Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpt ny båt. Er nok en litt nybegynner i dette

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpt ny båt. Er nok en litt nybegynner i dette

    Startet med en Kyosho Airstreak GP nokså liten. Dullet og alt mulig med den. Har nå gått videre til en Cat fra Proboat en Blackjack 26 nitro.
    Har lest litt om den for og få vite hvilke modifikasjoner man burde gjøre med den. Så så langt har jeg tett alle hull med gummipakninger så om den skulle gå på hodet så er den så si vanntett. Stjelte vann sluket fra min gamle båt og satte på Caten. Da den fungerer med kule prinsippet der den stenger om vann kommer i mot og tapper når den er i fart. Den orginale på Cat var bare en gummi pakning med propp. Alt radio utstyr er skiftet ut. Mottager og servoer, Mottor og hardware skal skiftes ut etterhvert også. Skal ha CNC oppgraderingen til den pluss en Dynamite 32 motor. Muligens skifte ut Flex og motor kobling også da det ikkje virker solid nok i mine øyne. Har også satt på en Alu propell istedet for stock gjenomsiktig plastikken som var på.
    Håper på flere tips på oppgraderinger om noen andre har vært borti den. Min plan er også og puss ned fronten på den fra midten og utover og legge på et eller 2 lag med glassfiber duk så den forsterkes mer. Muligens under siden også da jeg har lest at den får såkalte Stress Cracks

    Click image for larger version

Name:	DSC_0012.jpg
Views:	2
Size:	21.3 KB
ID:	789603Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Views:	2
Size:	29.5 KB
ID:	789604Click image for larger version

Name:	DSC_0012.jpg
Views:	2
Size:	21.3 KB
ID:	789603Click image for larger version

Name:	DSC_0013.jpg
Views:	1
Size:	41.7 KB
ID:	789605Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Views:	1
Size:	36.7 KB
ID:	789606

  • #2
    Jeg har 10-12 annonser på ting du muligens kan bruke til denne båten liggende tilsalgs på www.rc-marked. no. Skal du se de annonsene må du først gå inn på Båter og så inn på Båter Utstyr. Antagelig er de tingene jeg selger der for stor til denne båten din, men jeg skal gi deg noen råd vedrørende den båten du har:

    Det er ingen hensikt å ha en båt som er " vakumpakket ", så sant det ikke er en elektrobåt !

    Er båten i orden, så skal radioboksen være 100% tett !

    De fleste av oss bruker også autobailer, men det er bare for å få vannet ut av båten under kjøring. Våre båter har mange store åpninger hvor vannet kommer inn, dessuten trenger motoren din lufttilgang, så den tettinga di, er det bare å slutte med !


    Det er synd å si det, men det er bare bortkasta penger å skifte ut alt du har tenkt å gjøre med denne båten ! Anbefaler deg heller å selge båten og bruke penger på å kjøpe en brukt båt bygget av en i rc-båtmiljøet i Norge. Er du heldig kan du få kjøpt deg en slik fra Kr. 4000 og oppover, avhengig av om du vil ha nitro eller bensin, størrelse på motor og båt mm. Vil her nevne at det sist helg når vi kjørte NC-3 i Kristiansand, ble solgt en hel og fin båt med ny 3,5 CMB nitro motor ( det er flotte motorer det ! ) komplett båt med radioboks, men uten propell, mottaker og sender, for Kr. 4000. Det er ikke mere enn det du antagelig er villig å påkoste din båt, og den vil aldri bli fin å kjøre !



    Tro meg, min første båt var en helt ny Proboat Shockwave 55 V-bunner, det var bare noe DRITT, selv med masse ombygginger !
    Last edited by jokko; 5 July 2012, 00:29.
    Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

    Comment


    • #3
      Er nok ikke helt racer typen enda. Nesten nettopp startet er litt mer i pleasure boat stadiet enda. Nitro Airstreaken ligger i hylla her litt demontert og er knøttliten i forhold til BJ26. Har da brukt noen deler fra kyoshon for og forbedre BJ som autobailern(drenering) og. Men ser ut til at jeg må legge i litt vekt for og få CG på BJ litt lenger frem for den er litt bak tung av en eller annen grunn. Går ikke helt i plan. Men ligger veldig fint på vannet. Har drevet og tunet den i dag på fjerde tanken. Så har jeg nå da også en Kyosho size 15 motor liggende som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med egentlig. Stjele propell adapteren til en av de flyene eg har og lage en sump båt med en liten water pickup :P hehe

      Comment


      • #4
        18 size motor på vei. Ny flex axel på vei som er komplett med drivedog og ect. Fått nytt hardware av alu som er for BJ26SS jeg har BJ26 orginal versjon. Men har forsterket skroget og alt. Men alu hardware er ikke laget for ror rett bak prop. Men skal modde det selv. Slik at jeg kan velge å ha Ror offsett eller rett bak prop. Siste bilde er der jeg forsterket og reparerte der flex axel kommer ut. I orginal versjonen av BJ26 ble det sagt at den sprekker her ganske fort. Og det merket jeg. Så ha reparert den. Håper dere erfarne båtførere godtar denne reperasjonen Epoxyed og gelcoated + vannfast lakk. Alt pusset ned
        Click image for larger version

Name:	DSC_0031[1].jpg
Views:	1
Size:	23.3 KB
ID:	777988Click image for larger version

Name:	DSC_0033[1].jpg
Views:	1
Size:	20.5 KB
ID:	777989Click image for larger version

Name:	DSC_0034[1].jpg
Views:	1
Size:	11.5 KB
ID:	777990



        Sånn da var hardwaren på plass og forlenget litt. Venter nå da bare på den nye motoren. Er ikke noe glad i stock 15 size motor med tigerdrive. Bare problemer. Så venter nå da på 18 size motoren med snorstart. Så er den klar til å kjøres
        Click image for larger version

Name:	DSC_0035[1].jpg
Views:	1
Size:	26.5 KB
ID:	777993Click image for larger version

Name:	DSC_0036[1].jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	777994
        Last edited by t-nilsen; 20 July 2012, 20:08.

        Comment


        • #5
          Oppdatering i forrigje melding nederst med bilder

          Comment


          • #6
            Ser bra ut dette.
            Har ikke noen erfaring med denne selv, men det er slik du driver som gjør at du lærer hva som funker. Man må prøve og feile, prøve deler fra andre ting, osv. Men jeg tror nok du er på rett vei her.

            Det virker som om det er dårlig med svar å få her fra folk, men trolig er det fordi den vanlige gjengen som er her holder på i en litt annen "liga". Jeg tror nok det er mange andre som også er inne her og leser, men dessverre er det sjelden de skriver noe...
            Uansett har de aller fleste av oss begynt med eller ihvertfall hatt en "butikkbåt" som denne BJ`n. Jeg husker det selv, den gang rc båt var hobby og moro, og eksperimentering var gøy. Savner nesten dette litt... For min del er det nesten blitt heltidsarbeide, fra jeg kommer hjem fra jobb og frem til jeg legger meg, med ufattelig mange timer i bak hver liten tur skutene er på vannet.

            Stå på videre, og hold oss oppdatert. Gjerne med en video etterhvert også!
            I`m BACK!

            Comment


            • #7
              Originally posted by t-nilsen View Post
              Oppdatering i forrigje melding nederst med bilder
              Har du tatt kontakt med båtgutta i Bergen?

              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
              sigpic
              For n'te gang Sofus, trykk F5...

              Comment


              • #8
                Ny Motor på plass. Alt annet på plass. Breakin som foregår på bildet der nå. Prøvde å lage en video så forsøker og legge den her. Obs mulig høy motorlyd :P'

                Click image for larger version

Name:	DSC_0066.jpg
Views:	1
Size:	33.2 KB
ID:	778010Click image for larger version

Name:	DSC_0067.jpg
Views:	1
Size:	34.0 KB
ID:	778011

                Comment


                • #9
                  Hmm var ute og kjøre med båten igår. Men syns det gikk skikkelig dårlig. Den kjører men virker sakte syns jeg. Tok av turnfins for å se om det var det som gjorde det. Men nei. Tenkte også på om det er roret som ødelegger farten? Eller hva tror dere? Mulig den er for nærme propellen se tidligere bilder av det. Og etter 2 runder når jeg kjører den inn igjen så er det en liten røyksky inne i båten. Har skrudd eksosen godt til så kan ikke være det. Motoren føles varm etter 2 runder med en del gass ikke full. Vannspruten står ut av vannnippelen så god kjøling skal den få. Jeg bruker samme propell størrelse som den som er i plastikk bare denne er av alu. Eneste jeg kan se at det kan være er enten struten som bremser den ned, eller roret. Eller så spinner flex axel i motor kobling. Men når jeg dreier propellen så sitter den godt.

                  Comment


                  • #10
                    Har du smørt fleks akslen din ?
                    2 fast 4 U - kanskje.....

                    Comment


                    • #11
                      Hvis du har det kan du jo prøve å løfte strutten, husk at det er overflatepropp Var ikke lett å se hvor høyt du hadde den på bilde...

                      Og har du slipt/balansert propp?
                      Trond Christoffersen 81mod

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Helge Simonsen View Post
                        Har du smørt fleks akslen din ?
                        Får håpe at han har gjordt det Helge Skjønner ikke helt at det skal være to turnfins på ei katte heller jeg da, men hva mener du Helge, som er kattespesialist Det ser jo ut som at disse er ettermontert på båten for de er ikke i den orginale røde metallic fargen som Proboat bruker.

                        Trond nevner strutten, jeg syns på bildet at det ser ut som at den står alt for høyt i bakkant, men jeg har bare ei katte jeg da, og den går ikke på fire bein
                        Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                        Comment


                        • #13
                          Nevner da jokko at dette er den orginale versjonen av BJ26 som hadde plastikk ror og sånt. Dette er ikke SS versjonen altså den forbedrede. Så alu ror og sånt er ettermontert av meg selv. Kjøpte de ved siden av. Er egentlig en Offsett ror. Men jeg forlenget den bare Med et alu stykke

                          Comment


                          • #14
                            Etter å ha sett litt nærmere på bildene er jeg enig med Trond. Strutten må løftes opp , legg båten på et bord , løft strutten så høyt at strutten ligger flatt mot bordet. da bør det være tilnærmet nøytral stilling.Er den remdeles treg å få opp av vannet , løft enda mer i nøytral stilling.Det er jo veldig vanskelig å komme med noe skikkelig vettug når en ikke har sett hvordan den går , men dette kan jo kanskje være en begynnelse til noe.
                            2 fast 4 U - kanskje.....

                            Comment


                            • #15
                              Nitromotorer er ikke verdens enkleste. Mye som må stemme for å få futt og fart. Hvilken motor er dette? Er det en OS?
                              Hvis du ikke har riktig tuned pipe og lengde går den ikke fort. Syns det "eksosanlegget" ser litt "uoriginalt" ut. Stemmer det?
                              I tillegg må du ha riktig fuel, riktig propell, riktig justert forgasser, riktig plugg, riktig squish band, riktig kjøling, riktig stuthøyde og -vinkel pluss endel andre parameter. (Det er litt enklere med bensinbåt for nybegynnere.)
                              Last edited by Haralde66; 6 August 2012, 20:50.
                              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                              sigpic
                              For n'te gang Sofus, trykk F5...

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X