Announcement

Collapse
No announcement yet.

motortrøbbel, tempertur. hjelp/innspill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motortrøbbel, tempertur. hjelp/innspill

    Hei..

    Jeg har litt problemer med forbruk av motorer på et forholdsvis beskjedent oppsett i en Kyosho vannscooter.
    Det er sikkert mange som har morsomme kommentarer på dette, men setter det opp sånn som det har skjedd og håper på litt konstruktive tilbakemeldinger….

    Har jo litt erfaring med elektromotorer etterhvert, og har bygget mye forskjellig med tiden, og får det som regel til ganske bra.
    Jeg har nå i det siste klart å stoppe 3 motorer og kommer kun fram til èn løsning, at det blir for varmt. Jeg ville bare slenge det ut her for å få noen innspill.

    Kjører en Hitec HFX Regulator (max 10turn)
    7,2 - 8,4 V batterier 3600-3800mah
    Vannkjøling (spiral rundt motor osv.)

    Prøvde en Venom 17d motor som kuttet ut etter første kjøretur.
    Der ble børste ledningene så varme at det freste, og nesten alt av ledningsnett ble varmt.
    Kontaktet Norwegian og leverte tilbake motoren, pluss at de sjekket oppsettet generelt.
    Fikk et par tips på og forbedre loddekunnskapene, men de kunne ikke skjønne hvorfor den klikket.

    Fikk nå med meg en Robbe 600/19 motor som plaster på såret.
    Denne skulle ikke være like kjapp, men ganske solid og tåle det meste.
    Fikk koblet det her sammen og kjørte to batterier uten noen synlige problemer.
    Neste tur (samme dag) derimot kjørte jeg kanskje 5 minutter før den begynte å fuske og til slutt stoppet.
    Motoren var kjempevarm, så vannkjøling var tydeligvis ikke nok til å holde temperatur nede.
    Forsøkte en annen regulator for å eliminere at ESC var gåen etc. Men motor var DØD….

    Byttet dagen etter til en helt standard Mabuchi RS 540 motor fra en bil for å få kjørt litt.
    Kjørte igjen et par batteripakker uten synlige problemer, men synes den ble tømt litt fortere siste turen.
    Siste turen kjørte jeg først en pakke som tømte seg relativt fort, og siste pakka skulle være fulladet, men var nesten ikke fart i båten når jeg hev den på vannet.
    Denne motoren utvikler jo ikke så mye varme som de andre, så jeg kunne ikke kjenne noe på skroget eller lokket som jeg kunne med de andre. Men åpnet når den stoppet og det var ganske varmt. Derfor jeg mistenker at varme er årsaken!

    Det er to luker i båten. Motorrom + batteri /servo/regulator luke. Begge teiper jeg helt igjen med elektroteip for å forsegle for vann.
    Det er kun et dreneringshull i skroget som da også er eneste lufttilførsel.

    Skal vel ikke være nødvendig med lufttilførsel så lenge temperatur holdes nede?
    Kan Regulatoren gi for mye effekt og dermed overkjøre motor??

    Planen er å kjøre børsteløst i denne etter hvert. Hvordan blir problemene med tempertur da?

    Noen innspill? Takker på forhånd for all evt. hjelp
    Kristoffer-1981
    ###More power...!! For god's sake.... MORE POWER..!!##

  • #2
    Det kan være friksjon i drivverket. For å finne ut av det må du kunne måle strøm over 2A, noe litt bedre universalmåleinstrumenter ofte kan.

    Mål først strømmen motoren trekker når drivaksel er koblet fra. Foe en blank 540 bør det være under 2A men verdien er ikke så viktig. På kraftigere motorer bør det ikke benyttes mer enn halv gass uten belastning.

    Det som er viktig er hvor mye strømmen øker når du skrur fast drivaksel og på nytt gir gass (ikke i vannet).Strømmen skal ideelt være ubetydelig høyere, og helst ikke mer enn 0,5A i tillegg på denne type båt. (husk og smøre lagere)

    En skjev motoraksel kan tappe båten for både strøm og fart, og det merker du tydelig hvis det viberer og durer mye fra skroget. Det kan også være for lite klaring en eller annen plass som gir uønsket friksjon. Friksjon utvikler varme, og alle varme steder i drivverket er et dårlig tegn.

    En blank 540 (eller Robbe 600/19) har svake magneter og dårlig moment, og blir lettere varme enn en motor med samme vikling men med kraftige magneter. Forskjellen kjenner du lett ved å rotere motoraksel mellom fingrene.

    Det er ikke noe som heter "for kraftig regulator", fordi en motor bare kan bruke det viklingene tillater.

    Når alt dette er sagt kan selvsagt problemet være noe helt annet, men det er et godt utgangspunkt for å finne ut av problemet. Forøvrig disponerte jeg en slik vannskuter en gang, og standard-motoren fungerte uten problemer.
    TerjeB
    V24 Powerboat med Twin high power 380 motors.
    GPS-målt til 16 ærlige km/t.

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X