Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sundbåt fra scratch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sundbåt fra scratch

    Hei,
    Dette er det første jeg poster på dette forumet.
    Jeg er på planleggingsstadiet av en modell av en sundbåt. Ikke fordi det er spesielt vakre båter, men fordi de har lokalhistorisk og nostalgisk verdi for meg her i Kristiansund.
    Jeg har laget en liten side for prosjektet:


    På nåværende tidspunkt virker det å være litt vanskelig å få tak i tegningene, men håper de kan skaffes gjennom f.eks. Skipskontrollen. Har noen erfaringer med å få tak i gamle byggetegninger, så hadde det vært kjekt å høre om erfaringene.

    Jeg vurderer også å dekke skroget med epoxy (Pacer Z-poxy) og TØRKEPAPIR, som jeg har lest at noen har gjort med hell. Det hadde vært kjekt å slippe å "grise" med glassfiberduk. Har noen synspunkter på dette, hadde det også vært kjekt.

    Send meg gjerne epost, adresse på nettsida jeg postet der oppe

    Kjell

  • #2
    Epoxy+papir

    Det jeg mente med tørkepapir, er altså å armere epoxyen med flere lag med papir som et alternativ til glassfiber. Jeg har forstått at dette er vanlig i bygging av lette fly. Og lurer på om det er holdbart på en båt. Dette skroget skal jo bare så vidt skli gjennom vannet, så glassfiberens styrke er ikke nødvendig i seg selv. Det avgjørende er å holde epoxyen på plass og gjøre skroget vanntett. Vi får se om jeg får noen synspunkter eller finner ut mer på nett.
    Kjell

    Comment


    • #3
      Det med tørkepapir har jeg ikke hørt om før, men det funker sikkert hvis man absolut vil.
      Jeg tror det er unødvendig å bruke glassfiberarmering (eller dopapir) på en slik båt. Hvis du skulle bygge kano hadde jeg vært enig, men ikke på en modellbåt.

      Du må bruke tyntflytende epoxy resin og mette treverket. Legg på resin og dra det utover med et kredittkort du ikke bruker lenger. Skrap bort det som ikke trekker inn.
      Du kan selvsagt bruke en fille til å tørke av resinen,men det har en tendens til å "loe".

      Hvis du varmer med en hårføner trekker resinen ekstra godt inn.

      Kontakt Bergen eller Vestfold skalabåtklubb.
      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
      sigpic
      For n'te gang Sofus, trykk F5...

      Comment


      • #4
        Takk for innspill, Harald!
        Jeg skal selvsagt bruke epoxy resin, du trodde vel ikke at jeg mente epoxy lim?
        Jeg får teste ut resin kontra resin+papir på ei gammel fjøl, og se hva som skjer. Argumentet til de som "armerer" med papir, er at det holder epoxyen jevnt på plass under tørking, eller noe sånt.
        Ellers står jeg litt på stedet hvil hva angår å framskaffe tegningene av båten, så det er ikke noe nytt å berette
        Kjell

        Comment


        • #5
          Det er jo en relativt komplisert båt for en førstegangsbygger,selv om det kanskje ser enkelt ut. Du bør vurdere om du skal begynne med noe som er greiere siden det er første gang.
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #6
            Jeg har bygd denne da...
            Kjell

            Comment


            • #7
              Tegninger i boks

              Etter masse kommunikasjon med forskjellige instanser, var det til slutt Sjøfartsdirektoratet som kunne hjelpe meg med tegninger. Sitter nå med masse interessante og viktige tegninger som skal studeres inngående. Herlig

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X