Announcement

Collapse
No announcement yet.

XRAY XB808E 2010 Spec Luxury 1/8 Electric Off-Road Buggy Kit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • XRAY XB808E 2010 Spec Luxury 1/8 Electric Off-Road Buggy Kit

    Hei igjen karer.
    Til dere som har vært ute en vinternatt før.
    Som litt mer en middels bitt av denne RC basillen lurer jeg på å bygge en el buggy i løpet av vinteren. Når den er klar er målet at føreren er den eneste hindringen for å kunne henge med dere drevne på banene rundt om kring. Jeg han nok den tekniske kompetansen som krever for å sette sammen noe slikt, men ingen erfaring. Med det mener jeg at jeg lodder, kutter, skrur, monterer (og skjønner hvordan tingene funker), men det skorter på dette med å bestille deler som du vet passer sammen. F.eks. må man ha en radio til dette med servo til styring. Hvordan vet du at servoen passer? Kanskje er det slik at alle servoer passer på et vis? Hva med motoren og fester til denne o.s.v. Noen som har noen linker, tips, forslag eller annet rundt dette?

    Det hadde vært fint om noen som hadde bygget litt før hadde skrevet ned noe rundt dette. Finnes sikkert linker, filmer, e.l rundt om kring.

    Noen som kjenner til denne XRAY bilen?

    Miljøet her i landet er kanskje ikke så stort rundt el-buggy 1/8? Uten at jeg har vært noe med i noen RC miljøer trur jeg at dette har kommet for å bli og lurer på om det er noen spesialiserte grupperinger rundt dette.

    Jeg er nok blandt dem som har litt for mye å gjøre til å "leve" for å kjøre RC, men når jobben er gjort, ungene lagt og kona fornøyd så er det jo litt tid innimellom. Så er det bare å vente til ungene ikke vil vite noe av foreldrene og bruke all tid på denne moroa .

    Vel, dette var litt av hvert. Håper selv å kunne bidra med litt info etterhvert.
    e-revo 1/16 vxl, e-revo brushless, Kyosho Inferno VE, Mugen MBX-6 ECO, Traxxass Fiesta Ken Block 1/16

  • #2
    Sett noe pris på denne her i landet? Vurderer denne selv...

    Comment


    • #3
      Hei Geir og velkommen her!

      Xray'en er et godt valg for elektrointeresserte nå som den kommer som el.buggy. Har selv to slike som som er bygget om fra nitro versjonen. Er knallfornøyd. Du kan ta en kikk på linkene under og bare spørre om det er noe du lurer på, evt ikke finner ut av selv.

      Post #23 ++ http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...-Elektro/page3
      Post #368++ http://www.rctech.net/forum/electric...ml#post7457374

      Ellers finner du mye om Xray 808 i denne nitro tråden (det er jo i all hovesak samme bil):
      Nitro Off-Road - New XRAY 808 - Here is the new XRAY buggy, looks tasty!


      Mvh Ronny
      Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

      Comment


      • #4
        Hei,
        trivelig med flere som tenker 1/8 elektro her
        Radio bør være en 2.4Ghz, selv er jeg godt fornøyd med Spektrum.
        Servoer passer generelt, det er standard størrelser.
        Det samme med 1/8 elektromotorer, det er standardiserte motorfester.
        Det du bør vurdere litt er motorens egenskaper, kombinert med hvilken spenning du vil kjøre (4S/5S/6S lipo, 14/18/22volt), og antall tenner i pinion.
        Selv har jeg prøvd 2200kv motor med 4S (14.8v) og 16T pinion, 1900kv motor med 5S (18.5v) og 15T, og 1350kv motor med 6S (22.2v) og 17T pinion. De er sammenlignbare i ytelse, men lavere kv gir lengre kjøretid (f.eks. 13 min, 18 min og 22 min).
        Billigste og letteste batteri er 4S.

        Masse å lære, men kjempegøy!

        mvh Stig
        Last edited by stigno; 20 August 2010, 21:31.
        XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

        Comment


        • #5
          Hei og takk for interesse.
          Det er ikke fritt for at det blir litt surfing rundt temaet. Jeg leker meg med en e-revo og "jobber" den inn mot et oppsett som skal funke på vanlige buggy baner med sving, hopp og litt løst underlag. Har en miniversjon av en slik runde i nærheten. Etterhvert så får man litt følelse av hva som funker og hva som ikke funker. Trikset blir å ta med seg noe av dette over i ny bil. Bl.a motor og esc er jeg veldig fornøyd med. Slik situasjonen er nå vil jeg nok prøve å få inn en av 2 alternativer.

          Castle Creations Mamba Monster 1/8th Scale Brushless Car Package (2200kV)
          Castle Creations Mamba Monster 1/8th Scale Brushless Car Package (2650kV)

          2200 kv motoren er vel den jeg har i e-revoen og de kreftene skal det mye til å få ned i bakken på fornuftig vis. Siden 2650kv motoren er noe lettere lurer jeg litt på om jeg skal gå for den og 4S oppsett. Vet ikke om det er noen regler for max/min vekt i løp, men det er vel greit å få bilen så lett som mulig og å fylle den med ting du får bruk for med sunn fornuft. Så kan jeg heller ha det gøy med revo'n

          Jeg bygger meg opp en liste på amainhobbies og der ligger bilen på drøye 500 dollar.
          This is the XRAY XB808E 2010 Spec Luxury 1/8 Electric Off-Road Buggy Kit – the electric-powered version of the ultra-successful XB808. Designed for... XRA350150


          Jeg er også litt tilhenger av å starte med et sett beregnet og designet for elektro når jeg først skal gjøre dette og siden dette nå er å få tak i.

          Noen som vet noe om noen butikker som fører deler til XRAY bilene her i landet? Regnder vel med at samme butikk da til ta inn noe til elektroversjonen også.
          e-revo 1/16 vxl, e-revo brushless, Kyosho Inferno VE, Mugen MBX-6 ECO, Traxxass Fiesta Ken Block 1/16

          Comment


          • #6
            Her har de den eller kan skaffe alt av deler de ikke har på lager. Snakket med Svei Erik som er sjefen for sjappa kjører Xray selv og var med i EM bla... Han sier de har bra med deler til denne.



            Send en mail til de, nettsiden er ikke klar enda.

            Comment


            • #7
              Hei.

              Om du skal handle Xray anbefaler jeg at du henter dette fra www.antrade.no, som også er hovedforhandler for Xray i Norge. det meste på lager, god service samt rask levering.

              Om du skal bruke buggyen med 4 celler for løpskjøring eller treing på bane i lag med andre, anbefaler jeg deg å gå for 1800kv versjonen av buggymotoren til Castle Creations. Denne er ikke tilgjengelig i en combo med regulatoren, men er langt å anbefale.

              I denne sammenheng er 2600kv motoren ikke egnet for noe annet enn 3 celler. 2200kv (truggy motoren) har for mye torque selv på 4 celler til at jeg kan anbefale den til løpskjøring.

              Skal du bare kjøre villmann og hoppe lengst stiller det hele seg i et helt annet lys!! Da er 2600kv motoren på 4 celler eller 2200kv motoren på 5-6 celler sikre kort

              Mvh Ronny
              Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

              Comment


              • #8
                Hei igjen.
                Det går litt i rykk og napp dette prosjektet, men jeg tenker mye og surfer en del. Har jo en e-revo jeg må mekke litt på også.
                Tanken med dette prosjektet er å få en bil som man skal kjøre løp med på best mulig måte slik "gutta" gjør det. Så får det heller være føreren det må jobbes med etterhvert. Jeg ønsker ikke å starte våre med å høre at jeg har valgt feil motor, dekk som ikke er lov å bruke, motor som "alle" vet ikke holder, biltype som er ment for hyggekjøring o.s.v. Når det gjelder å kjøre villmann og hoppe lengst så jobber jeg inn revoen til dette. Der er det plenty av kraft og gøy til dette. Den må bare settes opp til slik kjøring og det holder jeg på å lære meg nå. Har i dag lært meg hva for tynn olje i midtdiffen har å si for det å "skyte" fart etter en sving. Tok litt tid gitt, men den gikk rett og stødig da

                Så, fikk jo flott tips om type motor. Gikk og skulle legge den til listen min, men ser at det er 2 typer og en betegnelse jeg ikke har fått med meg på motorer enda. Mer å lære. Det er ett eller annet med 1.0Y eller 1.5Y. Noen som vet noe der?

                Neu-Castle 1512 1.5Y, 1800kV 1/8 scale Brushless Motor
                Neu-Castle 1518 1Y 1/8 Brushless Motor (1800kV)

                Videre så lurer jeg litt på dette med verktøy. Ser via min revo at det er et par spesialer som må til. Følger dette med i slike byggesett. F.eks. stramme bærekulene hadde en spesial. Samme for demperene (kanskje den er lik for flere). Uansett så er jeg ikke veldig annerledes en andre gutter og liker å kjøpe verktøy og hater å kødde med tenger, knappenåler, små skrujern for å få gjort en jobb rett verktøy fikser på sekunder. Kanskje det finnes noe ala "X-Ray verktøypakke" eller noe?

                Tja, det var det jeg rakk denne gangen.

                Igjen takk alle som holder liv i et slikt forum. Gull verdt for RC-miljøet.

                mvh
                Geir
                e-revo 1/16 vxl, e-revo brushless, Kyosho Inferno VE, Mugen MBX-6 ECO, Traxxass Fiesta Ken Block 1/16

                Comment


                • #9
                  Motorer

                  Bokstavene viser hva slags type viklinger det er i motorene, Y og D, tallet står for antall viklinger. Y bruker litt mindre strøm, tallet står for antall viklinger. Sammenhengen mellom vinklinger og Kv kan du se her:


                  Neu 1500 er originalene som Castle bygger på, og 1400 serien er bare litt mer kompakte. Så 1415 er truggymotorer, og 1412 er buggymotorer. Disse er lettere og mer effektive og dyrere enn Castle sine motorer.

                  mvh Stig
                  Last edited by stigno; 25 August 2010, 15:27.
                  XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sofus View Post
                    Hei igjen.
                    Det går litt i rykk og napp dette prosjektet, men jeg tenker mye og surfer en del. Har jo en e-revo jeg må mekke litt på også.
                    Tanken med dette prosjektet er å få en bil som man skal kjøre løp med på best mulig måte slik "gutta" gjør det. Så får det heller være føreren det må jobbes med etterhvert. Jeg ønsker ikke å starte våre med å høre at jeg har valgt feil motor, dekk som ikke er lov å bruke, motor som "alle" vet ikke holder, biltype som er ment for hyggekjøring o.s.v. Når det gjelder å kjøre villmann og hoppe lengst så jobber jeg inn revoen til dette. Der er det plenty av kraft og gøy til dette. Den må bare settes opp til slik kjøring og det holder jeg på å lære meg nå. Har i dag lært meg hva for tynn olje i midtdiffen har å si for det å "skyte" fart etter en sving. Tok litt tid gitt, men den gikk rett og stødig da

                    Så, fikk jo flott tips om type motor. Gikk og skulle legge den til listen min, men ser at det er 2 typer og en betegnelse jeg ikke har fått med meg på motorer enda. Mer å lære. Det er ett eller annet med 1.0Y eller 1.5Y. Noen som vet noe der?

                    Neu-Castle 1512 1.5Y, 1800kV 1/8 scale Brushless Motor
                    Neu-Castle 1518 1Y 1/8 Brushless Motor (1800kV)

                    Videre så lurer jeg litt på dette med verktøy. Ser via min revo at det er et par spesialer som må til. Følger dette med i slike byggesett. F.eks. stramme bærekulene hadde en spesial. Samme for demperene (kanskje den er lik for flere). Uansett så er jeg ikke veldig annerledes en andre gutter og liker å kjøpe verktøy og hater å kødde med tenger, knappenåler, små skrujern for å få gjort en jobb rett verktøy fikser på sekunder. Kanskje det finnes noe ala "X-Ray verktøypakke" eller noe?

                    Tja, det var det jeg rakk denne gangen.

                    Igjen takk alle som holder liv i et slikt forum. Gull verdt for RC-miljøet.

                    mvh
                    Geir
                    Hei Geir!


                    Jeg begynte å kjøre igjen for 2 år siden etter en pause på 20 år. Jeg begynte da med 1/10 elektro. Har etterhvert fått meg en Durango 1/10 4wd, B4 2wd og en Mugen MBX6 EL med Tekin 1900kv og Tekin RX8. DU må være klar over at det foreløpig ikke er noe innpass i nitroløp for el gutta. På vestlandet er det anledning å kjøre sammen med Nitro gutta i Veslandsmesterskapet. Vet ikke hvordan det er på Østlandet.
                    Anyway så tror jeg 1/8 EL er fremtiden og at om max 10 år så er Nitro ferdig. Men det er min personlige mening. Og jeg kommer sikkert til å få mye tyn.
                    Jeg har på disse 2 årene gjort de fleste tabber som er å gjøre mtp kjøp. Jeg vil derfor gi deg mine erfaringer så får du ta til deg det du vil

                    1. Sender: Jeg har hatt i følgende rekkefølge: DX3R, Futaba 4pk, og nå til slutt. KO Propo Eurus. Kjøp den hvis du vil ha den beste senderen. Kjøp også extensions til den. Den er desidert best å holde, og har de billigste og minste mottakerene.
                    Det er en grunn til at du finner svært få av disse til salgs på bruktmarkedet kontra andre sendere.

                    Sender: http://www.amainhobbies.com/product_...R409S-Receiver

                    Extension: (Den passer på Eurus)
                    This is the awesome drop down wheel extension unit for the KO Propo Helios EX-10 and JR Z-1 Radio systems. Drop-down wheels have become the rage among... KOP17004


                    Ekstra mottaker: 44 dollar, 60 dollar på Amain.



                    Så over til motor og ESC:

                    I min enkle verden sto valget KUN mellom Tekin eller Mamba.
                    Jeg valgte Tekin RX8 og Tekin 1900kv grunnet at den er minst, lett og stille inn og at den kan kjøre sensor og sensorløst. Men her tror jeg det er små nyanser. For meg er Tekin litt mer løpsmotor.
                    Anyway ville jeg ikke gått over 1900 kv og 4S Lipo. Det går MINST like fort som Nitro og har bedre akselerasjon. For kjøring på bane bør du gire bilen mellom 35-45 mph (ca55-70km/t) avhengig av banen. 55 for liten bane og 70 for stor.

                    Den finner du her:




                    Batterier:

                    De billigste finner du her:



                    Jeg ser på batterier som forbruksvare nå før klassen har fått satt seg i løps sammenheng, derfor disse billige. Dette kommer nok til å endre seg. Men regelen er, kjøp så høy C du kan!


                    Servo:

                    Her har jeg bare en ting å si: Kjøp JR! Ingen over , ingen ved siden



                    Denne kan brukes i 1/8 og 1/10. Den er sinnsykt rask og holdbar.

                    Helt til slutt vil jeg bare si: Kjøp det beste med en gang selv om det er litt dyrere, det blir myyyyye billigere i lengden! Take it from a fool who knows


                    Lykke til og håper vi sees på 1/8 EL løp snart
                    Kyosho TKI2 WC - Durango Dex 210
                    KO Propo - LRP - Byron Gen2 Fuel
                    TEAM RADIOSTYRT MODELLHOBBY - BERGEN

                    Comment


                    • #11
                      Da ble det litt tid igjen til RC moro.
                      Må bare takke de som bidrar til forumet. Bra jobbet.

                      Jeg har jo fått inn noen kommentarer og for å legge listen på rett sted kunnskapsmessig så må jeg spørre om litt tilbake

                      Senderene som kebabkongen har hatt og ikke lengre bruker er akkurat de jeg har sett meg ut. Tar tipset for god fisk og unngår å kjøpe dem og går for noe jeg aldrig har hørt om, men som ser god ut og som får gode referanser. Den hadde jeg nok ikke fisket fra selv. Det blir en Eurus og det rimelig raskt. Den funker vel i erbe'n også. Men, extensions? Noe på hjulet for vinkling av noe eller? Ekstra mottaker fordi den som følger med er for stor og tung? Jeg vil trenge 2 uansett og får vel kjøre orginalen som følger med i revo'n eller noe. På motor og esc så satte jeg opp castle siden jeg har koplingen til PC, men det er ikke spikret. Grunnen er dette med sensor/sensorløst. Hva er det for noe? Jeg er stor tillhenger av ekstra "gøy" og sensorer høres slik ut eller er det bare noe internt i motoren for sjekk/test? Jeg kommer til å hente ned servoen med en gang for å prøve den i revo'en.

                      Forøvrig spenstig å se klare meldinger på Nitro sin fremtid. Hadde diskusjonen på jobben her om dagen også. Jeg bruker meg selv som referanse for rekruteringen selv om jeg er noen dager over 18. Har genuin interesse av motorer og har mekket mye og lenge på egne vanlige biler. Byttet ditt og datt, skrudd og mekket. Men, enda med denne interessen var jeg ikke i tvil om at det ble elektrisk på meg når jeg så at kraften her var på høyde med nitro. Jeg har klokketro på at de som styrer og steller med løp og slikt må få inn 1/8 elektro ett eller annet. Derfra og hjem er det bare å se hvilken klasse som drar mest biler fremover .

                      Takk igjen.

                      mvh
                      Geir
                      e-revo 1/16 vxl, e-revo brushless, Kyosho Inferno VE, Mugen MBX-6 ECO, Traxxass Fiesta Ken Block 1/16

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sofus View Post

                        Den funker vel i erbe'n også. Men, extensions? Noe på hjulet for vinkling av noe eller? Ekstra mottaker fordi den som følger med er for stor og tung? Jeg vil trenge 2 uansett og får vel kjøre orginalen som følger med i revo'n eller noe. På motor og esc så satte jeg opp castle siden jeg har koplingen til PC, men det er ikke spikret. Grunnen er dette med sensor/sensorløst. Hva er det for noe? Jeg er stor tillhenger av ekstra "gøy" og sensorer høres slik ut eller er det bare noe internt i motoren for sjekk/test? Jeg kommer til å hente ned servoen med en gang for å prøve den i revo'en.



                        mvh
                        Geir

                        Hei

                        Senderen er helt topp og vil funke på alle biler.
                        Extensions er for å få styrehjulet litt ned og i den vinkelen du ønsker. Helt konge synes jeg!
                        Ekstra mottaker er litt større enn orginal men koster halvparten av den som følger med. Den som følger med er meget liten og god.
                        Når det gjelder dette med sensor så vil en motor med sensor være mye mer finkornet i gasspådraget, dette er en stor fordel når man skal kjøre løp.
                        Det blir litt av/på feeling uten sensor. Så jeg vil anbefale sensor til løpskjøring!
                        Servoen kan du glede deg til, den er intet mindre enn imponerende

                        Lykke til!
                        Kyosho TKI2 WC - Durango Dex 210
                        KO Propo - LRP - Byron Gen2 Fuel
                        TEAM RADIOSTYRT MODELLHOBBY - BERGEN

                        Comment


                        • #13
                          Hei.
                          Klarte å lage potetmos av lagerene på noe som heter for "Idler Gear" på revo'n her om dagen. Girkassen fikk også merker av en "meltdown" og måtte bestilles fra utlandet. Måtte jo få på noe mer for å få noe igjen for frakten så da er radio m/utstyr og ny servo bestilt i tillegg til nye lager og girkasse ++. Rart dette hvor stor en slik "enkel" ordre blir bare man surrer litt rundt på shoppen. Da er det bare å vente.

                          mvh
                          Geir
                          e-revo 1/16 vxl, e-revo brushless, Kyosho Inferno VE, Mugen MBX-6 ECO, Traxxass Fiesta Ken Block 1/16

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X