Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rimelig drifter til nybegynner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rimelig drifter til nybegynner?

    Nok en tråd tenker nok mange... Etter å ha lest ørten tråder sitter jeg som nybegynner igjen med mange ubesvarte spørsmål.

    Lurer fælt på å bygge en rimelig driftebil bare for lek og morro. TT-01, Sakura eller andre rimelige biler.
    - Det hadde ikke gjort noe om det hadde vært mulig å bruke den til touring også, hvis de to tingene er mulig å kombinere..?
    - Foruten plassering på motor, er det andre forskjeller på Sakura D3 CS og Zero S?
    - Hvilken motorisering trenger man til slike biler? Da tenker jeg med børsteløs og 2S.
    - Hvor sterk må servoen være?
    - Forslag til andre artige og rimelige biler?
    Last edited by Odd-M; 19 July 2013, 20:42. Reason: Bil valgt
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

  • #2
    Er HPI Sprint RTR et godt alternativ? Blir fort vel så dyrt å bygge opp en Sakura. TT-01 trenger etter hva jeg har lest meg frem til en del oppgraderinger for å være funksjonabel, ikke minst med tanke på motorisering.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Setter stor pris på hjelp her.. Noob-spørsmål: hva er forskjell på "CS" og "50/50"?
      Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

      Comment


      • #4
        CS = Counter Steer = få bakaksel til å gå fortere enn frontaksel = lettere å få bil til å skli ut i drift men blir også uaktuell å kjøre touring med. CS modifiseringer fås vanligvis mellom 1.5 til dobbel hastighet (2.0) hvis jeg har forstått det riktig, er ingen drifter selv men har likt å lære om det. Noen justerer også sitt eget unike CS forhold.

        50/50 = standard AWD når begge akslinger går like fort.

        Kjøper jeg drifter selv går jeg nok for en 10.5t sensorbasert motor og en servo som ikke er tregere enn 0.10s. Har vurdert Tekin RS Pro / Tekin Redline 10.5T sensored motor og Savox SC-1257TG (8-10kg / 0.07s) selv. Evt. en mindre servo hvis det er trangt i chassis, f.eks. Savox SC-1251MG. Like greit å investere i noe bra med engang enn å ville oppgradere uansett tenker jeg i noe RTR bil.

        Styrkemessig tror jeg ikke du trenger å bekymre deg når du skal handle servo, da styringa på 1:10 touring/driftebiler er superlett og klarer seg nok utmerket på alt over et par kilo. Hastigheten er viktigere, hvor mitt inntrykk er at alt under 0.10s i respons er fint.

        Har ikke forsket på sakura biler, men HPI sine Sprint (drift og flux) skal være greie nybegynner alternativ med alt du trenger for å begynne med / prøve ut drifting. På fluxen trenger man vel og merke hvertfall noen driftedekk i tillegg, men får børsteløst oppsett med på kjøpet.

        Comment


        • #5
          Aha, det var meget oppklarende.. Da går jeg ut fra at det også er mulig å CS-modifisere de fleste biler med beltedrift ved å endre drev? Regner også med en vanlig 50/50 vil være lettere å kontrollere?
          Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

          Comment


          • #6
            Rcland har vel gode tilbud nå på driftebiler http://www.rcland.no
            Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
            BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
            Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
            -
            Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc


            Comment


            • #7
              Ja jeg har fått med meg kampanjen og det e absolutt ikke noen upris på et par av de bilene målt mot det internasjonale markedet. Men jeg er usikker på hvilken av dem. Heller mest i mot en Sakura Zero S for også å kunne kjøre touring..
              Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

              Comment


              • #8
                Originally posted by Odd-M View Post
                Aha, det var meget oppklarende.. Da går jeg ut fra at det også er mulig å CS-modifisere de fleste biler med beltedrift ved å endre drev? Regner også med en vanlig 50/50 vil være lettere å kontrollere?
                Tror 50/50 er enklere ja men at CS er "mer realistisk". Så har man også enveis diff som er populært foran for "håndbrekk effekt" som etter det jeg har forstått bare gjør det trøblete å bruke sammen med 50/50, mens noen finner det gunstig på CS.

                Mye å prøve seg på hvis man vil

                Comment


                • #9
                  Til toppen igjen.. Blir mer og mer sugen på en driftebil. Er Sprint2 helt håpløs eller en grei begynnerbil? Får den billig over disk her hjemme.
                  Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                  Comment


                  • #10
                    Jeg sluttet å bekymre meg over motorplassering da jeg realiserte hvor lite motoren veier i forhold til batteriet...
                    Så lenge batteriet er noenlunde i midten, er alt greit.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Odd-M View Post
                      Til toppen igjen.. Blir mer og mer sugen på en driftebil. Er Sprint2 helt håpløs eller en grei begynnerbil? Får den billig over disk her hjemme.
                      Hei.

                      Jeg har både Sakura Zero S, Sakura D3 og TT01. Hva du skal velge blir veldig opp til hvor du skal bruke bilen.
                      Skal du kjøre utendørs på asfalt? På teppe? Innendørs på et betong golv?

                      TT01 er en helt kurrant driftebil, og helt sikkert mulig å finne brukt til en billig penge. Jeg har montert børsteløs motor og regulator fra hobbyking, i tillegg til en ny mellomaksling og nye armer så jeg kan få justert camber. Har planer om å montere inn låst bakdiff nå. Bilen er enkel å kjøre og er meget holdbar.
                      Det som er negativt med TT01 er at den kommer med stive armer uten justering, dempere som bare er friksjonsdempere og er kun plastikk hele bilen. Fordelen er at den har mellomaksling slik at den kan brukes ute på litt grusete vei.

                      Zero S og nå den nye XI Sport er fine biler. Dette er en 50/50 bil og som kan benyttes til både touring og drifting. Jeg startet med Zero som drifter, men med tanke på endringer som må gjøres for å bytte mellom drift og touring så ble det lettere å kjøpe 2 biler. Jeg vil dog anbefale å starte med en slik bil om du ikke er sikker på om det er drifting eller touring du vil holde på med. Da vil du ha mulighet til å gjøre begge deler med den.
                      XI Sport http://www.rcmart.com/blog/2013/05/3...sport-comming/

                      D3 er veldig vanskelig å kjøre uten mye trening. Men en CS bil oppfører seg mer som en 1:1 bil når du kjører den. Den er også umulig å kjøre touring med pga manglende justeringer og CS oppsettet.

                      De to siste er beltebiler og er best å bruke innendørs og på teppe. prøvde D3n ute her om dagen men da på et børstet asfaltområde.

                      Sprint 2 er også en ok bil, men ville valgt en Sakura foran den. Billigere deler og mer muligheter.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har en Sakura Zero S på vei i posten, kjøpt av cybercowboy her. 13,5T og oppsatt for touring, men regner med det er driftbart med egnede dekk og justeringer. Klubben her, som jeg håper å få in pass i, kjører innendørs på filt. Nå er det bare radioen jeg mangler av de litt større tingene.
                        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Odd-M View Post
                          Jeg har en Sakura Zero S på vei i posten, kjøpt av cybercowboy her. 13,5T og oppsatt for touring, men regner med det er driftbart med egnede dekk og justeringer. Klubben her, som jeg håper å få in pass i, kjører innendørs på filt. Nå er det bare radioen jeg mangler av de litt større tingene.
                          13,5T kan bli litt slapt, men det er en smaksak. jeg har 8,5T i både D3 og TT01.
                          Jeg ville ha byttet bakdiffen med en fast aksling. Så beholder du diffen som står i så du kan bytte til touring etter ønske.
                          Det er egentlig bare andre dekk du trenger for å få til drifting med den i tillegg til låst bakdiff.
                          Masse stilig på r2hobbies.com

                          Lykke til med driftingen!

                          Comment


                          • #14
                            Er det ikke bare å dreve til den utvekslingen man ønsker? Pussig det du sier med diffen bak. På et annet forum er det en som hardnakket påstår man skal kjøre med enveis forran og åpen diff bak. Enveis forran har jeg skjønt er en smakssak, men med åpen diff bak kan det ikke bli mye drifting etter mitt sin..? Fikk tips om å fylle diffen bak med smeltelim, som en lettvint løsning.
                            Har du delenr på fast bakdiff? Finner kun enveis og fast forran på rcmart.com
                            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Odd-M View Post
                              Er det ikke bare å dreve til den utvekslingen man ønsker? Pussig det du sier med diffen bak. På et annet forum er det en som hardnakket påstår man skal kjøre med enveis forran og åpen diff bak. Enveis forran har jeg skjønt er en smakssak, men med åpen diff bak kan det ikke bli mye drifting etter mitt sin..? Fikk tips om å fylle diffen bak med smeltelim, som en lettvint løsning.
                              Har du delenr på fast bakdiff? Finner kun enveis og fast forran på rcmart.com
                              Det er samme diff foran og bak. Bilen er egentlig en touringbil og derfor er tanken at du skal ha fast aksling foran.
                              Du trenger SAK-08/PK, SAK-09/HD og SAK-65C.

                              Det er mulig å fylle diffen med noe, men lim ville jeg ikke brukt. Min var fylt med kitt når jeg kjøpte den. Ulempen er at det er vanskelig å få den tilbake til brukbar stand igjen, og da er det dumt å bruke 25$ på en ny diff når en fast aksling koster 7$.
                              En fast bakaksling vil gjøre at bilen lettere slipper på baken. Jeg har standard tannhjuldiff bak på min TT01 og den drifter fint, men jeg skal montere fast aksling for å få den til å spinne ut lettere. På en Touring vil du jo helst ha motsatt effekt og der kjører jeg med veldig tynn olje i en diff.

                              Enveis foran er en smakssak. Jeg har det på min D3, den kommer orginalt med fast aksling foran og bak. Det er foresten samme del som på Zero. Vær obs på at du da nesten ikke har brems og at bilen kun trekker på bakakslingen når du rygger.

                              Når det gjelder utveksling sitter drevet på for og bakaksling fast på diffen. Du kan velge mellom 37 og 38T. På motordrevet kan du velge mellom 19-22T Dvs. du kan få til litt CS effekt, men ikke mye. På D3 sitter drevene slik at de kan byttes uten å bytte på diffene.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 3
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X