Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/16 til 8-åring og hans far

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/16 til 8-åring og hans far

    Hei.

    8-åringen har vokst fra opphavets Tamiya-bilder fra 80-tallet og skal få en ny bil. Typisk bruksområde er å kjøre litt i gata, litt i hagen, på grusbanen ved skolen og litt i terrenget. Det er et poeng at bilen ikke blir for stor og omfangsrik, og jeg har derfor kikket på Savage flux XS som virker som om det er en skikkelig bil men i lite format.

    Jeg er litt rusten i faget, og har noen spørsmål:

    1) Er denne bilen ok holdbar? Pjokken kjører egentlig veldig forsiktig, men regner med at han blir litt tøff i trynet etter hvert og finner noen hopp. Jeg er dog ikke interessert i å skru etter hver tur ... Det er også en fordel at den er litt værtett - om ikke vann er den største bekymringen er det praktisk at det ikke kommer grus inn i hvert eneste hulrom og setter seg i drivverket.

    2) Er det sånn at jeg enkelt kan justere ned hastigheten når han skal kjøre, enten ved en slags opplæringsmodus eller bare endre hva som er fullt pådrag? Det er ikke fritt for at far sjøl kommer til å kjøre litt også, og da er det flott med litt futt .

    3) Kan jeg kjøre lipo og nimh om hverandre eller må det stilles inn noe på ESC-en? Har en bunke vanlige 7.2V nimh-batterier liggende (må bytte plugg/kjøpe overgang) og det hadde vært bra om disse kunne utnyttes dersom vi skal på langtur uten strøm.

    4) Jeg kan ingenting om lipo - hva trenger jeg å vite når jeg velger batterier til denne bilen? Hvor lang kjøretid kan man regne med (jada, jeg vet at det kommer an på hvordan man kjører, men noen indikasjoner kan være greie) Jeg har en moderne lader som takler denne typen batterier.

    5) Hvordan oppfører bransjen seg, har det noen verdi å kjøpe i butikk fremfor på nett (bor i stor-Oslo)? Hvem er greie å ha med å gjøre?

    Alle tips tas imot med takk, sommerferien varer ennå noen uker og poden er keen på å kjøre litt .



    /r

  • #2
    Savage xs er bra bil sikkert men hørt rykter om at esc brenner ofte, har ikke bilen selv men har wr8 med samme regulator og det står at den skal tåle 3s bilen min tok fyr etter at jeg hadde kjørt 2 ladinger fordelt på 6 dager.

    veit ikke hvor mye penger du har tenkt og bruke men traxxas summit er en veldig morsom bil, er en dyr bil men både jeg og min datter har det veldig moro med den.

    Forholdsvis sakte gående monster/crawler men mulighet for høy og lav serie, låsing av differ alt fra kontrollen.
    Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
    www.rc-utstyr.no

    Comment


    • #3
      ev mini summiten,summit er veldig stor for en 8 åring,klara ikkje bære den... esc i savage xs har vel vore et svakt punkt,mena eg har haurt nåke om at dei hadde endra nåke. esc brann på min xs og,har bytta til en 120a sc8 esc i min
      Cato Risholm, fullt hobbyrom...

      Comment


      • #4
        Hva med en 1/16 E-Revo, meget holdbar og vanntett, kjører min på 2stk 3s batterier 11,1v ikke hatt noe tull på det året jeg har hatt den. Grei bil å starte med, og bruk de vanlige batteriene som følger bilen til og begynne med for med lipo så blir den hysterisk.......morsom.....

        Comment


        • #5
          Har kikket litt på e-revo 1/16 også (http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=30869647). Den store fordelen med E-revo er at den har training mode så pjokken kan kjøre lenge og med begrensede muligheter for å ødelegge noe samtidig som far kan gi bånn gass ... .

          Såvidt jeg kan skjønne bruker den en mindre type batterier enn XS (og andre store biler). Det er i og for seg ikke noe problem, ser ikke helt at det plutselig skal stå 4 biler i boden. Den ser jo ut til å gå så det suser med kun ett nimh, dog litt bekymret for kjøretiden med disse batteriene.

          Triggerhappy her nå, men har ikke bestemt meg ...


          /r

          Comment


          • #6
            HPI sine standard TF-40 radioer har og en liten skrudings under batterilokket du kan ta ut og justere ned makshastigheten veldig enkelt, ellers har nesten alle biler mulighet for noe slags EPA/end point adjustment.

            Eneste bakdel med nimh er at den går nedover i volt fra starten av og mister trykket jo tommere det blir, mens lipo holder samme volt til cut-off trer inn, som er det du må justere på ESC når du bytter mellom nimh og lipo så det ikke går helt tomt, lipo skal aldri tømmes helt, da kan det bli ødelagt og vanskelig å lade opp igjen.

            Jo høyere mAh du presser inn i bilen jo mer kjøretid får du, typisk vil vel være rundt 10-20 minutter med standardbatterier på de fleste biler. Med moderne datalader går lading innen timen på de fleste batterier med trygg 1C lading og med noen ekstra batterier kan man ha mye morro i strekk.

            Lykke til med valget

            Comment


            • #7
              Kjører du selv da?
              Er det noen gutter i nabolaget som kjører?

              Jeg tror og mener at for å holde på interessen så burde man kjøre med andre.
              Slik at kjøpet ikke er "glemt" når sommeren er over.
              De fleste har det vel mest morro når man kjører med andre. Å stå å se på er ikke like spennende som å kjøre om kapp eller å se hvem som hopper lengst.

              Men du har kanskje selv biler som du kan kjøre sammen med guttungen.

              Noe av det jeg virkelig liker med Tamiya er forventningene når man bygger den sammen.
              Hva med en slik 4wd buggy-sak og at dere kjøper 2 like og lakkerer dem bare i hver sin farge?
              Da får dere gleden av å skru de sammen selv. Gleden med forventningene rundt det å lakkere for så å prøvekjøre samtidig.
              Må overhodet ikke være Tamiya eller at man bygger dem sammen....men tror du skjønner hvor jeg vil hen.

              Skaffe noen markeringer slik at dere kan lage en pitteliten bane som dere kan konkurrere på.
              Blir det "billig" så kanskje man får men en annen pappa i nabolaget en unge...Da blir det sosialt og vesentlig mere morro.

              Hvis det ikke er en masse hopp og slikt i gata eller på fotballbanen, så kanskje en rallybil kan gjøre susen.
              Hvis det er svinger der så trenger ikke bilen å gå så vanvittig fort heller.

              Bare forslag og håper dere finner noe som både du og guttungen kan kose dere med.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                Bra innspill.

                Jeg kjører litt selv sammen med poden. Har "arvet" en Kyosho Inferno nitrobil av min bror, og den får luftet seg av og til. I tillegg har vi en skranten HPI innstegsmodell, men sliter med at det kommer bøss inn i spurgearet og at det må blåses rent hvert 5. minutt ...

                Selv bygget jeg min Tamiya Baja bug som 6-åring, står fortsatt på loftet . Ungdommen (og fedrene) i dag har ørlite grann dårligere tid, så RTR med rep og mods holder i lange baner.

                Det er en ikke-ubetydelig RC-interesse i gata, og jo eldre de blir jo mer kjøring blir det nok. Først må poden få en bil som ruller mer enn noen meter mellom hver runde skruing . Vi setter stadig opp noen kjegler i gata og tar tiden rundt banen. Lærer mye teknikk av det. Bor like ved Motorsenteret på Hvervenbukta, så vi sniker oss ned der en gang i mellom også. Har vurdert at en 1/10-bil med gode kjøreegenskaper er tingen, men pokker heller - unga må ha noe å leke med også og nå er det bashing som gjelder .

                Ser ut som om det blir en Savage XS. Å skru ned toppfarten litt holder sikkert - han er en ganske forsiktig fyr.

                Sendte en mail til Elefun, de anbefalte ikke nimh på Savage XS da den trekker mer strøm enn disse batteriene setter pris på. De anbefalte http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=22633 til denne bilen - mest bang for the bucks. Sier dette C-tallet noe om hvor mye strøm batteriet kan levere på en gang?


                /r

                Comment


                • #9
                  Jepp, at de kan levere mer og raskere enn nimh er også et godt poeng. 35C kan du gange med mAh kapasiteten så får du ampere som batteriet kan levere kontinuerlig. Så i ditt tilfelle 35C * 5.2A = 182A. Burde holde ganske godt det. På samme måte når du lader de fleste batterier er det anbefalt med 1C, altså at du lader det på 5.2A. Noen batterier lar seg lade raskere, men kan gå utover total levetid.

                  Comment


                  • #10
                    Ja ja. Så godt fungerer bilen etter 10 minutter på første lading https://www.dropbox.com/sc/nik1jnkfidp1ued/nyNFJs4Z7z.

                    Så å si ikke pådrag, aldri full gass. Kun forsiktige ovaler på en hyttevei med hardpakket jord.

                    Skuffet sønn.



                    /r

                    Comment


                    • #11
                      Spinner den hvis du holder den i lufta?
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #12
                        Prøv å lad batteriet igjen? Var nok berre halvfullt når du fekk det. Xs drar forøvrig masse strøm, køyre lenger med min store savage flux enn xsen med samme batteri..
                        Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                        Comment


                        • #13
                          Jeg byttet til et nyladet batteri og fikk samme symptomer. Satte kameraten i bagasjerommet og kjørte hjem igjen. Vel hjemme går den så det suser, i hvert fall en kort testtur.

                          I mellomtiden har jeg lest litt. Kan det være at slureclutchen er for slakk og at den glipper når den blir litt varm? Fra første sekund reagerte jeg på ulyder ved igangsetting selv med det aller mest forsiktige pådraget (det kan samtidig være måten en elektronisk fartskontroll slår inn ...).



                          /r

                          Comment


                          • #14
                            det kan være slipperen og ja,prøv å stram den...
                            Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                            Comment


                            • #15
                              ut ifra videoen ville jeg tippet det var dårlig kontakt mellom motor og ESC..typisk symptom om en kabel har løsna mellom motor og ESC det der.... men godt mulig det er noe annet.. aldri hatt Savage XS selv..
                              Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                              Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X