Hei.
8-åringen har vokst fra opphavets Tamiya-bilder fra 80-tallet og skal få en ny bil. Typisk bruksområde er å kjøre litt i gata, litt i hagen, på grusbanen ved skolen og litt i terrenget. Det er et poeng at bilen ikke blir for stor og omfangsrik, og jeg har derfor kikket på Savage flux XS som virker som om det er en skikkelig bil men i lite format.
Jeg er litt rusten i faget, og har noen spørsmål:
1) Er denne bilen ok holdbar? Pjokken kjører egentlig veldig forsiktig, men regner med at han blir litt tøff i trynet etter hvert og finner noen hopp. Jeg er dog ikke interessert i å skru etter hver tur ... Det er også en fordel at den er litt værtett - om ikke vann er den største bekymringen er det praktisk at det ikke kommer grus inn i hvert eneste hulrom og setter seg i drivverket.
2) Er det sånn at jeg enkelt kan justere ned hastigheten når han skal kjøre, enten ved en slags opplæringsmodus eller bare endre hva som er fullt pådrag? Det er ikke fritt for at far sjøl kommer til å kjøre litt også, og da er det flott med litt futt .
3) Kan jeg kjøre lipo og nimh om hverandre eller må det stilles inn noe på ESC-en? Har en bunke vanlige 7.2V nimh-batterier liggende (må bytte plugg/kjøpe overgang) og det hadde vært bra om disse kunne utnyttes dersom vi skal på langtur uten strøm.
4) Jeg kan ingenting om lipo - hva trenger jeg å vite når jeg velger batterier til denne bilen? Hvor lang kjøretid kan man regne med (jada, jeg vet at det kommer an på hvordan man kjører, men noen indikasjoner kan være greie) Jeg har en moderne lader som takler denne typen batterier.
5) Hvordan oppfører bransjen seg, har det noen verdi å kjøpe i butikk fremfor på nett (bor i stor-Oslo)? Hvem er greie å ha med å gjøre?
Alle tips tas imot med takk, sommerferien varer ennå noen uker og poden er keen på å kjøre litt .
/r
8-åringen har vokst fra opphavets Tamiya-bilder fra 80-tallet og skal få en ny bil. Typisk bruksområde er å kjøre litt i gata, litt i hagen, på grusbanen ved skolen og litt i terrenget. Det er et poeng at bilen ikke blir for stor og omfangsrik, og jeg har derfor kikket på Savage flux XS som virker som om det er en skikkelig bil men i lite format.
Jeg er litt rusten i faget, og har noen spørsmål:
1) Er denne bilen ok holdbar? Pjokken kjører egentlig veldig forsiktig, men regner med at han blir litt tøff i trynet etter hvert og finner noen hopp. Jeg er dog ikke interessert i å skru etter hver tur ... Det er også en fordel at den er litt værtett - om ikke vann er den største bekymringen er det praktisk at det ikke kommer grus inn i hvert eneste hulrom og setter seg i drivverket.
2) Er det sånn at jeg enkelt kan justere ned hastigheten når han skal kjøre, enten ved en slags opplæringsmodus eller bare endre hva som er fullt pådrag? Det er ikke fritt for at far sjøl kommer til å kjøre litt også, og da er det flott med litt futt .
3) Kan jeg kjøre lipo og nimh om hverandre eller må det stilles inn noe på ESC-en? Har en bunke vanlige 7.2V nimh-batterier liggende (må bytte plugg/kjøpe overgang) og det hadde vært bra om disse kunne utnyttes dersom vi skal på langtur uten strøm.
4) Jeg kan ingenting om lipo - hva trenger jeg å vite når jeg velger batterier til denne bilen? Hvor lang kjøretid kan man regne med (jada, jeg vet at det kommer an på hvordan man kjører, men noen indikasjoner kan være greie) Jeg har en moderne lader som takler denne typen batterier.
5) Hvordan oppfører bransjen seg, har det noen verdi å kjøpe i butikk fremfor på nett (bor i stor-Oslo)? Hvem er greie å ha med å gjøre?
Alle tips tas imot med takk, sommerferien varer ennå noen uker og poden er keen på å kjøre litt .
/r
Comment