                    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

Comment

Hei!

Takk for mange bra svar her, har plukket den fra hverandre nå, mangler bare tetninger og lagrer i veivhuset så er den helt demontert. Hører det knaser når jeg snurrer på lagrene i veivhuset så det er nok sand alle veier ja. Har liggende nye lagre og tetninger til veivhus og nytt svinghjul for det var også skadet med 3 knekte finner så jeg komme nok til å skifte disse. Da har jeg ihvertfall overhalt hele bunndelen av motoren. Litt tidlig etter at motoren knapt er innkjørt men det er vel en del av gamet

Ellers så blir det grundig vask og ny stempelfjær og nye pakninger så får vi se om det blir kompresjon av det. Går den ikke da heller så har jeg også ny sylinder/stempel liggende så da får jeg skifte det også.

Et spørsmål angående havarier ved for mager blanding; hva er det som konkret ryker/hender når en kjører for magert? Hvordan vil en kunne se det etterpå når en plukker motoren bortsett fra fargen på pluggen?

Legger ved et lite stemningsbilde

Mvh
                      Bjørnar
                      Attached Files
                      Mvh,
                      Bjørnar Steinsland.

Comment

når du kjører for magert så varm skjærer den seg.. bensinen er med på å kjøle ned motoren så når man da kjører med for mager blanding vil det gå gæli.. dissa motora skal ligge rundt 115 grader, går du over 120 begynner det å bli farlig, gir man mere bensin da skal temperaturen på motoren gå ned.. hadde en cy motor som var oppi 144 grader, like etter slapp platinga i sylindern
                        er vel en del som kan skje.. har aldri varmskjært en sånn motor vi driver med men jeg varm skjærte en moped motor en gang i tida da satt stempelet fast i sylinderen, rett å slett smelta sammen
                        1:5 MCD Ultimate|1:5 HPI baja 5b ss med masse option | 1:5 HPI baja 5b karbon edition by Ivers |1:10 traxxas summit|1:8 HPI Vorza

Comment

Motoren vil jo varmskjære seg.. Stempel og sylinder får ikke nok smøring/kjøling... Det er faktisk bensinen som står for det meste av kjølingen under kjøring..
                          Oftest resultere dette i grove riper i sylindervegg og stempel..

Dæven der ble jeg slått på målstreken

Det er uansett viktig å følge med på pluggen.. Den forteller deg masse om motoren får nok eller lite suppe.. Den skal helst holde samme farge som en mørk melkesjokolade.. Bedre litt for mørk enn for lys..
                          Last edited by tomso; 10 May 2011, 14:29.
                          enRoute Berg JXR003
                          Losi 5ive - BZM Super 50

Comment

Er einig med Tomso her....det stempelet ser sandblåst ut ......her har det gått en del sand gjennom.
                            Nytt stempel, ring,pakninger, bytt lagrene og vask resten, hvis sylinderen er uten store riper og ellers ok så er vel den brukandes.
                            Detta kn filteret er forbudt å montere på er rc-motor, det kan sammenlignes med ein sil og er nok årsaken til havariet ditt vil eg påstå...
                            Når sand og støv kommer inn i motor så tørker det støver ut den smøringa som er, du får mykje meir friksjon mellom stempel/sylinder (friksjon/treghet)og i lagra dermed ingen smøring og mye mindre kjøling og ikkje minst, mye høgre temperatur da stor friksjon = varme. Derfor meiner eg at filtret er synderen uanstt om innstillinga ellers var rett.
                            Last edited by Stalle; 10 May 2011, 19:00.
                            As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
                            Spektrum DSM racing system, MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .W/Re-load`s Edition TS Reedcase 30.5cc

Comment

se det positive i detta.. tror ikke du gjør detta en gang til
                              gjorde det samma sjøl en gang:
                              Last edited by promod; 10 May 2011, 19:00.
                              benny
                              Align t rex 500 pro
                              Baja 5b modified

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X