Announcement

Collapse
No announcement yet.

Førsteutkast Driftregler 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Førsteutkast Driftregler 2013

    1.Kjøreregler RC Drifting 2013 Ver.1.01
    Singeldrift.
    Kvalifisering. Kjøres på rundbane, eller markert etappe.
    Singeldrift kjøres med en utøver på banen av gangen.
    Det skal kjøres totalt 3 runs p.r. utøver.
    Det er høyestepoengsum av 3 run`s som blir tellende resultat.
    Hvis 2 eller flere førere har lik poengsum i høyeste tellende runde blir ogsånest høyeste satt opp mot nest høyeste osv. Hvis 2 eller flere førere har likpoengsum i alle runder kan dommer oppfordre til 1 ekstra run for de førerne detgjelder. Beste fører får høyeste ranking

    Start skal skje påfølgende måte.
    Man skal stille seg opp føre startstrek, eller startkjegler.
    Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart føreman passerer en driftstart markering. Dette opplyses i så fall under førermøte.

    Dommeren skal spørre utøver om han/hun er klar. Fører skalbekrefte. Dommer sier kjør, eller gir start tegn. Man skal ikke starte sin runuten signal fra dommer. Dette kan gi poeng trekk.
    Føreren kjører så sin første run. Føreren skal passere målstrek/kjegler heltføre man avslutter sin run. Stopp føre målstrek vil regnes som annullert run.

    Fører kjører til start og gjentar start/mål prosedyre runde 2og 3
    Poengene beregnes utfra følgende kriterier. Fart/vinkel/risiko/stil/flyt og hvor godt idealsporet opprettholdes. (Idealsporopplyses på førermøte.)
    En run i idealspor med uavbrutt drift og flyt uten korrigeringer vil gi 70poeng.
    Jo høyere vinkler jo bedre. Men føreren skal under driftingen korrigerevinklene minst mulig så bilen holder en god flyt. Ved runding av apex anbefalesat man går helt fra utsiden, og inn på apex for så gå ut mot kanten igjen slikat man får en så lang drift så mulig, og ikke bare «vender» rundt.

    Økt risiko gir også ekstra poeng. For eksempel. Føreren gårså nære apex eller ytterkanter av banen så mulig der det måtte passe foridealsporet. Eller at det holdes ett høyt tempo kombinert med dette.
    Man kan ytterligere opptjene følgende 30 poeng for.
    Inntil 5p for høye vinkler.
    Inntil 5p for høy fart
    Inntil 5p for risiko(nære apex/kjegler/curb`s eller ytterkanter)

    Det er også markert poengsankere på banen. (klippingpoints)
    Man oppnår 5poeng p.r. klipping Point.
    Det er 3 tellende klipping Points på en bane.


    Poengtrekk.
    Uryddig Drifting.
    Ujamt tempo.
    Stadige korrigeringer.
    Utenfor idealspor.
    Fishtailing/wobbling
    Nesten stopp.

    Store poengtrekk.
    Snurring. Over 180 grader.
    Full stopp.
    Rygging.
    Offroad. (To hjul tillates på Curbe/banemarkering, Tre regnes som offroad)
    Krasj
    (subbing/tuch av vegg lov hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve)

    Hvis man får en liten stopp,krasj med litt vinkel/kurve/retningsendring skalman kjøre runden ferdig under kvalifiseringen. Da man kan få inntil 15p fortidvis bra drifting.
    Dette gjøres for og få ett riktig oppsett til Twindrifting hvis flere førerehar feilet i alle sine 3 runder i kvalifiseringen.
    Ved Snurr/Krasj/rygging/full stopp mot vegg får man 0 poeng.


    Twindrift.
    Her skal to biler kjøre mot hverandre. (settes opp ut ifrascore i singeldrift)
    Det skal kjøres 2 heat.
    Den ene skal lede heatet, og den andre skal følge på. Etter 1 heat bytterrollene hvor følgebil begynner å lede.
    Kjøre/start prosedyre.
    Høyest ranking starter som lederbil i første heat, så bytter rollene i andreheat.
    Start skal skje på følgende måte.
    Man skal stille seg opp føre startstrek, eller startkjegler. Følge bil skal ståbak eller ved siden av lederbil, eller legge seg inn bak lederbil rett etterstart.
    Følge bil skal aldri stå foran, eller i en posisjon hvor den kan forstyrrelederbil ved start.
    Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart føreman passerer en driftstart markering. Dette opplyses i så fall under førermøte.
    Forbikjøring i akselerasjonssone eller første sving er forbudt, med mindrelederbil kjører ut/krasjer.


    Runde1
    Dommeren skal spørre utøvere om de er klare. Begge førereskal bekrefte. Dommer sier kjør, eller gir start tegn. Man skal ikke starteuten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.
    Førerne skal passere målstrek/kjegler helt føre man avslutter sin run.
    Stopp føre målstrek vil regnes som annullert run.


    Runde2
    Førere kjører til start og gjentar start/mål prosedyreumiddelbart etter runde 1 er kjørt, og gjør seg klare til runde 2 medrollebytte mellom lede og følgebil.
    Hvis førere har lik poengsum etter 2 heat, blir det omkjøring hvor man kjører 2nye heat.
    Ved mere enn 2 omkjøringer på plasseringer over topp 16, kan hoveddommer utropeen vinner etter kjørestil, eller velge flere omkjøringer.
    Hvis lik poengsum etter omkjøring i topp 16 kjøres heatene om igjen til detkåres en klar vinner.


    Det er 10 poeng somfordeles mellom førere p.r heat.
    Lederbil sinoppgave.
    Leder bil skal følge idealspor og holde en best mulig stilog vinkler som fra singeldriften. Dvs den skal følge banens klippingpoints selvom de ikke gir poeng i twindriftingen. Den skal også følge løpsleder/dommersoppfordringer om sporvalg fra singeldriften.
    Leder bil skal også sette opp høyest mulig tempo for å forsøke og riste av segfølgebil.
    Hvis den klarer å øke forspranget til følgebil med optimal drifting ogsporvalg. Tildeles minimum 1 poeng til til lederbil.

    Følgebil sin oppgave.

    Følgebil skal følge lederbil og legge press på leder bil vedå opprettholde eller minske avstanden til lederbil gjennom løypa. Dette skalgjøres med minst like fin stil som lederbil.
    Hvis følgebil minsker avstand eller opprettholder press på lederbil tildelesminimum 1 poeng.
    Bremsekorrigeringer fra følgebil tillates hvis den holder ekstremt press pålederbil.
    (ligger veldig nære lederbil)
    Driftingen må i dette tilfellet opprettholdes for å unngå poengtrekk)
    Hvis leder bil gjør feil tillates også nedbremsing fra følgebil da den viser godsportsånd da den velger og opprettholde følgerollen sin i stedet for å kjøreforbi.

    Forbikjøring.
    Kun tillatt hvis lederbil kommer ut av idealspor, eller gjør alvorlige feil kanfølgebil kjøre forbi.
    Eller hvis leder bil holder ett urimelig lavt tempo (stor nivå forskjell)
    Forbikjøring skal kun skje ved en clean pass. Dvs man skal holde bilen i driftgjennom hele forbikjøringen, og man skal ikke forstyrre lederbil slik at den måbremse eller styre unna.
    Brudd på dette fører til poengtrekk.

    Ved en stor feil fra en av førere kan dommeren velge ogumiddelbart stoppe runden.
    Motstanderen vinner da runden 10/0
    Eks:
    Snurring. Over 180 grader.
    Full stopp
    Rygging
    Ulovlig forbikjøring
    Offroad. (To hjul tillates på Curbe, Tre regnes som offroad)
    Hard Krasj med stor vinkelendring/snurring/Stopp.

    Krasj med mindre endring av vinkel, kurve, fart, retningeller nesten stopp trekker ned til 1poeng.
    (subbing av vegg eller motstanders bil lov hvis bilen ikke endrer fart, vinkeleller kurve)


    Fremprovosering av kollisjon fører tiltap av begge heat og kan i verste fall føre til diskvalifisering avkonkurransen.
    F.eks lederbil bremser hardt med vilje for at følgebil skal kollidere.
    Ved tilfeller av kollisjon hvor det er tvil om dette dommer velge å starteheatet på nytt.


    Biltekniske regler 2013.
    Bil/Chassis:

    1:10 scala 4wd Drifting eller Touring chassis (on road biler).
    M-chassis er ikke tillat selv om de nå kommer som 4wd.
    Buggy/ crawler Tillates ikke.
    Biler med motor foran fremre girkasse tillates.
    Montering av oppgraderings utstyr tillates, men ikke elektronisk hjelpeutstyrsom Drifte gyro.
    Man kan fritt velge girutvekslinger mellom foran og bak, samt på motor.
    Dvs CS (Counter steer tillates)
    Motor: Elektrisk: 1Stk 540 Størrelse motor med børster, eller børsteløst. Frittmed turn/timing/boost.
    Vekt: Vektbalansering av bilen tillates. Inntil 200gram.(valgfritt om man vilha det i karrosseriet eller på chassiet)
    Det skal ikke monteres utstyr på chassiet som øker risikoen for å skade andresbiler.
    Minimum 5 mm høydeklaring på chassis platen anbefales. Førere som har under 5mmchassis høyde plikter selv å sette seg inn i gjeldene regler for baneanleggetde skal kjøre på.
    (enkelte baner har minimums krav 5 mm høyde)
    Karosseri:
    Kun lexankarrosseri tillates.
    Karosseriet skal være av karakter som kan forbindes med 1:1 skala drifting.
    Vanlig personbil/coupe /cabriolet.
    Aerodynamiske/urealistiske touring karosserier tillates ikke.
    Det samme gjelder karosserier i Buggyform og Hot Rods hvor hjulene er blottet.
    Har du ett karosseri du er usikker på om godkjennes, så ta med ett ekstra du ertrygg på, eller henvend deg til arrangør/løpsleder i forkant av konkurransen.
    Løps leder/dommer kan på skjønn underkjenne karrosseriet hvis han mener det avviker,eller er til fare for andres biler.Karosseriet kan modifiseres etter egetønske. F.eks. ombygg til kabriolet, bredding av skjermer etc., men får ikkeoverstige 220mm bredde inkl utstikk av speiler, spoilere osv.
    Modifisering av karosseriet må ikke utføres slik at det øker risikoen for å påføreandres biler skade ved sammenstøt.Montering av interiør tillates.
    Alt tilleggsutstyr som potter og spoilere skal festes på en forsvarlig måte.
    Utstyr som faller av under kvalik/løp som oppfattes som forstyrrende ellerforsinkende for arrangementet kan føre til trekk av poeng.
    Karosseriet skal til en vær tid holdes så rent pent så mulig.
    Biler med rat/oppussings utseende tillates hvis de har ett gjennomført tema.
    Karosseriet skal være lakkert.
    Vinduer skal være markert slik at karroseriet får ett realistisk utseende.Farge/tetthet valgfritt, men det anbefales klare, eller lakkert med Transparentspray.
    Det oppfordres(men dette er ikke ett krav) til bruk av minimum 4 lysdioder. 2foran og 2 bak.
    Det er ingen øvre grense på antall lys.
    Karosseriet skal festes på en måte så dommer/teknisk kontrollant kan ta det avfor kontroll. Hvis man har lysledninger etc som vanskeliggjør dette så skalføreren av bilen være til stede under hele kontrollen.


    Dekk/Felg:
    KUN Merkede Hpi T-drift med 26 millimeter bredde.(valgfritt blanke ellermønster)
    Dele nr:_______________________________________________ _________________

    Det tillates ikke bruk av klister eller slipp middel medmindre dommere/løpsleder oppfordrer til dette på førermøte p.g.a urimeligeforhold for drifting.
    Dekkene skal ikke på noen måte modifiseres annet enn det som regnes som normalslitasje.
    Det tillates å snu dekkene hvis man ønsker p.g.a slitasje.
    Det er til en vær tid førerens ansvar å se til at dekkmerkingen ikke slitesbort.

    Til offisielle treninger og frikjøring før løp kan det benyttes plast driftedekkav TILSVARENDE egenskaper som Hpi T-drift.
    Driftedekk som gir unormalt høy fart på banen er Forbudt.(Brudd på dekkreglerkan gi umiddelbar diskvalifikasjon)
    Alle typer felger tillates så lenge de ser realistiske ut og ikke har ting somstikker ut til fare for andres biler, dette gjelder også akslinger og hjulmuttere.
    Eks touring dishweels tillates ikke.
    Hjulene skal ikke stikke mere enn 1 mm på utsiden av karosseriet fra toppen avdekket. Hvis felgen er breiere enn dekket tillates ytligere 1mm felgkant.Hjulene kan stikke lengre ut i bunnen ved bruk av mye camber.

    Radioutstyr:

    Man kan fritt velge radioutstyr. Det anbefales2.4ghz
    Hvis man har FM radio MÅ man ha med seg minst 3 forskjellige krystaller.Disse skal være godt merket, og meldes til løpsleder/dommer under innsjekk.

    Batteri:
    2 celler Lipo, eller maks 6 celler nimh/nicd
    Lipo batterier skal være hardcase.
    Batteriet skal sitte forsvarlig montert under kjøring og teknisk kontroll.
    Ladning på alle innendørs arrangement SKAL forekomme i Lipo poser.
    OBS!! Innendørs lading uten Lipoposemedfører diskvalifikasjon

    Kamera i bil tillates hvis det monteres innvendig i bilen og erfjernbetjent eller har autostartfunksjon. Dette skal ikke under noenomstendighet forsinke arrangementet.

    Andre arrangører/klubber kan fritt ta i bruk dette reglementet hvis de ønsker.Dette for å samle alle i denne sporten under samme forutsetninger.
    Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
    www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
    Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Working...
X