Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro racing, M seksjonen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stein Tumert
    replied
    Resultatene fra FE3 og FE4 2016 er online paa www.nmsbf.org

    Leave a comment:


  • Stein Tumert
    replied
    Invitasjon og paamelding for FE2 - 2015 er online paa www.nmsbf.org.

    Invitasjon
    http://www.nmsbf.org/html/documents/...n_fe2_2015.pdf

    Paamelding
    http://www.nmsbf.org/html/heat_racin...acing_info.htm


    ...

    Leave a comment:


  • Stein Tumert
    replied
    Resultatene fra FE2 er online. Se www.nmsbf.org, HeatRacing siden.


    ...

    Leave a comment:


  • Stein Tumert
    replied
    Resultatene fra FE1 er online paa www.nmsbf.org. Se Heat Racing siden.

    ...

    Leave a comment:


  • NoBrainer
    replied
    Hva slags transponder trenger man?
    Hvordan ser en bane ut?
    hva er kriteriet for å vinne?
    Hva slags båter kjøres det med? Store små?

    Synes ikke dette er så lett å finne ut av, men har liksom prøvd å finne litt informasjon.

    Leave a comment:


  • Jørn Markset
    replied
    Minner om påmeldingsfristen som er utsatt til 12. Juni.
    Vi har plass til mye båter!

    Leave a comment:


  • Stein Tumert
    replied
    Invitasjon og påmelding for historiens første Fast Electric race i regi av Norsk Modell Speed Båt Forbund er online på www.nmsbf.org. Se Heat Racing siden.


    ...

    Leave a comment:


  • Jørn Markset
    replied
    Invitasjon til elektro racing

    Elektrisk modell speedbåt racing
    M - seksjonen NMSBF
    Vi er bortimot klare til å arrangere det første elektro race i Norge i regi av NMSBF / SMBK www.smbkrc.no
    Innbydelsen vil komme på NMSBF sin hjemmeside, www.nmsbf.org , og der er det også online påmelding.
    Dette vil nok ta noe tid, men i mellomtiden kan dere se innbydelsen her.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Jørn Markset
    replied
    Nå er det store krefter igang for å kjøre det første FE race i Norge noensinne
    Datoen blir 5 og 6 juli på Vatnebuvann, banen til SMBK.
    Det praktiske i forhold til innbydelse etc kommer om ikke lenge.

    Det blir mulighet for å kjøre 3 klasser, Mono 1 og 2 samt OTE.
    Jeg forventer ikke stor deltagelse i Mono 1, så den vil muligens ikke bli kjørt med mindre det er nok førere. (min 3)
    Derimot håper jeg på noen folk i de 2 andre klassene.
    I Mono 2 kommer vi ikke til å være strenge på reglene, det vil si at om noen sitter med båt og har lyst å være med så vil de få lov til å kjøre, dog med en begrensning på 1 meter lang båt.
    Det er tatt høyde for at for mange er dette første gang i organisert racing, og det vil derfor bli brukt mye tid på innføring i racingen, og hvordan vi skal kjøre.
    Dessuten skal det være sosialt med grilling og endel ljuging

    Leave a comment:


  • Jørn Markset
    replied
    Du klarer ikke kjøre så fort i 6 minutter. Båtene som brukes er ca 75 cm, og de kjøres hovedsaklig på 6S 4500 mah. (4500 mah er det største man får som klarer vektkravet for øyeblikket)
    Jeg valgte å legge en nasjonal tilpasning for å dempe peset med å stadig se seg om etter nye dyre batterier. Nå har man kun ei enkelt pakke man kan forholde seg til, 3S 5000 mah, billig og enkelt.
    For de som vil kjøre internasjonalt gjelder selvfølgelig NAVIGA sitt vektkrav.

    Leave a comment:


  • Speedfarter
    replied
    Hei Jørn, 6S på 5000mA blir ganske heftig motorisering og farten blir vel 90+ i MonoII?

    Hvor stor bør båten være for å bli stabil i heatracing i de hastighetene?

    Leave a comment:


  • Jørn Markset
    started a topic Elektro racing, M seksjonen

    Elektro racing, M seksjonen

    Teknisk informasjon ang elektro racing i Norge.

    Sørlandets Modell Båt Klubb setter M seksjonen på agendaen.
    Utfyllende regelverk kommer på plass innen kort tid, foreløpig presenteres det tekniske i forhold til båtene i respektive klasser.
    For de som ønsker å delta på race organisert via Norges Modell Speed Båt Forbund, så vil det være tekniske spesifikasjoner man må holde seg innenfor. De som ønsker å være med, og vil bygge eller modifisere båt som klasser inn, vil ha følgende tekniske regler å forholde seg til:

    OTE (outboard tunnel electric)
    Katamaran skrog med utenbords motor, skal fortrinnsvis ligne på Formel 1 båt i fullskala.
    Pontongene skal ikke ha tverrgående steg høyere enn 4 mm.
    Maksimum tillatte batteri spenning og kapasitet er 6S lipo, 5000 mah, fri C rating.
    Maksimum størrelse på motor er 40 x 80 mm, fysisk målt på motor.
    Det skal være utvendig safety loop slik at spenning kan brytes lett fra utsiden.
    Det skal være antispark loop som skal benyttes ved all tilkobling av spenning.
    Dette er ei sprintklasse hvor det kjøres 10 – 15 runder på en fritt stukket bane bestående av minimum 5 bøyer hvorav minst 1 bøye er sjikane (venstre sving)

    M – mono II
    Mono skrog med innenbords motor, fremdrift via overflate propell.
    (nasjonal tilpasning: tillatt med både katamaran og mono)
    Batteri: opp til 6S1P / 6S2P lipo, maks batterivekt med koblinger 560 gram
    (nasjonal tilpasning: maksimum 6S lipo, 5000 mah, fri C rating)
    I denne klassen kjøres det 6 minutter på rundbane (ovalbane) så her er det fram med kalkulatoren og gjøre sitt beste for at strømmen holder i 6 minutter.

    M – mono I
    Mono skrog med innenbords motor, fremdrift via overflate propell.
    (nasjonal tilpasning: tillatt med både katamaran og mono)
    Batteri: 2S1P / 2S2P / 3S1P / 3S2P maks batterivekt med koblinger 280 gram
    (nasjonal tilpasning: maksimum 3S lipo, 5000 mah, fri C rating)
    I denne klassen kjøres det 6 minutter på rundbane (ovalbane) så her er det fram med kalkulatoren og gjøre sitt beste for at strømmen holder i 6 minutter.

    Klassene beskrevet ovenfor er de som vil få prioritet i oppstartsfasen.
    Når det gjelder de tekniske spesifikasjonen vil vi i en oppstartsfase også kunne ta med båter som ikke klasser inn 100%, nærmere beskjed ang dette vil bli gitt i innbydelsen til race.
    Dersom interessen og engasjementet er der vil også hydro klassene kunne komme på agendaen.

    M – hydro II
    Hydro skrog med innenbords motor, fremdrift via overflate propell.
    Batteri: 6S1P / 6S2P maks batterivekt med koblinger 560 gram
    (nasjonal tilpasning: maksimum 6S lipo, 5000 mah, fri C rating)
    I denne klassen kjøres det 5 minutter på rundbane (ovalbane)
    M – hydro I
    Hydro skrog med innenbords motor, fremdrift via overflate propell.
    Batteri: 2S1P / 2S2P / 3S1P / 3S2P maks batterivekt med koblinger 280 gram
    (nasjonal tilpasning: maksimum 3S lipo, 5000 mah, fri C rating)
    I denne klassen kjøres det 5 minutter på rundbane (ovalbane)

    Safety loop og antispark loop er obligatorisk i alle klasser.
    Personlig transponder fra MyLaps er obligatorisk for å få telt runder.
    Innfestning til nummerskilt som angitt på bilde. Skal kunne leses når båten ses fra venstre side.
    Click image for larger version

Name:	Nummerskilt M.jpg
Views:	1
Size:	23.0 KB
ID:	790623

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Working...
X