Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor RC båt, trenger råd og hjelp fra bensin til el motor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor RC båt, trenger råd og hjelp fra bensin til el motor.

    Hei, er ny her. Jeg trenger hjelp og råd om en ombygning av en stor rc båt, og tenker kanskje og bygge den om fra bensin til el.

    Båten er 160cm lang, vekt ca 5 kilo og med god plass oppi, jeg vil ha båten til og gå raskest mulig. Har sett litt på forskjellige el motorer og funnet blant annet Leopard Brushless Motor LBP5692/4D-1000KV http://www.hobbypartz.com/77p-lbp5692-4d-1000kv.html som ikke er så alt for dyr pris på. Har også sett på Lehner motorene men vet ikke hvem som kan passe av disse ? http://www.lehner-motoren.com/motors...dkto03pms4dhe7 kom gjerne med andre forslag jeg kan bruke?..
    Jeg lurer også på hvilket oppsett som jeg kan bruke og om jeg trenger en eller to motorer.? Vil gjerne ikke påkoste en alt for stor sum på dette prosjektet.!?"?..

    Vil det fungere med el motor, vil farten bli bra nok, eller er bensin gunstigere?

    Her er bilde av rc Båten. Sier ja takk til all hjelp jeg kan få. Click image for larger version

Name:	DSC_0422.jpg
Views:	1
Size:	54.3 KB
ID:	789137
    Click image for larger version

Name:	DSC_0413.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	789136

  • #2
    Hiver meg på her da jeg har noe tilsvarende båt.
    Min er dog 145cm og helt tom for alt.

    noen fortalte meg at jeg burde ha to stk EL BL motorer men ser ikke helt hvordan dette skal fungere bra?
    Christian Torvetjønn - 85
    Drift: Subbadu tt01d m/lrp 3 star - HBX evo m/15T - tt01 skyline shitt Crawler: Axial AX10 - High-lift m/mud slingers - Defender tlt crawler - Nitro: Kina buggy sak

    Comment


    • #3
      Det beste er vell kanskje å kjøpe seg en båt som er bygd for elektro? Nå vet ikke jeg hva budsjett du har, men det blir fort dyrt... Lader, batteri og motor koster fort noen lapper. Har selv bygd om e-revoen min til børsteløst system, bare motor å esc koster vell nesten 3k.

      Hva med en Traxxas Spartan? Sies å være verdens raskeste RTR elektro båt Er også en ok pris.

      Link: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32008251
      Traxxas revo 3.3 - Traxxas revo OS.21 - Phonex Seilebåt - Sjøfly

      Comment


      • #4
        Hei igjen, jeg har også sjekket lenge rundt el motor til så store rc båter og det viser seg at det vil koste en formue. !! (8000 kr +++) Bygde også om en bil, en savage 25 til el, kostet litt over 8000 kr. Mye penger.
        Jeg tenker nok nå og heller bare bytte til en annet bensin motor til min båt, noe jeg tror du gspott også burde satse på, med mindre du skal bruke mye, mye penger. Noen som kan hjelpe med med hvilken bensin motor jeg burde velge. RCMK motor eller zenoah motors eller annet. ???
        Er det foresen også noen som vet og noen elller noe sted som lakerer bra rc båter??
        Har en film av båten med en gamle motoren som er ødelakt. Om det skulle interessere noen.
        Last edited by Fredrik :); 20 August 2012, 14:37.

        Comment


        • #5
          Ja det koster men har enda ikke helt sett problemet hvis man ikke skal ha ekstreme hastigheter.

          Sjekk mellem denne.
          Han har kort sagt ca 58" men med 2x t600 som er noe billig greier av motor og 2x HB 200a esc som også er noe billig søl samt 6s pr esc.
          Den går aldeles ikke dårlig syntes jeg.

          Video:
          Christian Torvetjønn - 85
          Drift: Subbadu tt01d m/lrp 3 star - HBX evo m/15T - tt01 skyline shitt Crawler: Axial AX10 - High-lift m/mud slingers - Defender tlt crawler - Nitro: Kina buggy sak

          Comment


          • #6
            Har gjort dette før et par ganger. Alt kommer an på hva du vil putte i båten. Sånn penge messig tenker jeg da.
            Jeg syntes alltid er morsomt og få mest mulig for minst mulig.
            Nå vet jeg ikke hvilken propell du har på båten din? 75mm 2 blads? eller 50 til 60mm 3 blads?
            Jeg ble nettopp ferdig med en båt. V-hull skrog ca 130 cm lengde. Propellen på den er en 2 blads 75mm.
            ESC jeg bruker er fra turnigy på 180 amp. Motoren er en kb-45. Alt kommer ann på hva slags propell du har (størrelse,hvor mange blader ect)
            Jeg kjører selv 6s lipo. Jeg ville anbefalt alt fra 700kv til 1000kv. Som jeg sa, kommer ann på propellen. Jeg brukte 1200kv med 6s og en veldig stor propell. Det gikk ikke så bra. Ble mye "tork" rulling. (Båten krenger mye når en gir gass) + at det ble litt varmt. Jeg hadde litt dårlig kjøling, så skylder litt på det.

            Tror ikke jeg betalte noe med enn rundt 2000.- for alt. esc/motor/og 2 stk 6s lipo.

            Min første konventering
            Slash 4x4 Platinum, Rustler vxl, Stampede 4x4 vxl, HPI Blitz, HPI Savage, HB VE8

            Comment


            • #7
              De begge båtene gikk jo ganske bra. Jeg er enig med at det er beste og få mest mulig ut av en minst mulig sum. 2000 kr for alt var jo ikke værst. Hva tror dere til en leopard 5698 with 6500w motor eller to + Swordfish 240 amp ?? eller vil det bli et helt feil valg.?
              Et nogelunde slikt oppsett

              Eller bedere med en S-520 Twin in-line RCMK motor et kr 3800. Tror jeg skal kjøre i løpet av denne måneden så jeg må bestemme med og den blir el eller bensin...
              Last edited by Fredrik :); 20 August 2012, 17:31.

              Comment


              • #8
                Stor RC båt, trenger råd og hjelp fra bensin til el motor.

                Selv regner jeg med det blir Leopard 5692/5698 med 180a eller swordfish 240a esc samt 10-12s. Har troa på at det skal få flyttet båten i plan
                Christian Torvetjønn - 85
                Drift: Subbadu tt01d m/lrp 3 star - HBX evo m/15T - tt01 skyline shitt Crawler: Axial AX10 - High-lift m/mud slingers - Defender tlt crawler - Nitro: Kina buggy sak

                Comment


                • #9
                  mm, ja. Har også en stor tro på dette oppsettet, men det er jo dumpt om ikke dette skulle være noe etter man har kjøte det. Vet du eller andre hvor man kan få tak i et slikt oppsett til en rimelige penge. ?

                  Og vet noen hvor man kan få lakert rc båten sin proft?

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X