Hei..
Jeg har litt problemer med forbruk av motorer på et forholdsvis beskjedent oppsett i en Kyosho vannscooter.
Det er sikkert mange som har morsomme kommentarer på dette, men setter det opp sånn som det har skjedd og håper på litt konstruktive tilbakemeldinger….
Har jo litt erfaring med elektromotorer etterhvert, og har bygget mye forskjellig med tiden, og får det som regel til ganske bra.
Jeg har nå i det siste klart å stoppe 3 motorer og kommer kun fram til èn løsning, at det blir for varmt. Jeg ville bare slenge det ut her for å få noen innspill.
Kjører en Hitec HFX Regulator (max 10turn)
7,2 - 8,4 V batterier 3600-3800mah
Vannkjøling (spiral rundt motor osv.)
Prøvde en Venom 17d motor som kuttet ut etter første kjøretur.
Der ble børste ledningene så varme at det freste, og nesten alt av ledningsnett ble varmt.
Kontaktet Norwegian og leverte tilbake motoren, pluss at de sjekket oppsettet generelt.
Fikk et par tips på og forbedre loddekunnskapene, men de kunne ikke skjønne hvorfor den klikket.
Fikk nå med meg en Robbe 600/19 motor som plaster på såret.
Denne skulle ikke være like kjapp, men ganske solid og tåle det meste.
Fikk koblet det her sammen og kjørte to batterier uten noen synlige problemer.
Neste tur (samme dag) derimot kjørte jeg kanskje 5 minutter før den begynte å fuske og til slutt stoppet.
Motoren var kjempevarm, så vannkjøling var tydeligvis ikke nok til å holde temperatur nede.
Forsøkte en annen regulator for å eliminere at ESC var gåen etc. Men motor var DØD….
Byttet dagen etter til en helt standard Mabuchi RS 540 motor fra en bil for å få kjørt litt.
Kjørte igjen et par batteripakker uten synlige problemer, men synes den ble tømt litt fortere siste turen.
Siste turen kjørte jeg først en pakke som tømte seg relativt fort, og siste pakka skulle være fulladet, men var nesten ikke fart i båten når jeg hev den på vannet.
Denne motoren utvikler jo ikke så mye varme som de andre, så jeg kunne ikke kjenne noe på skroget eller lokket som jeg kunne med de andre. Men åpnet når den stoppet og det var ganske varmt. Derfor jeg mistenker at varme er årsaken!
Det er to luker i båten. Motorrom + batteri /servo/regulator luke. Begge teiper jeg helt igjen med elektroteip for å forsegle for vann.
Det er kun et dreneringshull i skroget som da også er eneste lufttilførsel.
Skal vel ikke være nødvendig med lufttilførsel så lenge temperatur holdes nede?
Kan Regulatoren gi for mye effekt og dermed overkjøre motor??
Planen er å kjøre børsteløst i denne etter hvert. Hvordan blir problemene med tempertur da?
Noen innspill? Takker på forhånd for all evt. hjelp
Jeg har litt problemer med forbruk av motorer på et forholdsvis beskjedent oppsett i en Kyosho vannscooter.
Det er sikkert mange som har morsomme kommentarer på dette, men setter det opp sånn som det har skjedd og håper på litt konstruktive tilbakemeldinger….
Har jo litt erfaring med elektromotorer etterhvert, og har bygget mye forskjellig med tiden, og får det som regel til ganske bra.
Jeg har nå i det siste klart å stoppe 3 motorer og kommer kun fram til èn løsning, at det blir for varmt. Jeg ville bare slenge det ut her for å få noen innspill.
Kjører en Hitec HFX Regulator (max 10turn)
7,2 - 8,4 V batterier 3600-3800mah
Vannkjøling (spiral rundt motor osv.)
Prøvde en Venom 17d motor som kuttet ut etter første kjøretur.
Der ble børste ledningene så varme at det freste, og nesten alt av ledningsnett ble varmt.
Kontaktet Norwegian og leverte tilbake motoren, pluss at de sjekket oppsettet generelt.
Fikk et par tips på og forbedre loddekunnskapene, men de kunne ikke skjønne hvorfor den klikket.
Fikk nå med meg en Robbe 600/19 motor som plaster på såret.
Denne skulle ikke være like kjapp, men ganske solid og tåle det meste.
Fikk koblet det her sammen og kjørte to batterier uten noen synlige problemer.
Neste tur (samme dag) derimot kjørte jeg kanskje 5 minutter før den begynte å fuske og til slutt stoppet.
Motoren var kjempevarm, så vannkjøling var tydeligvis ikke nok til å holde temperatur nede.
Forsøkte en annen regulator for å eliminere at ESC var gåen etc. Men motor var DØD….
Byttet dagen etter til en helt standard Mabuchi RS 540 motor fra en bil for å få kjørt litt.
Kjørte igjen et par batteripakker uten synlige problemer, men synes den ble tømt litt fortere siste turen.
Siste turen kjørte jeg først en pakke som tømte seg relativt fort, og siste pakka skulle være fulladet, men var nesten ikke fart i båten når jeg hev den på vannet.
Denne motoren utvikler jo ikke så mye varme som de andre, så jeg kunne ikke kjenne noe på skroget eller lokket som jeg kunne med de andre. Men åpnet når den stoppet og det var ganske varmt. Derfor jeg mistenker at varme er årsaken!
Det er to luker i båten. Motorrom + batteri /servo/regulator luke. Begge teiper jeg helt igjen med elektroteip for å forsegle for vann.
Det er kun et dreneringshull i skroget som da også er eneste lufttilførsel.
Skal vel ikke være nødvendig med lufttilførsel så lenge temperatur holdes nede?
Kan Regulatoren gi for mye effekt og dermed overkjøre motor??
Planen er å kjøre børsteløst i denne etter hvert. Hvordan blir problemene med tempertur da?
Noen innspill? Takker på forhånd for all evt. hjelp
Comment