Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trimming av Zenoah 260

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trimming av Zenoah 260

    Hei,

    Jeg har en Katamaran med en Zenoah 260, eneste trim på denne e tuned pipe.

    Hva kan jeg gjøre for å få mer futt i den? Hva vil det koste?

    Hva er best; med eller uten clutch?

    Har tidligere trimmet en del motorer, men da store(50-250hk) Kan jeg frese ut dypere spor i stempelet på Zenoah å få mer ut av den?

    Har også sett en del som bruker "boost" falsker, hva er det i disse? Hvor får jeg kjøpt det å hav koster det?

    Sist men ikke minst, er det noen plass i Stavanger området det går ann å kjøre båt nå?

    Mvh. Stian

  • #2
    For å ta det siste først. Ikke i Stavanger kommune, men vi har da kjørt båt i regionen i maaange år. Klubben heter Sandnes R/C Båtklubb. Ikke heng deg så mye opp i navnet, de mest aktive av oss bor nemlig i Stavanger.

    Du kan høre med Orbit Norsk ang. trimming av motoren. Clutchen dropper du dersom du vil ha mest ut av motoren.
    Eirik Engevik (1972)
    www.etracingteam.com | www.srcbk.org

    Comment


    • #3
      Originally posted by stian.gf View Post
      Hei,

      Jeg har en Katamaran med en Zenoah 260, eneste trim på denne e tuned pipe.

      Hva kan jeg gjøre for å få mer futt i den? Hva vil det koste?

      Hva er best; med eller uten clutch?

      Har tidligere trimmet en del motorer, men da store(50-250hk) Kan jeg frese ut dypere spor i stempelet på Zenoah å få mer ut av den?

      Har også sett en del som bruker "boost" falsker, hva er det i disse? Hvor får jeg kjøpt det å hav koster det?

      Sist men ikke minst, er det noen plass i Stavanger området det går ann å kjøre båt nå?

      Mvh. Stian
      Sjekk din PM
      Odd-Erik Kanth-Lundem
      www.oms-p.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by stian.gf View Post
        Hei,

        Jeg har en Katamaran med en Zenoah 260, eneste trim på denne e tuned pipe.

        Hva kan jeg gjøre for å få mer futt i den? Hva vil det koste?

        Hva er best; med eller uten clutch?

        Har tidligere trimmet en del motorer, men da store(50-250hk) Kan jeg frese ut dypere spor i stempelet på Zenoah å få mer ut av den?

        Har også sett en del som bruker "boost" falsker, hva er det i disse? Hvor får jeg kjøpt det å hav koster det?

        Sist men ikke minst, er det noen plass i Stavanger området det går ann å kjøre båt nå?

        Mvh. Stian
        Disse boost flaskene er d ingen ting inni har en liggende hvis du vill ha en for kr 15o er med slange og isolator blokken som sitter mellom gasser og sylinder .med den gir ingen effekt..har prøvd.
        Martin Holst (1967)
        www.mhrcboats.piczo.com
        Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

        Comment


        • #5
          står litt om trimming av zenoah her:



          Eller så kan du kjøpe deg en v-stack som gjør det enklere for motoren å suge luft. porting av sylinder er nok det som gir mest effekt, men da skal du vite hva du driver med...

          Eller hva med hjemmelaga turbo?
          Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

          Comment


          • #6
            Originally posted by stian.gf View Post
            Hei,

            Jeg har en Katamaran med en Zenoah 260, eneste trim på denne e tuned pipe.

            Hva kan jeg gjøre for å få mer futt i den? Hva vil det koste?

            Hva er best; med eller uten clutch?

            Har tidligere trimmet en del motorer, men da store(50-250hk) Kan jeg frese ut dypere spor i stempelet på Zenoah å få mer ut av den?

            Har også sett en del som bruker "boost" falsker, hva er det i disse? Hvor får jeg kjøpt det å hav koster det?

            Sist men ikke minst, er det noen plass i Stavanger området det går ann å kjøre båt nå?

            Mvh. Stian
            Her er en av oppskriftene på trimming. Det finnes flere ute på nettet.
            http://www.jeroentune.nl/motors.htm
            N-736. Medlem i ØMBK. Østfold Modellbåtklubb. www.ombk.org http://www.youtube.com/user/Are604
            MHZ. 1 stk. NO MERCY, 1 stk. RICO, 2 stk. DELTAFORS. Når det skal gå fort i bølger.

            Comment


            • #7
              Originally posted by jorgenms View Post

              Eller hva med hjemmelaga turbo?


              Ole Petter lagde turbo for et par år siden som han monterte i 35-båt.
              Det ga nada effekt

              Comment


              • #8
                Originally posted by Øyvind! View Post
                Ole Petter lagde turbo for et par år siden som han monterte i 35-båt.
                Det ga nada effekt
                d kommer av at han ikke får nok rpm på turboen var nede hos han å så på den.
                Martin Holst (1967)
                www.mhrcboats.piczo.com
                Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by stian.gf View Post
                  Hei,

                  Jeg har en Katamaran med en Zenoah 260, eneste trim på denne e tuned pipe.

                  Hva kan jeg gjøre for å få mer futt i den? Hva vil det koste?

                  Hva er best; med eller uten clutch?

                  Har tidligere trimmet en del motorer, men da store(50-250hk) Kan jeg frese ut dypere spor i stempelet på Zenoah å få mer ut av den?

                  Har også sett en del som bruker "boost" falsker, hva er det i disse? Hvor får jeg kjøpt det å hav koster det?

                  Sist men ikke minst, er det noen plass i Stavanger området det går ann å kjøre båt nå?

                  Mvh. Stian
                  Grei trimming som er slik at motoren holder, får du for ca. Kr. 500 hos Orbit Norsk i Moss. Ta kontakt med Øyvind Andreassen på telefon 69251239 på kveldstid.
                  Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by stian.gf View Post
                    Kan jeg frese ut dypere spor i stempelet på Zenoah å få mer ut av den?
                    Kan du forklare litt nærmere hva du mener med å frese dypere spor i stempelet? Nå lurer jeg veldig....
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #11
                      Med dette mener jeg å spinne opp stempelet i dreiebenken å ta av X-antall mm for å øke volumet, samt lage et par "steg" eller ringer i stempelet....har fungert bra på større motorer.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg lurer videre...
                        Hvor har du tenkt å "ta av X-antall mm for å øke volumet"?
                        Er du sikker på at du snakker om 2-takter nå?

                        Noe av det mest vanlige man gjør når man trimmer disse motorene (Zenoah) er for eksempel:
                        Dreie ned sylinderen nederst/utvendig for å øke komp.
                        Åpne/utvide spylekanalene.
                        Endre timing (ut og inn) ved å justere eksos- og innsugsport.
                        Forandre og lette stempelet.
                        Sette inn low drag seals
                        Muligens en ny forgasser
                        + noen andre småtterier

                        Jeg har aldri hørt om noen som har "frest dypere spor i stempelet", men jeg er interessert i å finne ut hva dette går ut på?
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • #13
                          Martin, du som trimmer litt på kveldstid, skjønner du noe av dette?
                          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                          sigpic
                          For n'te gang Sofus, trykk F5...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by harald1966 View Post
                            Martin, du som trimmer litt på kveldstid, skjønner du noe av dette?
                            vet ikke helt hva han mener med dypere spor i stemplet.mulig han mener att d er dreid flere spor tilsvarende sporet som er til stempel ringen (på undersiden av ringen) bare mye mindre dette er smørespor.og for att stemplet skal ha litt mere å gå på under utvidelse.
                            racing stempler pleier å være flate på toppen ikke buede som d er på zenoah.
                            har sett flere zenoah stempler hvor d er dreid ned en flate på toppen av stemplet (men ikke på hele stempel toppen) men man får jo mindre komp.men d kan man jo kompansere for med en tynnere bunnpakn eller dreie av sylinderen i bunnen.kompr har også mye å si på dreimoment.Men d har også høyden på eksosporten osv osv .
                            Last edited by Martin Holst; 8 January 2010, 23:34.
                            Martin Holst (1967)
                            www.mhrcboats.piczo.com
                            Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Martin Holst View Post
                              mulig han mener att d er dreid flere spor tilsvarende sporet som er til stempel ringen (på undersiden av ringen) bare mye mindre dette er smørespor.og for att stemplet skal ha litt mere å gå på under utvidelse.
                              Jeg tenkte det samme, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal kunne gi mer volum?
                              Skal man ha mer volum kjøper man bare større sylinder og stempel. Det er fullt mulig. Jeg har en link hvis noen er interessert.
                              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                              sigpic
                              For n'te gang Sofus, trykk F5...

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X