Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål om min nye Inferno VE Race spec

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen spørsmål om min nye Inferno VE Race spec

    Heisan dere

    Jeg er en helt fersk RC-eier etter å ha mottatt verdens beste julegave fra kona mi hu hei. Men her er det jo mye å sette seg inn i så derfor fyrer jeg like gjerne avgårde noen spørsmål her.

    Har følgende utstyr:
    Kyosho Inferno VE Race spec. 2 Team Orion batteri 7.4V, 4.2A. Team Orion IQ605 lader. Standard radio.

    1. Kan jeg med enkelt oppsett lade begge batteriene samtidig? Må man kanskje ha en slik dobbel/kvadruppel-lader?
    2. Hvor lang tid skal det ta å lade batteriene? Vil bare sjekke at jeg ikke gjør noe galt. Foreløpig tar det ca 1 time pr batteri.
    3. Er det trygt å bruke hurtigladin? I så fall, hvor lang ladetid blir det da?
    4. Burde jeg bytte dempere på bilen? Har lest at standard-dempere fort kan bli ødelagt.
    5. På lengre avstand (ca 50-60 m) responderer bilen litt ujevnt (litt). Radioen min har ikke antenne stikkende ut, og bilens antenne er relativt kort. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette? Burde man kjøpe en bedre radio?
    6. Hvis jeg skal utvide med flere batterier, ville dere kjøpt 2 batterier til av samme type, eller et med annen effekt? Hva er fordelen med større batteri (aksellerasjon eller kjøretid)?
    7. Er det trygt å kjøre rundt i snø? Selv om man kjører på hardpakket snø blir vel bilen full av snø rundt servo og motor++?


    Ellers lurer jeg på hvor mange batterier dere gutta boyz har. Jeg tenkte å dra innom Oslo Painball Arena nå førstkommende torsdag for å se hva som skjer der. Men å ta med seg bil og greier, for så å bare kjøre i 15-20 minutter er jo kjipt. Så derfor tror jeg at jeg handler inn flere batterier.

    Håper noen kan hjelpe en ferskas
    Håper ikke det ble for mange dumme spørsmål på en gang

    Gunder
    Last edited by Hypple; 17 January 2012, 23:13.

  • #2
    du må ha en annen lader for å lade 2 stk

    Batterier bør du bestille fra hobbyking, der slipper du også toll bare huk av som gave* får du 6 batterier til prs av 1 her hjemme

    jeg har 5 par til min 4 ladere 2 skikkelig gromme

    Synes du selv at bilen din går bra nok med de batteriene?

    Jo flere mah på batt feks 6000mah jo lengre kjøretid jo høyere c på de desto bedre er de feks 40c

    går du opp i spenning på bilen hvis den takler det altså 2 stk 3s lipo blir nok bilen din et " Villdyr"

    ang rekkevidde må du kanskje kalibrere throttle range på esc..... Sjekk brukermanualen..
    Team losi ten scte/ team losi tlr ten scte2.0 mip pro4mance x 2 / div båter og fly

    Comment


    • #3
      Først må jeg si - gratulerer med en bil og masse uforutsette utgifter.

      Jeg har kjørt Kyosho MP9 og forgjengerenn til Kyosho Inferno VE Race Spec altså den som heter Kyosho Inferno VE. Jeg fikk svært kort erfaring med Inferno VE pga at jeg måtte selge den videre for å få ned antall biler, men inntrykket av bilen er godt. Vil anbefale deg å ha noen pakker med batteri slik at du kan kjøre nok til at du får laddet opp ihvertfall 1 batteri(dvs. 6x2S batteri, event 3x4S batteri). Med 2x4200 mAh så kjører du i ca. 20 min på sommern (på vinterføre er jeg noe usikker men du mister en del minutter) under vanlige bane forhold med standard giring (det er 12T som står på hvis jeg ikke husker feil).

      Jeg liker å støtte de norske butikkene ettersom de er en drivkraft for miljøet. Se gjerne etter tilbud hos de norske hobby butikken, du kommer ofte over gode tilbud på batteri (elefun.no, absolutthobby.no, smallsize.no, buggyshop.no, minicar.no, rc-land.no, etc). Hobbyking er også et bra og billig alternativ som påpekt.

      Noen få enkle tips jeg fikk med meg mens jeg hadde bilen:
      -Kjøp deg en større pinion(dette koster deg ca. 80-120 kroner for ett 14-16T). Motoren og ESC tåler det fint, så du kan gi deg selv en høyere toppfart og fortsatt ha fin akselerasjon (den skal tåle opptil 20T men jeg ville ikke gått over 18T, derfor ligger min anbefaling på 14 til 16T).
      - Noe jeg leste i etterkant at jeg hadde solgt den var å kjøpe ekstra tårn frem og bak og kjør med dobble tårn(tårnene til Infernoen er billig, koster typisk 100-150 kroner pr stk). Jeg kjøpte noen opsjonstårn som er tykkere hvis du er interessert...Tårnene er vell det svakeste på bilen hvis du skal kjøre på bane.
      - Demperne på Race spec utgaven er gode nok. De var dårligere tidligere men ble oppgradert til bigbore dempere på Race spec (her har jeg også ekstra ett ekstra sett frem dempere om du er interessert som kommer med bilen). Er usikker på olje på demperne og stivheten i fjæringene så hvis du merker at den bunner litt på hoppene så kan du enkelt gjøre noe med dette ved å kjøpe annen olje og/eller bytte fjæringer.

      Dette er en fin bil å starte 1:8 offroad med og den bygger på MP7.5 som er en gammeltraver som sikrer deletilgang i mange år fremover. Det jeg ikke liker så godt er e-clips som bilen benytter men det er mulig å bruke loctite på disse (rundt rillene de sitter på) slik at de sitter litt bedre.

      Vedrørende de andre spm så er de vell besvart, men hurtigladning er jeg noe usikker på hva du mener. Hvis du har standard Orion batteri på 4200 mah og 25C så lader du på 4A slik at du har de i mange år fremover(da lader du på ca. 1 time med en standard lader).

      Comment


      • #4
        Vedrørende snø så er elektronikk tradisjonelt ikke glad i vann/snø, så det sier seg selv. Det er mulig å gjøre forskjellige grep for å gjøre bilen vanntett som bruk av plastidip av ESC, en liten plasthette rundt rx/mottakeren, etc. men ville selv anbefalt kun å kjøre når det er hardpakket snø med vannsikker hette du trekker over bilen (sjekk ut Outerwears, etc). Det står også masse om dette på forumet....Husk at ESC/fartskontrolleren også trenger luft så heimsnekra løsninger med "plasbeskyttelse" skal du være forsiktig med...

        Comment


        • #5
          Tusen takk for svarene. Jeg har endel saker å sette meg inn i skjønner jeg Men nå fikk jeg svar på mye av det jeg hadde i huet.

          Angående rekkevidden på bilen fant jeg ut at mine dustete Biltema-batterier ikke var særlig glupe å bruke i radioen. Kjøpte meg bedre batterier hos Kyosho.

          Tror jeg skal være mer forsiktig å kjøre i snø framover. Har kjørt på rimelig hardpakka snø uansett, men bilen blir ganske våt inni og jeg må rengjøre den ganske grundig. Det er nok flere stedet det ikke burde komme inn vann her ja.

          Jeg synes bilen går veldig bra sånn som den er nå. Kjøpte meg to batterier til slik at jeg har ca 40 min kjøretid, og det begynner jo å bli ganske bra. Det blir nok to til senere vil jeg tro

          Takker for tips!

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X