Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvorfor lader ikke mitt 5000 mah batteri på 1t på 5a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvorfor lader ikke mitt 5000 mah batteri på 1t på 5a?

    Batterier er et zippy 4s 5000mah

    Strømmadapteren gir 5.8a

    Laderen går ned til 0.6 etter en stund. Virker som den ikke gir 5a noen gang.

  • #2
    Laderen er en core-rc udc 20

    Comment


    • #3
      Originally posted by phanbanan View Post
      Batterier er et zippy 4s 5000mah

      Strømmadapteren gir 5.8a

      Laderen går ned til 0.6 etter en stund. Virker som den ikke gir 5a noen gang.

      Hva slags lader har du?

      Først og fremst, lipolading er ikke så ulikt å lade blybatterier. Laderen lader konstantstrøm frem til batteripakken har 4.2v pr celle, da er batteriet ca 80% ladet. Deretter senker den ladestrømmen for å holde volten på 4.2v, og ikke øke, så dine 0,6 høres ikke så feil ut. Derfor vil da en tom 5000mah batteripakke på 5A ta mer enn en time, normalt sett nærmere 1t 20 min pluss minus.

      Så har vi watt da. For å lade en 4s 14.8 volts pakke på 5A bør laderen din levere 80w. Hvis du har en vanlig computerlader a la V6/B6/kjærtbarnmedmangenavn til ca 500,- som skal levere 5A og 50w, vil ikke denne klare å lade på noe mer enn maks 3,5A på en tom 4s 5000mah.

      Så der har du saken. Vanskelig å si om noe er galt, men med litt mer info skal vi vel kunne finn ut av det
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by phanbanan View Post
        Laderen er en core-rc udc 20
        Og der har du svaret. Denne laderen er 5A/50W og klarer maks 3.4-3.5A på dette batteriet, og når den nærmer seg full senkes ladestrømmen. Med andre ord er alt utstyret friskt, men litt underdimensjonert.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #5
          Åy det var mye god info takk. Har du noen tips lader jeg burde kjøpe. Helst med innebygd strømadapter.

          Comment


          • #6
            Du skall ladde ett lipo med 0,5c alså ett 4000mah skall ladde med 2A og
            ladd med Lipo Balance / ikkje Lipo Charge,
            kjøper du ny ladder husk og få med samme type balanserings kontakt kjøp ladder i Norge
            Last edited by gob; 23 May 2013, 07:33.

            Comment


            • #7
              Originally posted by gob View Post
              Du skall ladde ett lipo med 0,5c alså ett 4000mah skall ladde med 2A og
              ladd med Lipo Balance / ikkje Lipo Charge,
              kjøper du ny ladder husk og få med samme type balanserings kontakt kjøp ladder i Norge

              Du kan ha oppladet ett lipo batteri i noen få dager. klare til bruk
              gob, nå er du på bærtur.

              Siden jeg begynte på Smallsize i 2006 var alle lipopakker vi solgte merket med at de tålte 1c lading. Nå har merkingen vært innom både 3 og 5c de siste årene, og nå er mange av våre batterier merket med 10c ladestrøm. Jeg har siden Lipo ble vanlig til bil og fly bruk alltid ladet med 2c, selv i 2006, da selvfølgelig i ladepose. Så lenge batteriene ikke har vært skadet tidligere(overladet eller tømt for langt), er ikke dette spesielt risikofylt, jeg har aldri hatt et eneste uhell. Jeg kan nevne at det skal mer til enn folk tror å få et lipobatteri til å brenne, det er minst like lett å få et Ni-MH batteri til å gå av som et haglskudd! (Mye skumlere!!)

              Du kan fint lade med Lipocharge, men man bør balansere iblant. Vi pleier å anbefale at man minimum balanserer annenhver gang, men jeg har god og lang erfaring med sjeldnere enn det..

              Oppladet lipobatteri kan du faktisk ha overraskende lenge, men da må det ligge i kjøleskap. Ved lengre lagringer enn en uke eller to, vil jeg dog anbefale og tømme/lade pakken til 3.8v pr celle.
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • #8
                Som Razer sier, dette er det jeg gjør selv også.
                Jeg lader på 2C og når det 'haster' litt på banen så lader jeg uten balansering.

                Beklager gob, jeg tror den informasjonen du sitter på er gammel og litt preget av uvitenhet som har gått hånd i hånd og preget hvor farlig LiPo er, eller informasjon du har fått av personer som egentlig ikke vet helt hva de snakker om. Men: Man skal selvfølgelig ta alle forhåndsregler, og ikke bare på LiPo-pakker heller. Ni-MH har også sine sider som kan gjøre disse farlige også, akkurat som Razer sier.

                Ett fin ting å ha er en LiPo-sjekker, da får du sjekket hvor stor spenningsforskjell de forskjellige cellene har. De beste av disse har også innebygget balansering som jeg helt klart vil anbefale om du har gode batterier du bruker med omhu. Og bruk LiPo ladeposer!
                5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                Comment


                • #9
                  Vil man ha mest mulig watt?
                  Greier de doble laderne to store baterier.?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by phanbanan View Post
                    Vil man ha mest mulig watt?
                    Greier de doble laderne to store baterier.?
                    Ja, kort fortalt så vil man det. Ihvertfall når man skal opp i volt og ampere. Volt x Amper = Watt.

                    I ditt tilfelle er det 14,8 volt X 5000 mah(5A) = 74 watt. Altså må laderen din kontinuerlig kunne levere 74 watt effekt for å lade batteriet ditt på 5A ladestrøm.

                    i mitt tilfelle, som kjører 5500 mah 7,4 v, så må laderen levere 5,5 x 7,4 = 40,7 watt for å lade på 1c.
                    Last edited by Razer; 23 May 2013, 13:59.
                    Martin Sørlie - 1985
                    TLR - Absima - Spektrum
                    Darkspeed Racing
                    www.teamsmallsize.com

                    Comment


                    • #11
                      Takk. For info

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X