Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidtakingssystem for Mini Z

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tidtakingssystem for Mini Z

Heisann,

De siste par dagene har jeg gravd litt for å finne et bra timer system for Mini Z. Ideelt sett hadde jeg funnet et system som: Funker for formålet, selges lokalt (i alle fall i Norge), som satses på av utviklerne og som har bra software.

Dessverre finnes det ikke noe system som tikker alle boksene. Men, har funnet et system som tikker alle boksene bortsett fra den viktigste – Det funker ikke for formålet. DCD (Dirt Champ Design) T:imeR. Den er trådløs, kan settes opp på 10 min, har støtte for iPad og iPhone med egne apper osv. Problemet er transponderen, den er for stor for Mini Z.

Snakket med teknisk sjef nå nettopp (Marcus Berglund) og han kunne fortelle at de satser bredt, men ikke med fokus på Mini Z. Han var derimot veldig gira på å dele ut informasjon om protokoller og signaler osv. dersom det finnes noen som er interessert i å utvikle transpondere som snakker med dette systemet og som passer i Mini Z.

Min første tanke faller på Lap Z folka. Har fått inntrykk at de må produsere et minste kvanta av Lap Z systemer, men er redde for at etterspørselen er for svak og produksjonen derfor har stoppet opp. Dersom de kan produsere transpondere vil de jo slippe hele utviklingskostnaden og markedsrisikoen med systemet, men likevel tjene penger på transponderne de selger til DCD systemet.

Match made in heavenJ

Noen her som vet om det finnes folk med kompetanse og interesse for dette?

FYI, under finner dere kontaktdetaljene til DCD Racing
    Dcd Racing AB
    TLF: +46 70 - 379 06 85
    Annelundsg. 17 C,
    749 40ENKÖPING

Årsaken til at LapZ ikke er tilgjengelig for øyeblikket har ingenting med dette å gjøre.

Kyosho Sverige leide rettighetene til LapZ, og stod for produksjon og distribusjon i mange år.
    For 3 år siden ble de presset av Kyosho Japan til å pushe Kyosho's IC tag system.
    Resultatet var at LapZ eieren tok tilbake rettighetene.

Når dette skjedde, har eieren og flere andre inkludert meg jobbet frem en ny utgave transpondere med en del nye funksjoner som f.eks ICS programmering, samt mindre fysisk størrelse.
    Disse nye transponderene har ny prosessor, og hadde da behov for ny software. Denne har tatt tid å få på plass.

Produksjon er satt igang, men som med alt annet tar det litt tid å hanke inn alt materiell. I første omgang er det et lite antall enheter som blir produsert opp. Vi snakker her om 2- 300 transpondere og 10 broer.
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

Comment

så bra, det er jo kjempe nyheter! Ingen tvil om at vi går for LapZ dersom det er på markedet innen rimelig kort tid. Ingenting er bedre enn et skreddersydd system som blir brukt av folk i hobbyen og produseres av norske Grundere

Er det realistisk å ha produkter til salgs i løpet av et par måneder?

Comment

Bare så det er sagt.

Som programvare bruker man ZRound.
        Hvis du vil "Bernard" så kan du få DCD til å sende info til Jesus som modifiserer ZRound, til å tilpasse programmet.
        Så vil ZRound fungere på dette også.

Jeg håper LapZ kan komme i produksjon snart....
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

Har sendt en del info til jeus opp igjennom, men responsen har vært heller laber.

Hvis LapZ systemet er tilgjengelig innen rimelig tid så slår jeg glatt til

Comment

Hehe.
            Far hans er ikke stort bedre
            mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

"This car is getting increasingly faster than my thoughts"
            -
            Röhrl

Comment

Ikke for å gå alt for off-topic, men noen som har en oversikt over hvordan slike tidtakere fungerer?
              Hva slags teknologi er det mellom bilen og bruen? Må jo være et retningstyrt men kort signal?
              Tamiya TT01 - Tamiya MK.1 TGX - Tamiya M-06 - Tamiya M-03 - Tamiya F104W
              Maxam Truggy - SCX10 Rubicon - ECX Smash - Kyosho Inferno (EL)

Comment

Rune har full oversikt.

Men de trenger fri sikt. IR såvidt jeg husker.
                Lap-Z har toveis kommunikasjon, mens DCD og Robitronic har kun enveis kommunikasjon.
                Ikke at jeg noen gang har sett behovet for toveis kommunikasjon.
                Fordelen med DCD er at med TimeR så bruker de Bluetooth som kommunikasjon mellom teler og pc.
                Selv om de påstår 100m rekkevidde, så holder det kanskje til de 10-20 metere man kanskje vil ha det på.
                Ulempen er bluetooth....etter min personlige mening.
                Når f.eks. man har konkurranser eller kjøring et sted hvor det er mye 2.4GHz utstyr, som de fleste har i dag, så kan man fort miste kontakten med telleren.
                Dette er jo noe Rune kan fortelle om når det gjaldt kjøring i Stockholm...
                Overhodet ikke noe problem med privat kjøring. Men hvorfor satse på et system hvor slike utfordringen kan forekomme.
                Finland kjører med Robitronic.
                Sverige har mye Lap-Z.

The DCD Transponder runs on 4.8-6.0V
                Vel, Mini-Z ligger vel oftere i nederste delen av denne rangen og ikke i øverste vel.

Når det gjelder størrelse så har DCD KJEMPESTORE transpondere til disse små bilene.

DCD - 22x21x5 mm
                Lap-Z - 17x16x7mm
                Robitronic - 11x10x6mm

Så jeg ville heller ha satset på noe annet enn DCD. Men det er mitt valg.

Comment

OK, ikke noe mer fancy enn IR. Og enig med deg at toveis kommunikasjon høres unødvendig ut.

Og imponert over størrelsen på boksene.
                  Tamiya TT01 - Tamiya MK.1 TGX - Tamiya M-06 - Tamiya M-03 - Tamiya F104W
                  Maxam Truggy - SCX10 Rubicon - ECX Smash - Kyosho Inferno (EL)

Comment

Ohoi!

DCD var DYRT....

Comment

Originally posted by NoBrainer View Post
                      Når det gjelder størrelse så har DCD KJEMPESTORE transpondere til disse små bilene.

DCD - 22x21x5 mm
                      Lap-Z - 17x16x7mm
                      Robitronic - 11x10x6mm
                      DCD - 22x21x5 mm: Fikk med meg hjem en slik i går og jeg tror disse tallene er dimensjonene på brikken; hovedproblemet i forhold til plass er lyspæra (ja, ja, heter sikker diode eller noe slikt fancy). Tipper "høyden" totalt sett er over 1,5 cm.

Altså, jeg kan bekrefte at DCD transponderne ikke funker i en Mini Z rent plassmessig. Eneste måten å få dem under karosseriet er å lage hull i taket eller fronruta på karosseriet.

1) for meg er det helt uaktuelt siden noe av trekkplasteret med Mini Z er de sykt pene karosseriene.

2) For racing ekspertene ser jeg for meg at 10 ekstra gram i takhøyde er en skikkelig downer.

Pga dette valgte vi bort DCD

Comment

Heisann,

Skal få prøve et robitronic system, men får ikke transponderen til å passe i noen av "kontaktene" i bilen. må jeg ta av den svarte plastdingsen på ledningene og koble direkte på batteriene eller noe i den duren? noen som har peiling på hvordan det gjøres?

Comment

Svaret er ja....

Hihi

2 metoder.
                          1 feste ledninger til batteripolene.
                          2 skaffe ledninger fra PN som passer i chassiet.
                          Har ikke link akkurat nå.

Comment

Ahh, sweet!! takk for det. Ser til og med ut som om jeg kan skru kobberkontaktene på ledningene rett ned ved batteriene. Krysser fingrene for at det funker

Comment

veldig greit å kjøpe en liten pakke med kabler de er helt knall så er det lett å bytte fram og tilbake eller hva det måtte være
                              sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X