Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plasser å kjøre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plasser å kjøre

    Hei, jeg lurer på om det fins noen plasser der det er fint å kjøre her i tromsø?
    Jeg kjører bare for morro skyld, med en buggy. Men jeg sliter med å finne en plass uten for mye folk rundt (kjører nitro), gjerne ett litt åpent område som er litt mer spennende enn en fotballbane.

    Takker for svar

    Forresten, den offroadbanen i skattøra, kan jeg bruke den uten å være medlem i tmbk?

  • #2
    Hei Asgeir.

    Det er vel sagt at alle kan benytte offroad banen på Skattøra, så lenge man følger spillereglene og rydder etter seg. Man kan stort sett kjøre til alle døgnets tider nå om sommeren

    Om du er ny med RC bil kan det virke vanskelig å holde bilen på banen til å begynne med, men ikke gi opp selv om du skulle føle det blir mest krasjing de første gangene; vi kar alle vært der

    Om du ikke gir opp vil du imidlertid raskt kunne oppleve framgang og det er av banekjøring du virkelig lærer deg å kontrollere bilen din (i langt større grad en om du basher i ett eller annet grustak).

    Om dette faller i smak og du ønsker å forsette å kjøre på banen setter vi selvsagt stor pris på om du melder deg inn i klubben.

    Med vær-forbehold er det faste kjøretider onsdager og søndager kl. 18 (ut over dette meldes det gjerne her på forumet). På banen kan du prate skit med likesinnede, få hjelp og ellers tips for å sette opp bilen for å fungere bedre på bane.

    Mvh Ronny Sandslett
    TMBK
    Last edited by ronsand; 28 July 2011, 22:57.
    Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

    Comment


    • #3
      Ok, takk for infoen

      Trur jeg tar meg en tur bort en dag jeg får tid. Er ikke helt blank på rc, men er vel 6-7 år siden sist jeg drev på med det, og er litt rusten kan man si.

      Har dratt fram den gamle nitrobilen min og shina og fiksa den, så er keen på å få kjørt litt. Folk likte ikke at den hvinte midt i mellom 2 blokker

      Comment


      • #4
        Da har jeg vært å kjørt litt på banen! Veldig artig, men var litt vanskelig. Aldri kjørt på bane før.
        Men jeg klarte jo selvsagt å bøye bakdemperne mine, så har bestillt nye big bore shocks. Bare lurte på hva slags shock olje og diff olje dere kjørte med på banen?

        Comment


        • #5
          Det kommer litt an på både hva slags bil du har og hvordan du ønsker at den skal oppføre seg. Et godt utgangspunkt kan være 5000cst-5000cst-3000cst (bak-senter-front).

          Det er mange andre innstillinger på bilen som har mye å si på at bilen vil fungere optimalt. Det mest grunnleggende og kanskje viktigste er riktige dekk for underlaget du skal kjøre på, kjørehøyde (gjerne 27-29mm) samt dempere med rett olje. Når det gjelder demperne så kommer dette kommer an på hvor store og mange hull du har i demper-stemplene samt fjæringsgeometrien på bilen.

          I tillegg bør du se på Camber (hjulvinkel (dekkene skal stort sett helle 2-3 grader innover når bilen står på flatt underlag (måles når bilen står ved rett kjørehøyde) og droop (hvor mye bilen kan løftes på fjæringen fra vanlig kjørehøyde før dekkene kommer av underlaget.

          Ikke la deg skremme av dette. Om du kommer en av dagene det er andre på banen er det gode sjanser for å få tips og hjelp.

          Hva slags bil har du? Selv om den er en del år gammel vil den stort sett kunne justeres noe.
          Last edited by ronsand; 2 August 2011, 06:42.
          Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

          Comment


          • #6
            Jeg har en "gammel" kyosho inferno mp 7.5. Kjøpte den vel i 2003 kanskje, så har den stått siden jeg kjørte den i stykker den sommern. Men har reparert den og skifta ut noen deler. Tetta igjen luftlekasjer på gx21 motorn og fyllt diffene med 5k front, 7k center og 3k bak.

            Jeg skremmes ikke vekk av det, jo mer jeg lærer jo bedre blir det Når jeg kjørte før, kunne jeg ingenting, det er først nå etter jeg dro den fram igjen at jeg har begynt å skjønne ting. Så lenge bilen og delene varer lenge, og motoren går godt så er jeg fornøyd.

            Lærer enda, men har funnet ut at det fort kan bli dyrt å skifte ut deler på denne bilen da den er en RTR så masse av delene er ikke helt topp i forhold til mp 7.5 kit'et. Jeg vurderer å selge denne og kjøpe meg en ny.

            Comment


            • #7
              Joda, RTR biler kan være greie for å komme ei gang med, men det er ofte spart inn på en del vitale områder, noe som gjør at de ikke blir like holdbare som konkuransemodellene.
              5-7-3 er et godt utgangangstpunkt for diffene.
              Det er kjørekveld i morgen onsdag kl. 18 og jeg har tenkt meg dit om været ikke blir helt for jævlig. Sendte deg en PM.
              Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

              Comment


              • #8
                Ja, var spart inn på f.eks 4 gears inni hver diff istedenfor 6, tynnere chassis og litt andre småting. Ellers er bilen helt ok, motoren var ett skikkelig styr å få tuna inn når jeg ikke kunne noe. Har ett annet spørsmål, jeg putta inn 30wt (350cst) fluid i big bore demperne, men de virker nesten litt for lett presse ned nå. Hva er en grei shock fluid for dempere på bana? Har kyosho sine mp9 big bore dempere med mange små hull isteden for ett litt større som var på de gamle.

                Litt usikker på om jeg kommer meg bortover dit i morgen, har ikke bil tilgjengelig akkurat da. Blir kanskje å dra tidligere da jeg har bil da.

                Comment


                • #9
                  Det mest vanlige er faktisk 4 drev i diffene. De med 6 kalles spider-differ, mener jeg, og bla Hobao bruker dem.

                  300-500 er ganske vanlig i bakdempere, men det avhenger av mange ting; diameter på bullene i stemplet, antall hull, volum på demperen, indre diameter på demperen, geometrien til hjulopphenget, banens/undrelagets beskaffenhet, bilens vekt mm). Demperne bak og foran må også være "avstemt" i forhold til hverandre og det samme gjelder også for fjærene.

                  Uansett bør du vel kunne slippe den fra ca. 30cm uten at den tar nedi. For å fintune dette på du nok på banen å teste er jeg redd.

                  På nyere konkurransebiler finnes det stort sett alltid ferdige oppsett som kan fungere godt som et utgangspunkt. Dette tar bort noe av gjettingen og du kommer nært opp mot noe som fungerer for deg.
                  Last edited by ronsand; 3 August 2011, 01:39.
                  Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X