Announcement

Collapse
No announcement yet.

" Historiske bilder " fra rc-båt miljøet i Norge.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Her er det bilde av en svenske som " vender oss ryggen " og det er Åke, men han Åkt`e hvis bare videre. Moro å mobbe svensken, men Åke Kronstad er en veldig hyggelig mann som har veldig lang erfaring i denne sporten.
    Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

    Comment


    • Så har vi kommet til siste nordmann som deltok under VM i Leno i Italia 2008. Det var denne krabaten fra Songe ved Tvedestrand som gjorde det best i Italia, han ble dobbel Verdensmester Han vant i hydro 7,5 og og offshore 7,5, gratulerer

      Jørn Markset driver også som tidligere nevn Fokus Racing og jeg fortalte litt om det tidligere i denne tråden, men jeg glemte å fortelle at han og Kjell Gunnar også har konstruert, lager og selger radiobokser og hardware som nå stemples med YWH, som altså står for deres team Yellow White Head. Disse produktene er av det aller beste du får kjøpt på markedet, jeg har selv slike radiobokser i 5 av mine båter og også mye hardware fra disse gutta, og jeg kommer i fremtiden ikke til å bruke noe annet. For å få tak i dette, må du kontakte Jørn v/Fokus Racing

      Her noe bilder av Jørn i Italia.
      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

      Comment


      • ....og her kommer bilder av den dobble Verdensmesteren på pallen i Italia i 2008, Jørn Markset
        Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

        Comment


        • Det var det jeg hadde herfra.........
          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

          Comment


          • Nå har jeg hatt en lang tråd her med mye bilder fra VM på Fagernes i 2006 og VM i Italia 2008.

            Jeg har pratet om hydro og offshore båter og forskjellige motorvarianter i disse. For å få helt korrekte klasse betegnelser for dere som ikke kjenner så godt til dette, så kommer dette bedre forklart her.

            Vil først nevne at det kjøres NorgesCup hvert år i Norge i alle disse klassene. Dette går over 5 helger på forskjellige steder i Norge i løpet av sommer/høst. De fire beste løpene teller og det blir ut etter disse resultatene kåret en Norgesmester i alle klasser som juniorer og seniorer kjører.

            I offshore ( FSR-O ) klassene er kjøretiden 8 minutter og det kjøres her da 2 heat i hver klasse på lørdager og to på søndager, under siste runde NC-5 kjøres det på fredag og lørdag, grunnet at vi da har en avsluttningsfest på lørdag kveld, hvor vi slår ut håret litt og Norgesmesterene kåres, det samme gjelder for hydro klassene. I disse klassen premieres de tre beste i hver klasse med pokaler.

            I offshore ( FSR-O ) er det om å gjøre å samle opp flest runder gjennom alle heatene i løpet av helgen, vi bruker egene transpondere i båtene som teller rundene.

            I hydro ( FSR H) klassene kjøres det 6 runder i hvert heat og her fordeles det poeng etter rekkefølgen som båtene kommer i mål og disse summeres for hele helgen for å kåre NC rundens vinner i hver klasse og disse premieres også med pokaler til de tre beste i hver hydro klasse.
            Det skal i løpet av helgen kjøres tilsammen 6 heat i hver hydro klasse, og for å kunne reise hjem litt tidligere på søndag, kjøres det som oftes da 4 hydro heat på lørdag og 2 på søndag.

            Det er mange klasser og heat som skal avvikles i løpet av en helg med NC runder og vi pleier derfor å starte opp Kl. 08.00 på lørdager og mellom 8-10 på søndager og på enkelte steder må vi ta hensyn til kirketiden på søndag, så da er det pause fra 11-12.

            I offshore ( FSR O ) klassene 3,5 og 7,5 kjører juniorer og seniorer i samme heatet, men premieres hver for seg. Det samme gjøres også i hydro ( FSR H ) klassene med samme motor volum.

            Hvert heat skal det i hydro klassen bestå av max 8 båter og i offshore 10 båter, men her synder vi litt, for å få aviklet løpene raskest mulig.

            Her er korrekt betegnelse for for de forskjellige klassene:

            Offshore klassene:

            FSR-O 3,5 junior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg. Dette er en fantastisk fin rekruteringsklasse, spesielt for juniorer !

            FSR-O 3,5 senior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører samme, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR-O7,5 junior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR O7,5 senior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR-O15 her kjører juniorer og seniorer sammen og premieres også sammen (nitro motorer)

            FSR-O27 her kjører juniorer og seniorer sammen og premieres også sammen (bensin motorer inntil 27,00ccm)

            FSR-O35 her kjører juniorer og seniorer sammen og premieres også sammen (bensin motorer fra 27,01ccm til 35,00ccm) jeg har aldri sett en junior kjøre i denne klassen, men jeg tror at det kommer en denne sesongen, hvis han får lov til å stille, jeg er litt usikker her om det er noen regel for å nekte det, tror vel det avhenger av om det er en erfaren og dyktig junior.

            Hydro klassene:

            FSR-H 3,5 junior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR-H 3,5 senior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR-H 7,5 junior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR-H 7,5 senior (nitro motorer) juniorer og seniorer kjører sammen, men premieres hver for seg, i VM kjører de hver for seg.

            FSR-H 15 (nitro motorer) her kjøre juniorer og seniorer sammen og premieres også sammen. Dette er desidert den raskeste klassen med hastigheter på opptil over 140km/t.

            FSR-H 27 (bensin motorer inntil 27,00ccm) her kjører juniorer og seniorer sammen og premieres også sammen. Hastigheter opp mot ca. 115km/t.

            Det finnes klubber for denne sporten i Buskerud, Østfold, Sørlandet, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Harstad. Alle disse nevnte klubber er registrerte hos Norsk Modell SpeedBåt Forbund som du finner her: http://www.nmsbf.org/ og der finner du videre linker ut til klubbene og til en rekke leverandører av utstyr til denne herlige sporten, men jeg personlig anbefaler de norske leverandørene, for da får du kvalitet og personlig service hele veien.

            De fleste av de som driver med denne sporten er i arbeid og mye opptatt, men det er ikke jeg, så hvis det er noe du vil spørre om vedrørende dette, så er det bare å sende PM, helst e-post på jas-sa@online.no eller mobil 92200072, så skal jeg svare deg så godt jeg kan.
            Last edited by jokko; 16 January 2013, 16:04.
            Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

            Comment


            • Får legge ut noen enda eldre historiske bilder fra modellspeedbåt verden i vinterkulda, i dag morges var det 18,5 stive her på Ørje

              Disse bildene har jeg lånt fra ØMBK sidene og viser OTA båter, jeg er for ung i gamet for å ha sett løp med disse, men moro ser det ut

              For meg så ser det ut som at disse bildene må være fra Sæbyvannet i Østfold og fra Kristiansand.
              Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

              Comment


              • Og her noen flere OTA bilder.
                Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                Comment


                • Her er et par bidrag fra vestlandet

                  Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	28.6 KB
ID:	779934
                  Bildet er tatt rundt 1993
                  NC runde på Ålgård, OTA sjøsettes av undertegnede.
                  Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	24.7 KB
ID:	779935
                  Bilde fra ca 1993 under trening på Ålgård.
                  Undertegnedes båter
                  Click image for larger version

Name:	7,5 båt fra kongsberg.jpg
Views:	1
Size:	45.6 KB
ID:	779936
                  7,5 hydro som ble kjøpt fra miljøet i
                  Kongsvinger rundt 1989
                  Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	58.3 KB
ID:	779937
                  Bygging av Madam X katamaran hjemme
                  hos undertegnede ca 1988.
                  (legg merke til den stripede "BALL" genseren)
                  Click image for larger version

Name:	Knut Våge modellbåttreff Melsvann stavanger 2000 c båt.jpg
Views:	1
Size:	69.3 KB
ID:	779938
                  Knut Våge fra Haugesund.
                  Båttreff poå Melsvann år 2000
                  Last edited by Rudi Arnesen; 19 January 2013, 18:15.
                  MVH

                  Rudi Arnesen

                  Comment


                  • Her er et par bilder til.

                    Click image for larger version

Name:	Knut våge modellbåttreff stavanger 2000.jpg
Views:	1
Size:	21.8 KB
ID:	779939
                    Igjen Knut Våge på Melsvann rundt år 2000

                    Click image for larger version

Name:	knut Våge stavanger gp 1992.jpg
Views:	1
Size:	68.6 KB
ID:	779940
                    Knut Våge tar inn båten under NC runde på Ålgård
                    Click image for larger version

Name:	noname.jpg
Views:	1
Size:	32.3 KB
ID:	779941
                    Katamaran med Rossi 3,5cc bygget av Rudi Arnesen
                    Bildet er fra 1982
                    Click image for larger version

Name:	noname 12355555.jpg
Views:	1
Size:	60.6 KB
ID:	779942
                    Rudi Arnesen med bror tester Elektrobåt som er ombyggd
                    til fuel tidlig på 70 tallet.
                    I båten stod det en HB helikoptermotor. Akselsystement
                    var halebom fra et Graupner Bell 47 helikopter.
                    Legg merke til starteren som er på stativ til høyre for båten.
                    Denne laget min bestefar til meg. Selve motoren er en start motor
                    fra en Hilman Minx bil
                    Click image for larger version

Name:	nonamekjell Inge Gramstad rudi arnesen sjøsetter trening ca 1.jpg
Views:	1
Size:	51.5 KB
ID:	779943
                    Rudi arnesen og Kjell Inge Gramstad på Ålgård
                    Click image for larger version

Name:	nordisk stordammen 1988 bildet er av finsk deltaker som kun s.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	779944
                    Bildet er fra SOC på Stordammen i Drammen 1988
                    Click image for larger version

Name:	leif rasmussen nordisk 88 stordammen.jpg
Views:	1
Size:	81.8 KB
ID:	779945

                    Leif Rasmussen på Melsvann ca 1989

                    Click image for larger version

Name:	Leif Rasmussens Cosmic bildet fra Nordisk Stordammen 1988.jpg
Views:	1
Size:	43.1 KB
ID:	779946
                    Last edited by Rudi Arnesen; 19 January 2013, 18:17.
                    MVH

                    Rudi Arnesen

                    Comment


                    • Takker for dine bidrag Rudi, du var ikke gamle gutten på det ene bildet der Ettersom du er en hydro elsker, så legger jeg ut bilder av noen hydroer, disse er også stjålet fra ØMBK`s rikholdige bildearkiv. Syns jeg ser en noe yngre Kjell Gunnar Noddeland her også, og den andre karen på det bilde må vel være Steinar Carlsen fra Tromøya
                      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                      Comment


                      • Nå har dere sett enda flere fine hydroer i denne tråden og hvis noen skulle ønske å få seg en hydro, så har jeg denne uke gjordt en avtale med vår moderator Stein Tumert som tidligere har vært en aktiv hydrokjører i Norge. Stein jobber i Zurich i Sveits og bor i Hamburg i Tyskland og får derfor ikke tid og anledning til å bruke disse mere, båtene befinner seg nå i Tyskland. Han ønsker derfor at jeg skal omsette de for han. Det er fire hydroer som skal selges og disse er komplette, men uten motorer. De vil være i hus hos meg i løpet av februar, hvis alt går slik vi har tenkt.

                        Dette er hydroene Stein skal selge:

                        Roadrunner 21, komplett båt uten motor.
                        Roadrunner 45, komplett båt uten motor.
                        Eagele SG 21, komplett båt uten motor.
                        Eagele SG 45, komplett båt uten motor.

                        Jeg har ikke sett disse båtene og Stein og jeg vil ta det med priser når vi møtes i Norge. Kjenner jeg Stein rett, så regner jeg med at redskapen hans er i orden.
                        Han kommer antagelig også til å ha med seg to motorer for salg, han har bestemt seg for å beholde alle sine CMB motorer som er brukte, bortsett fra en, han har hvis også endel nye som han har samlet på, og aldri vil selge.

                        De motorene han har nevnt for meg er følgende:

                        1 stk. Mac 21 m/CMB gasser, samme som CMB, men med blå topp.
                        1. stk. CMB 45 Hydro.

                        Hvis noe av dette kan være av interesse, så ta kontakt med meg på e-post jas-sa@online.no eller på mobil 92200072, her er det bare å hive inn motorer og kjøre NC-runder i 2013 !

                        PS ! Stein ønsker ingen direkte henvendelser på disse !!!
                        Last edited by jokko; 22 January 2013, 18:59.
                        Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                        Comment


                        • Her er et par bidrag til
                          Click image for larger version

Name:	Tore haug nordisk drammen 1988 klasse C.jpg
Views:	1
Size:	39.1 KB
ID:	779948
                          Trond Johannesen (RIP)
                          under SOC på stordammen 1988

                          Click image for larger version

Name:	tor elling haga ca 1995 trening.jpg
Views:	1
Size:	54.1 KB
ID:	779949
                          Tor Elling Haga under trening på Ålgård en gang på 80 tallet

                          Click image for larger version

Name:	trond e pedersen båttreff stavanger 2000.jpg
Views:	1
Size:	48.6 KB
ID:	779950
                          Trond Egil pedersen under båttreff på Melsvann år 2000

                          Click image for larger version

Name:	Trond egil pedersens båter Bergen 1992.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	779951
                          Trond Egil Pedersens båter i Bergen en gang på 80 Tallet

                          Click image for larger version

Name:	Trond hollund noddcat.jpg
Views:	1
Size:	49.5 KB
ID:	779952
                          Trond Hollund under båt oppvisning i Tananger 92-93

                          Click image for larger version

Name:	trond pedersen.jpg
Views:	1
Size:	71.5 KB
ID:	779953
                          Trond Egil Pedersen på båttreff på Melsvann år 2000
                          Last edited by Rudi Arnesen; 20 January 2013, 09:35.
                          MVH

                          Rudi Arnesen

                          Comment


                          • Disse to bildene er vist tidligere i denne tråden og etter å ha vært i kontakt med Stein Tumert igjen, har han bekreftet at disse er av han og av hans to Roadrunner hydroer. Det øverste bildet med den helt orange hydroen viser hans Roadrunner 45 og det nederste bilde med orange båt med røde labber viser hans Roadrunner 21.
                            Dette er da de to Roadrunner hydroene jeg skal selge for Stein etter hvert, men da uten motorer

                            Den stolte eier av disse hydroene, Stein Tumert
                            Last edited by jokko; 22 January 2013, 18:56.
                            Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                            Comment


                            • Tiden er inne for å legge ut noen " gamle bilder " igjen, denne gang fra midten på 2000 tallet.

                              Jeg begynner her med ØMBK`s eldste medlem Petter Andersen som er bosatt i Horten. Petter har aldri tidligere deltatt i løp, men har sagt til meg at i år skal han debutere. Petter er vel den av alle som har de mest strøkene båtene når det gjelder finish. Legger her ut noen bilder av noen av de båtene han har.

                              Petter bygger seg nå en helt ny Delta Force 90 MK II som han har tenkt å putte inn en Zenoah trimmet TT&T motor fra Ole Petter Sæther. Ole Petter har også lakkert den nye Delta Force 90 MK II til Petter, jeg har sett den ferdig lakkert og den blir veldig fin den også, selv om den ikke er dekorert slik som bildene viser av Petter`s andre båter her.

                              Den sorte båten til Petter er en Zigma 60 m/ Mathe 42ccm. motor og den andre er en Sonic m/Zenoah 260.

                              Det skal bli veldig moro hvis Petter stiller til start i 2013
                              Last edited by jokko; 2 February 2013, 13:56.
                              Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                              Comment


                              • Her kommer det noen bilder av Kim Borg som var tidligere medlem hos ØMBK, ser ut som at han var litt uheldig med båten sin her, har fått ekstra lufting på potta
                                Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X