Announcement

Collapse
No announcement yet.

HPI E-Firestorm 10T RTR - ekstra batteri/lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HPI E-Firestorm 10T RTR - ekstra batteri/lader

    Hei.

    Er helt ny innen RC og har sammen med min sønn kjøpt en ( dvs, kommer i posten om et par dager )
    HPI E-Firestorm 10T RTR

    1/10, 2.4GHz DSX-2 BODY

    Det medfølger batteri og lader til dette, men jeg antar det er lurt å anskaffe seg et ekstra sett med batteri. ( 8.4v NiMH batteri )
    Det går også an å kjøpe en 2S Lipo batteri til denne.
    Da er spørsmålet :
    Vet dere hvilke batteri som går til denne bilen? Anbefale en god nettside. Samt, tilhørende lader ( hurtiglader ) - iom jeg er helt ny, har jeg ikke lyst å kjøpe state-of-the-art innenfor verken batteri eller lader viss dette koster mye ( over 1000 kroner for batteri og lader er i denne omgang uaktuelt ).
    Jeg har søkt litt på diverse RC-nettbutikker, men er fryktelig red for å kjøpe feil type bade lader og batteri

    mvh
    Petter

  • #2
    Heisann
    litt i samme sitsen, mye å sette seg inn i, og fort gjort trå feil...

    Jeg har kjøpt 2 stk av DENNE laderen. Lader det meste, ganske enkel, og får gode skussmål her på siden og andre steder. Jeg kjøpte bluetooth utgaven, men den uten koster 150kr mindre, og gjør samme jobben.

    Jeg tror det er litt tuklete å kombinere lipo og ni-mh batterier på samme modell, fordi man må programmere om regulatoren til å være i " lipo-cut-off" mode når man kjører Lipo batterier. Siden du bare har ett batteri, kan det være greit å kjøpe 2 nye lipoceller med anstendig størrelse med en gang kanskje, samt en sånn lader ? Mål plassen i batterikassa på modellen, og vurder 7600Mah pakkene, selv om jeg kanskje tror det er fort gjort svi litt elektronikk med så store pakker...

    Elefun har også DISSE pakkene på salg, og i praksis klarer du nesten 2 sånne pakker og en lader uten Bluetooth for budsjettet ditt.
    Litt usikker om du må bytte plugg, ellers finnes sånne adapterplugger til og fra nesten hva pluggtype som helst, men det beste er jo å få loddet på korrekte plugger.

    Jeg handler selv mye på Elefun. Ikke de billigste, men fin nettbutikk, god hjelp om man lurer på noe, og rask levering.

    Bemerker jeg ikke er noen ekspert selv, men om jeg er helt på viddene kommer nok korreksjonene snart...

    Comment


    • #3
      Originally posted by Suzuki View Post
      Heisann
      litt i samme sitsen, mye å sette seg inn i, og fort gjort trå feil...

      Jeg har kjøpt 2 stk av DENNE laderen. Lader det meste, ganske enkel, og får gode skussmål her på siden og andre steder. Jeg kjøpte bluetooth utgaven, men den uten koster 150kr mindre, og gjør samme jobben.

      Jeg tror det er litt tuklete å kombinere lipo og ni-mh batterier på samme modell, fordi man må programmere om regulatoren til å være i " lipo-cut-off" mode når man kjører Lipo batterier. Siden du bare har ett batteri, kan det være greit å kjøpe 2 nye lipoceller med anstendig størrelse med en gang kanskje, samt en sånn lader ? Mål plassen i batterikassa på modellen, og vurder 7600Mah pakkene, selv om jeg kanskje tror det er fort gjort svi litt elektronikk med så store pakker...

      Elefun har også DISSE pakkene på salg, og i praksis klarer du nesten 2 sånne pakker og en lader uten Bluetooth for budsjettet ditt.
      Litt usikker om du må bytte plugg, ellers finnes sånne adapterplugger til og fra nesten hva pluggtype som helst, men det beste er jo å få loddet på korrekte plugger.

      Jeg handler selv mye på Elefun. Ikke de billigste, men fin nettbutikk, god hjelp om man lurer på noe, og rask levering.

      Bemerker jeg ikke er noen ekspert selv, men om jeg er helt på viddene kommer nok korreksjonene snart...
      Takker meget for dette tipset - en slik lader, samt en 2s 5000 Mah batteripakke som var på tilbud er jeg bra dekt i starten. Så får jeg etterhvert vurdere om jeg skal gå opp i batteristørrelse, men blir jo selvfølgelig skeptisk når du broker utrykk som "kanskje tror " og "svi litt elektronikk"

      Comment


      • #4
        Større kapasitet på batteriet gjør ikke av man svir elektronikken. For høy spenning kan gjøre det ja, men mer strøm gir bare økt kjøretid bortsett fra potensielt økt vekt og fysisk størrelse. 2S lipo er safe på alt av kjente merker.
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Originally posted by Odd-M View Post
          Større kapasitet på batteriet gjør ikke av man svir elektronikken.
          På ett eller annet tidspunkt må elektronikken få lov kjøle seg litt ned. Jeg TROR ikke et litt større batteri representerer noen fare, men påenget var at lar man ikke ting kjøle seg ned innimellom, kan det bli litt FOR varm til slutt...

          Comment


          • #6
            mAh er helt urelevant for overbelastning av elektronikk. Det går helt og holdent på giring og motor/ESC oppsett. Har du problemer med at ting blir for varmt, lever du allerede i grenseland og tar sjanser. Motor bør aldri nå 80c, og helst ligge på komfortabelt hudkontakt nivå. 80/82c er rett i underkant av permanent skade på magneter (tap av magnetiske egenskaper) samt risiko for kortslutning/isolasjonsbrudd i trådene.

            Har du for varm elektronikk så juster spur/pinion forholdet, gjerne i kombinasjon med økt volt. 2S er noe av det letteste å svi av, siden man kun opererer med 7.4V og folk forventer en hel verden av det (overgiring og høy Kv) som gjør at motor og ESC blir tvunget til å kompensere med ampere = varme. Lavere giring med f.eks. 3S (på biler som tåler det!) på samme eller motor av lavere Kv er mye mer effektivt.

            Gir ned, volt opp. Så går problemer fra elektronikk til hvor mye det mekaniske tåler

            Bare hør med Elefun om det 5A batteriet på salg passer i bilen, tror den har en litt stram batteriplass. Suzuki anbefalte en veldig grei lader som funker på både NiMh og LiPo.
            Last edited by Corvinus; 21 August 2014, 12:59.

            Comment


            • #7
              En god tommelfingerregel, kan du holde hånda på komponentene uten å brenne deg er du safe.
              Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X