Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av propell til Surge Crusher

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av propell til Surge Crusher

    Har nettopp fått meg en Surge Crusher, og tenkte å tenkte å anskaffe en litt raskere og mer robust propell enn orginalen. Noen tips til hva jeg bør velge? Og hva som passer på akslingen?

    Holder på å fylle handlekurven på hobbyking.com, så hadde vært supert om det var noe der jeg kunne bruke! Båten har forøvrig orginalt oppsett, og kjører på 2x2S 4000mah om det skulle ha noe å si.
    Frank Grøtte Andersen, 90 mod! Sintech AX-5, Surge Chrusher

  • #2
    hva er galt med den orginale?

    Comment


    • #3
      raskere propell. dette kommer jo helt an på motoren din. hvilke batterier du kjører ( c ratingen mere en MAH) om regulatoren din tåler mere belastning osv.

      når du ser på hobbyking så kan du i grunnen bare glemme å kjøpe propeller der i fra om ikke du kan slipe og balansere propeller selv. om ikke du kan dette så er det bedre å kjøpe en som er ferslig slipt\balansert fra en forhandeler her i norge og gjerne samme størrelse og pitch som den orginale eller 1 hakk opp i størrelse OM batteriene kan levere strøm nok og regulatoren din er stor nok. om 1 av delene ikke dekker dette så er det bedre å bare beholde det orginale oppsettet.
      klaus toppe 1974

      Comment


      • #4
        Originally posted by toppe View Post
        så er det bedre å bare beholde det orginale oppsettet.
        Den originale plastpropellen på Surgecrusher er utrolig sløv og gir en målt toppfart på 46km/t (4S)

        Med en slipt Prather 215 økte toppfarten med 10km/t uten varmeproblemer.

        En passende carbonpropell fra Graupner vil mest sansynlig også gi en betydelig fartsøkning.

        Forøvrig er Surge-Crusher en båt som har lett for å slå med baugen, og min erfaring var at den trives best under 60km/t.
        TerjeB
        V24 Powerboat med Twin high power 380 motors.
        GPS-målt til 16 ærlige km/t.

        Comment


        • #5
          om du leser hele posten så er det vel ikke akkurat noe tvil om at en slipt propell er bedre en hva orginalen er.
          men om ikke batteriene kan levere strøm til en større og slipt propell så kan det fort bli en dyr sak med brente baterier og kansje brent esc.
          klaus toppe 1974

          Comment


          • #6
            Nå er nå engang Prather 215 større en originalpropellen, hvilket bekrefter at motor/regulator har litt å gå på i forhold til standardpropellen.

            Det eneste poenget mitt var å komme med et eksempel som fungerer i praksis. At standard regulator,motor og batterier har en grense som lett kan overskrides med bytte av propell er vi enige om
            TerjeB
            V24 Powerboat med Twin high power 380 motors.
            GPS-målt til 16 ærlige km/t.

            Comment


            • #7
              som jeg sa i min orginale post. om batteriene IKKE kan levere strøm nok til å gå opp 1 hakk så er det orginale oppsettet bedre. det er rimelig lett å brenne motor,esc og batterier om batteriene ikke kan levere det de skal.

              mitt poeng med er at det er en masse folk som tror at batteriene ikke spiller så stor rolle, men om først batteriene sender "ripple current" ( beklager har ikke noe bedre norsk ord) til regulatoren pga for lite strøm så er det ikke unormalt at motor,esc og batteriene tar kveld samtidig.

              eksempler som fungerer i praksis er altid bra og komme med
              klaus toppe 1974

              Comment


              • #8
                med typhoon 500 og prather 215:


                alt stock med prather 215
                Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                Comment


                • #9
                  Originally posted by toppe View Post
                  som jeg sa i min orginale post. om batteriene IKKE kan levere strøm nok til å gå opp 1 hakk så er det orginale oppsettet bedre. det er rimelig lett å brenne motor,esc og batterier om batteriene ikke kan levere det de skal.
                  I tilfellet Surge Crusher er den originale propellen så totalt ræva at bytte av propell er et absolutt must for å få noe glede av båten. Til orientering kjørte jeg med Prather 215 4S-25C uten problemer (båten ble solgt til Max Mekker, og han ser ut til å ha fått orden på at den slår med baugen)

                  Nå vet vi ikke hvilke batterier RC Frank benytter, men at de er på mindre enn 25C er vel lite trolig.
                  TerjeB
                  V24 Powerboat med Twin high power 380 motors.
                  GPS-målt til 16 ærlige km/t.

                  Comment


                  • #10
                    pm sendt til trådstarter.
                    Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                    Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X