Da er reglementet spikret etter lang tid, og håper alle blir fornøyde nå. Nå har vi fått til noe som vi håper passer alle.
Reglement Retro (Classic og Mini)
Chassis:
Classic:
-Tamiya:
-TT01-serien
-TA0x-serien, også IFS. (IKKE MS)
-TB0x-serien, også IFS. (IKKE Evo)
-DF03RA
-TL01
Losi:
-Street Weapon
-XXX-S-serien inkl. Drift-R.
Kyosho:
-TF-5 RTR
-Fazer EP
Traxxas:
-4-Tec
Retro Racing:
-RR-01
Team Associated:
-TC3 og TC4 Team(IKKE Factory Team)
HPI:
-RS4 mini-serien
-Cup Racer-serien
Yokomo:
-SD-serien
Mini:
-ABCHobby:
-Genetic
Tamiya:
-M0x-serien
HPI:
-Sprint-serien
-E10-serien
Andre biler kan også bli godkjent. Ta kontakt med Fabiz eller Razer for spørsmål eller tips til biler som kan være på listen.
Motorbegrensning:
-Sensorløst: 9T/4500kV. Merke: Yeah Racing, Hobbywing, EZRun
-Børste: 19T Merke: Valgfritt
ESC:
-Børsteløst: Yeah Racing, Hobbywing, EZRun
-Børste: Valgfritt
Dekk og felg:
-Felger er for det meste valgfritt. Det eneste som ikke tillates er såkalte diskfelger som brukes i Racing. “Platefelger” med mønster eller detaljer i, for eksempel Old School-felger, er tillatt. Ellers SKAL felgene ha eiker, hull, eller lignende.
-Dekk er valgfritt, men skal brukes med innlegg som følger med dekkene. Kjøper man dekk uten innlegg skal man bruke innlegg fra samme fabrikant som er ment for bruk med dekkene.
-ALLE DEKK SKAL HA MØNSTER.
-Dekkvarmere og dekksmøring er forbudt å bruke.
Karosseri:
-Karosserier er fritt, men det SKAL se skalariktig ut. Karosseriet skal ha de samme formene som bilen har i virkeligheten, og det kreves at karosseriet ikke er klippet mer enn de oppmerkede linjene. Det er fullt lovlig å lage skjørt, lepper og frontspoilere, men alle støtfangere og kanaler skal være hele. Karosseriet skal også gå over hjulene. Hjulene skal IKKE stikke utenfor karosseriet i øvre del av hjulbue til enhver tid.
-Karosseriet skal ha sin opprinnelige vinge eller tilsvarende, evt. Uten vinge. Racingvinger som ikke ser skalariktige ut er IKKE tillatt.
-Alt annet av lyskit, taukroker, intercoolere, veltebur etc. er tillatt såfremt det ikke er til skade for andre biler. Alt skal festes ordentlig. Ingen løse deler er tillatt.
-Karosseriet skal være en bil som er serieprodusert og intensjonen har vært gatebruk. Bilen skal ha vært satt i produksjon før 1985, dispensasjoner kan gis.
Oppgraderinger:
-Oppgraderinger eller såkalte “hop-ups” er tillatt på bilene. Per dags dato er alle oppgraderinger tillatt. En bil blir sjelden veldig mye bedre med oppgraderinger, men mange vil ha en bil som ser pen ut.
Batterier:
-Batterier er fritt så lenge det er NiMh eller LiPO. NiCd-celler er blitt forbudt, så det er ikke tillatt å kjøre med. LiPO skal under enhver omstendighet være Hardcase(HC) og kassen skal ikke ha skader som følge av slag eller lignende. Riper osv. er forståelig at forekommer, så det er lov. Alle LiPO-pakker som skal brukes skal sjekkes i teknisk og merkes under ethvert løp. Dette er kun for sikkerhets skyld. NiMH-celler er fritt, så lenge krympestrømpen rundt cellene er inntakt og intensjonen for cellene er RC-bruk. Kun 7.2V Nixx-celler og 7.4V LiPO-celler er tillatt.
-NB! LiPO-batterier vil bli spenningsmålt i teknisk for å sjekke at det ikke er risiko for at noe går galt. Pakker under 5.6 eller over 8.5V vil bli nektet bruk.
Lading:
-All lading av LiPO skal skje med balansering. Har du ikke mulighet for balansering selv, så spør noen andre. Det er alltid noen som kan gjøre det for deg. Lading av NiMH og NICD skal om mulighet lades med 3mV peak. Kapasitetnivået om mulig skal være maks 120% for å unngå overlading.
Servo:
-Fritt.
Radioutstyr:
-Fritt, så lenge det er godkjent til bruk i bil. Det vil si 27mhz, 40mhz og 2.4Ghz. Det er krav til å ha minst to sett krystaller ved bruk av mhz-systemer, sånn at man er sikret at ingen krasjer på frekvens.
Generelle regler og informasjon:
Inndeling:
-Mini og Classic kjøres hver for seg og uavhengig av hverandre for å unngå at mange forskjellige biler er i samme heat.
Tidsbruk:
-Kvalheat vil vare i 5 minutter, og finaler i ti minutter.
-Det vil bli kjørt to kvalheat og to finaler. Finalene vil gå med flying start ledet av en safety car.
Kval vil bli satt opp med startposisjoner i tilfeldig rekkefølge, og finalene vil bli satt opp ut i fra beste resultat i kvalene.
Safetycar:
Når safety car leder løpet skal følgende regler følges:
-Farten skal ikke overskride farten til safety car.
-Forbikjøringer er ikke tillatt i feltet.
-Når Safety car kjører i pit skal lederbilen i feltet passere tellesløyfa før man akselererer.
Safety Car vil være godt synlig med diverse lys og farger som skiller seg ut.
Under løpet gjelder disse regler:
-Ved målgang skal alle biler kjøre inn i depoet etter de har passert tellersløyfa ved første mulighet.
-Man skal ALLTID følge kjøreretningen.
Ved brudd på disse reglene vil man enten få gjennomkjøring i depoet eller få en såkalt stop-and-go.
Bilpåsettere:
-Førere som ikke skal kjøre skal stå bilpåsettere for påfølgende heat etter de selv har kjørt.
Dømming:
-Dømming vil skje av en dommer som står på kjøreplattformen. Man skal til enhver tid høre på dommeren under heat og finaler. Unngåelse av dette kan medføre i trekk av bestetid eller i verste fall diskvalifisering.
Transponder:
-Det vil være mulghet for transponderleie under løpene som brukes til å ta rundetider. Antallet av disse er begrenset, så om man har liggende, eller kan skaffe seg en personlig transponder er det optimalt.
Denne klassen blir en supportklasse, og vil bli kjørt under NM og muligens under de andre rundene også. Det vil IKKE være behov for kjøp av transponder, da vi skal holde denne klassen som en "budget"-klasse. Det vil bli individuell resultatliste og premiering i klassen.
Da er det bare å fyre opp til diskusjon, spørre i vei eller kjefte masse på meg.
Fabiz

Reglement Retro (Classic og Mini)
Chassis:
Classic:
-Tamiya:
-TT01-serien
-TA0x-serien, også IFS. (IKKE MS)
-TB0x-serien, også IFS. (IKKE Evo)
-DF03RA
-TL01
Losi:
-Street Weapon
-XXX-S-serien inkl. Drift-R.
Kyosho:
-TF-5 RTR
-Fazer EP
Traxxas:
-4-Tec
Retro Racing:
-RR-01
Team Associated:
-TC3 og TC4 Team(IKKE Factory Team)
HPI:
-RS4 mini-serien
-Cup Racer-serien
Yokomo:
-SD-serien
Mini:
-ABCHobby:
-Genetic
Tamiya:
-M0x-serien
HPI:
-Sprint-serien
-E10-serien
Andre biler kan også bli godkjent. Ta kontakt med Fabiz eller Razer for spørsmål eller tips til biler som kan være på listen.
Motorbegrensning:
-Sensorløst: 9T/4500kV. Merke: Yeah Racing, Hobbywing, EZRun
-Børste: 19T Merke: Valgfritt
ESC:
-Børsteløst: Yeah Racing, Hobbywing, EZRun
-Børste: Valgfritt
Dekk og felg:
-Felger er for det meste valgfritt. Det eneste som ikke tillates er såkalte diskfelger som brukes i Racing. “Platefelger” med mønster eller detaljer i, for eksempel Old School-felger, er tillatt. Ellers SKAL felgene ha eiker, hull, eller lignende.
-Dekk er valgfritt, men skal brukes med innlegg som følger med dekkene. Kjøper man dekk uten innlegg skal man bruke innlegg fra samme fabrikant som er ment for bruk med dekkene.
-ALLE DEKK SKAL HA MØNSTER.
-Dekkvarmere og dekksmøring er forbudt å bruke.
Karosseri:
-Karosserier er fritt, men det SKAL se skalariktig ut. Karosseriet skal ha de samme formene som bilen har i virkeligheten, og det kreves at karosseriet ikke er klippet mer enn de oppmerkede linjene. Det er fullt lovlig å lage skjørt, lepper og frontspoilere, men alle støtfangere og kanaler skal være hele. Karosseriet skal også gå over hjulene. Hjulene skal IKKE stikke utenfor karosseriet i øvre del av hjulbue til enhver tid.
-Karosseriet skal ha sin opprinnelige vinge eller tilsvarende, evt. Uten vinge. Racingvinger som ikke ser skalariktige ut er IKKE tillatt.
-Alt annet av lyskit, taukroker, intercoolere, veltebur etc. er tillatt såfremt det ikke er til skade for andre biler. Alt skal festes ordentlig. Ingen løse deler er tillatt.
-Karosseriet skal være en bil som er serieprodusert og intensjonen har vært gatebruk. Bilen skal ha vært satt i produksjon før 1985, dispensasjoner kan gis.
Oppgraderinger:
-Oppgraderinger eller såkalte “hop-ups” er tillatt på bilene. Per dags dato er alle oppgraderinger tillatt. En bil blir sjelden veldig mye bedre med oppgraderinger, men mange vil ha en bil som ser pen ut.
Batterier:
-Batterier er fritt så lenge det er NiMh eller LiPO. NiCd-celler er blitt forbudt, så det er ikke tillatt å kjøre med. LiPO skal under enhver omstendighet være Hardcase(HC) og kassen skal ikke ha skader som følge av slag eller lignende. Riper osv. er forståelig at forekommer, så det er lov. Alle LiPO-pakker som skal brukes skal sjekkes i teknisk og merkes under ethvert løp. Dette er kun for sikkerhets skyld. NiMH-celler er fritt, så lenge krympestrømpen rundt cellene er inntakt og intensjonen for cellene er RC-bruk. Kun 7.2V Nixx-celler og 7.4V LiPO-celler er tillatt.
-NB! LiPO-batterier vil bli spenningsmålt i teknisk for å sjekke at det ikke er risiko for at noe går galt. Pakker under 5.6 eller over 8.5V vil bli nektet bruk.
Lading:
-All lading av LiPO skal skje med balansering. Har du ikke mulighet for balansering selv, så spør noen andre. Det er alltid noen som kan gjøre det for deg. Lading av NiMH og NICD skal om mulighet lades med 3mV peak. Kapasitetnivået om mulig skal være maks 120% for å unngå overlading.
Servo:
-Fritt.
Radioutstyr:
-Fritt, så lenge det er godkjent til bruk i bil. Det vil si 27mhz, 40mhz og 2.4Ghz. Det er krav til å ha minst to sett krystaller ved bruk av mhz-systemer, sånn at man er sikret at ingen krasjer på frekvens.
Generelle regler og informasjon:
Inndeling:
-Mini og Classic kjøres hver for seg og uavhengig av hverandre for å unngå at mange forskjellige biler er i samme heat.
Tidsbruk:
-Kvalheat vil vare i 5 minutter, og finaler i ti minutter.
-Det vil bli kjørt to kvalheat og to finaler. Finalene vil gå med flying start ledet av en safety car.
Kval vil bli satt opp med startposisjoner i tilfeldig rekkefølge, og finalene vil bli satt opp ut i fra beste resultat i kvalene.
Safetycar:
Når safety car leder løpet skal følgende regler følges:
-Farten skal ikke overskride farten til safety car.
-Forbikjøringer er ikke tillatt i feltet.
-Når Safety car kjører i pit skal lederbilen i feltet passere tellesløyfa før man akselererer.
Safety Car vil være godt synlig med diverse lys og farger som skiller seg ut.
Under løpet gjelder disse regler:
-Ved målgang skal alle biler kjøre inn i depoet etter de har passert tellersløyfa ved første mulighet.
-Man skal ALLTID følge kjøreretningen.
Ved brudd på disse reglene vil man enten få gjennomkjøring i depoet eller få en såkalt stop-and-go.
Bilpåsettere:
-Førere som ikke skal kjøre skal stå bilpåsettere for påfølgende heat etter de selv har kjørt.
Dømming:
-Dømming vil skje av en dommer som står på kjøreplattformen. Man skal til enhver tid høre på dommeren under heat og finaler. Unngåelse av dette kan medføre i trekk av bestetid eller i verste fall diskvalifisering.
Transponder:
-Det vil være mulghet for transponderleie under løpene som brukes til å ta rundetider. Antallet av disse er begrenset, så om man har liggende, eller kan skaffe seg en personlig transponder er det optimalt.
Denne klassen blir en supportklasse, og vil bli kjørt under NM og muligens under de andre rundene også. Det vil IKKE være behov for kjøp av transponder, da vi skal holde denne klassen som en "budget"-klasse. Det vil bli individuell resultatliste og premiering i klassen.
Da er det bare å fyre opp til diskusjon, spørre i vei eller kjefte masse på meg.
Fabiz

Comment